Obsługa to sztuka a kelner to aktor (cz.1)
Grzegorz GÓRNIK
Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
Od zawsze najważniejszą osobą w restauracji (z personelu oczywiście ) jej mecenasem, ambasadorem, wizytówką, reklamą, czarodziejem i aktorem na tej scenie jest KELNER - zawsze uśmiechnięty, uczynny, komunikatywny, uprzejmy o nienagannych manierach, obdarzony zaufaniem gości, zawsze gotowy zaspokoić nawet najbardziej wyszukane kulinarne życzenia każdego z gości restauracji .Restauratorzy znają wartość dobrego kelnera, wiedzą jak wiele zależy od jego pracy, pracy którą wielu znawców obsługi nazywa - sztuką .Sztuka profesjonalnej obsługi kelnerskiej jest świadkiem i przyjacielem wielu niezapomnianych uroczystości wypełniających nasze szybkie często szare i nieciekawe życie - począwszy od chrztu poprzez wesele po inne bardziej lub mniej uroczyste chwile którym towarzyszą spotkania przy wspólnym stole okraszone niezastąpioną obsługą oddanego Ci kelnera .Jednak są chwile w których kelner musi znaleźć rozwiązanie trudnej sytuacji - stając oko w oko z gościem i jego niezadowoloną miną po pierwszych kęsach - dania które miało zaspokoić jego głód ale i przyjemność wyjątkowego smaku.Doświadczony kelner wie, że nie ma sensu przekonywać - i udowadniać kto ma racje - bo rację ma zawsze gość - pozostaje nam przeprosić, przyjąć reklamację i udać się do wyroczni - kuchni przechodząc przez rozdzielnię kelnerską.Rozdzielnia kelnerska - to miejsce, które tętni życiem kreowanym przez personel restauracji. Da się tu usłyszeć komentarze nie zawsze oficjalne na temat szanownych gości jakie formułują aktorzy teatru „ RESTAURACJA” w przedstawieniu -"kelnerzy" - które trwa codziennie w każdym mieście, na każdej ulicy - zmieniają się tylko widzowie -goście.Rozdzielnia kelnerska - znają ją dobrze wszyscy młodzi adepci sztuki kelnerskiej - praktykanci, stażyści, pomocnicy kelnerów - pikolaki, bacznie podglądający każdy gest, krok, ruch swoich mistrzów, mimikę twarzy, sztukę z jaką słowo - hipnotyzuje, czaruje serca, wprawia w podziw - jest kluczem do zaufania.Pierwsze kroki młodych kelnerów to jeszcze nie balet, nie tango, na pewno też nie walc. Najtrudniej zacząć, mieć chęci, duszę pełną optymizmu i doświadczenie dzięki któremu unikniemy wielu prostych błędów.Jak nie popełnić błędu? Jedną z zasad jest przestrzeganie standardów obsługi kelnerskiej.STANDARDY OBSŁUGI KELNERSKIEJ :
· Powitanie przy wejściu
· Pytanie o strefę (palący/niepalący)
· Zaprowadzenie do stołu i sadzanie gościa (odsunięcie krzesła)
· Propozycja aperitifu
· Podanie kart menu (wraz z kartą win)
· Podanie pieczywa masła - (czekadełko)
· Przyjęcie zamówienia (sugestywna sprzedaż)
· Pytanie o napoje (wino)
· Nakrycie stołu z zachowaniem kolejności potraw wg przyjętego zamówienia
· Serwis dań (kolejność : dzieci , panie , panowie – nie dotyczy przyjęć z zachowaniem protokołu dyplomatycznego)*Rozłożenie serwetek na kolanach gości*Podanie przekąski zimnej (+ ew. wino)*Podanie przekąski gorącej*Podanie zupy*Przerywnik (np. sorbet)*Podanie wina do dania głównego*Podanie dania głównego
· Sprzątanie po daniu głównym
· Ponowne podanie menu (propozycja podania deseru/serów)
· Podanie deseru
· Sprzątnięcie po deserze
· Zapytanie o kawę, herbatę, koniak, digestive;
· Podanie rachunku (skórzane etui, długopis)
· Pożegnanie gościa
Standardy - normy określające podstawowe wymagania stawiane czemuś (źródło: pwn.pl)
gabutek