IV Empatia i współczucie Levis
Empatia
-wczuwanie się w sytuacje
-postawienie siebie w roli innych
-rozumienie psychicznych i emocjonalnych stanów innych
Współczucie
-odczuwanie smutku np. gdy komuś coś się nie układa
Działania awersyjne ( Nadmierne pobudzenie empatyczne)
-skupienie się na sobie
Niski poziom regulacji prowadzi do dyskomfortu
Wysoki zaś powoduje że ludzi są bardziej skłonni do współczucia
Hoffman
1.Niemowlęta nie rozróżniają własnego dyskomfortu od cudzego. Odczuwają dyskomfort ogólny. ( pierwszy etap)
2.Mieszanina współczucia z dyskomfortem (drugi )
(trójka mi nie działa :P ) drugi trzeci rok –dzieci zdolne do empatii
4.reagują empatią na ogólną sytuacje innych ludzi
Siek.
Reakcje empatii
-uczuciowa ( afektywna)
Zdolność uczestniczenia w cudzych emocjach, wrażliwość na uczucia innych,
-poznawcze(kognitywne)
Uznanie punktu widzenia innych i przejmowanie ich społecznej roli
Typowe reakcje empatii
-odczuwanie cierpienia w obliczu cierpienia innych
-współczucie
-troska o innych
-gotowość do pomocy
-współodczuwanie radości i smutki
-serdeczność
-odwzajemnianie wdzięczności
IRI – bada emocjonalne i poznawcze składniki empatii
F-fantazja, PP-przyjmowanie perspektywy, ET - empatyczna troska
Levis Emocje samoświadomościowe ( uwewnętrznione)
Zażenowanie, poczucie winy, duma, wstyd -> ciężko je rozróżnić
Znaczenie Ja
Emocje ewaluacyjne(głowną role odrywają w nich normy, zasady, cele
Ustalenie czy odniosło się sukces lub porażke zależy od nas, zależy od naszych norm i zasad
Froud
Nadmierne rozbudowane ego = nadmierne poczucie winy
Wstyd wynika z tego że jest się obserwowanym , chęć ukrycia
Wstyd wg Eriksona
-Wypróżnianie
-wstyd i zwątpienie polega na niemożności dziecka w kontrolowaniu w pełni funkcji ciała
-poczucie winy = funkcja naprawcza
Teorio poznawczo – atrybucyjna
-normy zasady cele zdobywane pod wpływem kultury, oddziaływają na nie (normy zasady cele) określone grupy np. rodzina, rówieśnicy
Sukces Porażka autoatrybucje
pycha wstyd Całościowe ß Koncentrowanie się na sobie zamiast na czynach
duma poczucie winy szczegółowe/częściowe
Osoby depresyjne skłonność do atrybucji całościowych
Różnice płciowe … chłopcy przypisują sobie sukcesy a porażki innym dziewczynki odwrotnie
Wstyd à skurczenie ciała | zażenowanie = mniej intensywne od wstydu
Onieśmielenie -> bojaźliwość wobec innych
Żylicz.
Nadmiar i niedobór poczucia winy jest dezadaptacyjny
Nadmiar à zaburzenia depresyjne ( uczucie małej wartości lub nadmiernej winy) , niewłaściwe interpretowanie naturalnych bądź zwykłych sytuacji
Niedobórà antysocjalne zaburzenia osobowości ( brak wyrzutów sumienia, racjonalizowanie swoich złych czynów)
Poczucie winy :
-reakcja na własne niewłaściwe zachowanie ( nie narusza obrazu JA) , wyrzuty sumienia , skrucha, żal
-angażujące JA ( obniżona ocena własnej wartości )
Trzy rodzaje poczucia winy:
-ontogenetyczne ( pierwotny lęk przed autorytetem, mieszanka lęku i wstydu społecznego)
-super ego a ego ( napięcie między nimi prowadzi do poczucia winy)
-reakcja na konkretny czyn ( chwilowe i jawne poczucie winy)
Podejście humanistyczno-egzystencjalne
-Poczucie winy jako narzędzie do karania gdy realizuje się własne zamiast społeczne pragnienia
2 moralności – zewnętrzna, wewnętrzna à napiecie miedzy nimi prowadzi do dyskomfortu wewnętrznego à żal uraza złość poczucie winy
Zdrowe poczucie winy- stan dyskomfortu wewnętrznego gdy coś nie idzie wg naszego planu życiowego wyznaczanego przez nasz potencjał i możliwości
NLP
Przekształcenia uczuć
poczucie winy jest dobre gdy pokazuje przekroczone normy moralne, społeczne , własne
-uświadamianie sobie jaka norma została naruszona
Analiza transakcjna
-dojrzałe ego (dorosły) wyciąganie wniosków, polepszanie swojego postępowania)
-stany ego utrwalone w dzieciństwie (dziecko)
-wzory funkcjonowania rodziców (rodzic)
Racjonalno – emocyjne
-trudności psychiczne spowodowane akceptowaniem nieracjonalnych poglądów na temat siebie i innych
Zdrowie stany afektywne – smutek, poczucie przykrości, zatroskanie, skrucha
Niezdrowe – żal, lęk, przygnębienie ,poczucie winy
effdeer