Głowacki_Janusz_-_Scenariusz_filmu_Rejs.doc

(120 KB) Pobierz
Kompletna lista dialogów z "Rejsu"

Kompletna lista dialogów z "Rejsu"


·         Scena 1: Kaowiec z kolegą wchodzą na statek

·         Scena 2: Kapitan wypełnia ankietę kaowca

·         Scena 3: Syn państwa Mamoniów pozbawił posiłku Sidorowskiego, który donosi o tym jego rodzicom. Sidorowscy i Mamoniowie poznają się. Mamoń wygłasza swój monolog na temat filmu polskiego.

·         Scena 4: Zebranie pasażerów. Kaowiec się przedstawia. Sidorowski chce się zamienić na łóżka. Poeta opowiada o swojej poezji, mówi jednak tak niewyrażnie, że kaowiec musi "tłumaczyć". Propozycja zainicjowania wieczorku, wybory do rady rejsu. Prokurator-weteran opowiada o metodach głosowania.

·         Scena 5: Kaowiec, poeta i filozof brodzą po rzece w czasie postoju statku. Kaowiec proponuje by wieczorek był niespodzianką dla kapitana. Filozof mówi o tworzeniu nowych wartości.

·         Scena 6: Kaowiec, filozof, poeta, Mamoń, prokurator-weteran słuchają śpiewaka i wyrażają opinie. Poeta proponuje układ choreograficzny, a filozof zwraca uwagę, że forma bez treści to formalizm, który może być niebezpieczny.

·         Scena 7: Przesłuchanie śpiewaczki.

·         Scena 8: ... i dyskusja grubasa, brodacza, filozofa i kaowca.

·         Scena 9: Poeta donosi kaowcowi, co napisane jest w damskiej ubikacji.

·         Scena 10: Kaowiec donosi prokuratorowi-weteranowi, którego prosi o zajęcię się tą sprawą.

·         Scena 11: Gitarzysta smętnie brzdąka i śpiewa, kaowiec, poeta, Mamoń i filozof parzą herbatę i prawie usypiają. Budzi się kaowiec i wypowiada na temat piosenki, której nie słyszał. Prokurator-weteran stawia wniosek przeniesienia gitarzysty do sekcji gimnastycznej.

·         Scena 12: Filozof zwierza sie kaowcowi, że nie chce brać udziału w gimnastyce. Salonowiec.

·         Scena 13: Konkurs wiedzy: występ bigbitowca i dziadka.

·         Scena 14: Instruktor KO i prokurator-weteran przesłuchują Sidorowskiego który byłw damskiej ubikacji.

·         Scena 15: Kaowiec z grubasem śpiewają "Historię pewnej znajomości" Krzysztofa Klęczona.

·         Scena 16: Poeta zauważa Mamonia w damskiej ubikacji, o czym donosi kaowcowi.

·         Scena 17: Kaowiec informuje prokuratora-weterana o wieściach.

·         Scena 18: Kaowiec, prokurator-weteran, poeta i filozof uzgadniają że trzeba wyrzucić Mamonia z rady rejsu za nadużywanie piwa.

·         Koniec.


- Scena 1 -


INSTRUKTOR KO
Ma pan bilet ?
KOLEGA
A Pan Ma ?
INSTRUKTOR KO
A skąd mam mieć.
KOLEGA
No. To wchodzimy.
INSTRUKTOR KO
No oczywiście.
KOLEGA
No...

KOLEGA
Bardzo przepraszam ale ja jestem nie tutejszy tutaj i trochę się zgubiłem. Do śródmieścia prosto ?
KASJER
Prosto.
KOLEGA
I na prawo ?
KASJER
Albo na lewo.
KOLEGA
Albo na lewo ? Acha. Acha.
INSTRUKTOR KO
Proszę pana ! Proszę pana !
Proszę pana ! Halo ! Bardzo pana przepraszam ja chciałem się dowiedzieć...Gdybym ja w kierunku miasta chciał się udać to tędy przez rzekę dobrze ?
KASJER
A to ja pana bardzo przep... ja nie jestem tutejszy.

KOLEGA
Fiuuuu...
INSTRUKTOR KO
Co ?
KOLEGA
Mmm... Jeszcze jedna kontrola.
INSTRUKTOR KO
Acha.
KOLEGA
Uuuu... Nie dobrze. Nie dobrze. Mmm... Zaraz zaraz zaraz... Nie ! Dobrze !
INSTRUKTOR KO
Czekaj. Dlaczego dobrze ?
KOLEGA
Wejdziemy tak jak ten ze skrzynką - służbowo.
INSTRUKTOR KO
Jak to - ze skrzynką ?
KOLEGA
Oj nie o skrzynkę chodzi tylko że służbowo no !
Ciii... zaraz zaraz...
Przepraszam ! Przepraszam ! Przepraszam ! Służbowo !
KONTROLER BILETÓW
Jak to służbowo ?
KOLEGA
Na statek.
KONTROLER BILETÓW
Acha. Jasiu tych dwóch do kapitana ! Służbowo !

KAPITAN [Do KONTROLERA BILETÓW]
No to zajmij się nimi albo... No coś w tym rodzaju.
KOLEGA [Do INSTRUKTORA KO]
Wie pan co ? Oni nas biorą tutaj za kogoś, kto miał przyjechać na statek służbowo.

- Scena 2 -


KAPITAN
Karany sądownie ?
INSTRUKTOR KO
...
KAPITAN
Nie karany.
No tak. Znajomość języków obcych ?
Jakiś obcy język zna pan ?
INSTRUKTOR KO
Jaki ?
KAPITAN
Wszystko jedno jaki. Jakiś obcy.
INSTRUKTOR KO
Nie. To nie znam.
KAPITAN
Nie znam. A słabo ?
INSTRUKTOR KO
Słabo to ten... Yyyy... Jak się nazywa... Yyyy... Francuski. O !
KAPITAN
Wykształcenie ?
INSTRUKTOR KO [Do FRYZJERA]
Może tutaj wie pan... z boku troszeczkę jeszcze.
KAPITAN
Zawód wykonywany - wyuczony ?
INSTRUKTOR KO
Wykształcenie średnie.
KAPITAN
Acha. O widzi pan. Bardzo dobrze. W porządku.
Wie pan u nas był taki student...
Panie student... Po geografii. No i co.
Sympatyczny nawet...
Jednak dość sympatyczny.
Ale nie panie na wodzie to...
To trzeba rozumie pan... Mieć... Aaaa...
Stan cywilny - TAK.
Stan majątkowy - TAK.
Obywatelstwo... TAK
Narodowość...

- Scena 3 -

MAMONIOWA
Cudownie tu jest. Cudownie. Cudownie.
MAMOŃ
Dziękuję.
O ! Lasy... Lasy... Pola, pastwiska...
Koszą traktorem...
O !
SIDOROWSKI
Przepraszam państwa - to państwa ?
Przepraszam to państwa ?
MAMOŃ
Tak. A o co chodzi ?
PRZECHODZĄCY MARYNARZ
Przepraszam.
SIDOROWSKI
Zachował się bardzo nie przyzwoicie !
Pozbawił mnie posiłku !
MAMONIOWA
To wykluczone.
MAMOŃ
Bardzo mi przykro.
Inżynier Mamoń jestem.
SIDOROWSKI
Bardzo mi przykro - Sidorowski.
MAMOŃ
Zobacz pan... Chodź no pan tu...
Jak to pięknie wygląda.
O !
Moja żona Krystyna.
MAMONIOWA
Mamoniowa.
SIDOROWSKI
Bardzo mi przykro Sidorowski.
MAMONIOWA
Coś ty tam zrobił Wojtusiu.
SIDOROWSKI
Ta... Tak.
MAMONIOWA
Cudownie... Tu jest cudownie.
MAMOŃ
Snopki siana... Jedzą krowy... Chałupy przykryte okapem.
O ! Pies na uwięzi... O!
SIDOROWSKI
Ta... Ta... W tak pięknych okolicznościach przyrody...
I niepowtarzalnej...
MAMONIOWA
Zamknąłeś wszystkie okna w mieszkaniu ?
Cholerny ten leżak.
Susza wywarła wielkie spustoszenie.
Maliny się kończą.
Co ty tam widzisz ?
MAMOŃ
Koń... Krowa, kura, kaczka...
Kura, kaczka, drób...
SIDOROWSKI
W tak pięknych okolicznościach przyrody...
I tego... I niepowtarzalnej...
Pani pozwoli. I pan również... Że skoczę po swoją żonę.
MAMOŃ
O ! Jest ! Widzę ! Droga... Chyba na Ostrołękę.
Jak się nazywał ten facet ? Na Ś ? SI... Ś...
MAMONIOWA
Nie ! Nie możliwe żeby na Ś.
MAMOŃ
SI... Ś...
MAMONIOWA
Cudownie tu jest... Na prawdę cudownie.
SIDOROWSKI
Ja państwa bardzo przepraszam... Ale moja żona przeprasza bo śpi.
Zaniemogło biedactwo. Ona w ogóle ma jakąś ogólną tendencję: kolka, wątroba, śledziona, noga...
ŚPIEWAK
... Aaa... To takie te... W jakich operetkach grałem ? "Straszny dwór", "Halka", "Jadzia wdowa"...
SIDOROWSKA
... ja myślę...
SIDOROWSKA [Do MĘŻA]
A ty gdzie się obijasz ?
SIDOROWSKI
O podźwignęło się biedactwo.
SIDOROWSKA
Daj mi klucz chcę iść do kajuty coś zjeść.
SIDOROWSKI
Pozwól... Przedstawię cię państwu...
SIDOROWSKA
A bardzo mi przyjemnie. Sidorowska jestem.
MAMONIOWA
Mamoniowa.
SIDOROWSKA
Sidorowska jestem proszę pana.
MAMOŃ
Mamoń !
MAMONIOWA
A to nasz synek... Romek !

- Scena 3 /C.D./ -


MAMOŃ, MAMONIOWA, SIDOROWSKI, SIDOROWSKA
Aaa... Cha, Cha, Cha...
MAMOŃ
Ja na przykład nie chodzę do teatru w ogóle.
SIDOROWSKA
My chodzimy wszędzie proszę pana...
I do teatru i do kina, na rewię...
SIDOROWSKI
Byliśmy ostatnio z żoną proszę pana... W Hali Mirowskiej...
Yyyy... Gdzie ja miałem aparat ZORKĘ 5...
I zrobiłem kilka zdjęć...
MAMOŃ
Ja w ogóle nie lubię chodzić do kina. A szczególnie nie chodzę na filmy polskie w ogóle...
Nudzi mnie to po prostu...
Zagraniczny to owszem. Pójdę sobie.
Bo fajne są filmy zagraniczne. Wie pan ?
Jakoś tak można, wie pan... Jakoś tak...
No ja wiem no... Przeżyć to. Przeżyć. Wie pan... Przeżyć.
A w filmie polskim proszę pana to jest tak: nuda... Nic się nie dzieje proszę pana. Nic. Taka proszę pana... Dialogi nie dobre... Bardzo nie dobre dialogi są.
Proszę pana... Yyyy... W ogóle brak akcji jest. Nic się nie dzieje.
Proszę pana... Aż dziw bierze, że nie wzorują się na zagranicznych. Proszę pana.
Wie pan... Przecież tam... Niech pan weźmie na przykład aktora, proszę pana... Yyyy... Zagranicznego... To ten aktor zagraniczny proszę pana... To jego twarz coś wie pan... Nie wiem jak tutaj... Trudno mi w tej chwili powiedzieć, wie pan... Coś takiego wyraża... Wie pan... Jakoś tak... No... No wie pan o co mi chodzi.
A polski aktor proszę pana... To jest pustka... Pustka proszę pana... Nic ! Absolutnie nic. Załóżmy proszę pana. Że jak polski aktor proszę pana... Gra nie ?
Widziałem taką scenę kiedyś... Na przykład, no ja wiem ? Na przykład zapala papierosa nie? Proszę pana zapala papierosa... I proszę pana patrzy tak: w prawo... Potem patrzy w lewo... Prosto... I nic... Dłużyzna proszę pana... To jest dłu... po prostu dłu... dłużyzna proszę pana. Dłużyzna..
Proszę pana siedzę sobie proszę pana w kinie... Pan rozumie... I tak patrzę sobie... siedzę se w kinie proszę pana... Normalnie... Patrzę, patrzę na to... No i aż mi się chce wyjść z... kina proszę pana... I wychodzę...
No i panie i kto za to płaci ? Pan płaci... Pani płaci... My płacimy... To są nasze pieniądze proszę pana...
SIDOROWSKI
Społeczeństwo.
MAMOŃ
Społeczeństwo proszę pana... No normalnie.

- Scena 4 -


KAPITAN
Dzień dobry.
Przedstawiam państwu nowego naszego kolegę, który razem z nami będzie płynął.
Sądzę, że... Yyyy... Będzie się zajmował: rozrywką, kulturą, sztuką. Yyyy...
Sądzę, że współpraca razem z nim - bardzo dobrze państwu wypadnie.
Życzę powodzenia.
INSTRUKTOR KO
Z... Znamy się mało... Więc może ja bym powiedział parę słów o sobie, najpierw.
Urodziłem się... Urodziłem się w Małkini w 1937 roku w lipcu. Znaczy w połowie lipca... właściwie w drugiej połowie lipca właściwie... Yyyy... Dokładnie 17 lipca.
Yyyy... No... to tyle może o sobie - na początek...
Czy są jakieś pytania ?
GITARZYSTA
Na każdym zebraniu jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy.
SIDOROWSKI
Przepraszam czy można ?
INSTRUKTOR KO
Oczywiście. Oczywiście.
SIDOROWSKI
Ja mam pewną kwestię.
INSTRUKTOR KO
Bezwzględnie.
SIDOROWSKI
Ale nie wiem czy można ?
INSTRUKTOR KO
Można, można. Naturalnie bardzo prosimy właśnie.
SIDOROWSKI
Chciałbym zamienić się na łóżka.
Ponieważ zaistniała taka sytuacja...
MAMONIOWA
Wie pan. Dziwię się bardzo, że pan wy... wyjeżdża tutaj z czymś takim.
INSTRUKTOR KO
Mmmm... A, chciałem tylko zapytać... Właściwie... A z kim pan chciał się zamienić na łóżka ?
SIDOROWSKI
Z nikim.
Obok jest wolne łóżko... O wiele wygodniejsze, szersze...
INSTRUKTOR KO
A skąd pan wie ?
SIDOROWSKI
Próbowałem.
INSTRUKTOR KO
No tak. Więc... W tej sprawie właściwie mogę panu odpowiedzieć, że...
Właściwie można się zamienić. To znaczy... Yyyy... Nie można. Chyba tak.
SIDOROWSKI
Czyli mam spać na tym, na którym... Które mi zostało przydzielone.
INSTRUKTOR KO
Nie. Znaczy... Obecnie pan śpi na którym ?
SIDOROWSKI
Na tym od... Jak wchodzę do kajuty - po lewej ręce mam. Te łóżko.
INSTRUKTOR KO
Acha. Ja mam po prawej.
MAMOŃ
Yyyy... Chciałem się przedstawić... Yyyy... Inżynier Mamoń jestem...
Yyyy... Proszę państwa. Ja nie jestem przeciwny zebraniom, wręcz przeciwnie, nie mam nic na przeciwko, ale...
MAMONIOWA
Proszę państwa. Mamoniowa jestem. Nikt tu nikogo pod pistoletem nie zatrzymuje, wprost przeciwnie - ja tu siedzę z prawdziwą przyjemnością.
POETA
Proszę państwa chciałem coś powiedzieć na temat właśnie... właśnie poezji, tego czym się właśnie zajmuję.
Chciałem powiedzieć, że poezja jest to jakieś...
MAMOŃ
No panie nie można pana w ogóle zrozumieć no... Niech pan idzie na środek. I niech pan mówi głośniej no...
No idź pan na środek.
POETA
Dzień dobry państwu. Chciałem powiedzmy opowiedzieć o sobie troszeczkę i zainteresować was swoimi... Swoją poezją, która w zasadzie jest jakoś... Yyyy... Jakimś czynnikiem, który po prostu pozwala mi na... Poznanie ludzi, wejście w ich prywatne troski ich życie...
GŁOS Z SALI
Niech wyraźniej pan mówi do pana może bo...
POETA
I dlatego też właśnie chciałbym po... powiedzieć jak... w jakim przypadku powstaje moja poezja. Jest to w zasadzie dziwna rzecz. Tak dziwny jak... jak ja sam jestem. Mam swój intymny świat, w którym żyję. I wszystkiego tego jest wam brak co ja mam: smutek i... i nostalgia.
INSTRUKTOR KO
Yyyy...
POETA
Smutek i nostalgia.
INSTRUKTOR KO
Smutek i nostalgia !
GŁOS Z SALI
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin