Sprzedaj_swoj_software_spopro.pdf

(340 KB) Pobierz
Sprzedaj swój software
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Sprzedaj swój software
SPIS TREœCI
Autor: Edward Hasted
T³umaczenie: Jaros³aw Dobrzañski
ISBN: 83-246-0338-7
Format: B5, stron: 368
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
ZnajdŸ rynek i odbiorców dla swoich programów
Zaplanuj projekt i zrealizuj go w odpowiedni sposób
Poznaj skuteczne metody promocji oprogramowania
Zorganizuj efektywny proces sprzeda¿y dla swojego przedsiêwziêcia
Ka¿dy, nawet najdoskonalszy i najbardziej rewolucyjny program, pozostanie wy³¹cznie
dum¹ swoich twórców, jeœli nie trafi w odpowiednim momencie na rynek i nie zdobêdzie
grona u¿ytkowników. Proces produkcji oprogramowania to dopiero pierwszy krok.
Kolejnymi, wbrew pozorom o wiele bardziej skomplikowanymi etapami s¹ promocja,
sprzeda¿ i obs³uga klientów. Niedocenianie b¹dŸ nawet lekcewa¿enie tych kroków
doprowadzi³o wiele firm, oferuj¹cych niezwykle ciekawe produkty, do upadku b¹dŸ
„wch³oniêcia” przez wiêksze. Autorzy oprogramowania, którzy chc¹, aby ich pomys³y
przynios³y nie tylko uznanie w œrodowisku programistów, ale równie¿ pieni¹dze, powinni
poznaæ zasady budowania rynku dla swoich produktów.
Czytaj¹c ksi¹¿kê „Sprzedaj swój software”, zdobêdziesz wiedzê, która pomo¿e Ci
stworzyæ efektywnie dzia³aj¹c¹ firmê programistyczn¹. Dowiesz siê, w jaki sposób
zaplanowaæ projekt informatyczny, jak poznaæ oczekiwania klientów i prze³o¿yæ je
na konkretny produkt. Nauczysz siê budowaæ zespó³, zarz¹dzaæ nim i eliminowaæ
potencjalne problemy. Poznasz metody kontroli jakoœci i usuwania b³êdów
z oprogramowania. Zaplanujesz skuteczn¹ kampaniê promocyjn¹ i dzia³ania
sprzeda¿owe z wykorzystaniem ró¿nych mediów i technik. Przeczytasz tak¿e
o obs³udze klientów, rozwijaniu istniej¹cych produktów i zarz¹dzaniu firm¹
w warunkach szybkiego jej rozwoju, który na pewno bêdzie efektem wdro¿enia
wiadomoœci, jakie znajdziesz w tej ksi¹¿ce.
Badanie rynku pod k¹tem zapotrzebowania
Wybór odpowiedniej formy prawnej przedsiêbiorstwa
Budowanie wizerunku firmy
Zdobywanie kapita³u na rozwój
Planowanie projektu
Rekrutacja i budowanie zespo³u projektowego
Kontrola jakoœci produktu
Dokumentacja i instrukcja obs³ugi
Polityka cenowa
Kampania promocyjna
Techniki sprzeda¿y
Obs³uga klientów
Zarz¹dzanie rozwijaj¹c¹ siê firm¹
Do³¹cz do grona znanych producentów oprogramowania
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
732403369.002.png 732403369.003.png 732403369.004.png 732403369.005.png
O autorze ................................................................................................ 13
Rozdział 1. Jak zwycięzcy rozRozdaia zwycięzczwy ............................ 19
Gdzie zwycięzcy znajdują swoje pomysły? ................................................................................19
Jak utrwalić dobry pomysł? .........................................................................................................20
Krok 1.Usiądź ..........................................................................................................................20
Krok 2. Rozciągnij swój pomysł .............................................................................................21
Krok 3. Upewnij się, że pomysł jest dobrze zdefiniowany .....................................................22
Krok 4. Rozwiń swoją koncepcję ............................................................................................22
Krok 5. Skonfrontuj koncepcję z własnym doświadczeniem ......................................................23
Krok 6. Zbierz swoją paczkę ...................................................................................................24
Krok 7. Jesteś tylko człowiekiem ............................................................................................24
Dlaczego opłaca się rozwijać pomysły? ......................................................................................25
Rozdział 2. O co Rytaia Oudzie sukcesuy ................................................ 27
Kogo pytać? .................................................................................................................................28
Ilu ludzi trzeba przebadać? ..........................................................................................................29
Etyka ............................................................................................................................................30
Zadanie dla profesjonalisty? ........................................................................................................30
Tworzenie kwestionariusza .........................................................................................................31
Jaka może być cena? ................................................................................................................31
Możliwości sprzedaży .............................................................................................................32
Konkurencja .............................................................................................................................32
Informacje o firmie ..................................................................................................................33
Trudne pytania .........................................................................................................................33
Typy pytań ...................................................................................................................................33
Pytania otwarte ........................................................................................................................34
Pytania zamknięte ....................................................................................................................34
Pytania porównawcze ..............................................................................................................34
Pytania nieporównawcze .........................................................................................................34
Skala Likerta ............................................................................................................................35
Badanie pilotażowe ......................................................................................................................35
732403369.001.png
4
Sprzedaj swój software
Metody kontaktu ......................................................................................................................... 36
Wywiady bezpośrednie ...........................................................................................................37
Z kim się kontaktować? .......................................................................................................... 38
Jak interpretować wyniki? .......................................................................................................... 39
Jakie cechy powinien mieć nowy program? ........................................................................... 39
Gdzie taki produkt powinien być sprzedawany? .................................................................... 40
Czy znasz jakieś podobne produkty? ...................................................................................... 40
Jaka będzie wielkość sprzedaży? ............................................................................................ 41
Respondenci jako przyszli klienci .......................................................................................... 41
Podsumowanie ............................................................................................................................ 42
Przykładowy kwestionariusz ...................................................................................................... 42
Rozdział 3. iOad sukcesu .........................................................................45
Zwiększanie swoich szans .......................................................................................................... 46
Planowanie zabiera czas, a jednocześnie go oszczędza .......................................................... 46
Myśl wstecz ............................................................................................................................ 47
Konsultacje z potencjalnymi użytkownikami ......................................................................... 48
Przewidywanie cyklu sprzedaży ............................................................................................. 49
Tworzenie planu .......................................................................................................................... 50
Różnica między idealnym a skończonym ............................................................................... 52
Ujednolicony plan realizacji ...................................................................................................52
Jak realizować projekty w terminie? ...................................................................................... 55
Gromadzenie apostołów ..........................................................................................................56
Planowanie .............................................................................................................................. 62
Rozdział 4. Chcę tu Rracowa. ................................................................63
Ludzie .......................................................................................................................................... 63
Podkreślanie etosu firmy ............................................................................................................. 64
Wspólny język ............................................................................................................................. 65
Zebrania .................................................................................................................................. 65
Obieg informacji ..................................................................................................................... 66
Środowiska pracy ........................................................................................................................ 66
Relacje z pracownikami .............................................................................................................. 68
Dzielenie się sukcesem ............................................................................................................... 69
Stabilność firmy .......................................................................................................................... 70
Uwalnianie ludzkiego ducha ....................................................................................................... 71
Rozdział 5. Gromadzedie irodkzw .........................................................73
Porada .......................................................................................................................................... 74
Pieniądze ..................................................................................................................................... 74
Pieniądze, które będziesz musiał zwrócić osobiście ............................................................... 75
Pieniądze, które będzie musiała spłacić firma ........................................................................ 77
Pieniądze zainwestowane w firmę .......................................................................................... 77
Biznesplan ................................................................................................................................... 79
Zespół zarządzający ................................................................................................................ 80
Szansa ...................................................................................................................................... 80
Okoliczności ........................................................................................................................... 81
Struktura .................................................................................................................................. 82
Streszczenie ............................................................................................................................. 83
Spis treści
5
Sprzedaj pomysł w windzie .....................................................................................................83
Niepubliczna emisja pierwotna ...............................................................................................83
Czy warto ubiegać się o kapitał wysokiego ryzyka? ...............................................................84
Pomoc w naturze ......................................................................................................................84
Zrób to sam ..............................................................................................................................84
Rozdział 6. irodukcia oRrodramowadia ............................................... 87
Ludzie ..........................................................................................................................................88
Zdobywanie odpowiednich ludzi .............................................................................................88
Zabezpiecz się ..........................................................................................................................93
Małe jest piękne .......................................................................................................................93
Proces ...........................................................................................................................................94
Negocjowanie zmian ...................................................................................................................95
Z dala od problemów ...................................................................................................................95
Zarządzanie ryzykiem ..............................................................................................................95
Zapas czasu i pieniędzy ...........................................................................................................96
Likwidowanie czynników rozpraszających .............................................................................97
Projekty zlecone ....................................................................................................................104
Wiedzieć, kiedy skończyć .....................................................................................................108
Lista kontrolna ...........................................................................................................................108
Rozdział 7. Jak die wywaRa. otwartych drzwiy ................................. 111
Cel ..............................................................................................................................................112
Myśl, dyskutuj, uzgadniaj ..........................................................................................................113
Główne obszary zastosowania komponentów ...........................................................................114
Szukanie pakietów komponentów .............................................................................................114
Im szersze zastosowanie, tym większe korzyści .......................................................................116
Pamiętaj, że świat się zmienia ...................................................................................................116
Programowanie wieloplatformowe ............................................................................................117
Rozdział 8. irodramowadie ez zdryzoty ........................................... 119
Czy masz doświadczenie? .........................................................................................................119
Strategia .....................................................................................................................................120
Budowanie zespołu ....................................................................................................................121
Wybór odpowiednich ludzi ...................................................................................................121
Rekrutacja ..............................................................................................................................121
Rozmowy kwalifikacyjne ......................................................................................................123
Motywowanie pracowników .................................................................................................125
Struktura płac .........................................................................................................................125
Wyposażenie ..........................................................................................................................126
Szkolenie ................................................................................................................................127
Planowanie i rozdzielanie pracy ................................................................................................127
Kontrola i komunikacja .........................................................................................................127
Biurowe intrygi ......................................................................................................................128
Zwolnienia .............................................................................................................................128
Redukcje ................................................................................................................................129
Pracujący zdalnie ...................................................................................................................129
Awanse ..................................................................................................................................130
Poznaj siebie i swoich ludzi ...................................................................................................130
Utrzymywanie zespołu ..........................................................................................................130
6
Sprzedaj swój software
Rozdział 9. Wczesda eOimidacia łędzw ...............................................133
Obsesja jakości .......................................................................................................................... 134
Jak podejść do kwestii jakości? ................................................................................................ 135
Jak klasyfikować błędy? ........................................................................................................... 135
Jak mierzyć jakość? .................................................................................................................. 136
Poprawność ........................................................................................................................... 137
Niezawodność ....................................................................................................................... 137
Wydajność ............................................................................................................................. 138
Integralność ........................................................................................................................... 138
Użyteczność .......................................................................................................................... 138
Utrzymywalność ................................................................................................................... 139
Elastyczność .......................................................................................................................... 139
Testowalność ......................................................................................................................... 139
Przenośność ........................................................................................................................... 139
Możliwość wielokrotnego zastosowania .............................................................................. 140
Interoperacyjność .................................................................................................................. 141
Kwantyfikatory jakości to po prostu wskaźniki ....................................................................... 141
Jak mierzyć jakość? .................................................................................................................. 141
Charakterystyka funkcjonalna .................................................................................................. 142
Punkty funkcyjne .................................................................................................................. 142
Metoda Mark II ..................................................................................................................... 143
Punkty charakterystyczne ..................................................................................................... 143
Metryka wybuchowa ............................................................................................................. 144
Punkty charakterystyczne 3D ............................................................................................... 144
COCOMO ............................................................................................................................. 144
Błędy ......................................................................................................................................... 144
Kontrola wersji .......................................................................................................................... 145
Klasyfikacja .............................................................................................................................. 145
Długość ................................................................................................................................. 145
Liczba i rozmiar błędów ....................................................................................................... 146
Metryka gęstości błędów ...................................................................................................... 146
Dalsza klasyfikacja ............................................................................................................... 146
Jak z góry minimalizować liczbę błędów? ............................................................................... 147
Przeczesz swoje plany techniczne gęstym grzebieniem ....................................................... 147
Podziel duży projekt na etapy ............................................................................................... 148
Bazuj na codziennych konsolidacjach .................................................................................. 148
Utwórz dobre środowisko dla komunikacji .......................................................................... 148
Testowanie ................................................................................................................................ 148
Procedura .............................................................................................................................. 149
Plan testów ............................................................................................................................ 149
Testy autorskie ...................................................................................................................... 149
Sprzęt do testowania ............................................................................................................. 150
Testy wewnętrzne (nieformalne) .......................................................................................... 150
Wspólne programowanie (nieformalny codzienny nadzór) ................................................. 150
Kontrola zewnętrzna ............................................................................................................. 150
Testy konsumenckie .............................................................................................................. 151
Jak najwcześniejsze rozpoczęcie beta-testów ....................................................................... 151
Monitorowanie funkcjonalności ........................................................................................... 151
Zgłoś jeśli naruszono regulamin