Temat: Dźwięk. Aparaty mowy.
4.04.2009
GŁOS jest dźwiękiem, najszlachetniejszym instrumentem muzycznym.
4 indywidualne cechy fizyczne dźwięku:
- natężenie (przekraczamy możliwości natężenia głosu, dlatego też n-le chorują na gardło);
- wysokość (szczególnie kobiety)- pogłębiony oddech;
- czas trwania (tempo);
- barwa (decyduje o naszej indywidualności).
INTONACJA- operowanie głosem na skali naszej indywidualnej wysokości.
MODULACJA- operowanie głosem na skali jego indywidualnej barwy i natężenia.
EMISJA GŁOSU to czynność złożona, której rezultatem jest mowa dźwiękowa, składająca się z czynności:
- oddychania;
- fonacji;
- artykulacji;
- rezonacyjny.
Czynności te następują automatycznie- jedna po drugiej.
· aparat oddechowy
Człowiek posługuje się oddechem statycznym (to ten, którym oddychamy na co dzień, wdech = wydech) i oddechem dynamicznym (to taki przy którym coś robimy, wydech dłuższy od wdechu).
Pojemność płuc człowieka = 3000 cm 3 powietrza.
1 oddech = 500 cm 3 powietrza.
1500 cm 3 = to powietrze zalegane, które zostaje w płucach (rezerwa powietrza).
Aparat oddechowy człowieka to:
- płuca (mięśnie między żebrowe wdechowe i wydechowe);
- przepona (NAJWAŻNIEJSZA, rozdziela jamę klatki piersiowej od jamy klatki brzusznej);
- mięśnie tłoczni brzusznej (najsilniejsze).
Aparat oddechowy człowieka dostarcza strumienia powietrza!!!
· aparat fonacyjny
Główny narząd głosotwórczy to KRTAŃ (jest najsilniejszym i najdelikatniejszym
narządem człowieka). Aparat fonacyjny zamienia strumień powietrza w falę głosową!!!
· aparat artykulacyjny
Najbardziej złożony aparat:
- części nieruchome- podniebienie twarde, zęby;
- części ruchome- żuchwa, podniebienie miękkie, usta, policzki, język.
Aparat artykulacyjny zamienia falę głosową w dźwięczną, artykułowaną mowę!!!
· aparat rezonacyjny
Rezonatory (wzmacniacze)
W organizmie człowieka występują 2 rezonatory:
- rezonator główny (nasady, głowy)- wysokie tony.
- rezonator dolny (klatki piersiowej)- wszelkie pęcherzyki powietrza w klatce piersiowej, niskie tony.
Aparat rezonacyjny tę dźwięczną artykułowaną mowę wzmacnia!!!
Zaburzenie w jednym aparacie powoduje zaburzenie w emisji głosu.
Temat: Rozwój mowy i jego etapy.
5.04.2009
Rozwój mowy:
I. OKRES MELODII (0- 1 roku).
W I okresie melodii tworzą się przypadkowe dźwięki (górzenie). W II okresie melodii- gaworzenie.
II. OKRES WYRAZU (1- 2 lat).
Rzeczowniki. Kończy się ok. 30 słowami (własny słownik dziecka).
III. OKRES ZDANIA (2-3 r.ż).
Najważniejszy rozwój psychiczny. Rozwija się pamięć, koncentracja, uwaga. Tworzą się czasowniki u dziecka.
IV. OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECKA (3- 7 r.ż.)
Okres intensywnej pracy rodziców nad korektą mowy dziecka!!!
v Ośrodek Broka- odpowiada za ruchowy wymiar mowy.
v Ośrodek Wernickiego- odpowiada za słuchowy wymiar mowy.
v Ośrodek pisma
Temat: Głos (mowa) w aspekcie komunikacyjnym, zawodowym, towarzyskim.
1) Głos w aspekcie towarzyskim
Nie różnicuje nas ze względu na wykształcenie, czy wykonywany zawód.
2) Głos w aspekcie zawodowym
Innym słownictwem operują nauczyciele, innym fizycy, innym lekarze, prawnicy, ekonomiści itd.
Każda grupa zawodowa ma swój specyficzny język.
3) Głos w aspekcie komunikacyjnym
a) elementy kultury komunikacyjnej człowieka:
- kultura słowa;
- umiejętność aktywnego słuchania;
- umiejętność logicznego myślenia i mówienia;
- umiejętność wyrażania opinii (przez siebie) pozytywnych i negatywnych;
- właściwe reagowanie na krytykę;
- umiejętność prowadzenia rozmowy (im więcej wiemy tym swobodniej rozmawiamy);
- empatia (umiejętność współ odczuwania) wyraża się ją i odczuwa tonem głosu, mową ciała, wyrazem twarzy (gest, mimika);
- umiejętność i znajomość komunikacji niewerbalnej (mimika, gest, mowa ciała);
- umiejętność wyczuwania potrzeb innych ludzi;
- umiejętność i stosowanie komunikacji zasad savoir- vivre;
- aktywne uczestnictwo w zebraniach, spotkaniach, naradach.
b) językowe formy komunikacji człowieka:
- forma egocentryczna (sporządzanie notatek, analizowanie myśli w głowie);
- zadawanie pytań i udzielanie odp.;
- udzielanie informacji;
- nakazy, zakazy, polecenia;
- performatywy (zdania twierdzące, które dzielimy na ilokucyjne (np. TAK na ślubie, głosowaniu) i perlokucyjne (np. Idę z koleżanką kupić sobie sukienkę);
- typowe zwroty towarzyskie (Dzień dobry, Co słychać?, Stara bieda);
- nieoficjalne kontakty towarzyskie;
- ukryte przekazy.
Temat: Rady dla mówcy.
24.04.2009
1) kanał niewerbalny (przeszło 90% przekazu jest w tym kanale- mowa, mimika, gesty itp.)
Elementy:
· postawa ciała (sylwetka wyprostowana);
· na prostych nogach w lekkim rozkroku, prosta głowa;
· ręce (zgięte w łokciach, albo jedna wyprostowana; nigdy 2 wyprostowane);
· dłonie złączone (aby kciuki były ukryte, gdyż inaczej bezie nimi kręcić);
· oczy (ani nie po suficie, ani nie po podłodze, patrzeć na osoby);
· strój (schludny, bez mini, bez dużego dekoldu);
· zapach;
· uśmiech (pogodny wyraz twarzy);
· wcześniejsze przygotowanie tekstu do wypowiedzi !!!
2) kanał werbalny
· oddech (spokojny, odbiorca po oddechu odbiera nasz stan);
· kontrolowanie uchem wyrazistości wymawianej słowa;
· „włączone uszy” (słuchać siebie);
· kontrolowanie intonacji i modulacji;
· dykcja/ kolorystyka/ przejrzystość mowy;
· nagłos, wygłos, śródgłos (dbać o dykcję, wyrazistość, przejrzystość słowa);
· prozodia mowy (melodia, rytm akcent);
· wypełniacze słowne (yyyy, eeeee, nieprawda itp.).
Temat: Praca nad głosem (odpowiedzi na elementy kanału werbalnego).
1. praca nad pogłębieniem oddechu;
2. praca nad poprawą czytelności, przejrzystości wypowiedzi;
3. praca nad kontrolowaniem tempa mowy;
4. praca nad intonacją i modulacją głosu;
5. praca nad dykcją;
6. praca nad wyrazistością, dokładnością, precyzją słowa;
...
cclaudia1986