Google AdWords.pdf
(
103 KB
)
Pobierz
121170822 UNPDF
e-Biznes
,
Google
,
Reklama internetowa
Google AdWords
Google AdWords to fenomen, który zmieniá internetowy marketing.
Reklamodawcy lokują w nim duĪe sumy, choü wielu zniechĊcają rosnące koszty i oszustwa
z klikniĊciami. Czy to kopalnia záota, czy tylko miraĪ?
Mark Buckingham
Zaledwie kilka lat temu, podobnie jak wiele osób zajmujących siĊ internetowym
marketingiem, polegaáem na pozycjonowaniu stron, praktyki stawiającej na pierwszym
miejscu zawartoĞü stron i popularnoĞü linków, sáXĪących zdobywaniu lepszego miejsca w
rankingu wyników wyszukiwania. Gdybym wiedziaá, Īe
system reklamowy
w modelu pay-
as-you-go wkrótce stanie siĊ nieodzownym narzĊdziem dla milionów firm, ogáaszając nową
erĊ marketingu online, nie tylko od razu zainwestowaábym w sponsorowane reklamy
Google’a, ale takĪe w ich akcje. Od chwili gdy utworzyáem swoją pierwszą kampaniĊ i
ujrzaáem prawie báyskawiczny rezultat, chwyciáem haczyk.
Po nazwaniu swojej grupy reklamowej nadszedá czas
tworzenia swojego tekstu. Nie zapomnijmy doáączyü naszych gáównych sáów kluczowych w
tytule lub opisie. Podczas gdy w pozycjonowaniu zanim strona pojawi siĊ na szczycie
rankingu wyszukiwarek mogą upáynąü miesiące,
reklamowanie
w modelu pay-per-click
(PPC) oferuje wtajemniczonym reklamodawcom szybki zysk, z moĪliwoĞcią testowania
nowych rynków, promowania specjalnych ofert i tworzenia ĞwiadomoĞci marki za pomocą
klikniĊcia przycisku. Dla niektórych to pasjonujące zajĊcie. Jednak dla mniej uwaĪnych i
efektywnych markerów to zagroĪenie zainwestowanych Ğrodków.
AdWords to flagowy
system reklamowy
Google’a, jest on teĪ gáównym Ĩródáem
przychodów. Uruchomiony w Stanach Zjednoczonych w 2000 roku, a w Wielkiej Brytanii
w 2002, AdWords obejmuje 237 krajów (44 jĊzyków), umoĪliwiając korzystającym z niego
uzyskanie w czasie rzeczywistym Ğwiatowego zasiĊgu ukierunkowanego wedáug lokalizacji
i angaĪując uĪytkowników podczas procesu wyszukiwania.
Wyszukuj i dominuj
Pomimo záRĪonej natury i rosnącego zasiĊgu oraz coraz wiĊkszej liczby formatów
reklamowych, istota AdWords pozostaje prosta: uĪytkownicy skáadają oferty na
wyĞwietlanie ich
reklam
w sekcji linków sponsorowanych, znajdującej siĊ po prawej
stronie (czasem u góry) kaĪdej strony WWW z wynikami wyszukiwania. Reklamodawcy
tworzą krótką reklamĊ tekstową, ustawiają maksymalną stawkĊ cost-per-click (CPC) dla
swoich sáów oraz kluczowych fraz i páacą tylko wówczas, gdy ktoĞ kliknie ich reklamĊ.
Maksymalna oferta pomaga okreĞliü czy dana reklama bĊdzie wyĞwietlana nad czy pod
reklamami innych reklamodawców. Google pobiera jedynie minimalną czĊĞü opáaty za
reklamĊ.
W miarĊ wzrostu rynku wyszukiwania, roĞnie dominacja Google’a. Wedáug Google’a okoáo
80% amerykaĔskich uĪytkowników internetu (i setki milionów uĪytkowników na caáym
Ğwiecie) kaĪdego miesiąca ogląda reklamy Ad- Words. W sierpniu 2006 Google byáo
odpowiedzialne za ponad 68% ruchu internetowego wywoáanego klikniĊciami (z ponad 706
milionów ogólnych wyszukiwaĔ w najwiĊkszych wyszukiwarkach) na rynku, na którym co
minutĊ wystĊpuje 16 tys. wyszukiwaĔ. W USA 3,1 miliarda zapytaĔ zadano w Google w
listopadzie 2006 (Ĩródáa Nielsen/Net Ratings). Pozostaáe badania wskazują, Īe zasiĊg
Google’a wĞród uĪytkowników serfujących z domu wynosi 78%.
Sukces AdWords nie musi byü domeną marketingowców sezonowych lub tych
dysponujących olbrzymim budĪetem i nadmiarem wolnego czasu. Kluczem wzrostu
AdWords jest relatywna prostota uĪycia. Google dostarcza duĪo narzĊdzi do Ĩródeá
pomagających reklamodawcom ustawiü i zarządzaü swoimi kampaniami. ObjaĞnia to Sean
Cornwell z brytyjskiego oddziaáu Google’a, odpowiedzialny z Ad- Words. - Nie ma
potrzeby rozumienia wszystkich aspektów
AdWords.
Dla niektórych reklamodawców,
startowa edycja jest w zupeánoĞci wystarczająca w rozumieniu przyciągania wiĊkszego
ruchu do ich stron, co jest ich celem. A gdy osiągną juĪ pewien etap komfortu, mogą zacząü
korzystaü z peánej edycji w dowolnym czasie.
Zapytaáem Seana, jaka jest gáówna korzyĞü dla nowych uĪytkowników
AdWords
. -
Prostym zyskiem jest to, co czyni AdWords tak potĊĪnym. To dobrze stargetowana,
mierzalna, kierująca siĊ zwrotem z inwestycji (ROI) reklama - páacisz tylko wtedy, gdy
XĪytkownik poáączy siĊ z twoją stroną. Reklamodawcy mogą szybko zobaczyü korzyĞci ze
swojego reklamowania. Dodatkowo AdWords jest bardzo elastyczny. Reklamodawca ma tu
peáQą kontrolĊ, moĪe ustalaü swój budĪet, nie ma teĪ minimalnej kwoty, którą naleĪy
wydaü, jak teĪ wymogów czasowych.
Istotną konsekwencją olbrzymiej popularnoĞci AdWords jest to, Īe ci, którzy nie zdecydują
siĊ na reklamowanie za pomocą tego medium mogą straciü do swojej konkurencji. Spencer
Dyment-Shone, szef marketingu online w firmie Loot (
http://loot.com)
, portalu drobnych
ogáoszeĔ, zgadza siĊ z opinią, Īe PPC jest najwaĪniejszym skáadnikiem marketingowej
mieszanki.
Planowanie
kampanii marketingowej online
jest niemalĪe niemoĪliwe bez uwzglĊdnienia
w niej PPC. Jej mierzalnoĞü i przewidywalnoĞü przyümiewa wszystkie inne kanaáy
marketingowe. NajwaĪniejsza jest jednak "klikalnoĞü". Krótka, wyraĨna, treĞciwa reklama
ma wiĊkszą szansĊ przyciągnąü uwagĊ uĪytkownika i jest to teĪ dobre üwiczenie w
ustalaniu gáównych sáów kluczowych lub fraz dla grup w tytule lub opisie naszej reklamy.
Spróbujemy zmieniü je w naszych reklamach i zaobserwujemy jak dziaáają. Nawet nieduĪa
zmiana w tytule lub skáadni moĪe przynieĞü odmienne rezultaty.
Ogólny widok Google analytics dostarcza
XĪytecznych informacji, które obejmują
liczbĊ wizyt i odsáon strony.
Analytics umoĪliwia ustawienie kroków
nawigacji lejkowej, które pokazują procent
XĪytkowników w danym lejku na kaĪdym
etapie.
UmiejĊtnoĞci kluczem do sukcesu
Jednak nie wystarczy utworzyü duĪej liczby odpowiednich sáów kluczowych i oczekiwaü, Īe
zadziaáają wáDĞciwie. - To mogáo sprawdzaü siĊ szeĞü lat temu, gdy PPC byáo stosunkowo
nowe w Wielkiej Brytanii, a standardy jakoĞciowe reklamy i minimalne oferty byáy z reguáy
niĪsze - potwierdza Spencer Dyment-Shone. - W obliczu duĪej liczby firm rywalizujących o
wyĞwietlanie, efektywne zarządzanie PPC z pewnoĞcią wymaga wiĊkszych umiejĊtnoĞci,
choü z drugiej strony nie jest to inĪynieria rakietowa. Z drugiej strony tekst uĪyty w
reklamie
nie ma aĪ tak olbrzymiego znaczenia. JeĞli nasza strona rozczarowuje, nigdy nie osiągniemy
poziomu konwersji, który by nas satysfakcjonowaá. JeĞli brak nam umiejĊtnoĞci w tworzeniu
tekstu, który potrafi przyciągnąü uwagĊ, skorzystajmy z usáug copywritera, by uzyskaü jak
najlepsze rezultaty z naszych reklam i stron na które trafiają uĪytkownicy.
Cena ofert za
Váowa kluczowe
nie jest decydującym czynnikiem w uzyskaniu dobrego
miejsca w rankingu. Quality Score nagradza tych reklamodawców, którzy mają strony
wysokiej jakoĞci i dobrze zoptymalizowaną kampaniĊ dla koĔcowego uĪytkownika. W
zasadzie, im wyĪszy jest wskaĨnik QS, tym niĪsza jest minimalna oferta cost-per-click, i cena
jaką páacimy, gdy ktoĞ klika naszą reklamĊ.
LondyĔska Logan Tod & Co przeanalizowaáa ponad 200 serwisów korzystających z kampanii
AdWords z róĪnych sektorów i róĪnych klientów. Jej dyrektor, Matthew Tod powiedziaá: -
Okazaáo siĊ, Īe trzy na cztery osoby, które odpowiedziaáy na kampaniĊ nie skorzystaáo ze
strony reklamodawcy i szybko wróciáo na Google’a, a reklamodawca nie miaá z tego Īadnego
zysku. Mniejsze firmy mogą podkraĞü klientów gigantom poprzez przygotowanie lepszych
stron, do których prowadzą linki w reklamach. Niesamowite w AdWords jest to, Īe pomimo
problemów, jakie mają reklamodawcy, ROI jest wspaniaáy, jest potencjaá pozwalający
reklamodawcom nadal siĊ rozwijaü.
Google Analytics
Mierzenie zyskownoĞci to jeszcze jeden z czynników skáadających siĊ na sukces
AdWords
.
Google Analytics to darmowe narzĊdzie mierzące ROI, wspóádziaáające z AdWords (z
którego moĪna teĪ korzystaü niezaleĪnie), które zostaáo uruchomione w listopadzie 2005 i
udostĊpnione publicznie kilka miesiĊcy póĨniej. Przed jego pojawieniem siĊ mierzenie ROI z
wydatków AdWords przyprawiaáo reklamodawców o ból gáowy.
Paul Walker z Bodypower Sports wydaá prawie 1,2 miliona funtów na AdWords od 2002,
inwestując w
AdWords
okoáo 60-70% swojego budĪetu reklamowego. Pomimo takich
inwestycji nadal ma wątpliwoĞci. - W kategoriach przyciągania ruchu AdWords odniosáo
wspaniaáy sukces - mówi Paul. - Jednak rosnący koszt PPC kwestionuje juĪ opáacalnoĞü.
UmoĪliwia wzrost naszego biznesu o okoáo 22%, choü opáacalnoĞü cierpi ze wzglĊdu na
rosnące koszty PPC.
Analytics moĪe byü uĪyte do zwiĊkszania jakoĞci przychodzącego z Google ruchu. -
Dodatkowy ruch z AdWords do naszej strony byá fantastyczny - mówi Paul. - Jednak nie
byliĞmy do koĔca przekonani co do jakoĞci tego ruchu, zwáaszcza z powiązanych z Google
stron. Na szczĊĞcie Google Analytics umoĪliwi nam porównanie czynników konwersji i
przefiltrowanie sáabszych stron.
> Brian Clifton, szef Analytics Europe, wyjaĞnia jak to dziaáa. - To narzĊdzie do mierzenia
sukcesu naszej strony. AdWords sáXĪy do przyciągniĊcia ruchu, jednak co z doĞwiadczeniem
XĪytkownika? Ostatecznie, to czego chcą komercyjne serwisy to konwersja, i Analytics daje
naszym klientom wiarygodnoĞü i przejrzystoĞü. MoĪemy korzystaü z tego jak z miernika lub
termometru.
Matthew Tod dodaje: - Mierzenie single-access ratio (liczby ludzi, którzy odwiedzają naszą
stronĊ i szybko ją opuszczają) jest najwaĪniejszą rzeczą, jaką moĪemy zrobiü poza
podstawowymi raportami
AdWords
. Google Analytics jest bezpáatne i dziaáa bardzo dobrze.
PodkreĞlając zyski, którymi cieszą siĊ ci, którzy dopracowali i zoptymalizowali swoje
kampanie i serwisy, Sean Cornwell mówi: - Ad- Words i Analytics udostĊpnia nam wszystkie
dane, wyniki pomiarów i raporty o tym jak przebiega nasza
kampania reklamowa
. I
uwaĪam, Īe bardzo waĪnym elementem tego wszystkiego jest to, Īe nie uzyskamy takiego
wyniku za pierwszym podejĞciem. Ci reklamodawcy, którzy czĊsto testują i optymalizują
swoje kampanie zyskują najwiĊcej ze wszystkich.
Spekuluj, by akumulowaü
JeĞli AdWords ma speániaü swoją rolĊ, musimy zaáRĪ\ü realistyczny budĪet. CzĊsto
spotykanym báĊdem jest ustalenie go na zbyt niskim poziomie. AdWords bazuje na "prawie
wielkich liczb" - niemoĪliwe jest z sukcesem Ğledziü trendy za pomocą tylko kilku
przykáadów. Z mojego doĞwiadczenia wynika, Īe Ğredni dzienny wydatek w wysokoĞci 60-75
centów budĪetu reklamodawcy nie jest rzadki.
Dla niektórych, jak Andrew Birtleya, dyrektora winedirect.co.uk, w oczywisty sposób opáaca
siĊ podjąü stanowczą decyzjĊ. - Ponownie uruchomiliĞmy naszą stronĊ zaledwie 10 dni przed
ĞwiĊtami BoĪego Narodzenia i wydaliĞmy 5800 funtów w cztery dni. OczekiwaliĞmy
przyzwoitego zysku, jednak nie przewidzieliĞmy, Īe zostaniemy zasypani zamówieniami -
mówi. - Dobre rezultaty odnotowaliĞmy takĪe póĨniej. W okresie owych pierwszych dni 300
z 8 tys. uĪytkowników wydaáo u nas 40 tys. funtów. Jednak wielu innych wróciáo do nas po
tygodniu, a nawet po czterech tygodniach. Spodobaáo im siĊ to, co zobaczyli i wrócili na
zakupy, gdy byli gotowi.
Walka z oszustwami klikniĊü
Niektórzy twierdzą, Īe dane marketingu PPC są przeszacowane i Īe to zwodnicza obietnica,
wypaczona przez faászywe klikniĊcia, wykonane przez osobĊ, komputerowy program lub
skrypt udający uĪytkownika i klikającego reklamĊ bez Īadnego zainteresowania odnoĞnikiem.
Shuman Ghosemajumder, ekspert Google’a w kwestii faászywych klikniĊü mówi: -
Nieprawidáowe klikniĊcia konsekwentnie tworzą 10% wszystkich klikniĊü w
systemie
reklamowym
Google’a.
Google powaĪnie traktuje tĊ sprawĊ i zaangaĪowaá znaczące zasoby i ekspertyzy, która mają
na celu opracowanie aktywnych, technicznie zaawansowanych metod pomiarów. Ich
zadaniem bĊdzie filtrowanie nieprawidáowych klikniĊü zanim zapáacą za nie reklamodawcy.
W rezultacie naszych staraĔ procent nieprawidáowych klikniĊü, który mógá pozostaü
niezauwaĪony, jest niewielki. W interesie klientów badamy kaĪde zgáoszenie faászywego
klikniĊcia o którym poinformują nas reklamodawcy.
Starania o ochronĊ danych
Jeszcze inni zastanawiają siĊ, co Google robi z informacjami, które zbiera. Brian Clifton
zapewniá mnie, Īe dane nigdy nie są zbierane, by namierzaü pojedyncze osoby.
- PrywatnoĞü jest czymĞ, czemu poĞwiĊcamy duĪo uwagi. JeĞli chodzi o Analytics, Google
nie robi niczego z danymi. Klienci pytają nas, jak wygląda porównanie ich wspóáczynnika
konwersji z innymi reklamodawcami w ich sektorze, jednak nie udzielamy takich informacji,
bo nie zaglądamy do danych. MoĪe któregoĞ dnia zdecydujemy siĊ na taką usáugĊ, jednak
EĊdzie ona pod kontrolą i bĊdzie bardzo przejrzysta.
W debacie na temat prywatnoĞci mamy dwie strony sporu - dodaje. - Ostatecznie dostarczamy
usáugĊ i chcemy pomóc w poprawie marketingu online - to sposób, w jaki zarabiamy. Z
drugiej strony wáDĞciciele stron są zobligowani w kategoriach prywatnoĞci, w kategoriach
Ğledzenia odwiedzających ich serwisy uĪytkowników, ich dziaáania muszą wiĊc byü
przejrzyste. Jednak duĪą róĪnicą jest to, Īe nasze dane zbieramy w caáRĞci. Nie mówimy:
Brian odwiedziá jakiĞ serwis o okreĞlonej godzinie w takiej kolejnoĞci i zrobiá to, to i to.
Kolejne zastrzeĪenia dotyczą kampanii, które zostaáy wstrzymane ze wzglĊdu na
przypadkowy, wygenerowany przez system przegląd, co, jak twierdzą niektórzy, odbywa siĊ
bez wyjaĞnieĔ. Podczas gdy Google twierdzi, Īe wszystkie reklamy muszą speániaü
wewnĊtrzne standardy kontroli, tego rodzaju wydarzenia mogą przydarzaü siĊ bez
ostrzeĪenia. Paul Walker doĞwiadczyá tej frustracji: "Dwa tygodnie po przeksztaáceniu
naszego konta dolarowego w funtowe zostaáo ono zawieszone do przeglądu na prawie 48
godzin, podczas przedĞwiątecznej boĪonarodzeniowej gorączki zakupów! Nie
zaproponowano nam Īadnej rekompensaty".
Plik z chomika:
kriss7
Inne pliki z tego folderu:
Marketing wirusowy w Intern...pdf
(74 KB)
ak wypromować bloga na Facebooku.zip
(450 KB)
strona-na-facebooku.txt
(8 KB)
Jak wypromować bloga na Facebooku.pdf
(124 KB)
Jak wypromować bloga na Fac...pdf
(75 KB)
Inne foldery tego chomika:
Atlas grzybów
Biznes
Bogactwo
Budowlanka i remonty
CB radio
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin