zabawy i zajęcia sześcioatków.pdf

(1205 KB) Pobierz
240926086 UNPDF
Zabawy i zajęcia sześciolatków
MARZANNA PISKORZ (Wierzchowo)
wiejskim przedszkolu. Pragnę
przedstawić kilka propozycji
zajęć i zabaw z sześciolatkami.
Okres późnej zimy i wczesnej
wiosny jest szary i mokry. Z utęsk­
nieniem czekamy na kolory zieleni
Gdy sionce rzadko zagląda do okien
przedszkola, ogłaszamy „kolorowy
tydzień". Każdego dnia króluje je­
den kolor. Kolejność kolorów usta­
lamy przez głosowanie lub losowa­
nie. Znajomość barwy następnego
dnia jest ważnym elementem naszej
zabawy, ponieważ dzieci ubierają się
stosownie do wybranego koloru.
Dzień biały - przebieg zabaw i zajęć
Co jest biaie? - wyszukiwanie przedmiotów
w najbliższym otoczeniu.
Zabawa „Zaczarowany woreczek". W wo­
reczku ukryte są piórka i wata. Dzieci rozpoznają
przez dotyk, co znajduje się w woreczku. Do cze­
go służy? Co możemy z tym zrobić? Ćwiczenia
oddechowe - dmuchanie na watę i piórka.
Obrazek z waty. Dzieci wypełniają watą kon­
tury: bałwanka, niedźwiedzia polarnego, łabę­
dzia, bociana (do wyboru).
Zabawy przy piosence Biały walczyk.
Malowanie białą farbą na kolorowym tle.
Rysowanie kredą na tablicy.
Układanie i rozwiązywanie zagadek o „bia­
łych produktach spożywczych". Podział dzieci na
dwie grupy. Jedna grupa przynosi z kuchni pro­
dukty: sól, cukier, mąkę, mleko, twaróg, śmie­
tanę. Ustawia je za zasłoną i wybiera osoby od­
powiedzialne za poszczególne zagadki. Dzieci
zadają zagadki i przyznają punkty.
Jak zrobić masę twarogową i kanapki z twa­
rożkiem? Podział pracy na zespoły. Poczęstu­
nek.
Czarujemy kolory. Mieszanie farb. Dzieci
obserwują, jak biała farba zmienia inne kolory.
Zabawy tematyczne „W kuchni", „U lekarza".
Charakterystyczny kolor stroju kucharki i lekarki
Okazuje się, że biały kolor jest bardzo cie­
kawy i jeden dzień to za mało, aby wykorzystać
wszystkie możliwości zabawy.
Bocianie gniazdo
Pierwszy dzień wiosny powitaliśmy przemar­
szem barwnego korowodu (na czele z Marzan­
ną) ulicami naszej wsi. Staraliśmy się zauważyć
wiosnę w przydomowych ogrodach. Gniazdo
naszego znajomego bociana było jeszcze puste.
Następnego dnia odwiedziła nas mama Kac­
pra i przyniosła dużego drewnianego bociana.
Niestety, nie mieliśmy dla niego gniazda. Jak
zrobić gniazdo?
Przebieg zajęć
Dzieci siedzą w kole. Na środku kładę ka­
wałki włóczki, siano, gałązki.
Jak myślicie, co można z tego zrobić? Pada­
ją bardzo różne propozycje. Także propozycja-
gniazdo. Ale jak je zrobić? Czym połączyć? Jak
to robią ptaki?
Propozycje dzieci
• Rozkładam obrazki przedstawiające róż­
nego rodzaju gniazda: domek drozda zrobiony
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2002
P racuję w dwuoddziałowym
240926086.001.png
• biota, gniazdo wikłacza w kształcie trą-
ztraWy !w i liści, gniazdo garncarza w kształcie
by z tra ^gamka z błota zmieszanego z częścia-
leźąceg ë . d o stru żyka zbudowane w starej
obserwują dyrygenta. Wystukują rytm na kloc­
kach, zgodnie ze wskazówkami
• Chłopcy „...zrobili gniazdo w starym kole",
my zrobimy w misce. Co nam będzie potrzebne?
Skąd bocian bierze gałęzie? Układanie gałązek
w misce. Formowanie bocianiego gniazda.
Wkomponowanie bocianiego gniazda w na­
szą wiosenną dekorację.
Spacer do lasu
Sie opis!rjęlniazdo, a dzieci odpowiedni obra­
zek zawieszają na tablicy.
. Zabawa ruchowa „Bocian - gniazdo"
Dzieci biegają przy dźwiękach kołatki. Na
hasło „gniazdo" siadają, na hasło „bocian" stają
na jednej nodze
• Dzieci szukają w sah przedmiotów wyda­
jących dźwięk podobny do kołatki. Sprawdzenie
trafności wyborów dzieci.
• Wystukiwanie dowolnych rytmów głośno
i cicho. Powtarzanie krótkich fragmentów ryt­
micznych tworzonych przez kolegów.
• Zabawa „Nawoływanie bociana"
Dziecko-bocian wystukuje na klockach rytm,
wywołuje kolegę, który ma powtórzyć rytm. Je­
żeli wywołane dziecko dobrze odtworzy rytm,
przejmuje rolę bociana.
• Akompaniament do piosenki Bociek
Dzieci podzielone na dwie grupy uważnie
Miejscowość nasza leży w otoczeniu lasów
i jezior, co pozwala na częste przebywanie wśród
lasów, łąk i pól.
Podczas konkursu ekologicznego opracowa­
liśmy „Regulamin lasu" zawierający zasady za­
chowania się w nim. Nasz spacer będzie okazją
do sprawdzenia, czy dzieci potrafią się do nich
zastosować.
Słoneczna pogoda zachęciła nas do kilku
zabaw.
e f " Sarenki " bie *yą między drzewami.
Na sygnał - uniesiona szyszka - dzieci obejmują
drzewo iglaste, na sygnał-uniesiony liść^ dzie
ci stają przy drzewie liściastym.
„Szukaj drzewa"
Pokazuję dzieciom liść - dzieci ustawiają się
przy drzewie z takimi samymi liśćmi, np. klon,
akacja, dąb.
„Kto zbierze więcej szyszek?"
Dzieci zbierają szyszki. Liczenie szyszek i
wybranie zwycięzcy.
„Leśne obrazy"
Podział na trzy grupy. Pierwsza grupa ukła­
da obrazek z szyszek, druga wykorzystuje gałę­
zie i liście, trzecia grupa układa z szyszek wyra­
zy: las, lis, sowa lub według propozycji dzieci.
„Czy to znasz?"
Podział na grupy. Pierwsza grupa zadaje za­
gadki, naśladując zwierzęta mchem, gestem, gło­
sem . Druga grupa zdobywa punkty (szyszki) za
każdą rozwiązaną zagadkę.
Po zakończonych zabawach gromadzimy się
przy dębie. Naszym zadaniem jest zbadanie, co
znajduje się pod liśćmi Znaleźliśmy tam żołę­
dzie z „małymi białymi ogonkami". Zabraliśmy
je do przedszkola
W drodze powrotnej nazbieraliśmy jeszcze
kolorowych liści na jesienne bukiety.
przyjściu do przedszkola dzieci wsadziły
żołędzie do doniczek. Natomiast wcześniej zebra-
xi
ALL K
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
m r r °zkowej czapce, gniazdo raniuszki w kształ­
!kuliz mchu, porostów, puchu pałekwodnych
1
? i
„Stań przy drzewie"
240926086.002.png
Z praktyki
ne kasztany i orzechy włoskie włożyły do pojemni­
ków z wodą. Po kilku dniach wsadziły je również
do doniczek. Długo je podlewały i oczekiwały na
pojawienie się roślin. Orzechy i kasztanowce mia­
ły duże liście i potrzebowały więcej miejsca. Dęby
były mniejsze i miały po dwa liście.
Prowadzenie hodowli roślin to odpowiedzial­
ne zadanie, a jednocześnie bardzo satysfakcjo­
nujące. Dzieci wiedzą, że to od nich zależy, jak
rośliny będą się rozwijały. Poznają skutki swoje­
go „zapomnienia". Dokonują obserwacji, jak z
małego nasionka może powstać drzewo, co
sprzyja, a co przeszkadza rozwojowi roślin.
Zbliża się okres wiosennych siewów, będzie
to okazja do poznawania różnorodności nasion,
W ciepły wiosenny dzień wybierzemy się
znowu do lasu pod nasz znajomy dąb, aby
sprawdzić, jak wyglądają pozostawione tam
żołędzie. •
Matematyka na wesoło
OCLO
D
• •
Cel: rozpoznawanie figur geometrycznych.
Pomoce: plansze przedstawiające zamki,
miecz, wisiorki z figurami geometrycznymi, mo­
zaika geometryczna, korona dla królowej, instru­
menty perkusyjne.
Przygotowanie: Na ścianach w sali rozwie­
szone plansze, na podłodze na środku sali leży
mozaika geometryczna.
Przebieg zabawy
Tu chcę mieszkać. Dzieci wybierają zamek,
w którym chciałyby zamieszkać. Ustawiają się
przy wybranym zamku.
Pasowanie na rycerza - W zależności od tego,
kto jaki zamek wybrał, zostaje pasowany na „ry­
cerza trójkąta", „rycerza koła" itd.
Wznosimy mury obronne. „Rycerze" - budują
ogrodzenie wokół zamku wybierając z mozaiki geo­
metrycznej figury odpowiednie do ich wisiorków.
Wyprawa na łowy. Rycerze na umówiony sy­
gnał wyruszają na konną wyprawę do lasu. Gdy
nauczycielka gra na trójkącie, wyrusza drużyna
trójkątów, gdy nauczycielka gra na bębenku, wy­
rusza drużyna kół, jeżeli nauczycielka gra na drew­
nianych prostokątnych klockach, wyrusza druży­
na prostokątów.
Budujemy zamek dla smutnej królowej. Pro­
wadząca w roli smutnej królowej siada na tro­
nie. Mały dobosz oznajmia wszystkim: „Królo­
wa Figura przybyła z daleka. Podziwia wszystkie
piękne zamki. Pragnie zamieszkać w zamku z
trójkątów, kół, prostokątów i kwadratów. Czy
potraficie zbudować taki zamek?" Dzieci podej­
mują próbę. •
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2001
i
240926086.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin