Czemu służy wyważanie kół.doc

(29 KB) Pobierz

Czemu służy wyważanie kół?
Wyważenie jest niezbędne w celu wyeliminowania wibracji. Zapobiega to przedwczesnemu zużyciu elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk i ogumienia.

 

 

Czy należy kontrolować zbieżność oraz geometrię pojazdu?
TAK, należy kontrolować zbieżność oraz geometrię pojazdu (zbieżność kół przednich, pochylenie kół w stosunku do płaszczyzny pionowej). Zapobiega to nierównomiernemu i przedwczesnemu zużyciu opon. Opony należy zamieniać miejscami.

 

 

Dlaczego należy montować opony nowe lub mniej zużyte na tył?
Niezależnie od rodzaju napędu zalecamy montaż opon nowych lub mniej zużytych na tylną oś pojazdu, aby zapewnić zwiększone bezpieczeństwo w sytuacjach zagrożenia (gwałtowne hamowanie, ostre pokonywanie zakrętu...), w szczególności na mokrej nawierzchni. Liczne testy wykazały, że łatwiej osi tylnej sprawować kontrolę nad przednią osią pojazdu. W przypadku poślizgu kół przednich, kierujący na chwilę traci panowanie nad pojazdem. Naturalnym odruchem w tej sytuacji jest zdjęcie nogi z gazu i obrócenie kierownicy w kierunku pokonywanego zakrętu, co umożliwia przywrócenie stabilności pojazdu. Odwrotnie, gdy tylne koła tracą przyczepność, sytuacja staje się trudniejsza do opanowania. W tym przypadku należy dodać gazu i obrócić kierownicę w kierunku przeciwnym do zakrętu. Odruch ten może mieć jednak tylko doświadczony kierowca.

 

 

Jak zapobiec uszkodzeniom opon?
Większość uszkodzeń jest spowodowanych przez niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach, z tego powodu zalecane jest sprawdzanie ciśnienia, nie rzadziej, niż co tydzień. W użytkowaniu opon ważny jest styl jazdy. Ostrożne i zrównoważone prowadzenie samochodu jest korzystne zarówno dla opon jak i środowiska. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamowanie z zablokowanymi kołami znacznie skraca czas życia opon. Jazda po bezdrożach, nierównych nawierzchniach, najeżdżanie na wysokie krawężniki także może prowadzić do powstania widocznych albo ukrytych uszkodzeń.

Wysokie krawężniki są zabójstwem dla ogumienia. Najazd na krawężnik z dużą siłą może prowadzić do ukrytych uszkodzeń opon, które zazwyczaj ujawniają się dopiero po dłuższym czasie. Parkując na chodnikach, czy też pokonując inne przeszkody należy pamiętać o tym, aby jechać w miarę możliwości powoli i najeżdżać pod kątem prostym na przeszkodę. Ważną kwestią dla bezpieczeństwa jazdy jest przełożenie opon pomiędzy osiami.
Taką zamianę, oczywiście z zachowaniem kierunku obrotu opon, specjaliści najczęściej zalecają po przejechaniu około 10 – 12 000 km. Kolejnym elementem wpływającym na wytrzymałość jest sposób ich przechowywania. Obecnie większość sprzedawców oferuje już usługi przechowywania opon sezonowych, które zapewniają oponom przechowanie w optymalnych dla nich warunkach. Sposób składowania uzależniony jest od tego czy opona zamontowana jest na tarczy koła czy też nie.

Wulkanizatorzy radzą przechowywać opony zamontowane na tarczy w pozycji leżącej, najlepiej na palecie, natomiast opony bez felgi należy przechowywać w pozycji stojącej. Poprzez zmianę ich pozycji, a mianowicie regularne obracanie możemy zapobiec wszelkim odkształceniom i odciskom.

 


W jaki sposób dłużej eksploatować opony?
Sprawdzaj ciśnienie w oponach raz w miesiącu, a w szczególności przed pokonywaniem trasy z dużą prędkością. Odpowiednie ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwałości. Ciśnienie należy sprawdzać „na zimno” (przed pokonaniem 3 km). Nie zapominaj o kole zapasowym i stosuj się do zaleceń producenta. Przy każdej wymianie opony należy wymienić zawór, który ulega zużyciu pod wpływem siły odśrodkowej. Gwarantuje on szczelność i ma wpływ na żywotność opony.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin