Stan kształcenia dorosłych w Polce: wykształcenie: zasób wiedzy, umiejętności i sprawności umożliwiających jednostce poznanie otaczającego świata i skuteczne w nim działanie, wykonywanie określonego zawodu. Możliwości kształcenia dorosłych: -szkoły zasadnicze, -średnie, -licea ogól, -szkoły policealne, -szkoły wyższe Zmiany kulturowo- gospodarcze kraju: -poziom kształcenia, -zmiany organizacji zarządzania państwem, -zmiany w organizacji instytucji prywatnych i państwowych, -zmiany w postawach, przekonaniach, poglądach jednostek, -upowszechnienie udziału ludności w kulturze, -rozwój środków masowego przekazu . Potrzeby dotyczące sekcji; Dane: do 1988 wzrosła liczba ludzi wykształconych ze wsi w miescie jest podobnie aż do 2001. Kształcenie: świadoma , celowa i zorganizowana działalność której czynnikiem sprawczym jest nauczyciel. Edukacja dorosłych: -zawodowa, -osobista, -obywatelska – związana z uczestnictwem w życiu społ.. Funkcje Kształcenia: INDYWIDUALNE: -adaptacyjna, -rekonstrukcyjna (kształtowanie postawy wobec zmieniającej się rzeczywistości), -rekreacyjna (zdrowy styl życia), -terapeutyczna (zespoły artystyczne), -rozwoju osobowości (aktywność intelektualna i rozwój zainteresowań) SPÓECZNE:- kształcenia (możliwości kształcenia), -ekonomiczna (wydajność pracy), -kulturowo- wychowawcza, -polityczna (włączenie społeczeństwa do form aktywności politycznej), -integracyjna. Cele kształcenia:- pedagogiczne (upowszechnianie wiedzy i nauki, -społeczne (związane z organizacją i zarządzaniem państwem, jednostkami i infrastrukturą), -indywidualne (potrzeby i aspiracje jednostki)
Typy nauczycieli:- Ekspert- ma dobre przygotowanie praktyczne i teoretyczne oraz prze4konanie o swoich wysokich kompetencjach i znajomości potrzeb edukacyjnych., -Informator- przekonuje uczącym się uporządkowaną wiedzą, -Konsultant- Doradca- stara się poznać jego potrzeby i aspiracje edukacyjne, motywy uczenia się dąży do zaspokojenia tych potrzeb , wyjaśnia trudne problemy metodyczne., -Spolegliwy opiekun- życzliwy, otwarty, stymuluje uczących się do aktywności, udziela im pomocy, ale przy ich akceptacji, odpowiedzialność za decyzje rozłożona jest na nauczyciela i uczącego się, można na nim polegać., -Leserferysta- wczuwa się w potrzeby uczących się, akceptuje ich takimi jakimi są, nie krytykuje, pobudza do poznania siebie. Kryterium:- nauczyciele szkolni dorosłych: maja na celu zaspokojenie potrzeb edukacyjnych. Praca edukacyjna nauczycieli ma charakter względnie systematyczny. (nauczyciele wieczorowi, zmianowi), -pozaszkolni nauczyciele- zatrudnieni na różnych podstawach formalnoprawnych w wielu instytucjach i palcówkach nie będących szkolnymi (popularyzator nauki, prelegenci, lektorzy) FUNKCJE:- diagnostyczna: pomoc w określaniu potrzeb edukacyjnych, -planistyczna: wspólnie z uczniem planowanie procesu edukacyjnego, -motywacyjna: tworzenie warunków stymulacyjnych dorosłych do uczenia się, -metodyczna: pomoc w wyborze metod, technik uczenia się, -udostępniania: pomoc w udostępnianiu środków niezbędnych do efektownego uczenia się, -dydaktyczna: przewodzenie, doractwo, skutecznego uczenia się, -badawcza: służy naukowej analizie , ocenie, ewentualnej korekcie pracy edukacyjnej nauczyciela, -społeczno- opiekuńcza, -innowacyjna: stworzenie warunków do samorealizacji, kształtowanie postawy innowacyjnej.
man1957