Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: I tak w koło Macieju
ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne – koło
„Mam na imię...” – autoprezentacja
CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zabawy
Dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie):np. Mam na imię …..! witam wszystkie dzieci, które mają ... np. niebieskie bluzeczki.
Te dzieci, które zauważyły u siebie taki szczegół machają do siebie ręką.
„Córka i zięć” – zabawa orientacyjno – porządkowa
CEL: doskonalenie orientacji w przestrzeni – wskazywanie w prawą i w lewą stronę, w górę i w dół
Śpiewamy piosenkę na melodię gamy C – dur wykonując odpowiednie gesty:
Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć /przeliczamy palce prawej ręki
To jest córka / wskazujemy prawą ręką dziecko z prawej strony
A to jest zięć /wskazujemy lewą ręką dziecko z lewej strony
Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć /podnosimy się w górę
To jest córka ,a to jest zięć /opadamy w dół
Przy następnej powtórce prosimy dzieci o inne rymowanki.
„Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni
Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki nr 75, cz. II „W co się bawić z dziećmi.” Piosenki i zabawy dla dzieci .Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.
Na prawo – na lewo się kołyszemy…
Na prawo – na lewo kołyszmy się!
Do przodu – do tyłu się kołyszemy…
Do przodu – do tyłu kołyszmy się!
Do góry i na dół – razem wstajemy…
Do góry i na dół – jak dobrze nam!
„Kółeczko – kółko – koło” – zagadka geometryczna
CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest koło, kreślenie koła na różne sposoby palcem i ręką w powietrzu, na dywanie, kreślenie dużych i małych kół
1. zagadka : Jestem jak tarcza zegara, jak talerz, jak taca…
Toczyć, wozić, obracać, taka jego praca?
2. oglądanie różnych przedmiotów i wyszukiwanie podobieństw do koła: np. cień piłki, słoneczko, koło samochodu itp.
3. zabawa przy piosence „Obiega pieśń wesoła dookoła stoła” nr 1, cz. I „Ruch i piosenka dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz
Dzieci podają sobie z rąk do rąk „koło” podczas śpiewania piosenki, gdzie piosenka się skończyła to dziecko musi powiedzieć np. gdzie można koło znaleźć, do czego może służyć
4. wyjaśnianie zwrotu „ i tak w koło Macieju” – robić coś ciągle tak samo
„Kolorowe kółeczka” – zabawa w układanie rytmu
CEL: doskonalenie koncentracji uwagi spostrzegawczości, przeliczanie elementów w danym zbiorze
Dzielimy dzieci na 3 grupy.
1. przygotowujemy 3 duże koła i zestaw kółek w 4 kolorach dla każdej grupy
2. przeliczamy kółka, po ile jest z danego koloru – po 5
3. sprawdzamy układając je w pary
4. tworzymy wspólnie rytm po obwodzie koła wykorzystując wszystkie koła
„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne, utrwalenie nazw: koło, kółko, kółeczko
CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka
Dzieci powtarzają za nauczycielem, wykonują ćwiczenia języka (podnoszenie języka, zwijanie w rulon itp.), powtarzają słowa wiersza; wiersz można zilustrować.
OKULARY
Kółko, kółko i kreseczka,
Tu laseczka, tam laseczka.
Widzi młody, widzi stary,
Że nam wyszły okulary.
(Ewa Małgorzata Skorek „Rysowane wierszyki” Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2006).
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji uwagi
Każde dziecko wyszukuje kółka na ilustracji i zaznacza wybranym kolorem (obrazek z różnymi figurami geometrycznymi) koloruje go lub karta nr I – 21.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenki
· ilustracje przedstawiające koła
· duże i małe koła
· wiersz
· karty pracy
agatabo1