04.txt

(4 KB) Pobierz
to najkorzystniejsze warunki dla zapamiętania i utrwalenia. Bar-
dzo dobre wyniki daje również zajęcie się jakš sprawš zaraz po
przebudzeniu.

Pamięć badamy najbardziej różnorodnymi metodami. Dawniej
badano zapamiętywanie wielu głosek bez sensu. Ponieważ istnieje
wielka różnica między głoskami bez sensu, a wyrazami organizu-
jšcymi się w sensowne całoci  badano również szybkoć i trwa-
łoć, jak również dpkładnoć zapamiętania różnego rodzaju tek-
stów. Ostatnie metody badania dšżš do przeanalizowania czynno-
ci pamięci w trakcie codziennej działalnoci1. "

WYOBRANIA

Kiedy byłem dzieckiem zawieziono mnie w kieleckie. Je-
chałem całš dobę na południe od Kielc przez olbrzymie lasy wo-
zem wyłożonym półkosżkami. W pewnym miejscu w czasie posto-
ju wybiegłem na wzgórze i nagle z krzykiem rzuciłem się do
ucieczki. Spod drzewa odwinšł się ogromny wšż gruboci męskie-
go ramienia. Widzę jeszcze dzisiaj tę scenę". Autor tych słów na-
prawdę jej nie widzi, lecz przypomina sobie to, co kiedy oglšdał.
Jest to podstawowa właciwoć psychiki, że potrafimy przywołać
z przeszłoci obrazy przedmiotów i zjawisk oglšdanych uprzed-
nio.

Takie odnawiajšce się w wiadomoci obrazy przedmiotów
i zjawisk, które kiedy oglšdalimy, nazywamy wyobraże-
niami odtwórczymi. Sš one odnowš dawnych spostrze-
żeń.

Między rzeczywistymi spostrzeżeniami i wyobrażeniami od-
twórczymi zachodzš jednak pewne różnice. Zwykle wyobrażenia
nie sš tak żywe, jak spostrzeżenia. Barwy i kształty przedmiotów
sš w wyobrażeniach mniej ostre.

W wyobrażeniu odtwarzajš się główne cechy zjawisk, a ginie
wiele drobnych czy drugorzędnych cech, które majš rzeczywiste
przedmioty i zjawiska. Wyobrażenie nie jest więc cisłym odtwo-
rzeniem dawnych spostrzeżeń. Ponadto w wyobrażeniach zdarza
się, że mieszajš się różne spostrzeżenia. Obok więc braku pew-
nych cech, mogš się zjawić cechy, których nie było w sytuacji,
w której dokonywalimy spostrzeżeń. Mogły się bowiem domie-
szać pewne elementy z innych spostrzeżeń.

Niektóre wyobrażenia sš odnawianiem się w wiadomoci
dawnych spostrzeżeń. Sš wtedy wynikiem przypominania daw-
nych przeżyć.

^e'

Obok takich przedmiotów, które kiedy widzielimy, każdy
człowiek wyobraża sobie wiele przedmiotów i zjawisk, których
nigdy nie widział. Czytajšc np. Redutę Ordona, wyobrażamy
sobie przebieg bitwy, odgłosy boju, zniszczenie wywoływane
przez ogień armatni i wybuch prochów. Podobnie plastyczne opi-
sy Conrada-Korzeniowskiego pomagajš w wytworzeniu obrazu
dalekich mórz południowych i ludzi, którzy sš bohaterami jego
ksišżek.

Prawie każdy czytelnik Trylogii widzi Zagłobę, Kmicica,
Skrzetuskiego, Wołodyjowskiego, Bohuna, wyobraża sobie ich po-
jedynki itp.

Tego rodzaju wyobrażenia, które sš obrazami przedmiotów,
jakich nie widzielimy, nazywajš się wyobrażeniami wy-
twórczymi. Powstajš one z elementów spostrzeżeń, których
kiedy dokonalimy.

Nikt z nas nie widział redniowiecznego rycerza, ale widzie-
limy wszyscy rysunki przedstawiajšce tych rycerzy, zbroje
i;ubiory zachowane w muzeach. Nie widzielimy mórz południo-
wych, ale widzielimy fotografie i filmy z tych mórz, przedmio-
ty, które stamtšd pochodzš. Tworzenie takich wyobrażeń rzeczy
nie widzianych, odznaczajšcych się niekiedy wielkš fantastykš,
okrelamy jako pracę wyobrani twórczej.

Na wielkš rolę wyobrani w procesach psychicznych zwraca
uwagę S. Szuman: W przeciwieństwie do psychiki zwierzšt
psychika człowieka (szczególnie umysłowoć) pracuje na tle
szczególnie silnie u niego rozwiniętej i od wiata spostrzeżeń
automatycznie uniezależnionej wyobrani. Człowiek jest
istotš wyobrażajšcš sobie nie tylko to, co aktualnie spostrzega (co
włanie charakteryzuje umysłowoć zwierzšt i jš ogranicza), lecz
istotš mogšcš sobie przedstawić w wyobrani każdš rzecz, o któ-
rej pomyli.

Człowiek jest nie tylko  jak się go potocznie nazywa 
istotš inteligentnš i mšdrš (homo sapiens), lecz istotš o niezwykle
rozwiniętej, a do samodzielnych skojarzeń i do samoczynnej
twórczoci zdolnej imaginacji. Człowiek prawdopodobnie nie stał-
by się owš przysłowiowš istotš rozumnš, gdyby w jego
psychice nie zaistniał (jako podstawa pracy umysłowej) dosta-
tecznie bujny i w pewnych granicach samoistny wiat wyobra-
żeń. Zdaniem moim, człowiek staje się stopniowo istotš rozumnš
na tle swych zdolnoci imaginatywnych"1.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin