1) DATA: 5.05.2008
2) GRUPA WIEKOWA: 4 –latki
3) ZAGADNIENIE PROGRAMOWE:
- rozróżnianie figur geometrycznych
- układanie w toku zabaw konstrukcyjnych dowolnych kompozycji
z klocków w kształcie figur geometrycznych płaskich
4) TEMAT ZAJĘĆ:
Zabawa dydaktyczna z wizytą w bajkowej krainie figur
5) CELE ZAJĘĆ:
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa proste(płaskie)figury geometryczne(koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt)
- skonstruuje podaną przez n-la figurę geometryczną (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt)
- pogrupuje figury geometryczne wg. kształtu
- zaprojektuje kompozycje samodzielnie z figur geometrycznych płaskich
6) METODY PRACY:
a) Oparte na słowie
1. Opowiadanie nauczyciela
2. objaśnienia
3. instrukcje
b) Oparte na obserwacji
1. obserwowanie
c) Oparte na działalności praktycznej uczniów
1. ćwiczenia
7) ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– plansza z domem
- obrazki z bajek
- klocki-figury geometryczne
- nakrycia głowy z różnych bajek
8) LITERATURA:
· Cyrański C., Kwaśniewska M. Program nauczania przedszkolnego DKW- 4013 3/01
· E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna w domu, w przedszkolu i w klasie zerowej Wa-wa 1997
· S. Lipina Kształtowanie pojęć u dzieci w wieku przedszkolnym Wa-wa 1984
SZCZEGÓŁOWY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI DZIECI
I Przywitanie
Przywitajcie się
z gośćmi
Dzień dobry
II Wprowadzenie do tematyki zajęć
Jakie mamy tutaj figury?
Czym się różnią?
A jak obracamy?
koło
kwadrat
prostokąt
trójkąt
kształtem i kolorem
sześcian
III Uświadomienie celu zajęć
Kto wśród nas się pojawił?
Domyślacie się co dziś będziemy robić?
Kot w butach
Rycerz
Małpka
Lis
Czerwony kapturek
Pies
Rozwiązywać zadania
IV Realizacja tematu
a)ćwiczenia w grupowaniu figur
wg. kształtu
1. Kwadratowy zamek pełen skarbów mieszka w nim rozbójnik o imieniu Alibaba
Skarby to?
Jaki to kształt?
figury
kształtem
b)rozpoznawanie kształtów figur
wg. wzoru
c)dopasowywanie figur do kształtów
2.Zamek w kształcie koła, przed czym uciekały trzy świnki?
Z czego były domki:
Pierwszy?
Drugi?
Trzeci?
Przyjrzyjcie się figurom i dopasujcie je do domu
Domek dla kogo jest gotowy?
3.Zamek w kształcie trójkąta
Zając lubi prace domowe z siedmiomilowego lasu
W kształcie czego były sprzęty?
Co jest w kształcie trójkąta?
Ile było trójkątów?
Ile jest kwadratów?
Przed wilkiem
Ze słomy
Z drewna
Z cegieł
Po kolei dzieci podchodziły i przyczepiały: koła, trójkąty, kwadraty i prostokąty
Dla świnek
Figur geometrycznych
Taczka
2
3
d) konstruowanie figur geometrycznych ze sznurka
4.Zamek w kształcie prostokąta w którym mieszkał osiołek Kłapouchy.
Co ma z tyłu?
Co się z nim dzieje?
Co ułożyliście ze sznurka, jaka to figura?
Ile ma boków trójkąt?
Ogonek
Wypada
Koło
Trójkąt
Kwadrat
Prostokąt
V Podsumowanie
Gdzie dziś byliśmy?
Kogo odwiedziliśmy?
W czym pomogliśmy osiołkowi?
Co dopomogliśmy śwince?
Co pomogliśmy Ali babie?
W bajkowym świecie
Czerwonego kapturka
Świnki
Alibabe
Kłapouchego
W umocowaniu ogonka
Zbudować dom
Uporządkować skarby
1
justynakocz