SOCJOLOGIA wykłady.doc

(113 KB) Pobierz
I

I.                   SOCJOLOGIA - FUNKCJONOWANIE JEDNOSTKI W GRUPIE

 

 

Ø      Człowiek tworzy kulturę i historię dzięki temu, że:

*jest wyposażony w rozum

*ma naturę zdolną do rozwoju i przekazywania właściwości biopsychicznych w drodze dziedziczenia

*uczestniczy w życiu społecznym

 

 

Ø      Różne poglądy na temat istoty człowieczeństwa stały się podstawą do formułowania różnych koncepcji dotyczących człowieka.

Koncepcja teologiczna - głosi, że człowiek jako twór Boga rodzi się ludzki w pełni swej osobowości, w pełni doskonałego człowieka

Koncepcja socjologiczna - głosi, że jednostka ludzka zyskuje człowieczeństwo dopiero dzięki życiu społecznemu

 

Obie koncepcje są słuszne ale patrzą z różnych stron na człowieka, każda ujmuje go w innej płaszczyźnie:

-jedna mówi o jego pochodzeniu (teologiczna)

-druga o rozwoju (socjologiczna)

Zatem:

Koncepcja teologiczna jest prawdziwa, gdy tłumaczy genezę pochodzenia i kultury oraz przeznaczenie istoty ludzkiej.

Koncepcja socjologiczna człowieka jest prawdziwa, gdy głosi, że człowiek przez życie społeczne dochodzi do pełni człowieczeństwa.

Obie koncepcje nie mogą więc sobie przeczyć!

Przeciwnie - uzupełniają się wzajemnie, przyczyniając się wzajemnie do stworzenia pełnej prawdy o człowieku.

„człowiek rodzi się ludzki, ale pełnię swego rozwoju osiąga dopiero dzięki społeczeństwu”

 

 

Ø     

Pod wpływem częstych kontaktów z innymi osobami kształtuje się osobowość społeczna

 

Zespół trwałych cech jednostki wpływających na jej postępowanie,

wyrastających na podbudowie cech biologicznych i psychicznych,

a pochodzących z wpływu kultury i struktury zbiorowości,

w których jednostka została wychowana i w których uczestniczy

 

Kształtowanie się osobowości społ. może powodować, że w danym regionie ukształtują się 2 różne kultury.

„choć można znaleźć wiele dowodów świadczących zarówno o sile i znaczeniu czynników biopsychicznych i społecznych, żadna z tych grup nie wyjaśnia w sposób całkowicie pełny i wyczerpujący całokształtu losów życiowych poszczególnych ludzi.

Obecnie najczęściej uznaje się, że zależą one głównie od 4 grup czynników. Oprócz wymienionych już czynników biopsych. i środowiskowych zalicza się do nich także:

-planowe oddziaływanie wychowawcze oraz

-aktywność własną jednostki”

 

 

czynniki biogenne                                          czynniki psychogenne                                          socjogenne



                                                        -obejmują uczucia,                             są inwentaryzowane jako

                                                        wzruszenia                                          pochodzące z wpływów



                                                                                                                społeczeństwa i kultury. Obejmują



zinternalizowane przez jednostkę normy, wartości, wzory zachowań

nie egzystują jako elementy niezależne

 

Socjologów interesują socjogenne czynniki osobowości. Wyjaśniają one wpływy życia społecznego i kultury na osobowość jednostki.

Procesy tego oddziaływania określa się mianem socjalizacji.

 

 

Ø      Socjalizacja obejmuje procesy:

*internalizacji, t. j. nabywania czy przyjmowania przez jednostkę wartości i norm z nich wynikających

*uczenia się i tworzenia wzorów zachowań, a wśród nich wzorów ról społecznych

 

Procesy socjalizacji jednostki zachodzą w drodze spontanicznego naśladownictwa, identyfikacji, wychowania czy też świadomych osobistych decyzji samowychowawczych, dokonują się zaś dzięki interakcjom z innymi ludźmi.

 

Brak komunikacji i interakcji uniemożliwia socjalizację!

 

 

Ø      W analizach procesów socjalizacji wyróżnia się 2 fazy:

*socjalizację pierwotną - okres dzieciństwa, interakcja z opiekunami, grupy pierwotne, kontakty face-to-face

*socjalizację wtórną - w wieku dorosłym pod wpływem uogólnionego innego

 

Socjalizacja wtóra polega na uczeniu się przez jednostkę ról rodzinnych, zawodowych, ról pełnionych w różnych grupach społecznych lub instytucjach.

 

Dzięki procesowi socjalizacji jednostka rozwija swoją jaźń, czyli samoświadomość jednostki.

 

 

Ø      Proces socjalizacji pełni 2 ogromnie istotne funkcje:

1)stanowi mechanizm transmisji kultury

kulturowa tradycja, dorobek kulturowy społeczeństwa przenosi się z pokolenia na pokolenie, może ulegać komunikacji i bogaceniu się tylko dzięki temu, że wcześniejsze pokolenia przekazują idee, reguły, symbole późniejszym pokoleniom. Gdyby nie socjalizacja każde pokolenie musiałoby zaczynać wszystko od nowa

 

2)wytwarza pewien stopień ładu i porządku społecznego

chodzi o to, aby działania ludzi odpowiadały społecznym oczekiwaniom: wspólnie wyznawanym przez zbiorowość ideałom, wartościom, normom

 

SOCJALIZACJA - to proces, dzięki któremu jednostka wdraża się do sposobu życia swojej grupy i szerszego społeczeństwa przez uczenie się reguł i idei zawartych w kulturze

 

SOCJALIZACJA - procesy oddziaływań społeczeństwa na jednostkę, za pośrednictwem, których jednostka staje się pełnowartościowym członkiem zbiorowości społecznych

 

Ø      odmiany socjalizacji:

*socjalizacja początkowa -              dokonuje się w rodzinie, następnie w grupach pierwotnych

 

* socjalizacja permanentna -              dokonuje się, gdy jednostka przygotowuje się do pełnienia określonych ról społecznych

 

*resocjalizacja -              zmiana sytuacji życiowej człowieka wymusza przystosowanie się do zupełnie nowych warunków

 

*akulturacja -              głęboka forma resocjalizacji, obejmująca przeważnie wszystkie sfery życia

 

*kontrsocjalizacja -              wdrażanie do ról dewiacyjnych

 

*socjalizacja antycypacyjna -              (odmiana snobizmu) - ktoś, kto nie jest jeszcze członkiem danej grupy czy nie zajmuje jeszcze danej pozycji społ., identyfikuje się z nią subiektywnie

 

*socjalizacja odwrotna -              gdy młodsi wywierają socjalizujący wpływ na starszych

 

 

Ø      Pojęcie socjalizacji:

„proces przekształcania biologicznego organizmu noworodka w aktywnego uczestnika życia

społecznego i kulturalnego” - wg J.Szczepańskiego

 

„proces przyswajania przez jednostkę wiedzy, umiejętności i dyspozycji, czyniący ją zdolną

do życia w społeczeństwie”- słownik pojęć socjologicznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.               NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE

 

 

Ø     Ludzie od najdawniejszych czasów dostrzegali i przeżywali fakt, że jedni są NIERÓWNI drugim.(subiektywne poczucie niesprawiedliwości)

 

Wyrażało się to w różny sposób:

- definiowanie różnic międzyludzkich, jako sprawiedliwych lub nie

- w ideologiach świeckich i religijnych, które uzasadniały lub sprzeciwiały się nierównościom

- w doktrynach i programach politycznych, które podkreślały konieczność nierówności, a nawet jej pożyteczne funkcje społeczne, albo przeciwnie formułowały idee egalitarne domagające się zrównania szans życiowych

- koncepcje filozoficzne szukają źródeł nierówności w fundamentalnych cechach gatunku

- w koncepcjach etycznych, traktujących nierówności bądź równości jako wartości moralne.

 

Nierówności społeczne dotyczą sytuacji, gdy ludzie są nierówni sobie nie z racji jakichkolwiek cech cielesnych czy psychicznych, lecz z powodu ich przynależności do różnych grup albo zajmowania różnych pozycji społecznych.

 

 

Ø      SZANSE

 

Żeby móc mówić o nierówności, wystąpić musi coś więcej niż tylko różnica w członkostwie w pewnej grupie lub zajmowanej pozycji, towarzyszy temu nierówny (łatwiejszy lub trudniejszy) dostęp lub przynajmniej nierówna (mniejsza lub większa) szansa dostępu do pewnych cenionych społecznie dóbr.

 

 

Ø      Czynniki/źródła nierówności społecznych:

 

Dobra cenione w społeczeństwie, generujące nierówności społeczne, zaspokajają potrzeby, aspiracje, dają satysfakcję. Są powszechnie upragnione, a ich zasób jest ograniczony!

 

1. dobra materialne

- mają duże znaczenie pozwalają zaspokoić potrzeby biologiczne, utrzymać się przy życiu – jednak są różnice w tym, co jemy, jak się ubieramy, jak żyjemy itd.

- wartość autoteliczna - lepiej się czujemy, gdy je mamy

- wartość instrumentalna (dają możliwość pozyskania pozostałych dóbr społ.)

- zasoby są ograniczone – nie posiadamy, tyle ile byśmy chcieli

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin