praca 45a(1).pdf

(320 KB) Pobierz
Microsoft Word - praca 45a.doc
ISSN 1508-2393
2 czerwiec 2007 - zeszyt 45 - PRACA nad sob Ģ
mojej lekkomy Ļ lno Ļ ci. Wobec istniej Ģ cej choroby rozró Ň nianie
przyczyn to rzecz mało wa Ň na.
W rozmy Ļ laniu o własnych grzechach nie wiele mi pomo Ň e
zastanawianie si ħ ile złego wynikło z moich genów, a ile z mojej
wolnej woli. Staj ħ przed Najwy Ň szym Lekarzem i mówi ħ Mu swymi
my Ļ lami po prostu „jestem grzeszny i prosz ħ o lekarstwo”.
Lekarstwem jest spowied Ņ - uznanie grzeszno Ļ ci która jest we mnie,
a wi ħ c i spełnienie warunków do spowiedzi nale ŇĢ cych. A potem
dalsz Ģ kuracj Ģ wzmacniaj Ģ c Ģ jest Komunia ĺ wi ħ ta.
Kto z nas nie chce by ę zdrowy?
Kto z nas nie chce by ę dobrym człowiekiem?
Cz ħ sto składaj Ģ c Ň yczenia mówimy „...przede wszystkim
zdrowia”.
Czemu to uwa Ň amy, Ň e nie wypada Ň yczy ę przede wszystkim
czystego sumienia?
PRACA nad sob Ģ
A P E R I O D Y K M A R I A W I C K I
Zeszyt 45 Krakw, czerwiec 2007 r.
MOJA WINA CZY WINA GENíW ?
ņ e nie działamy idealnie, o tym nas nie trzeba przekonywa ę . Nieraz
czujemy, Ň e Ļ my post Ģ pili Ņ le. Wstydzimy si ħ własnych post ħ pków,
czujemy po nich niesmak. Sto lat temu ludzie religijni pytali czasem:
czy to moja wina, czy wina grzechu Ewy i Adama, Ň e mam złe
cechy charakteru, Ň e chc ħ by ę dobry, a nie mog ħ ? Dzi Ļ zamiast na
Prarodziców raczej skłonni Ļ my wszystko zrzuca ę na geny. Chciałbym
by ę uprzejmy, serdeczny, uczynny, a to nie wychodzi, bo
odziedziczyłem złe geny po przodkach. Podobno jaki Ļ genetyk odkrył
nawet gen przest ħ pczo Ļ ci. Wiadomo jednak, Ň e człowiek ze złym
charakterem mo Ň e nad sob Ģ pracowa ę i pewien rezultat zawsze to
daje. Mamy ró Ň ne skłonno Ļ ci, jedni lepsze, inni - gorsze, ale nikt nie
jest Ļ ci Ļ le zaprogramowany do dobrego lub złego.
Moje grzechy to moja choroba, choroba mojej duszy. A
grzeszno Ļę panuj Ģ ca w Ļ wiecie to epidemia, a raczej pandemia.
Gdy zapadn ħ w czasie epidemii na gryp ħ , gdy szukam
lekarstwa, gdy rozmawiam z lekarzem, mało si ħ zastanawiam ile w
mojej chorobie winy szalej Ģ cej epidemii, a ile osobistej winy, Ň e
wyszedłem w słotn Ģ pogod ħ bez szalika. Przede wszystkim prosz ħ o
skuteczne lekarstwo, które si ħ przeciwstawi skutkom i epidemii i
brat Paweł
================
MATECZKA O GRZECHU I SPOWIEDZI
Dla mariawitów sakrament pokuty ma niezwykle istotne
znaczenie, st Ģ d obszerna nauka dotycz Ģ ca tego tematu została zawarta
w naukach Marii Franciszki. Mateczka zostawiła wiele cennych
wskazówek nie tylko dla grzesznika, ale i dla kapłana
przeprowadzaj Ģ cego spowied Ņ .
ĺ wi ħ ta Maria Franciszka wskazywała głównie na ogromn Ģ
potrzeb ħ i sam sposób odprawiania sakramentu pokuty, jako istotnego
warunku pojednania człowieka z Bogiem. By godnie został
odprawiony, potrzebne jest wła Ļ ciwe jego zrozumienie. Cz ħ sto ludzie
uwa Ň aj Ģ za pokut ħ modlitwy oraz dobre uczynki zalecone przez
kapłana po spowiedzi Ļ wi ħ tej. Inni traktuj Ģ za pokut ħ nadmierne
posty, zewn ħ trzne umartwienia ciała. S Ģ to jednak tylko Ļ rodki
pomocnicze do czynienia pokuty. Sama istota pokuty, to co Ļ znacznie
ħ bszego, stanowi bowiem odrodzenie wewn ħ trzne człowieka,
728009627.001.png 728009627.002.png
PRACA nad sob Ģ - zeszyt 45 - czerwiec 2007 3
4 czerwiec 2007 - zeszyt 45 - PRACA nad sob Ģ
nast ħ pstwie przyniosła wszystkie okrucie ı stwa jakie były i jakie si ħ
przydarz Ģ do ko ı ca Ļ wiata. Ka Ň dy zły post ħ pek powi ħ ksza jeszcze
ogrom obiektywnego zła zapocz Ģ tkowanego grzechem pierwszych
rodziców. Dotyczy to nie tylko wielkich zbrodni. Nawet
najdrobniejsze przekroczenia Bo Ň ej woli maj Ģ ujemny wpływ na losy
Ļ wiata, s Ģ realn Ģ przeszkod Ģ w wypełnieniu celu istnienia Ļ wiata
ziemskiego 3 .
Podstawowym, najwa Ň niejszym warunkiem nastania Królestwa
Bo Ň ego na ziemi jest całkowite wykorzenienie grzechu w duszach
ludzkich. >> Usu ı my tylko grzech z oblicza ziemi, a ludzko Ļę zacznie
Ň y ę Ň yciem duchowym czyli Bo Ň ym 4 .<< Chrystus ustanowił sakrament
pokuty po to, by człowiek pomimo popełnienia grzechów
uczynkowych, miał mo Ň liwo Ļę duchowego powrotu do Boga. Jest to
swoistego rodzaju s Ģ d, który si ħ zawsze powinien ko ı czy ę
pojednaniem. W jaki sposób mo Ň emy korzysta ę z sakramentu pokuty
wyja Ļ nia nam nauka Ko Ļ cioła, wskazuj Ģ c pi ħę istotnych warunków.
Pierwszym jest rachunek sumienia - pilne zbadanie i
przypomnienie sobie grzechów popełnionych od ostatniej, dobrze
odprawionej spowiedzi Ļ wi ħ tej. Nale Ň y zrobi ę to dokładnie bez
po Ļ piechu i zniecierpliwienia. Dla łatwiejszego i dokładnego
przypomnienia sobie grzechów penitent powinien przebiega ę w my Ļ li
swoje wszystkie zaj ħ cia, osoby z którymi si ħ stykał, miejsca w
których przebywał. >> Jak owa niewiasta ewangeliczna, która
przetrz Ģ sa i wymiata cały swój dom, przegl Ģ da wszystkie sprz ħ ty,
przywołuje na pami ħę wszystkie zaj ħ cia i okoliczno Ļ ci Ň ycia, a Ň eby
odnale Ņę zagubiony grosz, - tak powinien penitent dokładnie przejrze ę
swoje sumienie, by dostrzec w niem wszelkie zło moralne, by
nast ħ pnie usun Ģę je i w ten sposób odnale Ņę skarb niewinno Ļ ci i
przyja Ņ ni z Bogiem 5 .<< Wa Ň ne jest by penitent prosił Boga o pomoc
do szczerego poznania swoich grzechów. Szczególnie nale Ň y zwróci ę
uwag ħ na przyczyny grzechu, pozna ę sk Ģ d grzech pochodzi, jaka
nami ħ tno Ļę go spowodowała. Nale Ň y tak roztrz Ģ sa ę i bada ę samego
siebie, jakby to były sprawy innych, obcych mu ludzi.
Nast ħ pnym aktem penitenta jest Ň al za grzechy, czyli skrucha.
Tre Ļ ci Ģ skruchy, oprócz aktu gł ħ bokiego Ň alu, jest wola naprawienia
wyrz Ģ dzonego zła oraz unikania okazji do ponownego grzechu.
oczyszcza z grzechu, daje moc poprawy moralnej i otwiera drog ħ do
Ň ycia opartego na zasadach sprawiedliwo Ļ ci i prawdy Bo Ň ej. Pokuta
gładzi wszystkie grzechy, nie zostawiaj Ģ c po nich w duszy nawet
Ļ ladu.
W dzisiejszych czasach wyraz „grzech” zatracił pierwotne,
powa Ň ne znaczenie. Bardzo cz ħ sto ludzie wierz Ģ cy traktuj Ģ go jako
oznaczenie pewnego rodzaju formalnej niezgodno Ļ ci z jakim Ļ „Boskim
kodeksem karnym”. O ile nie jest to bł ħ dne, to jest z pewno Ļ ci Ģ
niewystarczaj Ģ ce, spłycaj Ģ ce jego sens. W rzeczywisto Ļ ci grzech, tak
jak go traktowały pierwsze wieki chrze Ļ cija ı stwa i jak powinien go
traktowa ę do dnia dzisiejszego ka Ň dy chrze Ļ cijanin, jest czym Ļ
znacznie powa Ň niejszym.
Grzech stanowi najwi ħ ksz Ģ i najpowa Ň niejsz Ģ przeszkod ħ
stoj Ģ c Ģ mi ħ dzy Bogiem i człowiekiem 1 . Jest to Ļ wiadoma i
dobrowolna wzgarda Woli Bo Ň ej, co oznacza, Ň e grzesznik stawia
wy Ň ej własn Ģ wol ħ i tym samym odwraca si ħ od Boga. Wola Bo Ň a
została wyryta w sercu ka Ň dego człowieka, a nast ħ pnie zawarta i
ogłoszona w Dziesi ħ ciu Przykazaniach. >> Przykazania Boskie - to nie
jarzmo ci ħŇ kie i trudne do d Ņ wigania, ale łaska wskazuj Ģ ca
człowiekowi Wol ħ Stwórcy i udzielaj Ģ ca mu mocy do jej zachowania
z miło Ļ ci. [...] Zachowanie Przykaza ı Boskich - to, ze strony
człowieka, dowód miło Ļ ci wzgl ħ dem Boga, a dla Niego miło Ļ ci
wzgl ħ dem bli Ņ nich. Przykazania Boskie - to norma stosunków
człowieka do Boga i wzgl ħ dem bli Ņ niego. 2 << St Ģ d popełnienie grzechu
jest to zniewaga wyrz Ģ dzona Bogu, postawienie na pierwszym miejscu
własnego s Ģ du, własnej normy post ħ powania. Grzesznik targa si ħ na
ĺ wi ħ to Ļę Boga, odmawiaj Ģ c doskonało Ļ ci prawu, które On ustanowił.
Nie chce uzna ę nad sob Ģ jedynego Stwórcy, poddaj Ģ c si ħ wył Ģ cznie
swoim nami ħ tno Ļ ciom; im składa w ofierze swoje my Ļ li i pragnienia.
Im składa w ofierze swoj Ģ dusz ħ , cał Ģ istot ħ i wieczno Ļę . Grzesznik
nadu Ň ywa równie Ň Boskiej dobroci, gdy Ň nie doznaj Ģ c kary
natychmiastowej za popełnione grzechy staje si ħ zuchwały. Ostatecznie
zabija w sobie głos Boga, odrzuca wszystko, co od Niego otrzymał.
Grzech pierworodny popełniony na pocz Ģ tku ziemskiego
istnienia, spowodował lawin ħ kolejnych grzechów. Sprzeczna z Wol Ģ
Bo ŇĢ ch ħę przedwczesnego posiadania wiadomo Ļ ci dobrego i złego w
PRACA nad sob Ģ - zeszyt 45 - czerwiec 2007 5
6 czerwiec 2007 - zeszyt 45 - PRACA nad sob Ģ
popełniania grzechów. Do tego potrzebne jest szczere wyrzeczenie si ħ
wszystkich okazji do grzechu.
Zewn ħ trzne objawy upokorzenia si ħ mog Ģ by ę oczywi Ļ cie znakiem
szczerego Ň alu, ale nie s Ģ konieczne, poniewa Ň do istoty Ň alu nale Ň y
przede wszystkim wewn ħ trzne przygotowanie duszy i serca.
Mocne postanowienie poprawy zawiera si ħ ju Ň w istocie w
prawidłowym akcie Ň alu. Nie ma oczywi Ļ cie potrzeby, aby penitent
robił postanowienie poprawy wzgl ħ dem ka Ň dego, poszczególnego
grzechu. Wystarczy szczery akt woli nie popełniania grzechu i
unikania nawet okazji do niego.
Jako spowied Ņ - centralny punkt sakramentu pokuty -
widziała Mateczka tradycyjne wyznanie grzechów przed kapłanem.
Cho ę w objawieniach przez ni Ģ otrzymanych i w naukach przez ni Ģ
głoszonych zawierała si ħ zapowied Ņ innych form wyznania grzechów 6 ,
do ko ı ca jej Ň ycia obowi Ģ zywała w Ko Ļ ciele Mariawitów spowied Ņ
uszna przed kapłanem. Zarazem Mateczka wskazywała, Ň e nie biskupi
i kapłani rozgrzeszaj Ģ , lecz rozgrzesza zawsze Chrystus przez
kapłanów i biskupów 7 .
Ostatni warunek sakramentu pokuty to zado Ļę uczynienie czyli
- według Mateczki - naprawa zniewagi wyrz Ģ dzonej Bogu, które
grzesznik dopełnia poprzez wykonanie dobrych uczynków nało Ň onych
przez spowiednika. Mariawici pod wpływem nauk Mateczki uwa Ň ali
jednak od pocz Ģ tku, Ň e zado Ļę uczynienie nie mo Ň e zale Ň e ę tylko od
spowiednika, by ę przez niego dowolnie okre Ļ lane. Nale Ň y ono
bezwzgl ħ dnie do obowi Ģ zków samego penitenta. Miło Ļę do Boga
powinna by ę tutaj jedyn Ģ norm Ģ , zasad Ģ wynagrodzenia Mu
wyrz Ģ dzonych zniewag. Zbyt ci ħŇ kie karanie pragn Ģ cych si ħ nawróci ę
grzeszników, mogłoby doprowadzi ę do wypaczenia prawdziwego
poj ħ cia o Bogu, traktowanego jako tyrana, a nie Ojca pełnego
miłosierdzia 8 .
Sakrament pokuty daje człowiekowi moc poprawy moralnej i
otwiera przed nim drog ħ do Ň ycia opartego na miło Ļ ci i
sprawiedliwo Ļ ci Bo Ň ej. Wytrwanie jednak na tej drodze zale Ň y od
wolnej woli człowieka. Poprzez ten sakrament grzesznik zyskuje tylko
pomoc w poprawieniu swego Ň ycia, ale nie zabezpieczenie na zawsze
od ponownego upadku. Dobre postanowienia czy te Ň akty
wewn ħ trznej woli, pokorna modlitwa, nie uchroni Ģ całkowicie od
Dorota Sobala
_____________________________________
1 Grzech rozró Ň niamy dwojaki: 1) pierworodny - dziedziczony po pierwszych
rodzicach, zmazany zostaje przez sakrament Chrztu ĺ wi ħ tego, 2) uczynkowy -
popełniany z wolnej woli ka Ň dego człowieka. Porównaj „Maryawita” nr 27/1909
s.430.
2 tam Ň e nr. 48/1909 s.766-767.
3 porównaj: „Mariawita” nr 1/1967 s.5-6.
4 „Maryawita ” nr. 50/1909 s.800.
5 tam Ň e nr. 9/1910 s. 143.
6 Mateczka twierdziła, Ň e w przypadku zjednoczenia, ko Ļ cioły ewangelickie powinny
zachowa ę swoje zwyczaje, a wi ħ c uznawała ewangelick Ģ spowied Ņ powszechn Ģ za
wa Ň n Ģ .
7 St Ģ d te Ň mariawici nie zgadzaj Ģ si ħ z nauk Ģ Ko Ļ cioła Rzymskokatolickiego, który
zastrzega odpuszczenie niektórych grzechów tylko dla biskupów lub papie Ň a. Kapłani
rzymskokatoliccy, aprobowani przez biskupów nie maj Ģ wi ħ c pełnej mocy
rozgrzeszenia, tak samo i biskupi. Winni pewnych grzechów musz Ģ prosi ę o
rozgrzeszenie samego papie Ň a. Duchowni mariawiccy uwa Ň aj Ģ to za gwałt zadany
mocy sakramentalnej, niezale Ň nie od tego, Ň e jest to i powa Ň ne utrudnienie
oczyszczenia si ħ z grzechów.
8 porównaj „Maryawita” nr 19/1910 s. 301.
================
ƋYCIE NIE KOŚCZY SIĵ ůMIERCIħ 1
Jak kruche jest Ň ycie i jak w Ģ ska granica pomi ħ dzy Ň yciem a
t Ģ jaskini Ģ , dołem, na któr Ģ ludzie wtaczaj Ģ ci ħŇ ki kamie ı , taki jaki
zatoczyli na grób Łazarza i jaki pó Ņ niej zatocz Ģ na grób Jezusa i
jaki kiedy Ļ przyd Ņ wigaj Ģ na nasz ...
Jak bardzo człowiek pragn Ģ ł i pragnie nadal przenikn Ģę ,
rozja Ļ ni ę , tajemnice Ļ mierci ! Przez wieki tworzył ró Ň ne systemy
my Ļ lowe by wykaza ę jej sens, lub najcz ħĻ ciej - bezsens.
Stała si ħ ona nierozdzieln Ģ cz ħĻ ci Ģ naszego Ň ycia. Bywa, Ň e
ból, jakim nas napełnia, wyciska z oczu łzy. Chrystus te Ň płakał nad
grobem Łazarza. Zw Ģ tpieniu i rozpaczy poddały si ħ Maria i Marta,
PRACA nad sob Ģ - zeszyt 45 - czerwiec 2007 7
8 czerwiec 2007 - zeszyt 45 - PRACA nad sob Ģ
jego kres, ze strachem patrzy na Ļ mier ę . Jedyn Ģ pociech Ģ , na krótk Ģ
met ħ jest fakt, Ň e otó Ň do Ļ wiadczenie, na którym człowiek opiera
swoje poznanie, swoj Ģ ocen ħ rzeczywisto Ļ ci - do Ļ wiadczenie uczy
nas, Ň e zawsze umiera kto Ļ inny...
siostry zmarłego. Mo Ň e im współczuł? One tak bardzo liczyły na
pomoc pot ħŇ nego przyjaciela jakim był Jezus. Tymczasem - ten
przyszedł zbyt pó Ņ no: „ Panie, gdyby Ļ tu był, nie umarłby mój brat
(Jan 11, 32) – stawiała zarzut zbolała Maria.
Co jak co, ale jedno wiemy na pewno: nie da si ħ Ň ycia
oddzieli ę od Ļ mierci.
Tak, nasza perspektywa Ň ycia uległa skróceniu, nasze
rozumienie tego, czym Ň ycie jest, stało si ħ bardzo płytkie - st Ģ d i
Ň ycie nasze przypomina czasem płytk Ģ , stoj Ģ c Ģ wod ħ w jakim Ļ
zbiorniku. Bez dopływu Ň ywej wody - woda w zbiorniku st ħ chnie i
zacznie cuchn Ģę - jak martwe ciało... „ Mój lud popełnił dwojakie zło:
Mnie, Ņ ródło wód Ň ywych, opu Ļ cili, a wykopali sobie cysterny,
cysterny dziurawe, które wody zatrzyma ę nie mog Ģ ” (Jeremiasz 2
:13).
Opowiadanie o Ļ mierci Łazarza przypomina nam, Ň e Ļ mier ę w
Bo Ň ych planach ma swoje miejsce - jako nierozdzielna cz ħĻę Ň ycia,
Ň elazna konsekwencja grzechu.
Ludzka natura, ska Ň ona grzechem – jest tym, co ł Ģ czy nas z
pogrzebanym Łazarzem. Przed Bogiem - Łazarzem jest ka Ň dy z nas.
Ka Ň dy na co Ļ choruje.... Jeden walczy z zazdro Ļ ci Ģ w swoim Ň yciu,
inny z brakiem miło Ļ ci, poczuciem wy Ň szo Ļ ci w stosunku do innych,
nerwowo Ļ ci Ģ , brakiem przebaczenia... Wielu z nas czuje si ħ
przywalonych kamieniem słabo Ļ ci, niewiary.
Grzech staje si ħ naszym grobem. Nie usuni ħ ty w czas coraz
bardziej zaczyna roznosi ę swoj Ģ obrzydliw Ģ wo ı , zapach psucia i
rozkładu ...
Widz Ģ to i czuj Ģ tak Ň e inni. Chocia Ň bywa, Ň e niektórzy
przyzwyczajaj Ģ si ħ do tej woni. Gdy przed grobem Łazarza stan Ģ ł
Chrystus i kazał odwali ę kamie ı - rozs Ģ dna Marta zaoponowała:
Panie ju Ň cuchnie, bo jest 4. dzie ı w grobie... ” Dopiero 4. dzie ı ...
Co powiedzie ę o kim Ļ , kto od na przykład czterech lat znajduje si ħ
w grobie swoich nie wyznanych grzechów...
Dlaczego moje Ň ycie ma by ę tylko zbiornikiem st ħ chłej,
nie Ļ wie Ň ej wody ? Co z gł ħ bi Ģ i rw Ģ cym nurtem wody Ň ywej ?
Wszyscy ludzie zostali stworzeni do wieczno Ļ ci. Kiedy
grzech pojawił si ħ w naszej Rzeczywisto Ļ ci - sprowadził Ļ mier ę , ale
samej Rzeczywisto Ļ ci nie zmienił... Chrystus przyszedł by nam t ħ
Bo ŇĢ perspektyw ħ przypomnie ę . ņ ycie - to nie tylko te kilkadziesi Ģ t
lat sp ħ dzonych na tym ani lepszym, ani gorszym od innych miejscu...
Rodzimy si ħ i Ň yjemy z przeznaczeniem do wieczno Ļ ci. Wieczno Ļę
jest obecna w naszym Ň yciu ju Ň teraz. To ten pierwiastek duchowy,
nie cielesny, nie tymczasowy. Zmartwychwstanie i tak obejmuje
wszystkich, wierz Ģ cych i nie wierz Ģ cych - bo przecie Ň i tak wszyscy
stan Ģ na S Ģ dzie Bo Ň ym. Mo Ň e warto stale to przypomina ę – sobie i
innym: „ Nieprawd Ģ jest, Ň e Ň ycie ko ı czy si ħ Ļ mierci Ģ ”.
Ale oto przychodzi Jezus i mówi: „Usu ı cie ten kamie ı .
Rzekła mu Marta, siostra umarłego: Panie! Ju Ň cuchnie, bo ju Ň jest
czwarty dzie ı w grobie. Rzekł jej Jezus: Czy Ň ci nie powiedziałem,
Ň e, je Ļ li uwierzysz, ogl Ģ da ę b ħ dziesz chwał ħ Bo ŇĢ ? (Jan 11:39n)
Dlaczego moje Ň ycie ma by ę wypełnione l ħ kiem przed
Ļ mierci Ģ – strat Ģ ? Dlaczego nie ma by ę wypełnione rado Ļ ci Ģ
Zmartwychwstania i nadziej Ģ na Ň ycie wieczne z Bogiem ?
Prze Ň yciem prowadz Ģ cym dzisiaj do rado Ļ ci Zmartwychwstania
jest uprzednie prze Ň ycie tragedii, cierpienia zwi Ģ zanego ze Ļ mierci Ģ , z
umieraniem. Larry Howard (chrze Ļ cija ı ski bluesman) Ļ piewa: „ Ka Ň dy
chciałby si ħ znale Ņę w niebie - ale nikt nie chce umiera ę ...
Tymczasem: bez uprzedniej Ļ mierci - nie ma Zmartwychwstania !
Bóg widzi inaczej. Patrzy z perspektywy innego rodzaju Ň ycia,
z perspektywy wieczno Ļ ci. Patrzy z perspektywy, któr Ģ człowiek
utracił - w rezultacie czego skoncentrował sw Ģ uwag ħ na tym, co nie
daje Ň ycia, czego przeznaczeniem jest Ļ mier ę . Uwaga człowieka
skoncentrowana na Ň yciu na ziemi z przera Ň eniem u Ļ wiadamia sobie
PRACA nad sob Ģ - zeszyt 45 - czerwiec 2007 9
10 czerwiec 2007 - zeszyt 45 - PRACA nad sob Ģ
Niem Ģ dry! To, co siejesz, nie o Ň ywa, je Ļ li nie umrze ” - pisze apostoł
Paweł w Pierwszym Li Ļ cie do Koryntian (15:36); „ Bo je Ļ li wro Ļ li Ļ my
w podobie ı stwo Jego Ļ mierci, wro Ļ niemy równie Ň w podobie ı stwo
jego zmartwychwstania ” - obiecuje w Li Ļ cie do Rzymian ( 6:5).
Jak z grobu Łazarza usuni ħ ty został kamie ı , tak Pan pragnie
usun Ģę kamienie przygniataj Ģ ce nasze serca i nasze sumienia...,
pragnie wydoby ę nas z grobów naszych grzechów, naszej
niewierno Ļ ci i słabo Ļ ci... I zwraca si ħ dzi Ļ do ka Ň dego z nas tymi
samymi słowami, jak do Marty: Jam jest zmartwychwstanie i Ň ywot;
kto we mnie wierzy, cho ę by i umarł, Ň y ę b ħ dzie. A kto Ň yje i wierzy
we mnie, nie umrze na wieki. Czy wierzysz w to? [...] Je Ļ li
uwierzysz, ogl Ģ da ę b ħ dziesz chwał ħ Bo ŇĢ . (Jan 11:25-26,40)
Jak Ň e mocno brzmi Ģ Bo Ň e Słowa zapisane w Starym
Testamencie, przekazane przez proroka Ezehiela: „ to ja otwieram
wasze groby i wydobywam was z grobów [...] i udzielam wam
Ducha mojego po to, aby Ļ cie Ň yli - i zaprowadz ħ was do ziemi
waszej ” (Ezehiel 37:12-14) - ziemi obiecanej, raju, nieba...
Pytanie o l ħ k przed Ļ mierci Ģ jest testem: z jakiej perspektywy
patrzymy na nasze Ň ycie - czy z perspektywy zmartwychwstania czy
jedynie z perspektywy doczesno Ļ ci? Jest ono praktycznym testem tego
- w jakim Ļ wiecie Ň yjemy ?
Kiedy Ň wreszcie przestaniemy si ħ ba ę straty: straty czasu,
straty grosza, kiedy Ň przestaniemy si ħ ba ę o przyszło Ļę , kiedy Ň
wreszcie przestaniemy si ħ ba ę - Ļ mierci ? Czyli innymi słowy: Kiedy Ň
wreszcie spojrzymy na nasze Ň ycie z perspektywy Zmartwychwstania ?
Kiedy przestaniemy przeznacza ę nasze najlepsze lata na to, by si ħ
rozsiada ę , urz Ģ dza ę si ħ w tych sze Ļę dziesi ħ ciu a mo Ň e osiemdziesi ħ ciu
latach, które nam tu dano? Kiedy Ň zaczniemy si ħ troszczy ę i
„urz Ģ dza ę si ħ ” w wieczno Ļ ci ? Kiedy Ň zatroszczymy si ħ o nasz Ģ
pozycj ħ w niebie ? Bo przecie Ň tam zamierzamy sp ħ dzi ę cał Ģ
wieczno Ļę .
Nigdy nie w Ģ tpijmy, Ň e Bóg posiada moc by wyprowadzi ę
ka Ň dego z nas z naszego grobu - czymkolwiek by On dla nas nie
był... Do Ciebie wi ħ c, który z powodu swoich grzechów, mo Ň e
niewiary, niewła Ļ ciwej perspektywy - czujesz si ħ przytłoczony jakby
ci ħŇ kim kamieniem - Chrystus woła dzisiaj jak do Łazarza: wyjd Ņ z
grobu !
Powiedzieli Ļ my, Ň e Chrystus przyszedł by nam przypomnie ę
Bo ŇĢ perspektyw ħ rozumienia Ň ycia i Ļ mierci. Ale Jezus nie tylko
mówił o Niej. On posiadł władz ħ nad Ļ mierci Ģ . On ma władz ħ nad
tym, co nazywamy Ļ mierci Ģ , bo jest Jedynym, który Ļ mier ę pokonał,
jak dot Ģ d Jedynym, który zmartwychwstał, bo On jest ņ yciem.
„Słyszałem rozmawiaj Ģ cych ze sob Ģ Ň ołnierzy – gdy schodzili
ze wzgórza – z ponurego wzgórza Golgoty – pogr ĢŇ onego w
ciemno Ļ ci i niepokoju. Jeden z nich mówił: „Ju Ň Ņ no, a ci
skaza ı cy tak długo umieraj Ģ ”. – Drugi odparł: „Ogarnia mnie strach,
ale sam nie wiem dlaczego”.
Słyszałem płacz dwóch niewiast – gdy schodziły ze wzgórza.
– Jedna była podobna do złamanej ró Ň y – a druga do płomienia
ognia. I wołała: „jeszcze tego po Ň ałuj Ģ – czego dzisiaj dokonali
własnymi r ħ kami”. – Pierwsza za Ļ przez łzy mówiła: Synu Mój! Mój
Synu !
Wszyscy ludzie Ň yj Ģ w strachu przed Ļ mierci Ģ , ale Dobra
Nowina, Jezus Chrystus, wyzwala z l ħ ku i ju Ň tu, na ziemi, budzi
wiar ħ w Ň ycie wieczne wraz z Nim – z Bo Ň ej łaski. „ Skoro za Ļ
dzieci [dzisiaj: my] maj Ģ udział we krwi i w ciele, wi ħ c i On
równie Ň miał w nich udział, aby przez Ļ mier ę zniszczy ę tego, który
miał władz ħ nad Ļ mierci Ģ , to jest diabła, i aby wyzwoli ę wszystkich
tych, którzy z powodu l ħ ku przed Ļ mierci Ģ przez całe Ň ycie byli w
niewoli ” (Hebrajczyków. 2:14-15).
Słyszałem Ļ piew dwóch aniołów, gdy Ļ wit był jeszcze daleko
– obydwaj ubrani w jasne szaty – w szaty i korony ze Ļ wiatła.
Jeden Ļ piewał: „ ĺ mier ę pokonana” – A drugi wtórował mu
wspaniałym głosem: „Miło Ļę zwyci ħŇ yła, Miło Ļę zwyci ħŇ yła wszystko,
- o niebiosa i ziemio – radujcie si ħ !”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin