Biuletyn Informacyjny Problemy Narkomanii nr 2/2007
PROBLEMY NARKOMANII
NR 2 / 2007
Spis treści:
Jacek Morawski - Szkoła bez narkotyków 2
Krzysztof Kruszko - Ze szczytów uniesień na piekła dno. Mechanizm narkotykowego uzależnienia 15
Czesław M. Cekiera - Ryzyko przyjmowania grzybów halucynogennych 23
Andrzej Gazicki, Wiesław W. Kubielski - Agresja wśród dzieci i młodzieży jej uwarunkowania i sposoby przeciwdziałania 29
Jerzy Fiałkiewicz, Aleksander Markiewicz, Andrzej Gazicki - Rola Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii w profilaktyce i terapii uzależnień 38
Mariusz Jędrzejko - Resocjalizacja przez edukację (wiedzę) 43
Mariusz Jędrzejko, Wiesław Bożejewicz, Dariusz Sarzyła - Zagrożenia narkomanią w perspektywie antropologiczno-etycznej 47
Dominika Krawczinska - Czym jest współuzależnienie? Krótka próba rekonstrukcji potocznego rozumienia pojęcia 71
Krzysztof Jędrzejko - Guarana – Kofeinowa używka podbijająca świat czy suplement diety i lek 77
Jacek Morawski
Istotnym dorobkiem debaty publicznej, toczącej się w ostatnim okresie wokół przejawów drastycznego naruszania wartości i zasad społecznych, może być upowszechnienie postaw aktywnie przeciw- stawiających się rozmaitego rodzaju patologiom. Jedną z takich patologii, wymagających aktywnego przeciwdziałania, jest niewątpliwie dostępność substancji psychoaktywnych (potocznie nazywanych narkotykami) i ich używanie przez młodzież szkolną.
Bogata oferta książek i artykułów na temat używania narkotyków i jeszcze większa liczba informacji w Internecie, omawiających narkotyki z przeciwnych punktów widzenia, może przysłaniać ogólną i podstawową regułę, jaką, moim zdaniem, należy wprowadzić i egzekwować w każdej szkole, a którą można sformułować jako „zero tolerancji dla narkotyków”. Tekst ten ma na celu pomóc we wdrożeniu odpowiedniej polityki tym szkołom, które zdecydują się taką regułę przyjąć w swojej działalności wychowawczej i profilaktycznej. Omówię w nim podstawy prawne eliminowania narkotyków ze szkoły, zasady tworzenia szkolnej profilaktyki wobec narkotyków, oraz wybrane elementy zajęć profilaktycznych, pozytywnie zweryfikowane w praktyce. Skoncentruję się na tych zagadnieniach, które wiążą się z rolą i celami szkoły, i które mieszczą się w strategiach ograniczenia popytu. Pominę większość innych ważnych zagadnień, w których rola szkoły jest co najwyżej pomocnicza, takich jak np. handel narkotykami, składających się na strategię ograniczenia podaży narkotyków. Podzielam dość rozpowszechniony w profilaktyce narkomanii pogląd, że program profilaktyczny powinien być dostosowany do realiów konkretnej szkoły. Dlatego więcej będę mówił o tym, jakie procedury warto uwzględniać w takim programie, niż jakie konkretne treści i działania ma zawierać, a jakich nie zawierać. Nawiążę tu do wieloletnich doświadczeń programu promocji zdrowia i profilaktyki uzależnień pn. „Dziękuję, nie”.
Powody prowadzenia szkolnej polityki w zakresie narkotyków
Szkolna polityka w zakresie narkotyków może być wprowadzana z różnych powodów. Dość często szkoła podejmuje bardziej energiczne działania w wyniku sytuacji kryzysowej: pojawiania się dilerów narko- tykowych w pobliżu szkoły, wykrycia narkotyków u uczniów lub ostrego zatrucia ucznia substancją psychoaktywną. Czasem wprowadzanie szkolnej polityki dotyczącej narkotyków wynika z misji szkoły: zwiększenia roli szkoły w przygotowaniu uczniów do życia.
Inne powody to kreowanie poczucia bezpieczeństwa u rodziców uczniów i samych uczniów, zwiększenie atrakcyjności szkoły na rynku edukacyjnym, prowadzenie systematycznych i planowych działań profilaktycznych, zwiększenie efektywności prowadzonych działań profilaktycznych w innych obszarach, uczestnictwie szkoły w akcjach zapobiegania narkomanii, polepszenie samopoczucia dyrekcji szkoły i nauczycieli. Jednym z istotnych powodów bywa realizacja zadań, wynikających z przepisów prawnych.
Przepisy uzasadniające
wprowadzenie polityki antynarkotykowej w szkole
Ustawa z dnia 25 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dziennik Ustaw Nr 179, poz. 1485 ze zm.) w art. 5 stanowi, że zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii są realizowane, w zakresie określonym w ustawie także przez przedszkola i szkoły, inne jednostki organizacyjne systemu oświaty oraz szkoły wyższe. Do zadań tych należy m.in. działalność wychowawcza, edukacyjna, informacyjna i zapobiegawcza (art. 19) obejmująca w szczególności wprowadzenie problematyki zapobiegania narkomanii do programów wychowawczych jednostek organizacyjnych systemu oświaty. Zadania te są sprecyzowane w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii oraz rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. W sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dziennik Ustaw Nr 26, poz. 226).
Stosownie do tego rozporządzenia, działalność wychowawcza i zapobiegawcza w szkole i placówce oświatowej polega w szczególności na: systematycznym rozpoznawaniu i diagnozowaniu zagrożeń związanych z uzależnieniem; informowaniu o narkomanii i jej skutkach; współpracy z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; poradnictwie w zakresie zapobiegania uzależnieniom; przygotowaniu nauczycieli i osób zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży do przeciwdziałania narkomanii. Szkoły i placówki systemu oświaty rozwijają też działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży „zagrożonych uzależnieniem", u których zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza wysokie prawdopodobieństwo powstania zależności od środków odurzających lub substancji psychotropowych albo którzy sporadycznie używają środków odurzających lub substancji psychotropowych lub środków zastępczych.
Szkoły i placówki opracowują, zgodnie ze swoim statutem, strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, która uwzględnia w szczególności: systematyczne prowadzenie w środowisku szkolnym edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli; opracowanie metod i form rozwijania działalności informacyjnej; określenie zadań wszystkich pracowników szkoły w zakresie pomocy dzieciom i młodzieży, zagrożonych uzależnieniem; procedury postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substan- cjami psychotropowymi, z uwzględnieniem zadań osób podejmujących interwencje; współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych; aktywny udział dzieci i młodzieży w zajęciach profilaktycznych i w zajęciach umożliwiających — alternatywne wobec zachowań ryzykownych — zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych; dostosowanie treści i formy zajęć profilaktycznych do zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz stopnia zagrożenia; edukację rówieśniczą; sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia i Policją w sytuacjach wymagających interwencji; współpracę z różnymi instytucjami, w szczególności organizacjami pozarządowymi, wspierającymi działalność szkół i placówek w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży; wspieranie dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, rozwijanie ich poczucia własnej wartości oraz motywowanie do podejmowania różnych form aktywności, w tym aktywności pozaszkolnej, zaspokajających ich potrzeby psychiczne i społeczne, rozwijających zainteresowania i umiejętności psychospołeczne; wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobu podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem; dokonywanie systematycznej oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych. Odpowiedzialność za realizację tych zadań spoczywa na dyrektorze szkoły.
Takie kierunki działań są spójne z zaleceniami Rady Unii Europejskiej, która wezwała kraje członkowskie „aby wdrożyły programy... profilaktyki narkomanii we wszystkich szkołach..." oraz „aby wspierały tworzenie takich programów i uruchomiły w tym celu rządowe zasoby i struktury organizacyjne". Plan działania Unii Europejskiej w zakresie narkotyków (na lata 2005-2008) jako jeden z głównych celów ograniczenia popytu wymienia poprawę „dostępu do szkolnych programów profilaktycznych i ich skuteczności, zgodnie z prawodawstwem krajowym" drogą „uwzględnienia w programach szkolnych wszechstronnych, skutecznych i uznanych programów profilaktycznych obejmujących problem zażywania legalnych i nielegalnych substancji psychoaktywnych oraz jednoczesnego zażywania wielu narkotyków lub jak najszerszej realizacji tych programów" oraz „wsparcie uruchamiania i rozwoju programów profilaktycznych prowadzonych wspólnie przez instytucje publiczne, społeczności szkolne i odpowiednie organizacje pozarządowe".
Tworzenie szkolnej polityki dotyczącej narkotyków w ośmiu krokach
Praktycznym podejściem do tworzenia szkolnej polityki dotyczącej narkotyków jest realizowanie jej etapami, czy — inaczej mówiąc — krok po kroku. Za niezbędny element tego podejścia uważa się korzystanie z pomocy zewnętrznych doradców na wszystkich jego etapach.
1. Ustalenie potrzeby tworzenia szkolnej polityki w zakresie narkotyków
Nowoczesne podejście w szkołach wyróżnia edukację w zakresie substancji psychoaktywnych, jako polegającą na działaniach z zakresu profilaktyki pierwotnej (pierwszego stopnia), nakierowanych na osiągnięcie bezpiecznego, zdrowego i produktywnego społeczeństwa, przeciw- działającego występowaniu szkód związanych z alkoholem, tytoniem i narkotykami, poprzez kontrolę czynników ryzyka. Kontrola czynników ryzyka oznacza wzmacnianie, zwiększanie, wprowadzanie do środowiska szkolnego czynników chroniących i eliminowanie, ograniczanie czynników szkodliwych (czynników ryzyka w węższym znaczeniu). Kontrolowanie czynników chroniących może być, i najczęściej jest, zintegrowane w procesie nauczania. Kontrolowanie czynników ryzyka może być wyodrębnione w formalny program profilaktyczny, zwłaszcza jeżeli skierowane jest na profilaktykę drugorzędową, realizowaną wobec grupy ryzyka, jaką stanowią uczniowie zagrożeni uzależnieniem.
Istnieje wiele sposobów edukacji uczniów w zakresie używania substancji i wyposażenia ich w umiejętności, których mogą użyć w szkole i później, w życiu dorosłym. Na przykład przedmioty artystyczne i praktyczne mogą oferować przedstawianie sytuacji, w których występuje substancja, wymyślanie przepisów na napoje bezalkoholowe, planowanie profilaktycznej kampanii reklamowej, oddziaływującej na osoby lubiące pić czy palić. Programy szkolne można także łączyć z innymi działaniami profilaktycznymi w środowisku lokalnym. Takie powiązanie i wspieranie innych programów profilaktycznych jest dobrym sposobem nie tylko na ich wzmocnienie, ale także na racjonalne wykorzystanie ograniczonych zasobów.
Możliwości integracji edukacji profilaktycznej w programach wielu przedmiotów w formie ścieżki edukacyjnej są praktycznie nieograniczone, limitowane jedynie wyobraźnią nauczycieli i uczniów. Należy jednak pamiętać, że formalna edukacja jest tylko jednym z wielu wpływów na postawy wobec używania substancji. Wiedza i techniki nauczania personelu szkolnego powinny być aktualizowane tak, by odzwierciedlały zmiany i zrozumienie etiologii i epidemiologii używania substancji a także zagadnień i podejść prewencyjnych.
...
spodpowieki