Brajlowska notacja matematyczna fizyczna chemiczna wyd II.pdf

(1240 KB) Pobierz
Łódź Bydgoszcz Dąbrowa Kraków Wrocław Laski Lublin Chorzów Owińska Warszawa
Górnicza
Brajlowska
notacja
matematyczna
fizyczna
chemiczna
wydanie II
Publikacja rekomendowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
do stosowania przy przygotowaniu brajlowskich wersji podręczników,
arkuszy egzaminacyjnych i materiałów pomocniczych
Opracowanie dedykowane pamięci redaktora
poradnika Brajlowska notacja matematyczna,
fizyczna i chemiczna, Kraków 2002
Jana Świerczka
oraz pamięci prekursorów
brajlowskich zapisów matematycznych w kraju
Andrzeja Adamczyka
i Andrzeja Galbarskiego
Kraków, Laski, Łódź 2011
740660473.036.png 740660473.037.png 740660473.038.png 740660473.039.png 740660473.001.png 740660473.002.png 740660473.003.png 740660473.004.png 740660473.005.png 740660473.006.png 740660473.007.png
Wydanie I
opracowano na podstawie brajlowskiej publikacji:
H. Epheser Międzynarodowa Brajlowska Notacja Matematyczna
w tłumaczeniu z języka angielskiego i opracowaniu
przez M. i A. Adamczyków, wyd. ZG PZN 1967
Redakcja Jan Świerczek
Zapis matematyczny i fizyczny
Zapis chemiczny
Krystyna Bodys
Antoni Audycki
Ewa Fojucik
Krystyna Broniarz
Maria Gackowska
Anna Kołosowska
Bogumiła Golańska
Jolanta Kondyjowska-Ogórek
Wiesław Grabowiec
Lucyna Mełgieś
Tomasz Kępa
Jadwiga Namyślak
Anita Kluska
Ilona Piotrowska
Jan Krempa
Stanisława Tarnawska
Bogusław Kwiatek
Elżbieta Zakroczymska
Marian Magner
Dobromiła Ofiarska-Kwiatkowska
Małgorzata Placha
Zbigniew Rózga
Tadeusz Rynkowski
Elżbieta Szwedowska
Maryla Woźniak
Wydanie II (aktualizacja wydania I)
opracowano na podstawie:
Helmut Epheser Internationale Mathematikschrift für Blinde Marburg (Lahn)
1992 – wersja czarnodrukowa
Marek Kalbarczyk, dr Jan Omieciński I Ty możesz być matematykiem, Notacja
matematyczna
dla
niewidomych
PORADNIK
Fundacja
Unia
Pomocy
Niepełnosprawnym „Szansa”, Warszawa 2004
Das System der Chemischrift in der Deutschen Blindenschrift Deutsche
Blindenstudienanstalt e.V. Marburg (Lahn), 2005
Ustalenia zespołu notacji Warsztaty, 7 8 stycznia 2011, Łódź
Redakcja Krystyna Kauba
Zapis matematyczny i fizyczny
Zapis chemiczny
Tomasz Flaga – korekta
Jolanta Kondyjowska-Ogórek
Magdalena Ciesielska – korekta
i Leszek Ogórek – opracowanie zapisów
Marzena Sławińska – koordynator prac
Alicja Bagińska
Krystyna Broniarz
Katarzyna Budzanowska
Beata Cieślińska-Bodzioch
Iwona Chmielarska
Katarzyna Chorodeńska
Marianna Gajowiec
Ewa Dziewiątkowska
Anna Kołosowska
Dorota Jakubiuk
Elżbieta Zakroczymska
Krystyna Kauba
Anita Kluska
Jolanta Kozyra
Małgorzata Łydka
Iwona Pawłowska
Anna Ostrowska
Krystyna Waligóra
Maryla Woźniak
Małgorzata Zawadzka-Ostrowska
Polski Związek Niewidomych w Warszawie – konsultacje
Dziękujemy osobom pracującym przy wydaniu I
Dyrektorowi Ośrodka w Krakowie
Mieczysławowi Kozłowskiemu
za pełnienie roli koordynatora prowadzonych prac
w Ośrodkach dla Niewidomych
Kierownikowi Działu Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych
ZG w Warszawie
Elżbiecie Oleksiak
za prowadzenie tematu Poradnika w centralnych władzach
Polskiego Związku Niewidomych
oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
Dziękujemy osobom pracującym przy wydaniu II
Autorom Poradnika I Ty możesz być matematykiem, Notacja
matematyczna dla niewidomych Fundacja Unia Pomocy
Niepełnosprawnym „Szansa”
Markowi Kalbarczykowi
Janowi Omiecińskiemu
za udostępnienie elektronicznej wersji swojej książki i konsultacje
Dyrektorowi Ośrodka w Łodzi
Annie Tomaszewskiej
za koordynowanie prac i organizację Ogólnopolskich Warsztatów
Nauczycieli Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych
dla Dzieci Niewidomych w sprawie notacji brajlowskiej,
Łódź, 7–8 stycznia 2011
Dyrektorowi Ośrodka w Laskach
Piotrowi Grocholskiemu
za organizację Ogólnopolskich Konferencji Nauczycieli Specjalnych
Ośrodków dla Niewidomych Brajlowska notacja matematyczna,
fizyczna, chemiczna , Laski 12–13 czerwca 2008 i 7–8 marca 2011
Autorzy
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1
dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej
im. Louisa Braille’a
ul. Zygmunta Krasińskiego 10
85-008 Bydgoszcz
www.braille.bydgoszcz.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej
ul. Hajducka 22
41 - 500 Chorzów
www.sosw.slask.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych
im. Zofii Książek-Bregułowej
ul. Wybickiego 1
41-303 Dąbrowa Górnicza
www.osw.dabrowa.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących
im. Włodzimierza Dolańskiego
ul. Tyniecka 6
30-319 Kraków
www.blind.krakow.pl
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Niewidomych
im. Róży Czackiej w Laskach
ul. Brzozowa 75
05-080 Izabelin
www.laski.edu.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej
im. Prof. Zofii Sękowskiej
20-092 Lublin
ul. Hirszfelda 6
www.sosw.type.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6
dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych
im. mjr. Hieronima Baranowskiego
ul. Dziewanny 24
91-866 Łódź
www.blind.edu.pl
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Niewidomych
Pl. Przemysława 9
62-005 Owińska
www.niewidomi.edu.pl
Dolnośląski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 13
dla Niewidomych i Słabowidzących
im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Kamiennogórska 16
54-034 Wrocław
www.oswdn.pl
Trochę historii
Poszukiwania sposobu komunikacji między osobami niewidomymi a widzącymi mają bardzo długą,
sięgającą starożytności historię. Cycero w swoim zbiorze Disputationum Tuskulanarum podaje nazwiska
kilku światłych niewidomych – Demokryt, Appius Claudius, Aufidius, Diodot, którzy budzili ogólny podziw
oraz szacunek współczesnych. Przy przekazywaniu swej wiedzy korzystali oni z pewnością z pomocy
lektorów i skrybów. Możemy jedynie przypuszczać, że podejmowali próby uniezależnienia się od osób
trzecich poprzez poszukiwania środka komunikacji bez udziału wzroku.
Pierwsze udokumentowane próby opracowania pisma dostępnego dla niewidomych pochodzą
z XIV w. W tym czasie niewidomy profesor uniwersytetu w Iraku ZainDin Al Amidi opracował swoisty
rodzaj wypukłego pisma, którym oznaczał tomy swego bogatego księgozbioru oraz sporządzał krótkie
notatki.
Również na uniwersytetach europejskich pracują niewidomi uczeni, których działalność
z pewnością skłaniała do poszukiwań środka utrwalania i przekazywania informacji. Dodatkowym bodźcem
było wynalezienie druku pod koniec XV wieku, dzięki czemu książka stała się powszechnie dostępna dla
osób widzących.
Francesco Lucas z Saragossy (1517) podawał w różnych wariantach pomysł grawerowania liter
alfabetu na drewnianych tabliczkach. Kształtu liter, jego zdaniem, niewidomi mogliby się wyuczyć dotykiem
palca. Z odmienną koncepcją występuje Erazm z Rotterdamu (1528). Wprawdzie również proponuje
grawerować litery, ale na twardym materiale, np. na płytce z kości słoniowej lub metalu. Według niego
niewidomy powinien tak długo wodzić rylcem po konturze wklęsłej litery, aż przyswoi sobie w pamięci ruch
mięśniowy ręki. Gdy opanuje tę czynność, będzie mógł odręcznie pisać na papierze.
Należałoby tu zwrócić uwagę na charakterystyczną cechę każdego pełnowartościowego systemu
zapisu. Informacja powinna być również możliwa do odczytania przez osobę piszącą, czego wielu
pomysłom pisma dla niewidomych brakowało. Niebagatelną rolę odgrywa również technika wykonywania
zapisu. Grawerowanie kształtu liter, czy też ich wytłaczanie jest możliwe, ale dosyć trudne, wolne
i skomplikowane.
Z ciekawą inicjatywą wystąpił jezuita Lan Terzi, proponując w 1670 roku pismo będące kombinacją
przecinających się pod kątem prostym linii oraz punktów wykłuwanych na papierze rozmieszczonych na
poszczególnych polach. W tym systemie zapisu niewidomy może nie tylko pisać, ale też sam odczytywać
informację. Wprowadzenie przez Lana punktu i ramki do pisma odręcznego było rozwiązaniem
nowatorskim, które w późniejszym czasie odegrało poważną rolę.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
System pisma Lana Terzi
Ociemniały w dzieciństwie Mikołaj Saunderson, matematyk i fizyk, profesor uniwersytetu
w Cambridge po zapoznaniu się z systemem Lana opracował tablice, na których przedstawiał informacje
przy pomocy główek szpilek. Jak podaje Diderot, Sounderson potrafił na swoich tablicach przeprowadzać
rozwiązania zawiłych problemów matematycznych, mógł siebie kontrolować, a zauważone pomyłki
usuwać.
Wielu niewidomych opanowało techniki umożliwiające utrwalanie informacji. Większość z nich
jednak posługiwała się znakami szyfrowymi. Jedynie nieliczni opanowali alfabet łaciński i posługiwali się
nim. Wszyscy należeli do klasy uprzywilejowanej. Nauczanie niewidomych nie było w żaden sposób
zorganizowane.
Istotne zmiany w tej dziedzinie nastąpiły w wieku XVIII. Powstające wówczas nowe prądy i teorie
dotyczące wychowania stały się przyczyną do poszukiwań metod edukacji niewidomych. Pionierem był
francuz Walentyn Haüy, człowiek o dużym społecznym nastawieniu. Po udanych próbach nauczania
żebraka Franciszka Leseur, zakłada w 1784 r. pierwszą w historii szkołę dla niewidomych. Eksperyment
Walentego Haüy znajduje licznych naśladowców. Powstają kolejne szkoły podejmujące kształcenie
740660473.008.png 740660473.009.png 740660473.010.png 740660473.011.png 740660473.012.png 740660473.013.png 740660473.014.png 740660473.015.png 740660473.016.png 740660473.017.png 740660473.018.png 740660473.019.png 740660473.020.png 740660473.021.png 740660473.022.png 740660473.023.png 740660473.024.png 740660473.025.png 740660473.026.png 740660473.027.png 740660473.028.png 740660473.029.png 740660473.030.png 740660473.031.png 740660473.032.png 740660473.033.png 740660473.034.png 740660473.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin