Gillo Dorfles –
V. „Nowe ikony” i „cywilizacja konsumpcyjna”
Zjawisko konsumpcji – pogoń za nowymi: domami, modą kobiecą, samochodami, gustami artystycznymi,
Piosenki na jeden sezon…
KONSUMPCJA - zjawisko przejściowe konsumowania czegokolwiek, „żarłocznie”,
WZAJEMNE przenikanie się – cywilizacji konsumpcyjnej z obrazu
Cywilizacja obrazu = wszechobecna, determinująca nasz intersubiektywny sposób bycia w świecie,
= komunikuje zalecenia (plakat, ulotki, ogłoszenia…), które tworzą panoramę ikonograficzną epoki
DORFLES – uważa, że można wiele nauczyć się, skorzystać z nowych ikon,
bo można racjonalniej tworzyć strukturę cywilizacji
należy uznać braki i niebezpieczeństwa ikon, by móc je kontrolować i nie pozwolić na bezwzględne panowanie
Życie – pod wpływem informacji wizualnej
Przykład: sygnalizacja drogowa , motywy reklamowe, napisy, elementy graficzne, neony…
Panorama środowiska zurbanizowanego = ideogramy, elementy plastyczne, emblemy = IKONOSFERA
W przeszłości również istniały takie elementy – teraz jest zalew elementów wizualnych
horror vacui
tendencja do całkowitego wypełniania powierzchni obrazu motywami figuralnymi lub ornamentalnymi
teraz epoka antyikonoklastów? /
ikonoklaści = dążyli do niszczenia oznak boskości i wizerunków antropomorficznych
NOWE IKONY – w mniejszym stopniu tworzone przez rękę ludzką, bardziej produkt maszynowy (seryjny charakter)
Przedmioty – nie są jednostkowe, rzemieślnicze, ALE przemysłowe, produkowane seryjnie dla ludności
- przemijalność ma większą wartość od trwałości, efemeryczne ważniejsze niż trwałe
SIŁA I EFEKTYWNOŚĆ obrazów wyznaczona przez:
a) pobudzenie
b) faza „zmęczenia”, znużenia, nasycenia
I utraty efektywności komunikacyjnej; potrzeba szybkiej przemiany,
Niebezpieczeństwo zdezaktualizowania się
EMBLEMY – elementy znakowe, znaki zinstytucjonalizowane (sygnalizacja drogowa, marki fabryczne, sztandary, flagi)
o czym jest ten „podrozdział”?!!… pierdy. -.- Przeczytajcie sami – polecam lekturę.
Semantyka (gr. σημαντικός, semantikós, istotne znaczenie, od sema, znak) to dyscyplina badająca relacje pomiędzy znakami a przedmiotami, do których się one odnoszą.
Jak interpretować stosunek między znakiem, a znaczeniem w dzisiejszej sztuce?
- nie można przypisać formom aikonicznym (motywy roślinne, zwierzęce) „znaczenia” pojęciowego i zrozumiałego
Formy „archetypiczne” – krzyż, swastyka, labirynt, indiańska chakra, japoński tomo-e
· http://images.google.pl/images?q=chakra&hl=pl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:pl:official&hs=gwo&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=images&ct=title;
· http://en.wikipedia.org/wiki/Tomoe
cząstkowa semantyczność niektórych form niefiguratywnych w sztuce wizualnej? (teza)
Basic scribbles [BAZGROTY ]
§ elementarne znaki natury biologiczne,
§ rysowane w pierwszych latach dziecka
§ pojawiają się w grupach prawie wszystkich narodów świata
§ linie poziome i pionowe, kraki, zygzaki, spirale
§ mogą być interpretowane częściowo jako ruchy instynktowne, autokinetyczne
§ częściowo jako prawdziwe i właściwe formy znaczące, odpowiadające prymitywnemu okresowi interpretacji
BLABLABLA
PRAWA MARKOWA I ZIPFA – utożsamienie znaków – skodyfikowanie, zinstytucjonalizowanie – przekazu malarskiego
Ze znakami każdego innego przekazu konwencjonalnego, cyfrowego, logicznego
Jakie znaczenie można przyznać kompozycji abstrakcyjnej?
Znaczenie ma swoje źródło w formach, kolorach, tworzywie itp., ale nie można utożsamić go z sensem znaczeniowym precyzyjnych pojęć logicznych czy matematycznych
Współczynnik semantyczny ma rosnące znaczenie w rozszyfrowywaniu warstwy infor. i komunikacyjnej dzieła
Przewaga myślenia za pomocą obrazów nad „myśleniem pojęciowym”, dyskursywnym
Działanie bodźców ze sfery wyobraźni rośnie w porównaniu z bodźcami pisanymi i mówionymi
Należy badać przekazy wizualne ze względu na wpływ na nasze fantazje, stany duchowe, całą motoryczność
Przez organizowanie, ograniczanie, uwznioślanie przekazów, uświadamianie sobie ich autentycznego znaczenia, ich zakresu, ich aleatorycznego charakteru – możemy osiągnąć taką równowagę psychiczną, moralną, estetyczną, jakiej potrzebę odczuwa głęboko każdy z nas.
Elementy składające się na „sztuczną panoramę” będą uwznioślone do poziomu dzieł sztuki
Królestwo nowych ikonów będzie inspiracją dla obrazów i znaków ekspresyjnych, skąd wezmą początek dzieła sztuki naszego wieku, obrazy i rzeźby czy też dzieła architektury i przedmioty przemysłowe
Produkty przemysłowe stają się elementami kształtowania gustów masowych:
§ Sylwetki przenikają do rzeźby i malarstwa
§ Tworzywa sztuczne stały się nowymi surowcami, które doceniają wszyscy
§ Spełniają istotną rolę w dekoracji wnętrz i powierzchni zewnętrznych w świecie współczesnym
§ Stają się przedmiotami powszechnego użytku
§ Już nie tronuje jako skarb naszego wieku (pierwsze pralki, odkurzacze inne sprzęty domowe)
Mit-przedmiot konsumpcyjny: magiczny charakter, nowość, niezwykłe przedmioty (np. auto)
ð W RZECZYWISTOŚCI nie istnieje
Elementy prefabrykowane – figuracje, sygnalizacje – afisze, reprodukcje, napisy,
SRATY PIERDZIATY!~!@!@% NIE MAM SIŁY@^T#^#$^
animacja