Pro Fide Rege et Lege 01.pdf
(
273 KB
)
Pobierz
120927144 UNPDF
Stefan I Święty
(około 969 - 15 sierpnia 1038) - książę Węgier od 997 roku, król od 1001 roku z
dynastii Arpadów. Pierwszy węgierski władca koronowany na króla. Założyciel dwóch arcybi-
skupstw w Ostrzyhomie i Kaloscy oraz ośmiu biskupstw. Kanonizowany w 1083 roku.
„Króla, który był oddany Bogu i ludziom, wynoszono na piedestał świętości, jak uczyniono z
Ludwikiem IX królem Francji czy węgierskim królem Stefanem.”
Spis treści
Redakcja -
Brevi et incise
Adam Gwiazda - Zagadnienia konserwatyzmu
Artur Górski - Katolickie pojmowanie monarchii
3
4
6
Adres do korespondencji:
www.konserwatyzm.pl
;
e-mail:
kzm@konserwatyzm.pl
Klub Zachowawczo-Monarchistyczny, ul. Żubrowa 7, 01-978 Warszawa
Konto bankowe:
Klub Zachowawczo-Monarchistyczny: 77-1240-1066-1111-0000-0006-1131
Opracowanie elektroniczne: Portal Młodzieży Prawicowej - www.xportal.pl (31 XII 2008 r.)
Pro Fide Rege et Lege
Numer 1 AD 1988
Strona 2
Brevi et incise
Redakcja
ddajemy w Państwa
ręce nowe pismo.
Mamy świadomość, ze
na rynku czytelniczym konku-
ruje wiele pism renomowanych
firm publicystycznych, których
popularności nie będziemy
mieć nawet w setnej części.
Zresztą nie chcemy zabiegać o
płytką popularność. Wymaga to
uśmiechów, ustępstw, kompro-
misów w sferze aksjologii sto-
sownie do zachcianek społecz-
nych. To ona zmusza do pisania
przy pomocy ogólników i pół-
słówek, aby – broń Boże – nie
dostać się pod ogień krytyki.
Uważamy, że nie jest wytyczną
dla publicysty, nie jest najważ-
niejsze dla polityka to, czego
chce społeczeństwo, lecz to, co
jest najlepsze dla ludzi.
obecnie pism niezależnych,
prezentujących cały wachlarz
poglądów politycznych od le-
wicy po prawicę, ulega presji
społecznej. Przez to stają się
one do siebie bardzo podobne:
suche i lakoniczne, wręcz
skostniałe. Powoli zaczynają
przypominać gazety rządowe,
zarówno stylem, jak układami,
koneksjami itp.
Poddamy krytyce tych, co
się jej tak boją. Będziemy sta-
rali się odkrywać prawdę de-
maskując błędy i niekonse-
kwencje lewicowych publicy-
stów. Postaramy się udowod-
nić, ze wysuwana na piedestał
demokratyczna alternatywa nie
jest dla Polaków najlepszym
rozwiązaniem.
Stoimy na stanowisku, że je-
dyną szansą dla Narodu jest
kroczenie ku ekonomicznej
i politycznej potędze państwa,
ku mocarstwowości. Polska
może istnieć tylko jako pań-
stwo silne. Republikanizm bę-
dzie u nas przejawem słabości,
a nie siły, kolejnym synonimem
anarchii. Nadzieja na wolność
i potęgę Polski tkwi w Monar-
chii.
Nas nie interesuje czy
to, co napiszemy, komuś się
spodoba, czy podda to krytyce,
czy też tylko przemilczy. Pismo
„W obronie Wiary, Króla i Pra-
wa” jest przeznaczone la ludzi
trzeźwo myślących, dla: katoli-
ków, konserwatystów, tradycjo-
nalistów, zwolenników kapita-
lizmu i Rządu prawa, ewolu-
cjonistów, elitarystów–monar-
chistów.
Większość ukazujących się
Pro Fide Rege et Lege
Numer 1 AD 1988
Strona 3
O
Zagadnienia konserwatyzmu
Adam Gwiazda
Niepowodzenia
zachowawczych idei
by w czasach obec-
nych, w epoce buntu
mas prowadzić działal-
ność polityczną o charakterze
masowym, co jest wymogiem
systemu demokratycznego,
konserwatyści zmuszeni byli
do pewnych kompromisów.
Gdy Postęp i Zmiana zaczęły
dyktować ludzkości sposób ży-
cia, pewne idee stawały się
mniej popularne i odrzucono je.
Konserwatyści zrezygnowali
więc z głoszenia niektórych ze
swych zasad, gubiąc w ten spo-
sób tożsamość ideową, zuboża-
jąc zachowawczą doktrynę i
tworząc to, co nasi antenaci na-
zywali „konserwatyzmem nico-
ści moralnej”.
Upowszechniło to idee radykal-
ne, doprowadziło do ukształto-
wania się w narodzie polskim
swoistego instynktu buntu wo-
bec władzy (szeroko opisywał
ten charakter Polaków niejaki
Karol Marks). Oczywiście, kie-
dy Państwo Polskie już powsta-
ło, nie zerwano z tymi nie-
szczęsnymi ideami. II Rzecz-
pospolita miała najbardziej po-
stępowe ustawodawstwo so-
cjalne, największe spośród
państw Europy podatki – a po
1936 roku konsekwentnie
wdrażano etatyzm. Cały okres
dwudziestolecia to przewaga
lewicy: lewicowa inteligencja,
lewicowe uniwersytety, lewico-
wa młodzież, lewicowa władza,
całe społeczeństwo wydawało
się powszechnie afirmować
ideały Piłsudskiego i Boya-Że-
leńskiego.
Zmiana postaw mogła nastą-
pić po wojnie. Stalinizm czyli
socjalizm realny miał szansę
spełnić role straszaka i skutecz-
nie wybić Polakom z głowy
idee postępu. Niestety, po-
przednie okresy historii zrobiły
swoje – odcisnęły na umysłach
głębokie piętno. Od cza-
su KOR-u okazało się, że na
socjalizm władzy receptą ma
być socjalizm opozycji; prawi-
ca na dobre została pogrzebana.
Polskiego z mroków historii.
Zbudowanie silnej Polski wy-
magało wtedy stworzenia czyn-
nika integrującego wszystkie
plemiona, wcześniej częstokroć
sobie wrogie. Czynnikiem tym
stała się tradycja łacińska za-
szczepiona przez chrzest. Dzię-
ki wierności w jej przekazywa-
niu Polacy mogli cieszyć się
nieprzerwanym istnieniem or-
ganizmu państwowego przez
osiem wieków. Nie dotarło tu
widmo wojen religijnych, re-
wolucji typu husyckiego, za-
machów na władzę królewską.
Wierność tradycji, szacunek dla
religii, akceptacja porządku
społecznego opartego na hie-
rarchii – to filary Państwa, a
jednocześnie hasła, pod który-
mi walczyły tak przeciwne so-
bie ugrupowania, jak Targowi-
ca i Konfederacja Barska. Moż-
na więc rzec, że Polska była
krajem konserwatywnym, gdy
konserwatyzm nie był jeszcze
nauką, ale instynktem.
Już w okresie rozbiorów, po
rewolucji francuskiej konser-
watyzm został ujęty w formę
doktryny. W tej dziedzinie Po-
lacy nie pozostawali w tyle Eu-
ropy: za przykład może służyć
Jan Konstanty Szaniawski, któ-
rego dzieło „O naturze urzędo-
wań” ukazało się w 1808 roku,
na długo przed „Restauracją”
von Hallera, przed pracami
de Maistre’a, niedługo po Bur-
ke’u. Polskie znakomitości w
tej dziedzinie uczyniły tak wie-
le, że nie stałoby miejsca nawet
na wzmiankowanie. Wypada
ograniczyć się do listy co
znaczniejszych nazwisk i ugru-
Przyczyny braku popularno-
ści kierunku zachowawczego w
Polsce są głębsze niż w Euro-
pie. Oprócz powstania społe-
czeństwa masowego, opartego
na nowych doktrynach typu:
marksizm, socjalizm, demokra-
cja, negujących tradycję i doro-
bek cywilizacji łacińskiej, nie-
mały wpływ na to wywarła
tzw. historia najnowsza. Chodzi
przede wszystkim o trzy okre-
sy: okres utraty niepodległości,
dwudziestolecie międzywojen-
ne oraz okres lat 70. i 80.
Pierwsza z tych epok doprowa-
dziła do rozbudzenia w pol-
skim społeczeństwie pewnych
dążeń: otóż Polacy, nie mogąc
działać na rzecz odzyskania
pełnej suwerenności w sposób
legalny środkami ewolucyjny-
mi, zaczęli montować rewolu-
cję i konspirowali nieustannie.
Powrót do źródeł
eżeli sięgniemy do historii,
niechybnie dojdziemy do
dość zaskakujących w
świetle przytoczonych wyżej
słów wniosków. Przyjrzyjmy
się monarchii piastowskiej w
okresie wyłaniania się Państwa
Pro Fide Rege et Lege
Numer 1 AD 1988
Strona 4
A
J
powań. Nie można więc nie
wspomnieć o Adamie Jerzym
ks. Czartoryskim i jego grupie
w kraju i na emigracji. Na wy-
mienienie zasługują: Rzewuski
i Gurowski, Krasiński i Pilta,
Stańczycy i realiści, Muszyński
i Zdziechowski.
Zaskoczeni stwierdzamy, że
jeśli można mówić o typowo
polskiej ideologii, to jest to
właśnie konserwatyzm.
ały sprawiedliwości społecznej
(czemu, niestety, niektórzy
księża ulegają). Służy temu
m.in. organizowanie w kościo-
łach przeróżnych politycznych
manifestacji patriotycznych,
obchodów narodowych świąt
typu 31 VIII, 13 XII czy 1 V.
Tego rodzaju działania są
skutkiem uczynienia z polityki
sfery nieobowiązywania zasad
etycznych, sfery w której za-
miast Boga podmiotami są
wartości pozorne typu Ludz-
kość, Humanizm czy Postęp.
Dla konserwatystów ostrzeże-
niem może być przykład Karo-
la Maurrasa, który głosząc wi-
zję „polityki amoralnej” naraził
się na ekskomunikę. Obrona
transcendencji jako podmiotu
wszelkich działań (w tym także
tych o charakterze politycz-
nym) należy również do zadań
chwili.
Równie ważnym wymogiem
jest przeciwstawienie się rewo-
lucjonizmowi zawartemu w
programach opozycji lewico-
wej (a nawet niektórych ugru-
powań prawicowych), w posta-
ci np. kultu powstania narodo-
wego jako jedynego wyjścia,
apoteozy podziemia, konspira-
cji oraz w działaniu, jak np. na-
woływanie do konfrontacji z
władzą itp. Odpowiedzią po-
winno być propagowanie środ-
ków ewolucyjnych, zasad poli-
tyki realnej, rozsądnego kom-
promisu oraz rozwiązań liberal-
nych w sferze gospodarki.
Dokonać tego konserwatyści
mogą dopiero wtedy, gdy odbu-
dują w nieskażonej postaci
doktrynę zachowawczą. Upo-
rządkowanie zbioru zasad
i wartości ideowych składają-
cych się na tę doktrynę jest
obecnie naczelnym naszym za-
daniem. Nie działalność poli-
tyczna, ale raczej ideowo–wy-
chowawcza powinna stać się
najważniejszą dla nas w obec-
nym czasie. „Nie chodzi zatem
o stworzenie silnej i wpływo-
wej partii konserwatywnej – pi-
sał Konstanty hr. Broel-Plater –
ale o wychowanie adeptów i
urobienie w kraju konserwaty-
stów!”
Wynika z tego, że przed na-
szym Klubem stoją wielkie za-
dania, którym podołać będzie
bardzo trudno. Niezależnie
od tego, czy uda się wpłynąć na
mniejszą, czy większą część
społeczeństwa, czy uda się ide-
ały konserwatyzmu integralne-
go upowszechnić, to jeżeli choć
przechowamy je w nieskażonej
postaci dla przyszłych pokoleń,
rolę swą spełnimy.
Dzień dzisiejszy
óż zatem mają robić
dziś konserwatyści
świadomi historyczne-
go dziedzictwa, a jednocześnie
wyśmiani i wytykani palcami?
Jak mają działać w świecie,
który odrzuca system wartości i
zasady przez nich afirmowane?
Do zadań najważniejszych
należy obrona religii i jej miej-
sca w życiu społecznym. Naj-
groźniejszym jej przeciwni-
kiem był i jest światopogląd
materialistyczny (oparty na ide-
ologii marksistowskiej), które-
go propagowanie ma na celu
sekularyzację życia publiczne-
go. Sprzyja temu również tak-
tyka lewicy opozycyjnej, pole-
gająca na instrumentalnym
traktowaniu Kościoła i próbach
wciągnięcia go do walki o ide-
Fragment tekstu wygłoszonego 7.03.1988 roku na zebraniu założycielskim Klubu Zachowawczo-
-Monarchistycznego.
Pro Fide Rege et Lege
Numer 1 AD 1988
Strona 5
C
Plik z chomika:
profidearchiwum
Inne pliki z tego folderu:
Pro Fide Rege et Lege 09.pdf
(385 KB)
Pro Fide Rege et Lege 08.pdf
(399 KB)
Pro Fide Rege et Lege 07.pdf
(377 KB)
Pro Fide Rege et Lege 06.pdf
(277 KB)
Pro Fide Rege et Lege 05.pdf
(325 KB)
Inne foldery tego chomika:
Format ODT
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin