Bajka o piosence i nutkach (matematyka).doc

(32 KB) Pobierz
„Bajka o piosence i nutkach” –

Temat: „Bajka o piosence i nutkach” – wprowadzenie pojęcia liczby i cyfry 8.

Grupa wiekowa: 6- latki

Cele:

·         wprowadzenie pojęcia liczby i cyfry 8

·         zapoznanie z wyglądem graficznym cyfry 8

·         liczenie w zakresie  8

·         liczenie, odwzorowywanie i odtwarzanie zbiorów w zakresie tej liczby

·         utrwalenie poznanych cyfr

·         zapoznanie dzieci z pojęciem pięciolinii, nuty i gamy

Formy pracy:   

·         grupowa,

·         indywidualna

Metody pracy:

·         słowna bajka, rozmowa, objaśnienie

·         oglądowa pokaz, oglądanie pomocy dydaktycznych

·         czynna zadań stawianych do wykonania

Pomoce dydaktyczne:

·         kartoniki z nutami: całą nutą, półnutą, ćwierćnutą, ósemką, szesnastką

·         organy, metalowy trójkąt, tamburyno, flet, bębenek

·         elementy potrzebne do zilustrowania bajki o nutkach

·         pięciolinia i zestaw 8 nutek dla każdego dziecka

·         kartoniki z cyframi 1 – 8 dla każdego dziecka

·         żetony z kwiatami do zabawy ruchowej

·         kaseta z muzyką relaksacyjną

·         karty pracy z narysowanymi instrumentami dla każdego dziecka

·         tablica graficzna z cyfrą 8

Literatura:

- Lidia Bajkowska  „Bajka o piosence i nutkach”

Przebieg zajęcia:

1. Nauczycielka, na podstawie książki „Bajka o piosence i nutkach” opowiada bajkę o nutach. W trakcie opowiadania przyczepia do tablicy elementy ilustrujące opowiadaną bajkę. Omawia bajkę ze szczególnym zwróceniem uwagi na charakter każdej z nutek – bohaterek bajki.

2. Po opowiedzeniu bajki nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy przy dźwiękach gamy.

Nauczycielka gra gamę od dźwięków niskich do wysokich na organach, dzieci liczą dźwięki w usłyszanej gamie (8), następnie nauczyciel gra gamę „w dół”, dzieci liczą i sprawdzają, czy dźwięków jest tyle samo.

3. Wprowadzenie nowej cyfry 8 – pokaz tablicy graficznej z wprowadzaną cyfrą.

4. Omówienie wyglądu cyfry 8 (z czym się kojarzy cyfra 8, do czego można ją porównać).

5. Rysowanie ręką w przestrzeni cyfry 8, palcem na podłodze.

Rozdanie kartoników z cyfrą 8, wodzenie palcem po cyfrze (kilkakrotnie).

6. Samodzielne pisanie cyfry mazakiem na drugim czystym  kartoniku.

7. Nauczycielka proponuje zabawę w komponowanie muzyki, każde dziecko otrzymuje swoją pięciolinię, zestaw 8 nutek i kartoniki z cyframi od 1 – 8. Nauczycielka gra na organach różne dźwięki, zadaniem dzieci jest położenie jednej nuty przy każdym kolejnym dźwięku. Dzieci głośno liczą ułożone na swojej pięciolinii nuty, wybierają ze swoich kartoników z cyframi odpowiednią liczbę i kładą przy pięciolinii. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. Zabawa ruchowa „Rosnące kwiaty”. Każde dziecko otrzymuje żeton z kwiatem.

·         Dzieci siedzą skulone na podłodze

·         Nauczycielka gra gamę od dźwięków niskich do wysokich

·         Dzieci równocześnie, stopniowo wstają i „rosną jak kwiaty”

·         Na ostatni dźwięk gamy stają na palcach z wyciągniętymi do góry rękami

·         Następnie nauczycielka gra gamę od dźwięków wysokich  do niskich

·         Dzieci w tym czasie z powrotem „zamieniają się w nasiona”.

9. Przed dziećmi karty pracy. Nauczycielka uderza np. 5 razy w trójkąt metalowy. Przy każdym dźwięku dzieci na obrazku przedstawiającym trójkąt rysują kreskę. Potem w podobny sposób postępuje nauczycielka z innym instrumentem. Dzieci przy obrazku przedstawiającym ten instrument rysują znaki. Itd. Obok znaków na obrazkach dzieci piszą odpowiednią cyfrę.

10.Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin