Emisja glosu- WYKLADY.doc

(49 KB) Pobierz
Temat: Dźwięk

Temat: Dźwięk. Aparaty mowy.

4.04.2009

 

GŁOS jest dźwiękiem, najszlachetniejszym instrumentem muzycznym.

 

4 indywidualne cechy fizyczne dźwięku:

-          natężenie (przekraczamy możliwości natężenia głosu, dlatego też n-le chorują na gardło);

-          wysokość (szczególnie kobiety)- pogłębiony oddech;

-          czas trwania (tempo);

-          barwa (decyduje o naszej indywidualności).

 

 

INTONACJA- operowanie głosem na skali naszej indywidualnej wysokości.

 

MODULACJA- operowanie głosem na skali jego indywidualnej barwy i natężenia.

 

 

EMISJA GŁOSU to czynność złożona, której rezultatem jest mowa dźwiękowa, składająca się z czynności:

-          oddychania;

-          fonacji;

-          artykulacji;

-          rezonacyjny.

Czynności te następują automatycznie- jedna po drugiej.

·         aparat oddechowy

Człowiek posługuje się oddechem statycznym (to ten, którym oddychamy na co dzień, wdech = wydech) i oddechem dynamicznym (to taki przy którym coś robimy, wydech dłuższy od wdechu).

Pojemność płuc człowieka = 3000 cm 3 powietrza.

1 oddech = 500 cm 3 powietrza.

1500 cm 3 = to powietrze zalegane, które zostaje w płucach (rezerwa powietrza).

 

      Aparat oddechowy człowieka to:

-          płuca (mięśnie między żebrowe wdechowe i wydechowe);

-          przepona (NAJWAŻNIEJSZA, rozdziela jamę klatki piersiowej od jamy klatki brzusznej);

-          mięśnie tłoczni brzusznej (najsilniejsze).

 

Aparat oddechowy człowieka dostarcza strumienia powietrza!!!

 

 

·         aparat fonacyjny

      Główny narząd głosotwórczy to KRTAŃ (jest najsilniejszym i najdelikatniejszym     

      narządem człowieka). Aparat fonacyjny zamienia strumień powietrza w falę głosową!!!

 

 

·         aparat artykulacyjny

Najbardziej złożony aparat:

-          części nieruchome- podniebienie twarde, zęby;

-          części ruchome- żuchwa, podniebienie miękkie, usta, policzki, język.

 

Aparat artykulacyjny zamienia falę głosową w dźwięczną, artykułowaną mowę!!!

 

 

·         aparat rezonacyjny

Rezonatory (wzmacniacze)

 

W organizmie człowieka występują 2 rezonatory:

-          rezonator główny (nasady, głowy)- wysokie tony.

-          rezonator dolny (klatki piersiowej)- wszelkie pęcherzyki powietrza w klatce piersiowej, niskie tony.

 

Aparat rezonacyjny tę dźwięczną artykułowaną mowę wzmacnia!!!

 

 

 

 

 

Zaburzenie w jednym aparacie powoduje zaburzenie w emisji głosu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Rozwój mowy i jego etapy.

5.04.2009

 

Rozwój mowy:

I.        OKRES MELODII (0- 1 roku).

W I okresie melodii tworzą się przypadkowe dźwięki (górzenie). W II okresie melodii- gaworzenie.

 

II.     OKRES WYRAZU (1- 2 lat).

Rzeczowniki. Kończy się ok. 30 słowami (własny słownik dziecka).

 

III.  OKRES ZDANIA (2-3 r.ż).

Najważniejszy rozwój psychiczny. Rozwija się pamięć, koncentracja, uwaga. Tworzą się czasowniki u dziecka.

 

IV.  OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECKA (3- 7 r.ż.)

Okres intensywnej pracy rodziców nad korektą mowy dziecka!!!

 

 

 

 

v     Ośrodek Broka- odpowiada za ruchowy wymiar mowy.

v     Ośrodek Wernickiego- odpowiada za słuchowy wymiar mowy.

v     Ośrodek pisma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Głos (mowa) w aspekcie komunikacyjnym, zawodowym, towarzyskim.

5.04.2009

 

1)     Głos w aspekcie towarzyskim

Nie różnicuje nas ze względu na wykształcenie, czy wykonywany zawód.

 

2)     Głos w aspekcie zawodowym

Innym słownictwem operują nauczyciele, innym fizycy, innym lekarze, prawnicy, ekonomiści itd.

Każda grupa zawodowa ma swój specyficzny język.

 

3)     Głos w aspekcie komunikacyjnym

a)      elementy kultury komunikacyjnej człowieka:

-          kultura słowa;

-          umiejętność aktywnego słuchania;

-          umiejętność logicznego myślenia i mówienia;

-          umiejętność wyrażania opinii (przez siebie) pozytywnych i negatywnych;

-          właściwe reagowanie na krytykę;

-          umiejętność prowadzenia rozmowy (im więcej wiemy tym swobodniej rozmawiamy);

-          empatia (umiejętność współ odczuwania) wyraża się ją i odczuwa tonem głosu, mową ciała, wyrazem twarzy (gest, mimika);

-          umiejętność i znajomość komunikacji niewerbalnej (mimika, gest, mowa ciała);

-          umiejętność wyczuwania potrzeb innych ludzi;

-          umiejętność i stosowanie komunikacji zasad savoir- vivre;

-          aktywne uczestnictwo w zebraniach, spotkaniach, naradach.

 

b)     językowe formy komunikacji człowieka:

-          forma egocentryczna (sporządzanie notatek, analizowanie myśli w głowie);

-          zadawanie pytań i udzielanie odp.;

-          udzielanie informacji;

-          nakazy, zakazy, polecenia;

-          performatywy (zdania twierdzące, które dzielimy na ilokucyjne (np. TAK na ślubie, głosowaniu) i perlokucyjne (np. Idę z koleżanką kupić sobie sukienkę);

-          typowe zwroty towarzyskie (Dzień dobry, Co słychać?, Stara bieda);

-          nieoficjalne kontakty towarzyskie;

-          ukryte przekazy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Rady dla mówcy.

24.04.2009

 

1)     kanał niewerbalny (przeszło 90% przekazu jest w tym kanale- mowa, mimika, gesty itp.)

Elementy:

·         postawa ciała (sylwetka wyprostowana);

·         na prostych nogach w lekkim rozkroku, prosta głowa;

·         ręce (zgięte w łokciach, albo jedna wyprostowana; nigdy 2 wyprostowane);

·         dłonie złączone (aby kciuki były ukryte, gdyż inaczej bezie nimi kręcić);

·         oczy (ani nie po suficie, ani nie po podłodze, patrzeć na osoby);

·         strój (schludny, bez mini, bez dużego dekoldu);

·         zapach;

·         uśmiech (pogodny wyraz twarzy);

·         wcześniejsze przygotowanie tekstu do wypowiedzi !!!

 

 

2)     kanał werbalny

Elementy:

·         oddech (spokojny, odbiorca po oddechu odbiera nasz stan);

·         kontrolowanie uchem wyrazistości wymawianej słowa;

·         „włączone uszy” (słuchać siebie);

·         kontrolowanie intonacji i modulacji;

·         dykcja/ kolorystyka/ przejrzystość mowy;

·         nagłos, wygłos, śródgłos (dbać o dykcję, wyrazistość, przejrzystość słowa);

·         prozodia mowy (melodia, rytm akcent);

·         wypełniacze słowne (yyyy, eeeee, nieprawda itp.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Praca nad głosem (odpowiedzi na elementy kanału werbalnego).

24.04.2009

 

1.      praca nad pogłębieniem oddechu;

2.      praca nad poprawą czytelności, przejrzystości wypowiedzi;

3.      praca nad kontrolowaniem tempa mowy;

4.      praca nad intonacją i modulacją głosu;

5.      praca nad dykcją;

6.      praca nad wyrazistością, dokładnością, precyzją słowa;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin