Temat: „Bajka o piosence i nutkach” – wprowadzenie pojęcia liczby i cyfry 8.
Grupa wiekowa: 6- latki
Cele:
· wprowadzenie pojęcia liczby i cyfry 8
· zapoznanie z wyglądem graficznym cyfry 8
· liczenie w zakresie 8
· liczenie, odwzorowywanie i odtwarzanie zbiorów w zakresie tej liczby
· utrwalenie poznanych cyfr
· zapoznanie dzieci z pojęciem pięciolinii, nuty i gamy
Formy pracy:
· grupowa,
· indywidualna
Metody pracy:
· słowna – bajka, rozmowa, objaśnienie
· oglądowa – pokaz, oglądanie pomocy dydaktycznych
· czynna – zadań stawianych do wykonania
Pomoce dydaktyczne:
· kartoniki z nutami: całą nutą, półnutą, ćwierćnutą, ósemką, szesnastką
· organy, metalowy trójkąt, tamburyno, flet, bębenek
· elementy potrzebne do zilustrowania bajki o nutkach
· pięciolinia i zestaw 8 nutek dla każdego dziecka
· kartoniki z cyframi 1 – 8 dla każdego dziecka
· żetony z kwiatami do zabawy ruchowej
· kaseta z muzyką relaksacyjną
· karty pracy z narysowanymi instrumentami dla każdego dziecka
· tablica graficzna z cyfrą 8
Literatura:
- Lidia Bajkowska „Bajka o piosence i nutkach”
Przebieg zajęcia:
1. Nauczycielka, na podstawie książki „Bajka o piosence i nutkach” opowiada bajkę o nutach. W trakcie opowiadania przyczepia do tablicy elementy ilustrujące opowiadaną bajkę. Omawia bajkę ze szczególnym zwróceniem uwagi na charakter każdej z nutek – bohaterek bajki.
2. Po opowiedzeniu bajki nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy przy dźwiękach gamy.
Nauczycielka gra gamę od dźwięków niskich do wysokich na organach, dzieci liczą dźwięki w usłyszanej gamie (8), następnie nauczyciel gra gamę „w dół”, dzieci liczą i sprawdzają, czy dźwięków jest tyle samo.
3. Wprowadzenie nowej cyfry 8 – pokaz tablicy graficznej z wprowadzaną cyfrą.
4. Omówienie wyglądu cyfry 8 (z czym się kojarzy cyfra 8, do czego można ją porównać).
5. Rysowanie ręką w przestrzeni cyfry 8, palcem na podłodze.
Rozdanie kartoników z cyfrą 8, wodzenie palcem po cyfrze (kilkakrotnie).
6. Samodzielne pisanie cyfry mazakiem na drugim czystym kartoniku.
7. Nauczycielka proponuje zabawę w komponowanie muzyki, każde dziecko otrzymuje swoją pięciolinię, zestaw 8 nutek i kartoniki z cyframi od 1 – 8. Nauczycielka gra na organach różne dźwięki, zadaniem dzieci jest położenie jednej nuty przy każdym kolejnym dźwięku. Dzieci głośno liczą ułożone na swojej pięciolinii nuty, wybierają ze swoich kartoników z cyframi odpowiednią liczbę i kładą przy pięciolinii. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
8. Zabawa ruchowa „Rosnące kwiaty”. Każde dziecko otrzymuje żeton z kwiatem.
· Dzieci siedzą skulone na podłodze
· Nauczycielka gra gamę od dźwięków niskich do wysokich
· Dzieci równocześnie, stopniowo wstają i „rosną jak kwiaty”
· Na ostatni dźwięk gamy stają na palcach z wyciągniętymi do góry rękami
· Następnie nauczycielka gra gamę od dźwięków wysokich do niskich
· Dzieci w tym czasie z powrotem „zamieniają się w nasiona”.
9. Przed dziećmi karty pracy. Nauczycielka uderza np. 5 razy w trójkąt metalowy. Przy każdym dźwięku dzieci na obrazku przedstawiającym trójkąt rysują kreskę. Potem w podobny sposób postępuje nauczycielka z innym instrumentem. Dzieci przy obrazku przedstawiającym ten instrument rysują znaki. Itd. Obok znaków na obrazkach dzieci piszą odpowiednią cyfrę.
10.Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej.
hania_asia