W_malym_ciele_duzy_zuch_Skuteczny_program_zapobiegania_depresji_u_dzieci_duzuch.pdf

(1071 KB) Pobierz
W małym ciele duży zuch. Skuteczny program zapobiegania depresji u dzieci
Idź do
Przykładowy
rozdział
W małym ciele duży zuch.
Skuteczny program
zapobiegania depresji u dzieci
Spis treści
Katalog książek
Autor: Martin E. P. Seligman, Karen Reivich,
Lisa Jaycox, Jane Gillham
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 978-83-246-1954-2
Tytuł oryginału: The Optimistic Child: A Proven
Program to Safeguard Children against Depression
and Build Lifelong Resilience
Format: A5, stron: 344
Nowości
Bestsellery
Twój koszyk
Pociesz swoją pociechę
• Podtrzymywanie poczucia własnej wartoœci
• Budowanie fundamentów optymizmu
• Pokonanie automatycznego pesymizmu u dziecka
• Doskonalenie umiejętnoœci społecznych
Dodatkowo:
• Kwestionariusz Stylu Atrybucyjnego u Dzieci
• Program prewencyjny Uniwersytetu Pensylwanii
Pomoc dla rodziców, terapeutów i nauczycieli
Depresja, która uderza w najmłodszych
Dziecko. Kwintesencja radoœci, beztroski i œmiechu. Mimo przelotnych smuteczków
mały człowiek jest niemal permanentnie szczęœliwy. Zdarza się jednak, że nawet
on, podobnie jak doroœli, doœwiadcza depresji. A cóż może ranić mocniej niż łzy
ukochanego maleństwa? Czy istnieje widok bardziej rozdzierający niż postać
załamanego kilkulatka? Czy cokolwiek może boleć mocniej niż jego samooskarżanie,
niskie poczucie wartoœci, strach i niechęć do zabawy?
Podstawową rolą dziecka wydaje się dostarczanie œwiatu radoœci i wzruszeń.
Dlatego depresja u dzieci nie powinna być leczona. Ona po prostu nie powinna się
nigdy pojawić! Właœnie teraz musisz nauczyć się zapobiegać tej chorobie u Twojej
pociechy. Pesymizm jest cechą nabytą, którą można zmienić. Eksperci od psychologii
poznawczej opracowali skuteczną metodę walki ze złymi nawykami myœlenia.
Techniki przekształcania pesymizmu w optymizm stanowią kluczowy element
procesu uodparniania dzieci na depresję.
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamów cennik
o nowościach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
732517983.002.png 732517983.003.png
 
732517983.004.png
Spis treci
Cz I Dlaczego dzieci potrzebuj optymizmu
9
1. Weksel
11
2. Od pierwszego kroku do pierwszej randki
21
3. Stworzenie zespou
31
Cz II Gdy wychowywanie dziecka z wyu demograficznego
przynosi ze efekty
37
4. Ruch wspierania poczucia wasnej wartoci
39
5. Epidemia depresji
53
Cz III Czy Twoje dziecko jest optymist, czy pesymist?
65
6. Fundamenty optymizmu
67
7. Mierzenie optymizmu
85
8. Skd bierze si optymizm
113
Cz IV Jak wzbudzi w dziecku optymizm
i da mu poczucie kontroli
133
9. Program Prewencyjny Uniwersytetu w Pensylwanii
135
10. Pokonanie automatycznego pesymizmu u dziecka
153
11. Zmiana stylu wyjaniania Twojego dziecka
185
12. Kwestionowanie i dekatastrofizacja
217
13. Doskonalenie umiejtnoci spoecznych
255
Cz V Dzieci XXI wieku 301
14. Piramida optymizmu: niemowlta, kilkulatki i przedszkolaki 303
15. Granice optymizmu
325
Podzikowania
331
732517983.001.png
10
Pokonanie
automatycznego
pesymizmu u dziecka
rogram Prewencyjny Uniwersytetu Pensylwanii przyniós wspa-
niae efekty w zapobieganiu depresji u uczniów szkó podstawo-
wych i gimnazjalnych, dlatego postanowilimy nauczy go rodziców,
tak aby mogli oni pomóc swoim dzieciom w domu. W nastpnych czte-
rech rozdziaach dowiesz si, jak nauczy swoje dziecko gównych
technik optymizmu — to wanie te umiejtnoci pomogy w immuni-
zacji dzieci uczestniczcych w Programie Prewencyjnym Uniwersytetu
Pensylwanii przeciwko depresji. W tym rozdziale nauczysz si pokazy-
wa dziecku, jaki jest zwizek midzy jego sposobem mylenia a emo-
cjonalnymi reakcjami. W rozdziale 11. zdobdziesz umiejtnoci, które
pomog Ci pielgnowa optymistyczny styl wyjaniania u dziecka,
a w rozdziale 12. dowiesz si, jak nauczy dziecko prowadzi twórczy
dialog z wasnymi pesymistycznymi mylami. Umiejtnoci spoeczne,
które mog pomóc dziecku zwalczy depresj, zostan omówione w roz-
dziale 13.
Jeli chcesz nauczy swoje dziecko poznawczych umiejtnoci opty-
mizmu, musisz najpierw zmieni wasny sposób mylenia. Dzieci w duym
stopniu przejmuj pesymizm od rodziców i nauczycieli, dlatego wane
P
 
154
W MAYM CIELE DUY ZUCH
jest, eby sta si wzorem optymistycznego mylenia dla swojej pociechy.
W tym rozdziale skupimy si na dwóch wanych kwestiach. Najpierw
nauczymy Ci stosowa kad z technik we wasnym yciu, a potem
podpowiemy, jak zapozna nimi Twoje dziecko. Dopóki sam nie b-
dziesz umia swobodnie korzysta z tych umiejtnoci, trudno bdzie Ci
nauczy ich kogo innego.
Zanim na dobre rozpoczniemy ten rozdzia, musisz zrozumie, e
zaprezentowane tu strategie nie dziaaj jak magiczna ródka. Jeli
jeste pesymist i potrafisz znale ukryt krytyk w kadym komple-
mencie oraz zy omen w kadym pomylnym przedsiwziciu, nie zo-
baczysz nagle szklanki w poowie penej po przeczytaniu tej ksiki.
Dziki regularnym wiczeniom nauczysz si kwestionowa swoje pe-
symistyczne myli, jednak to wymaga czasu i wysiku z Twojej strony.
Przypominam Ci, e kurs, w którym bray udzia dzieci w ramach Pro-
gramu Prewencyjnego Uniwersytetu Pensylwanii, trwa cznie 24 go-
dziny. Przez ten cay czas dzieci uczyy si optymizmu i wiczyy nowe
umiejtnoci w praktyce, przy czym cz zada wykonyway po zaj-
ciach w domu. Aby wycign jak najwicej z czterech najbliszych
rozdziaów, najpierw przeczytaj dokadnie kady z nich. Zobaczysz, e
niektóre zagadnienia dotycz Ciebie, a inne Twojego dziecka. Potem
wró do pierwszego dziau skierowanego do dorosych i przewicz tech-
niki tam zaprezentowane. Przeznacz godzin na wiczenie nowych
umiejtnoci i postaraj si, eby nikt w tym czasie Ci nie przeszkadza.
I pamitaj: bd cierpliwy. Nauka wymaga czasu, a proponowane przez
nas techniki mog zmieni Twoje ycie na zawsze. Gdy poczujesz, e
posiade ju now umiejtno, przejd do nastpnego dziau, w którym
dowiesz si, jak nauczy jej Twoje dziecko.
PRZEGLD
Techniki, które poznasz w tym oraz nastpnych dwóch rozdziaach,
przypominaj gówne taktyki stosowane przez terapeutów w leczeniu
depresji. Zostay one przez nas zmodyfikowane, tak aby mogli je sto-
sowa ludzie nie cierpicy na t chorob. Terapia poznawcza trwa krót-
ko, a jej skuteczno jest podobna jak w przypadku leków na depresj.
Oznacza to, e gdybymy losowo skierowali pacjentów wykazujcych
podobnie cikie objawy depresji na terapi poznawcz albo na leczenie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin