Gramatyka2.doc

(315 KB) Pobierz
ZDROBNIENIA I ZGRUBIENIA

1

 

5. ZDROBNIENIA I ZGRUBIENIA

Zdrobnieniami okreslamy z wyrazy nacehcowane emocjonalnie, budzące w odbiorcy pozytywne skoarzenia np. kotek, kiciuś, koteczek

Zgrubienie to wyrazy z reguły nacehcowane  emocjonalnie ujemnie np. kocur, kocisko

W języku polskim mamy również neutralne wyrazy (emocjonalnie obojętne) - są to wyrazy podsatwowe - kot, pies

Zgrubienia mogą przyjmować odemienne funkcje emocjonalne np. śliczny kocur - ten związek przymiotnika z rzeczownikiem zyskuje nacehcowanie emocjonalne pozytywne

 

6. NORMA I BŁĄD JEZYKOWY

Norma językowa - to poprawność, zgodność mówienia i pisania z pewnymi prawami czyli zasadami i regułami określajacymi co jest dobre a co złe

Błąd - odstepstwo od normy językowej pod względem zasad :

-          fleksyjnych - ustalajacych wzorce odmiany przez przypadki, rodzaje i osoby

-          ortograficznych - nakazujący przestrzeganie reguł

-          komunikacyjnych - kładzących nacisk na logiczność wypowiedzi

-          składniowych - zakreślających granicę swobody w budowie wypwiedzi

 

8. ANTONIMY

wyrazy o znaczeniu przeciwnym np. zło-dobro, ciemny-jasny

 

23. ŹRÓDŁA ZAPOŻYCZEŃ

X-XVI w -> łacina (makoronizmy)

XVII - XVIII -> frnacuski

XIX -> niemiecki, rosyjski

XX -> angielski

Na przestrzeni wieków słownictwo przedostało się do Polski różnymi drogami

Pierwsza fala naleciałości wyrazów pochodzenia łącińskiego związana jest z przyjęciem chrześcijaństwa np. abdykacja, szkoła

Z jezyka włoskiego równolegle z przyjazdem Batorego do Polski zaczerpnęliśmy słowa : klafior, szczypiorek

Z języka francuskiego pochodzą wyrazy : miraż, bukiet

 

2. TREŚĆ I ZAKRES WYRAZU

Pod pojęciem treści wyrazu nazywamyy zespół cech, na podstawie którcyh możemy określić co ten wyraz znaczy np. worna, jaskółka - to nazwy gatunków ptaków

Zkres wyrazu dotyczy ogółu przedmiotów nazywanych tym wyrazem np. ubranie à koszula, spodnie. Ubranie - najszerszy zakres i najmniejsza treść, koszula - najwęższy zakres i najszersza treść

 

11. WIELOZNACZNOŚĆ WYRAZÓW

Bałwan

znaczenie pierwotne (podstawowe) - stwór z śniegu

znaczenie wtórne - człowiek głupi, fala morska

Zamek - budowla ó w odzieży, do drzwi, hokej

Balon - guma, pojazd ó promile, nabiś kogoś w balona, środek antykon.

Szkoła, los, dom, pączek

 

9. SYNOIMY

To najliczniejsza grupa wyrazów, która pomaga uniknąć powtórzeń tego samego słowa w tekście, Wyróżniamy różnorodne podziały synonimów. Najszczęściej stosujemy podział na synonimy znaczeniowe i stylistyczne

Inne podziały

-          synonimy uczuciowe - wyrażające pozytywne bąź negatywne odczucia mówiącego wzgędem treści wyrazu

-          synonimy bliskoznaczne - zwane często niewymiennymi, choć mają podobne znaczenie np. brązowy-kasztanowy, mogą być piwne oczy, ale nie może być piwny koń

 

21. TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY

W języku polskim wyróżniamy pięć podstawwowych tenedencji :

1.       powstawanie nowych wyrazów - neologizmów dla potrzeb zamierzonych np. artystycznych bądź do życia codziennego

2.       tendencja do stosowania zapożyczeń

3.       w tworzeniu archaizmów (wyrazów które wyszły już z codziennego języka i funkcjonują w ramach gramtyki historycznej bądź gwary)

4.       w tworzeniu skrótów i skrótowców, które przyczyniają się do oszczędności języka i prezcyzji pojęć

5.       w budowie grmatycznej i funkcjonalności fraz i związków frazeologicznych

 

23. WYRAZY ZAPOŻYCZONE

a)       związana z rozwojem chrześcijaństwa - wyrazy pochodzenia łacińskiego - pacierz, kościół, szkoła

b)       poprzez kontakty z Węgrami à kontusz, giermek, szereg

c)       z jezyka czeskiego à Władyslaw, serce, hańba

d)       z ruskiego à czerep, bohater

e)       z rosyjskiego à kosmonauta, sputnik

f)        W XVI w weaz z przybyciem Króleowej Bony przejeliśmy nazwy : koperek, kalarepka, kapustka

g)       z frnacuskiego à ermitaż, bukiet

h)       XX w , na skutek mody, bądż dla potrzeb braku odpowiednika przejeliśmy angielskie wyrazy

 

32. CHARAKTER DRAMATUGII SZEKSPIRA

Zerwanie z zasadą trójdności

-          miejsce akcji Szkocja, wrzosowiska, posiadłość Makbeta - Forres, komnata zamkowa, pole walki

-          czas : przekracza regułu antyczne (ponad 24h)

-          akcja : skomplikowana, wydarzenia których zakończenia niekoniecznie musimy przewidzieć

Zerwanie z zasadą wysokiego stylu

Szekspir jako pierwszy prowadził do swojej tragedii postacie fantastyczne (duchy, wiedźmy)

Romantyczna sceneria : tajemnicze miejsca przesycone grozą, sceneria przepełniona gotycyzmem

po raz pierwszy autor wprowadza postacie o skomplikowanej wewnętrznej psychice

 

39. POLSCY NOBLIŚCI

1.       Heniu Sienkiewicz - „Quo Vadis” 1905

2.       Władek Rejmont - Chłopi” 1924

3.       Czesiek Miłosz - całokształt poezji i prozy - 1980

4.       Wisława Szymborska - całokształt poezji - 1996

 

Czynniki decydujące o przyznaniu nagrody

-          uniwersalna temetyka utworów

-          poruszanie problemów dotyczących wielu narodów, poszczególnych warstw spółecznych (np. „Quo Vadis chrześcijanie ó poganie)

-          wartości artystyczne, artyzm, poetyzacja prozy bądź (w przypadku poezji) poruszenie temtyki egzystencjalnej, problemów filozoficznych, przedstwionych w każdej epoce

-          prosty język, zrozumiały dla każdego

 

18. FORMANT I PODSTAWA SŁOWOTWÓRCZA

Podstawa - część neizmienna w wyrazie podstawowym i pochodnym

Formant - cząstka dodana do wyrazu podstawowego za pomocą której tworzymy nowy wyraz. Rodzaje formantów :

-          przedrostek (robić à zrobic)

-          wrostek (łapać, duch à łapiduch)

-          przyrostek (lekarz à lekarka)

 

20. SCHEMAT AKTU KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ

Wszystkie żywe istoty porozumiewają się - przesyłają komunikaty. Najdoskonalszym komunikatem jest komunikat językowy, czyli akt mowy. Aby akt mowy został należycie skonstuowany i zrozumiany, użytkownicy języka muszą znać ten sam kod (system znaków) czyli slownictwo z zakresu danego jezyka, zasady gramatyki, kryteria poprawności językowej. Warunkiem dobrej komunikacji jej poprawnie zbudowany kod.

Kontekst - sytuacja, okoliczności w któ®ych ma miejsce akt mowy

Nadawca - osoba która dokonuje aktu mowy, nadaje komunikat

Komunikat - wiadomość która jest przekazywana, przekazywana jako kod

Odbiorca - osoba, która odbiera akt mowy

Kod - system form z zakresu słownictwa, gramtyki, stylistyki, które zostają wykorzystane podczas nadawania komunikatu)

 

 

1. JĘZYK MÓWIONY A PISANY

Mówiony

-          tworzywem są głoski

-          jest ulotny, nietrwały, zbudowany z wypowiadanych zdań

-          wypowiedzi są nacechowane emocjonalnie, na co wskazuje intonacja głosu

-          pomoc gestów, mimiki twarzy

-          nie obowiązuje znajomość ortografii i interpunkcji

-          używany na co dzień

-          wyrazy pełna funkcję wieloznaczną

 

Pisany

-          tworzywem są litery

-          trwały, złożony z liter - znaków graficznych

-          brak nacechowania emocjonalnego

-          brak gestykulacji, mimiki twarzy

-          obowiązuje znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych

-          dbałośc o stylistyczną i składniową budowę wypowiedzeń

-          jednoznaczna funkcja wyrazów

 

27. CZYM SIĘ ZAJMUJE

Fleksja - odmiana części mowy przez przypadki, liczby, rodzajestopnie, osoby, czasy, strony, tryby, aspekty

Składnia - nauka o budowie zdań, tj. naukę o elementach skłaniowych zdania i sposobach ich lączenia

Słowotwórstwo - nauka o budowie wyrazów

frazeologia - bada ustalone w danym języku zwroty tzw. idiomy i frazy

logopedia - nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy oraz uusuwaniu jej wad i zaburzeń

etymologia - bada pochodzenie wyrazu

 

33. GATUNKI W OŚWIECENIU

nowe : esej, list poetycki, powiastka filozoficzna („Nowa Helojza” Russau), felieton literacki, powieść polska („Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”) komedia polityczna (Powrót posła), sielanka sentymentalna

kontynuacje : oda, bajka (pisał Ezpo), satyra (obyczajowe : Żona Modna, portretowe : Do Króla) sielanka (Laura i Filon), tragedia

bajka - gatunek moralizatorsko dydaktyczny, krótka powiastka wierszem lub prozą, zawiera ogólną naukę

 

34. GATUNKI W ROMANTYZMIE

ballada (Świteź”), powieść poetycka (Giaur), poemat dygresyjny (Beniowski), powieść historyczna, opowiadania

Stare : oda, elegia, sonet, epopeja narodowa

epopeja : inwokacja, zwycaje narodu, 13 zgłoskowiec, dzieje narodu w przełomowych momentach)

 

35. GATUNKI W POZYTYWIZMIE

powieść realistyczna (Ojciec Goriot, Lalka, Potop) , publicystyka, nowela, powieść historyczna (Faraon), wiersze programowe, komedia obyczajowa, poezja refleksyjna

 

36. TEORIA SOKOŁA

(niem. Falkentheosie), sformułowana w 1871 r przez niemeickiego poetę i nowelistę Heysego. Teoria klasycznie skomponowanej noweli opartej na motywie dominującym, którym jest nabierająca znaczeń symbolicznych rzecz. Teorię swą oparł na analizie noweli G.Boccacia pt. „Sokół (z piątego dnia „Dekamerona) : syn pewnej szlachcianki prosił matkę o sokoła należącego do kochającego się w niej zubożałego szlachcica Edergia. Dama wybrała się do niego, a tamten gdy się o tym dowiedzial chciał ją godnie przyjąć i ugotował z sokoła rosół. Białogłowa widząc poświęcenie wychodzi za niego za mąż.

Sokół noweli - motyw przewodni

 

31. CECHY DRMATU ROMANTYCZNEGO NA PRZYKŁADZIE "DZIADÓW III" I "KORDIANA" J. SŁOWCKIEGO.

·         Brak jedności czasu, miejsca, akcji

·         Bohater zbiorowy i indywidualny

·         Realizm i irracjonalizm

·         Fragmentaryczność akcji

·         Inwersja czasowa

·         Podział na sceny realistyczne i wizyjne

·         Obok tragizmu występuje groteska

·         Akcja dramatu spleciona z elementami epiki i lirycznymi

·         Poświęcenie się jednostki dla sprawy narodu.

·         Wewnętrzny dramat bohatera

·         Bohater nie ma wyboru postępowania, ponosi klęskę ponieważ cel go przerasta

·         Koloryt historyczny

·         Motywy ludowe

 

 

29. CECHY EPOSU NA PRZYKŁADZIE "ILIADY".

Epos to główny gatunek epiki do czasu powstania powieści. Jest to rozbudowany utwór wierszowany, który ukazuje dzieje legendarnych lub historycznych bohaterów na tle wydarzeń przełomowych dla danej społeczności. W przypadku "Iliady" tłem jest wojna Trojańska, natomiast bohaterowie legendarni to np. Achilles, Agamemnon, Parys, Helena, a także bogowie greccy. Źródłem eposu są mity i podania, "Iliada" np. wywodzi się z mitu o jabłku niezgody.

Cechy gatunkowe eposu:

·         Inwokacja - apostrofa umieszczana we wstępie utworu skierowana do Bóstwa z prośbą o pomoc w tworzeniu dzieła. W "Iliadzie" autor zwraca się do Muzy (bogini), która poddaje pieśń śpiewakom: "Gniew, bogini, opiewaj Ahilla, syna Peleusa"

·         Równoległość dwóch płaszczyzn: świata bogów i świata ludzi. W "Iliadzie" fabuła przebiega w świecie bogów ( bogowie walczą po dwóch stronach wrogów w wojnie Trojańskiej, np. Atena decyduje o zwycięstwie Achillesa nad Hektroem i w świecie ludzi i ludzkich uczuć - dowodem jest np. miłość Parysa do Heleny.

·         Narrator eposu ujawnia swoje uczucia tylko w inwokacji, potem jest obiektywny, wszechstronny i zdystansowany wobec wydarzeń

·         Wydarzenia opisane są stylem podniosłym i petetycznym, dostosowanym do wagi opisywanych wypadków, co widać wyraźnie w sposobie opisu walczących w pojedynku Achillesa i Hektora.

·         Szczegółowy, realistyczny opis przedmiotów i sytuacji (realizm szczegółów). Wspaniałym przykładem realizacji tego punktu jest opis tarczy Achillesa. Homer opisuje nie tylko kolejne działania wykonawcy Hefajstosa, lecz obrazy przedstawione w płaskorzeźbie. Są one opisane tak że można je z łatwością odtworzyć. Jest to dziesięć scen - obrazów z życia pokojowego. Znajdujemy wyobrażenie ziemi, nieba, morza, dwóch miast i życia w tym mieście - śluby, uczty, właśnie handlujących itp.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin