Wałki Rozrządu.odt

(17 KB) Pobierz

Wałki sportowe produkowane w firmie Świątek wykonywane są ze stali stopowej drogą obróbki mechanicznej i następnie hartowane powierzchniowo do odpowiedniej twardości. Często stosuje się dodatkową obróbkę chemiczną – fosforanowanie poprawiające własności powierzchni materiału. W niektórych przypadkach ( gdy umożliwia to konstrukcja mechanizmu rozrządu ) wałki sportowe wykonywane są poprzez przeszlifowanie krzywek wałka seryjnego na inny kształt.

Zasady montażu wałków sportowych. Wałki sportowe posiadają w stosunku do wałków seryjnych krzywki o większym wzniosie, dłuższych czasach otwarcia zaworów oraz najczęściej podwyższoną prędkość otwierania i zamykania zaworów. Zapewnia to wzrost sprawności i wielkości napełnienia cylindrów a w konsekwencji podwyższenie mocy i momentu obrotowego osiąganego przez silnik. W zależności od przeznaczenia wałki dzielimy na trzy typy.

1. WAŁKI SPORTOWE - GT - są to wałki przeznaczone do podwyższania mocy samochodów turystycznych poruszających się w normalnym ruchu drogowym, użytkowanych „na co dzień”, dają orientacyjny wzrost mocy do 20 %. Po zamontowaniu takiego wałka silnik uzyskuje lepsze osiągi, jednak dla pełnego wykorzystania możliwości wałka z reguły dokonuje się dodatkowych przeróbek i modyfikacji takich jak:
- zwiększenie wyprzedzenia statycznego zapłonu ( o około 5 st. )
- zastosowanie sportowego układu wydechowego oraz kolektora
- w silnikach z wtryskowymi układami zasilania - wymiana chipa w komputerze sterującym na chip o sportowej charakterystyce. Tą przeróbkę dokonuje się po zamontowaniu wałka i w samochodach z wtryskiem często jest ona niezbędna dla zapewnienia równomiernej pracy na biegu jałowym, a dodatkowo powoduje dalszy wzrost mocy silnika
- podwyższenie stopnia sprężania poprzez splanowanie głowicy ( orientacyjne około 1 do 2 mm ),
- skorygowanie i polerowanie kanałów wlotowych i wylotowych w głowicy i kolektorach


2. WAŁKI RAJDOWE - R - przeznaczone są także do samochodów turystycznych, do silników mających uzyskiwać możliwie dużą moc, oraz do samochodów startujących w ogólnodostępnych imprezach sportowych ( orientacyjny wzrost mocy do 30 % ). Przy montażu tych wałków stosuje się szerszy niż dla wałków GT zakres dodatkowych przeróbek ( wyższe stopnie sprężania, zwiększenie pojemności i inne ).

3. WAŁKI WYCZYNOWE - W - przeznaczone do samochodów wyczynowych posiadających silniki mające osiągać maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego z uwzględnieniem charakteru imprezy i zakresu przeróbek całego pojazdu ( wzrost mocy o 50 - 100 % ). Podczas przygotowania tych silników dokonuje się często znacznych zmian konstrukcyjnych . Wszystkie wałki rozrządu montuje się wyłącznie z nowymi elementami współpracującymi ( popychacze, dźwignie zaworowe lub płytki ). Dopuszcza się montaż dźwigni i popychaczy regenerowanych w naszej firmie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin