zabawy i zajęcia sześcioatków.pdf
(
1205 KB
)
Pobierz
240926086 UNPDF
Zabawy i zajęcia sześciolatków
MARZANNA PISKORZ (Wierzchowo)
wiejskim przedszkolu. Pragnę
przedstawić kilka propozycji
zajęć i zabaw z sześciolatkami.
Okres późnej zimy i wczesnej
wiosny jest szary i mokry. Z utęsk
nieniem czekamy na kolory zieleni
Gdy sionce rzadko zagląda do okien
przedszkola, ogłaszamy „kolorowy
tydzień". Każdego dnia króluje je
den kolor. Kolejność kolorów usta
lamy przez głosowanie lub losowa
nie. Znajomość barwy następnego
dnia jest ważnym elementem naszej
zabawy, ponieważ dzieci ubierają się
stosownie do wybranego koloru.
Dzień biały - przebieg zabaw i zajęć
Co jest biaie? - wyszukiwanie przedmiotów
w najbliższym otoczeniu.
Zabawa „Zaczarowany woreczek". W wo
reczku ukryte są piórka i wata. Dzieci rozpoznają
przez dotyk, co znajduje się w woreczku. Do cze
go służy? Co możemy z tym zrobić? Ćwiczenia
oddechowe - dmuchanie na watę i piórka.
Obrazek z waty. Dzieci wypełniają watą kon
tury: bałwanka, niedźwiedzia polarnego, łabę
dzia, bociana (do wyboru).
Zabawy przy piosence
Biały walczyk.
Malowanie białą farbą na kolorowym tle.
Rysowanie kredą na tablicy.
Układanie i rozwiązywanie zagadek o „bia
łych produktach spożywczych". Podział dzieci na
dwie grupy. Jedna grupa przynosi z kuchni pro
dukty: sól, cukier, mąkę, mleko, twaróg, śmie
tanę. Ustawia je za zasłoną i wybiera osoby od
powiedzialne za poszczególne zagadki. Dzieci
zadają zagadki i przyznają punkty.
Jak zrobić masę twarogową i kanapki z twa
rożkiem? Podział pracy na zespoły. Poczęstu
nek.
Czarujemy kolory. Mieszanie farb. Dzieci
obserwują, jak biała farba zmienia inne kolory.
Zabawy tematyczne „W kuchni", „U lekarza".
Charakterystyczny kolor stroju kucharki i lekarki
Okazuje się, że biały kolor jest bardzo cie
kawy i jeden dzień to za mało, aby wykorzystać
wszystkie możliwości zabawy.
Bocianie gniazdo
Pierwszy dzień wiosny powitaliśmy przemar
szem barwnego korowodu (na czele z Marzan
ną) ulicami naszej wsi. Staraliśmy się zauważyć
wiosnę w przydomowych ogrodach. Gniazdo
naszego znajomego bociana było jeszcze puste.
Następnego dnia odwiedziła nas mama Kac
pra i przyniosła dużego drewnianego bociana.
Niestety, nie mieliśmy dla niego gniazda. Jak
zrobić gniazdo?
Przebieg zajęć
Dzieci siedzą w kole. Na środku kładę ka
wałki włóczki, siano, gałązki.
Jak myślicie, co można z tego zrobić? Pada
ją bardzo różne propozycje. Także propozycja-
gniazdo. Ale jak je zrobić? Czym połączyć? Jak
to robią ptaki?
Propozycje dzieci
• Rozkładam obrazki przedstawiające róż
nego rodzaju gniazda: domek drozda zrobiony
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2002
P
racuję w dwuoddziałowym
• biota, gniazdo wikłacza w kształcie trą-
ztraWy
!w i liści, gniazdo garncarza w kształcie
by
z
tra
^gamka z błota zmieszanego z częścia-
leźąceg
ë
.
d
o
stru
żyka zbudowane w starej
obserwują dyrygenta. Wystukują rytm na kloc
kach, zgodnie ze wskazówkami
• Chłopcy „...zrobili gniazdo w starym kole",
my zrobimy w misce. Co nam będzie potrzebne?
Skąd bocian bierze gałęzie? Układanie gałązek
w misce. Formowanie bocianiego gniazda.
Wkomponowanie bocianiego gniazda w na
szą wiosenną dekorację.
Spacer do lasu
Sie
opis!rjęlniazdo, a dzieci odpowiedni obra
zek zawieszają na tablicy.
. Zabawa ruchowa „Bocian - gniazdo"
Dzieci biegają przy dźwiękach kołatki. Na
hasło „gniazdo" siadają, na hasło „bocian" stają
na jednej nodze
• Dzieci szukają w sah przedmiotów wyda
jących dźwięk podobny do kołatki. Sprawdzenie
trafności wyborów dzieci.
• Wystukiwanie dowolnych rytmów głośno
i cicho. Powtarzanie krótkich fragmentów ryt
micznych tworzonych przez kolegów.
• Zabawa „Nawoływanie bociana"
Dziecko-bocian wystukuje na klockach rytm,
wywołuje kolegę, który ma powtórzyć rytm. Je
żeli wywołane dziecko dobrze odtworzy rytm,
przejmuje rolę bociana.
• Akompaniament do piosenki
Bociek
Dzieci podzielone na dwie grupy uważnie
Miejscowość nasza leży w otoczeniu lasów
i jezior, co pozwala na częste przebywanie wśród
lasów, łąk i pól.
Podczas konkursu ekologicznego opracowa
liśmy „Regulamin lasu" zawierający zasady za
chowania się w nim. Nasz spacer będzie okazją
do sprawdzenia, czy dzieci potrafią się do nich
zastosować.
Słoneczna pogoda zachęciła nas do kilku
zabaw.
e
f
"
Sarenki
"
bie
*yą między drzewami.
Na sygnał - uniesiona szyszka - dzieci obejmują
drzewo iglaste, na sygnał-uniesiony liść^ dzie
ci stają przy drzewie liściastym.
„Szukaj drzewa"
Pokazuję dzieciom liść - dzieci ustawiają się
przy drzewie z takimi samymi liśćmi, np. klon,
akacja, dąb.
„Kto zbierze więcej szyszek?"
Dzieci zbierają szyszki. Liczenie szyszek i
wybranie zwycięzcy.
„Leśne obrazy"
Podział na trzy grupy. Pierwsza grupa ukła
da obrazek z szyszek, druga wykorzystuje gałę
zie i liście, trzecia grupa układa z szyszek wyra
zy: las, lis, sowa lub według propozycji dzieci.
„Czy to znasz?"
Podział na grupy. Pierwsza grupa zadaje za
gadki, naśladując zwierzęta mchem, gestem, gło
sem . Druga grupa zdobywa punkty (szyszki) za
każdą rozwiązaną zagadkę.
Po zakończonych zabawach gromadzimy się
przy dębie. Naszym zadaniem jest zbadanie, co
znajduje się pod liśćmi Znaleźliśmy tam żołę
dzie z „małymi białymi ogonkami". Zabraliśmy
je do przedszkola
W drodze powrotnej nazbieraliśmy jeszcze
kolorowych liści na jesienne bukiety.
Pö
przyjściu do przedszkola dzieci wsadziły
żołędzie do doniczek. Natomiast wcześniej zebra-
xi
ALL K
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
m
r
r
°zkowej czapce, gniazdo raniuszki w kształ
cę
!kuliz mchu, porostów, puchu pałekwodnych
1
?
i
„Stań przy drzewie"
Z praktyki
ne kasztany i orzechy włoskie włożyły do pojemni
ków z wodą. Po kilku dniach wsadziły je również
do doniczek. Długo je podlewały i oczekiwały na
pojawienie się roślin. Orzechy i kasztanowce mia
ły duże liście i potrzebowały więcej miejsca. Dęby
były mniejsze i miały po dwa liście.
Prowadzenie hodowli roślin to odpowiedzial
ne zadanie, a jednocześnie bardzo satysfakcjo
nujące. Dzieci wiedzą, że to od nich zależy, jak
rośliny będą się rozwijały. Poznają skutki swoje
go „zapomnienia". Dokonują obserwacji, jak z
małego nasionka może powstać drzewo, co
sprzyja, a co przeszkadza rozwojowi roślin.
Zbliża się okres wiosennych siewów, będzie
to okazja do poznawania różnorodności nasion,
W ciepły wiosenny dzień wybierzemy się
znowu do lasu pod nasz znajomy dąb, aby
sprawdzić, jak wyglądają pozostawione tam
żołędzie. •
Matematyka na wesoło
OCLO
D
•
•
• •
Cel: rozpoznawanie figur geometrycznych.
Pomoce: plansze przedstawiające zamki,
miecz, wisiorki z figurami geometrycznymi, mo
zaika geometryczna, korona dla królowej, instru
menty perkusyjne.
Przygotowanie: Na ścianach w sali rozwie
szone plansze, na podłodze na środku sali leży
mozaika geometryczna.
Przebieg zabawy
Tu chcę mieszkać.
Dzieci wybierają zamek,
w którym chciałyby zamieszkać. Ustawiają się
przy wybranym zamku.
Pasowanie na rycerza -
W zależności od tego,
kto jaki zamek wybrał, zostaje pasowany na „ry
cerza trójkąta", „rycerza koła" itd.
Wznosimy mury obronne.
„Rycerze" - budują
ogrodzenie wokół zamku wybierając z mozaiki geo
metrycznej figury odpowiednie do ich wisiorków.
Wyprawa na łowy.
Rycerze na umówiony sy
gnał wyruszają na konną wyprawę do lasu. Gdy
nauczycielka gra na trójkącie, wyrusza drużyna
trójkątów, gdy nauczycielka gra na bębenku, wy
rusza drużyna kół, jeżeli nauczycielka gra na drew
nianych prostokątnych klockach, wyrusza druży
na prostokątów.
Budujemy zamek dla smutnej królowej.
Pro
wadząca w roli smutnej królowej siada na tro
nie. Mały dobosz oznajmia wszystkim: „Królo
wa Figura przybyła z daleka. Podziwia wszystkie
piękne zamki. Pragnie zamieszkać w zamku z
trójkątów, kół, prostokątów i kwadratów. Czy
potraficie zbudować taki zamek?" Dzieci podej
mują próbę. •
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2001
i
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin