Zabawy i gry kształtujące orientację przestrzeną.doc

(25 KB) Pobierz
Zabawy i gry kształtujące orientację przestrzeną,

Zabawy i gry kształtujące orientację przestrzenną,

integrujące z wykorzystaniem nietypowych przyborów - nici.

 

Przybory i przyrządy: nici- kolorowe kłębki wełny (5,6 kolorów-30m) ,taśma samoprzylepna, magnetofon.
Czas trwania: 45 minut

 

Część wstępna:
czynności organizacyjno –porządkowe :Rozgrzewka

1.Zbiórka, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.- Podanie tematu zajęć- Sprawienie miłego nastroju do efektywnej pracy.
2. „BEREK” – uczniowie biegają po całej sali. „BEREK” trzyma rękę na głowie Zmiana „Berka” następuje po dotknięciu osoby – ta osoba również kładzie rękę na głowie i dalej goni innych.
3. Zabawa „BALONIKU MÓJ MALUTKI rośnij duży okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i trach” – po tych słowach uczennice puszczają ręce i zatrzymują się w miejscu, a następnie siadają w siadzie skrzyżnym.

Część główna

1.Uczniowie siedząc podają do siebie kłębek z nićmi – podania dowolne (rzuty, toczenie)
(Prowadzący rozdaje kolorowe nici tak aby co druga, trzecia osoba miała kłębek i przed każdym uczniem przykleja na podłodze kawałek taśmy samoprzylepnej.Każdy uczestnik ma mieć przyklejone na podłodze 3 różne kolory nici.)

2.Chodzenie po niciach - kolory wskazuje nauczyciela np. po czerwonym; powrót na swoje miejsce
(Chodzą tylko osoby, które mają przyklejony przed sobą wskazany kolor, powtarzamy aż wszystkie kolory będą „ruszone”.Kierunek poruszania wg wskazówek zegara.Na gwizdek siad skrzyżny na najbliższym miejscu (każdy powinien zmienić swoje miejsce)

3.Chodzenie po wolnych polach – między nićmi . (Poruszanie się jak wyżej)
4. Chodzenie po trójkątach utworzonych przez nici (Poruszanie się jak wyżej)

5.Chodzenie po czworokątach utworzonych przez nici (Poruszanie się jak wyżej)

6.Uniesienie nici do góry na wysokość twarzy – zmiana miejsc pod nićmi.(Poruszanie się jak wyżej)

7. Przechodzenie nad i pod nićmi.(Poruszanie się jak wyżej)

8. Uniesienie nici na wysokość bioder – chodzenie między nićmi(Poruszanie się jak wyżej)

9.Przechodzenie nad nićmi i pod nićmi.(Poruszanie się jak wyżej)

10. Co druga osoba wstaje co druga siedzi – przechodzenie między nićmi(Poruszanie się jak wyżej)


(Ważne! aby młodzież nie miała na swojej odzieży SPORTOWEJ „wystających końcówek” np. zamki, guziki, sznurowadła itp.aby nie zahaczać o nici)

12. Nici trzymane są na wysokości bioder – co druga osoba wchodzi do środka – chodzi pomiędzy nićmi – osoby trzymające nici poruszają się w prawo, a następnie w lewo – osoba w środku musi przejść na przeciwną stronę osoby która była koło niej w kole. Po dojściu pierwszej osoby zamiana ról.Zmiana pozycji wyjściowej z siadu do stania.

13. Nici trzymane są na wysokości bioder – co druga osoba wchodzi do środka – chodzi pomiędzy nićmi – osoby trzymające nici poruszają się w prawo i po dwóch krokach co druga osoba robi przysiad – osoba w środku musi przejść na przeciwną stronę osoby, która była koło niej w kole. Po dojściu pierwszej osoby zamiana ról.
(Prowadzący odlicza do 3-ch i koło zmienia kierunek poruszania, osoby w środku poruszają się zgodnie ze wskazówkami zegara)
Część końcowa:
Część uspokajająca ,porządkowa

14. Nici trzymane na wysokości bioder - każdy uczeń trzyma nici. Uczniowie poruszają się w prawo a na tempo podane przez nauczyciela co druga osoba podnosi trzymane nici do góry.


15. Odłożenie nici do środka koła ,po odłożeniu nici uczniowie siadają w siadzie skrzyżnym
(Prowadzący odlicza do 3-ch, na "3", nici są w górze. Uczniowie poruszają się powoli w rytm spokojnej muzyki)

16. Podsumowanie, pożegnanie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin