Realny i idealny obraz siebie u osob po probach samobojczych.pdf

(86 KB) Pobierz
97766105 UNPDF
ANNALES
UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA
LUBLIN – POLONIA
VOL. XX
SECTIO J
2007
Szpital Neuropsychiatryczny im. Prof. M. Kaczy´ skiego, Lublin
KATARZYNA MALINOWSKA
Re alny i idealny obraz siebie u os´b po pr´bach samob´jczy ch
Real versus ideal picture of oneself in people after suicide attempts
WSTE˛P
Samob´ jstwo jest czynem autodestrukcyjnym popełnianym tylko przez jedna˛
istot˛ ˙yja˛ca˛ – człowieka. Ma ,,na celu ´wiadome unicestwienie własnego ˙ycia
i w wielu przypadkach jest raczej ´wiadoma˛ rezygnacja˛ z najwy˙szej warto´ci
człowieka, jaka˛ jest ˙ycie’’ ( ´ wiatowa Organizacja Zdrowia. Polskie Towarzystwo
Suicydologiczne, 2003, s. 7–8). Ludzie, kt´ rzy przejawiaja˛ tendencje samob´ jcze,
znajduja˛ si˛ w sytuacji kryzysu, nie dostrzegaja˛ innej mo˙liwo´ci rozwia˛zania
problemu jak tylko przez samob´ jstwo (Käsler, Nikodem 1996; Ringel 1987, 1991).
Jak stwierdził Schneider (1979, za: Hołyst 1991), jeden z czołowych badaczy
zjawiska samob´ jstwa, ,,wi ˛ kszo´´ kandydat´ w na samob´ jc´ w nie chce umiera´,
oni nie moga˛ tylko dłu˙ej ˙y´’’(s. 219). Samob´ jstwo jest aktem agresji skierowanej
przeciwko własnej osobie z zamiarem odebrania sobie ˙ycia i jako takie stanowi
przejaw braku akceptacji własnej osoby, jest zanegowaniem obrazu siebie, jaki
posiada człowiek. W literaturze przedmiotu panuje przekonanie, ˙e ka˙de samob´j-
stwo z całym bogactwem swoich uwarunkowa´ uwikłane jest u unikatowy ´wiat
jednostki, jest aktem indywidualnym (Levington, Gruba-McCallister 1993; Pilecka
1995). Poprzez samob´ jstwo człowiek zabija siebie, a wi˛c odbiera sobie prawo
i mo˙liwo´c´˙ycia w takiej postaci, w jakiej spostrzega samego siebie.
Ucieczkowa teoria samob´ jstwa (Baumeister 1990) postrzega samob´ jstwo jako ucieczk˛ przed
bolesna˛ samo´wiadomo´cia˛ (O’Connor, Sheehy 2002, s. 98).
W kontek´cie takiego rozumowania oczywisty wydaje si˛ zwia˛zek sposobu
spostrzegania siebie z decyzja˛ o ekstremalnej pr´ bie zmiany tego obrazu poprzez
97766105.001.png
86
KATARZYNA MALINOWSKA
jego zanegowanie w akcie samob´ jstwa. Dlatego te˙ celem niniejszej pracy jest
poznanie obrazu siebie os´ b usiłuja ˛ cych pozbawi´ si ˛ ˙ycia.
Tylko w´ wczas bowiem, gdy poznamy samego siebie, odkryjemy i zrozumiemy swoje zale˙no´ci ze
´wiatem zewn˛trznym, nie musimy negowa´ zwia˛zku swojego ´wiata wewn˛trznego ze ´wiatem
zewn˛trznym (Hołyst 1991, s. 216).
POJE˛CIE OBRAZU SIEBIE
Psychologowie, kt´ rzy zajmuja˛ si˛ problematyka˛ obrazu własnej osoby, podkre´-
laja˛ jego istotne znaczenie dla rozumienia zachowania człowieka. Obraz siebie jest
integralnym składnikiem osobowo´ci, w du˙ej mierze decyduja ˛ cym o naszym
samopoczuciu, stosunku do otaczaja˛cego ´wiata, jako´ci kontakt´ w z innymi lud´mi
oraz o efektywno´ci działania i wykorzystywania własnych mo˙liwo´ci. Obraz
własnej osoby to znajomo´´ siebie, swoich my´li, uczu´, sa˛d´ w o sobie, cech, postaw
i plan´ w. Pozwala człowiekowi kierowa´ swoim ˙yciem, kontrolowa´ i selekcjo-
nowa´ swoje zachowanie, stawa´ si ˛ jego autorem, na jego podstawie tworzy si ˛
poczucie własnej warto´ci i samoakceptacja (Niebrzydowski 1976). Jako´´ przy-
stosowania i funkcjonowania człowieka zale˙y wi˛c nie tylko od tego, jak rozumie on
´wiat, ale r´ wnie˙ od tego, jak spostrzega i rozumie on siebie samego (Reykowski
1970). To bowiem wpływa zwrotnie na jego spos´ b widzenia ´wiata i funk-
cjonowania w nim. Niedostateczna samo´wiadomo´´ i brak refleksji nad tym, kim
jestem i jaki jestem, przyczynia si˛ w du˙ej mierze do utraty wi˛zi z innymi lud´mi,
osamotnienia, a w konsekwencji mo˙e spowodowa´ utrat˛ sensu ˙ycia i stanowi´
motywacj˛ zachowa´ autodestrukcyjnych (Hołyst 1991).
Według Słownika psychologii (Reber 2000) obraz siebie, czyli ,,«ja» ( self-image )
to odbicie, a mo˙e raczej wyobra˙enie siebie, ja´ni; własna ja´´ , taka, jak ja˛
spostrzega jednostka’’(s. 431). W literaturze przedmiotu nie ma jednej powszechnie
akceptowanej definicji poj˛cia obrazu siebie. Istnieja˛ce definicje mo˙na natomiast
zaklasyfikowa´ do dw´ ch nurt´w – w˛˙szego i szerszego. W uj˛ciu w˛˙szym obraz
siebie uto˙samiany jest z wiedza ˛ człowieka o samym sobie – o swoich cechach,
umiej˛tno´ciach i mo˙liwo´ciach. Przykładem jest definicja okre´laja˛ca obraz siebie
jako zorganizowany zesp´ ł cech, kt´ re jednostka nauczyła si˛ na podstawie
wcze´niejszych i aktualnych do´wiadcze´ uznawa´ za własne, pełnia˛cy funkcj˛
integracji i stabilizacji osobowo´ci oraz zapewniaja ˛ cy jej wzgl ˛ dna ˛ trwało´´
i powtarzalno´´ zachowa´ (Siek 1984). Podobnie Kozielecki (1986) przedstawia
obraz siebie w kategoriach samowiedzy, kt´ra˛ tworza˛ nast˛puja˛ce składniki:
–s˛dy opisowe (samoopis);
–s˛dy warto´ciuja˛ce (samoocena);
–s ˛ dy o standardach osobistych (po˙a ˛ dana wizja siebie);
–s˛dy o regułach generowania wiedzy o sobie (´r´ dła samowiedzy);
–s˛dy dotycza˛ce reguł komunikowania wiedzy o sobie.
REALNY I IDEALNY OBRAZ SIEBIE U OS ´ B PO PR ´ BACH SAMOB ´ JCZYCH
87
Szersze rozumienie poj˛cia obrazu siebie zawiera nie tylko poznawczy, ale
r´ wnie˙ emocjonalny aspekt i okre´la go nie tylko jako wiedz ˛ o własnych cechach,
mo˙liwo´ciach i umiej ˛ tno´ciach (jak w przypadku uj ˛ cia w ˛ ˙szego), ale r´ wnie˙
jako emocjonalny stosunek do nich i ich ocen˛. W tym uj˛ciu obraz siebie zawiera
nast˛puja˛ce elementy:
– opisowy (poj˛cie o sobie, ,,ja’’ realne);
– warto´ciuja ˛ cy (samoocena i samoakceptacja);
– normatywny (,,ja’’ idealne) (Brzezi´ ska 1973).
Podobnie Niebrzydowski (1976) uwa˙a, ˙e na obraz siebie składaja˛ si˛ – opr´cz
samowiedzy – jeszcze inne elementy, do kt´ rych zalicza: samoakceptacj˛, poczucie
własnej warto´ci, samoocen˛ i samo´wiadomo´´.
Na potrzeby niniejszej pracy skupiono si ˛ na dw´ ch aspektach obrazu siebie
ujmowanego w szerokim zakresie – ,,ja’’ realnym (czyli wiedzy o tym, jaki jestem)
oraz ,,ja’’ idealnym (czyli poczuciu tego, jaki chciałbym by´).
OBRAZ SIEBIE W WYBRANYCH TEORIACH PSYCHOLOGICZNYCH
W nurcie psychoanalitycznym badania nad obrazem siebie zapocza˛tkował
w latach 30. XX wieku Adler, kt´ ry uwa˙ał, ˙e w codziennym ˙yciu człowiek jest
taki, jaki ma obraz siebie, a zachowuje si ˛ zgodnie z tym, jakie ma zdanie o sobie (za:
Pilecka 1981). Fromm (1998, 2001) ujmował obraz siebie (,,ja’’)jako ´r´ dło poczucia
to˙samo´ci i aktywno´ci człowieka. Zwracał uwag˛ na wielkie znaczenie dla
prawidłowego funkcjonowania człowieka realizowania własnych mo˙liwo´ci i twie-
rdził, ˙e człowiek, kt´ ry nie realizuje swojej sprawczo´ci, prze˙ywa obraz siebie jako
kogo´ obcego. Uwa˙ał, ˙e pozytywny stosunek do własnej osoby, miło´´ siebie jest
podstawowym warunkiem szcz˛´cia, wolno´ci i afirmacji ˙ycia. Horney (2001)
wyr´˙niła trzy aspekty obrazu siebie, kt´ ry okre´liła mianem self : ,,ja’’ realne, ,,ja’’
prawdziwe i ,ja’’ wyidealizowane. Uwa˙ała, ˙e cechami wła´ciwie rozwini˛tego
selfu (obrazu siebie) jest ch˛c´do˙ycia i tw´ rczego rozwoju oraz otwarcie na innych
ludzi. Podkre´lała, ˙e tylko człowiek samoaktualizuja ˛ cy si ˛ ma poczucie, ˙e jest
odpowiedzialny za siebie i sw´ j los. Sullivan (1953 za: Witkowski 1996) ujmował
obraz własnej osoby jako personifikacj˛, czyli wyobra˙enie o sobie, kt´ re tworzy si˛
mi˛dzy innymi na bazie odzwierciedlonych ocen społecznych.
Rogers (1991) uznawał obraz siebie za zorganizowana ˛ cało´´, kt´ra ˛ tworza ˛
spostrze˙enia ,,ja’’ oraz spostrze˙enia relacji ,,ja’’ do innych ludzi i do r´˙nych
aspekt´ w rzeczywisto´ci wraz z warto´ciami i znaczeniami przypisywanymi tym
wszystkim spostrze˙eniom.
W uj˛ciu teorii psychospołecznych obraz siebie jest ja´nia˛ odzwierciedlona˛, czyli
wyobra˙eniem człowieka o sobie samym, kt´ re kształtuje si ˛ na podstawie
spostrzegania opinii i ocen formułowanych o nim przez innych ludzi. Mead (1975, za:
Witkowski 1996), przedstawiciel teorii psychospołecznych, wychodzi z zało˙enia,
88
KATARZYNA MALINOWSKA
˙e człowiek do´wiadcza samego siebie po´rednio, przyjmuja˛c punkty widzenia
innych członk´w grupy społecznej, do kt´ rej nale˙y, lub og´ lny punkt widzenia tej
grupy. Rozr´˙nia dwa aspekty ,,ja’’ ( self ): ,,ja’’ przedmiotowe (czyli aspekt ,,ja’’,
kt´ ry jest dla człowieka przedmiotem refleksji prowadza˛cej do regulowania
własnych zachowa´ zgodnie ze społecznymi wzorami) oraz ,,ja’’podmiotowe (czyli
taki aspekt ,,ja’’, kt´ ry sprawia, ˙e jednostka zachowuje ´wiadomo´´ swojej
podmiotowej odr˛bno´ci).
Frankl, czołowy przedstawiciel psychologii egzystencjalistycznej, tw´ rca logo-
teorii i logoterapii (1971), twierdzi, ˙e ustalenie si˛ i akceptacja obrazu własnej osoby
ma istotne znaczenie dla poczucia sensu ˙ycia człowieka. Samoakceptacj ˛ , kt´ra
wyra˙a si˛ stopniem rozbie˙no´ci mi˛dzy ,,ja’’realnym a ,,ja’’idealnym, uznaje on za
jeden ze wska´nik´w zdrowia psychicznego. Uwa˙a, ˙e je´li obraz idealny jest zbyt
odległy od obrazu realnego, mo˙e powodowa´ wiele frustracji w ˙yciu człowieka.
Zbytnia blisko´´ obrazu realnego i idealnego natomiast mo˙e stanowi´ ryzyko braku
stymulacji do rozwoju.
Jako podsumowanie istnieja˛cych teorii obrazu siebie mo˙e posłu˙y´ pogla˛d
K˛pi´ skiego (1977), m´wia˛cy o tym, i˙ dla prawidłowego funkcjonowania człowie-
ka wa˙ne jest, aby jego obraz siebie był stabilny, o jasnym kolorycie i zgodny
z rzeczywisto´cia˛. Według niego widzimy siebie oczyma innych ludzi oraz
własnymi, a te dwa spojrzenia nierzadko stoja˛ w sprzeczno´ci, dlatego człowiek
nigdy nie wie, jaki jest naprawd˛.
CELE, PROBLEMY, HIPOTEZY BADAWCZE
Twierdzenia i hipotezy wysuwane na gruncie r´˙nych koncepcji osobowo´ci
podkre´laja˛ znacza˛cy wpływ obrazu siebie na funkcjonowanie człowieka. Liczne
badania empiryczne jednoznacznie wskazuja˛ na istnienie ´cisłej zale˙no´ci mi˛dzy
obrazem siebie a przystosowaniem człowieka. Zgodno´´ obrazu siebie z do´wiad-
czeniem oraz integracja wszystkich jego element´w jest warunkiem dobrego
przystosowania. Nieprzystosowanie z kolei wia ˛ ˙e si ˛ z nieprawidłowo´ciami
w strukturze i tre´ci obrazu siebie. Jedna˛ z form nieprzystosowania sa˛ zachowania
autodestrukcyjne, a w szczeg´ lno´ci ekstremalne ich przejawy – zachowania
suicydalne. W kontek´cie powy˙szych ustale´ nale˙ałoby oczekiwa´ specyficznych
cech w obrazie siebie os´b usiłuja ˛ cych odebra´ sobie ˙ycie.
Celem niniejszej pracy jest opisanie realnego i idealnego obrazu siebie os´b
podejmuja ˛ cych pr´b ˛ pozbawienia si ˛ ˙ycia, czyli pr´b ˛ zanegowania własnej wizji
siebie. Wiedza o obrazie siebie, jaki stworzyła osoba, jest bowiem konieczna
zar´wno w profilaktyce zachowa´ samob´ jczych, jak i w terapii os´b po nieudanych
zamachach na własne ˙ycie. Osoby ,,przywr´ cone ˙yciu’’po pr´bach samob´ jczych
powinny posiada´ adekwatny obraz własnej osoby i akceptowa´ go. Tylko w´wczas
bowiem nie b˛da˛ pr´bowały go zanegowa´ w kolejnym akcie autodestrukcji.
REALNY I IDEALNY OBRAZ SIEBIE U OS ´ B PO PR ´ BACH SAMOB ´ JCZYCH
89
Aby dokona´ charakterystyki realnego i idealnego obrazu siebie os´ b podej-
muja ˛ cych pr´ by samob´ jcze, postanowiono odpowiedzie´ na nast ˛ puja ˛ ce pytania:
1. Czy istnieja ˛ r´˙nice mi ˛ dzy realnym obrazem siebie os´ b po pr´ bach
samob´ jczych a realnym obrazem siebie os´ b niepodejmuja˛cych pr´ b odebrania
sobie ˙ycia?
2. Czy istnieja˛ r´˙nice mi˛dzy idealnym obrazem siebie os´ b po pr´ bach
samob´ jczych a idealnym obrazem siebie os´ b niepodejmuja ˛ cych pr´ b odebrania
sobie ˙ycia?
3. Czy istnieja˛ r´˙nice mi˛dzy realnym a idealnym obrazem siebie os´b po
pr´ bach samob´ jczych?
4. Czy istnieja˛ r´˙nice w stopniu rozbie˙no´ci mi˛dzy realnym a idealnym
obrazem siebie os´ b po pr´ bach samob´ jczych i os´ b spoza tej grupy?
Dane z literatury przedmiotu oraz własne przemy´lenia autorki pozwoliły
sformułowa´ nast˛puja˛ce hipotezy badawcze:
1. Istnieja˛ r´˙nice mi˛dzy realnym obrazem siebie os´ b po pr´ bach samob´j-
czych a realnym obrazem siebie os´ b niepodejmuja˛cych pr´ b odebrania sobie ˙ycia.
2. Brak jest istotnych r´˙nic mi ˛ dzy idealnym obrazem siebie os´ b po pr´ bach
samob´ jczych a idealnym obrazem siebie os´ b niepodejmuja˛cych pr´ b odebrania
sobie ˙ycia.
3. Istnieja˛ r´˙nice mi˛dzy realnym a idealnym obrazem siebie os´ b po pr´ bach
samob´ jczych.
4. Stopie´ rozbie˙no´ci mi˛dzy realnym a idealnym obrazem siebie jest wi˛kszy
u os´ b po pr´ bach samob´ jczych ni˙ u os´ b spoza tej grupy.
METODY BADAWCZE
W celu weryfikacji postawionych hipotez zastosowano Test Przymiotnikowy
– ACL-37 H. G. Gougha i A. B. Heilbruna – wersj˛ ,,Jaki jeste´’’ oraz wersj˛ ,,Jaki
chciałby´ by´’’. Test ten zaliczany jest do wieloskalowych test´ w osobowo´ci
opartych na samoopisie. Stanowi zestaw 300 powszechnie u˙ywanych przymiot-
nik´ w, za pomoca˛ kt´ rych mo˙na scharakteryzowa´ szeroki zakres ludzkiej
działalno´ci. Zastosowana w badaniach metoda jest znana, opisana w podr˛cznikach
i licznych opracowaniach (Matkowski 1984; Pilecka 1994; Porzak 1999; Siek 1983;
Woli´ ska i Drwal 1995), dlatego nie ma potrzeby omawiania jej w tym miejscu.
Przed rozpocz ˛ ciem badania testowego dokonano analizy dokumentacji medycz-
nej os´ b po pr´ bach samob´ jczych oraz przeprowadzano z nimi wywiad.
Jako wska´niki zmiennej zale˙nej (Y), czyli obrazu siebie, przyj˛to zatem wyniki
przeliczone Testu Przymiotnikowego – ACL-37 H. G. Gougha i A. B. Heilbruna
– wersji ,,Jaki jeste´’’ (jako wska´nik realnego obrazu siebie) oraz wersji ,,Jaki
chciałby´ by´’’ (jako wska´nik idealnego obrazu siebie).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin