Sciąga5.doc

(34 KB) Pobierz
Stan kształcenia dorosłych w Polce:

Stan kształcenia dorosłych w Polce: wykształcenie: zasób wiedzy, umiejętności i sprawności umożliwiających jednostce poznanie otaczającego świata i skuteczne w nim działanie, wykonywanie określonego zawodu. Możliwości kształcenia dorosłych: -szkoły zasadnicze, -średnie, -licea ogól, -szkoły policealne, -szkoły wyższe Zmiany kulturowo- gospodarcze kraju: -poziom kształcenia,  -zmiany organizacji zarządzania państwem,  -zmiany w organizacji instytucji prywatnych i państwowych,  -zmiany w postawach, przekonaniach, poglądach jednostek,  -upowszechnienie udziału ludności w kulturze,  -rozwój środków masowego przekazu . Potrzeby dotyczące sekcji; Dane: do 1988 wzrosła liczba ludzi wykształconych ze wsi w miescie jest podobnie aż do 2001. Kształcenie: świadoma , celowa i zorganizowana działalność której czynnikiem sprawczym jest nauczyciel. Edukacja dorosłych: -zawodowa,  -osobista, -obywatelska – związana z uczestnictwem w życiu społ.. Funkcje Kształcenia: INDYWIDUALNE: -adaptacyjna,  -rekonstrukcyjna (kształtowanie postawy wobec zmieniającej się rzeczywistości),  -rekreacyjna (zdrowy styl życia),   -terapeutyczna (zespoły artystyczne),  -rozwoju osobowości (aktywność intelektualna i rozwój zainteresowań) SPÓECZNE:- kształcenia (możliwości kształcenia),  -ekonomiczna (wydajność pracy),  -kulturowo- wychowawcza,  -polityczna (włączenie społeczeństwa do form aktywności politycznej),  -integracyjna. Cele kształcenia:- pedagogiczne  (upowszechnianie wiedzy i nauki,  -społeczne (związane z organizacją i zarządzaniem państwem, jednostkami i infrastrukturą),  -indywidualne (potrzeby i aspiracje jednostki)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typy nauczycieli:- Ekspert- ma dobre przygotowanie praktyczne  i teoretyczne oraz prze4konanie o swoich wysokich kompetencjach i znajomości potrzeb edukacyjnych.,  -Informator- przekonuje uczącym się uporządkowaną wiedzą,  -Konsultant- Doradca- stara się poznać jego potrzeby i aspiracje edukacyjne, motywy uczenia się dąży do zaspokojenia tych potrzeb , wyjaśnia trudne problemy metodyczne.,  -Spolegliwy opiekun- życzliwy, otwarty, stymuluje uczących się do aktywności, udziela im pomocy, ale przy ich akceptacji, odpowiedzialność za decyzje rozłożona jest na nauczyciela i uczącego się, można na nim polegać.,  -Leserferysta- wczuwa się w potrzeby uczących się, akceptuje ich takimi jakimi są, nie krytykuje, pobudza do poznania siebie. Kryterium:- nauczyciele szkolni dorosłych: maja na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych. Praca edukacyjna nauczycieli ma charakter względnie systematyczny. (nauczyciele wieczorowi, zmianowi),  -pozaszkolni nauczyciele- zatrudnieni na różnych podstawach formalnoprawnych w wielu instytucjach i palcówkach nie będących szkolnymi (popularyzator nauki, prelegenci, lektorzy) FUNKCJE:- diagnostyczna: pomoc w określaniu potrzeb edukacyjnych,  -planistyczna: wspólnie  z uczniem planowanie procesu edukacyjnego,  -motywacyjna: tworzenie warunków stymulacyjnych dorosłych do uczenia się,  -metodyczna: pomoc w wyborze metod, technik uczenia się,  -udostępniania: pomoc w udostępnianiu środków niezbędnych do efektownego uczenia się,  -dydaktyczna: przewodzenie, doractwo, skutecznego uczenia się,  -badawcza: służy naukowej analizie , ocenie, ewentualnej korekcie pracy edukacyjnej nauczyciela,  -społeczno- opiekuńcza,  -innowacyjna: stworzenie warunków do samorealizacji, kształtowanie postawy innowacyjnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin