Tabela Saloveya i Mayera o IE.rtf

(12 KB) Pobierz
I

 

I. Refleksyjna regulacja emocji w celu wspierania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego

 

Zdolność do otwartości na uczucia przyjemne jak i nieprzyjemne.

Zdolność do świadomego zaangażowania się w emocje lub odłączenia od nich w zależności od wyniku oceny ich wartości informacyjnej lub użyteczności.

Zdolność do świadomego śledzenia (monitorowania) emocji w odniesieniu do siebie i w relacjach z innymi ludźmi (np. określenie czy i w jakim stopniu są wyrażone, typowe, wpływowe, uzasadnione).

Zdolność do panowania nad emocjami własnymi oraz innych ludzi poprzez moderację emocji negatywnych i wzmacnianie przyjemnych, bez tłumienia lub przeceniania informacji, które mogą one w sobie nieść.

 

 

II. Rozumienie i analiza emocji; wykorzystywanie wiedzy emocjonalnej

 

Zdolność do nazywania emocji i rozumienie relacji pomiędzy słowami a emocjami jako takimi (np. relacja pomiędzy lubieniem a miłością).

Zdolność do interpretacji znaczenia, które niosą w sobie emocje w odniesieniu do relacji międzyludzkich (np. smutek często towarzyszy utracie kogoś bliskiego).

Zdolność rozumienia uczuć złożonych, np. miłości połączonej z nienawiścią czy też leku połączonego z zaskoczeniem.

Zdolność przewidywania prawdopodobnych zmian stanów emocjonalnych, jak np. ze złości do zadowolenia lub z gniewu do wstydu.

 

 

II. Emocjonalne wspomaganie myślenia

 

Emocje nadają wyższy priorytet określonym sposobom myślenia poprzez kierowanie uwagi na istotne informacje.

Wystarczająca żywość i dostępność emocji, by mogły one być generowane jako czynnik wspomagający zdolność osądu i pamięć dotyczącą uczuć.

Emocjonalne zmiany nastrojów zmieniają indywidualną perspektywę z optymistycznej na pesymistyczną zachęcając do rozważenia wielu różnych punktów widzenia.

Różne stany emocjonalne w różny sposób wpływają na podejście do rozwiązywania problemów, np. poczucie szczęścia sprzyja rozumowaniu indukcyjnemu i kreatywności.

 

 

III. Percepcja, rozważanie i wyrażanie emocji

 

Zdolność do identyfikacji emocji w stanach własnego organizmu i myślach.

Zdolność do identyfikacji emocji u innych ludzi w dziełach sztuki itp., poprzez język, dźwięk wygląd i zachowanie.

Zdolność do precyzyjnego wyrażania emocji w wyrażania potrzeb związanych z uczuciami.

Zdolność do rozróżniania pomiędzy precyzyjnymi i nieprecyzyjnymi, szczerym i nieszczerym wyrazem emocji.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin