CHINY MOCARSTWO XXI w..PDF

(1870 KB) Pobierz
Chiny i list prezydenta:Layout 2.qxd
RAPORT
– supermocarstwo
Chiny
XXI wieku ?
Ireneusz Bil
Dominik Mierzejewski
Tomasz Otłowski
WARSZAWA, SIERPIEŃ 2008
185238108.004.png 185238108.005.png
W niniejszej pracy wykorzystano tezy i wnioski, które stanowią dorobek spotkania
dyskusyjnego na temat polityki i pozycji międzynarodowej Chin, zorganizowanego przez
Fundację Amicus Europae na zasadach Chatham House w dniu 21 maja 2008 roku
W dyskusji wzięli udział: Aleksander Kwaśniewski – Prezydent RP w latach 1995-2005;
prof. Adam Daniel Rotfeld – b. Minister Spraw Zagranicznych RP i b. Dyrektor Instytutu SIPRI w
Sztokholmie; Tadeusz Chomicki – Dyrektor Departamentu Azji i Pacyfiku Ministerstwa Spraw
Zagranicznych RP; prof. Edward Haliżak – Dyrektor Instytutu Stosunków Międzynarodowych
na WDiNP UW; prof. Krzysztof Gawlikowski – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (SWPS);
prof. Stanisław Pawlak – ISM UW; Ksawery Burski – b. ambasador w Chinach, wykładowca w
SWPS; dr Dominik Mierzejewski – Instytut Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu
Łódzkiego; Ryszard Malik – Departament Azji i Pacyfiku MSZ RP; Andrzej Majkowski – Prezes
Fundacji Amicus Europae; dr Ireneusz Bil – Dyrektor Fundacji Amicus Europae; Tomasz Otłowski
– ekspert w zakresie bezpieczeństwa międzynarodowego, współpracownik Fundacji Amicus
Europae.
185238108.006.png
Chiny – supermocarstwo XXI wieku ?
List Prezydenta
01
Szanowni Państwo,
Fundacja Amicus Europae w ramach swoich statutowych celów realizuje program
eksperckich dyskusji i wymiany poglądów na najważniejsze aktualne tematy międzynarodowe.
W tym celu organizuje konferencje i debaty, starając się pozyskać do dyskusji ekspertów o
uznanej renomie w kraju i za granicą. Rezultatem każdej z takich inicjatyw są raporty
pokonferencyjne, które publikujemy i udostępniamy wszystkim zainteresowanym.
W przeddzień Igrzysk Olimpijskich oddaję w Państwa ręce Raport, który powstał na
podstawie dyskusji w Fundacji Amicus Europae w dniu 21 maja 2008 roku, poświęconej
Chinom. Raport przedstawia najważniejsze procesy zachodzące w tym nowym, rozwijającym
się mocarstwie, a także stara się zarysować kierunki rozwoju tego państwa w najbliższej
przyszłości.
Mam nadzieję, że Raport pt. „Chiny – supermocarstwo XXI wieku?” posłuży Państwu
do dalszej dyskusji, a także okaże się pomocny w realizacji celów polskiej polityki zagranicznej.
Z wyrazami szacunku,
Aleksander Kwaśniewski
185238108.007.png
Chiny – supermocarstwo XXI wieku ?
Wstęp
02
Od ponad dekady świat ze zdumieniem, podziwem, ale też często niepokojem obserwuje zawrotne
tempo rozwoju potęgi ekonomicznej Chin. W ślad za szybko rosnącą gospodarką Państwa Środka
nieuchronnie idzie także wzrost jego znaczenia międzynarodowego – tak w wymiarze politycznym, jak i
militarnym. Chiny z roku na rok stają się – niejako wbrew swej wielowiekowej tradycji – coraz bardziej
aktywne i zauważalne na całym świecie.
Obecna pozycja międzynarodowa Chin i spodziewane kierunki jej ewolucji w najbliższej przyszłości
upoważniają do określania tego państwa mianem „wschodzącego mocarstwa”, z pewnością o co najmniej
regionalnym charakterze. W polityce Pekinu coraz częściej zauważalne są jednak aspiracje do odgrywania
roli w skali globalnej i otwartego konkurowania na wielu płaszczyznach z dotychczasowymi mocarstwami
światowymi, a także z jedynym supermocarstwem - Stanami Zjednoczonymi Ameryki. Jeśli obecne tempo
rozwoju chińskiej gospodarki oraz modernizacji struktur społecznych i państwowych utrzyma się – a
wszystko na to wskazuje – to według najnowszych szacunków Chiny już w 2035 roku mogą dogonić USA
pod względem wielkości gospodarki. 1 W 2050 roku chińska ekonomia ma natomiast wszelkie szanse, aby
stać się aż dwa razy większą od amerykańskiej. 2 Nie sposób dziś jednoznacznie przewidzieć, co scenariusz
taki mógłby oznaczać dla geopolitycznego układu sił na świecie.
W opinii większości ekspertów, w tym również części uczestników debaty w Fundacji Amicus Europae ,
w chwili obecnej Chiny nie przejawiają aspiracji do odgrywania roli światowego supermocarstwa, ani też
militarnego hegemona, dominującego w stosunkach międzynarodowych na wzór USA. Dziś chińskie plany
dominacji strategicznej nie wykraczają w zasadzie poza region Wschodniej i Centralnej Azji oraz
zachodniego Pacyfiku. Czy jednak będzie tak również w przyszłości? Czy w perspektywie 10 – 20 lat nie
zajdą w Chinach procesy polityczne, które odmienią dotychczasowy sposób postrzegania przez Chińczyków
rzeczywistości międzynarodowej i wpłyną na zwiększenie agresywności działań Pekinu?
Choć obecnie Chiny można uznać za mocarstwo typu „ status quo ”, nie dążące radykalnymi środkami
do zmiany aktualnego ładu międzynarodowego, to nie sposób przewidzieć, w jaki sposób długotrwały i
szybki wzrost gospodarczy wpłynie na przyszłe ambicje i aspiracje Pekinu. Tym bardziej, że zawrotna
szybkość, z jaką zachodzą chińskie procesy gospodarcze i modernizacyjne, a także ich olbrzymia skala, już
dziś w niezwykle wyraźny sposób wywołują niespotykane dotychczas w Chinach przemiany społeczne i
świadomościowe. Chiński „cud ekonomiczny” ma przeogromny wpływ na zmiany postaw społecznych,
obyczajowych i światopoglądowych, na funkcjonowanie modelu rodziny i stosunek do świata
zewnętrznego. Generacja Chińczyków, urodzonych i wychowanych w dobie boomu gospodarczego i
szerokiego otwarcia na świat, z pewnością prezentować będzie diametralnie inne postawy niż ich rodzice i
dziadkowie. Zapewne będzie mieć to wpływ na przyszłą strategię działania Pekinu, zwłaszcza jeśli
koniunktura ekonomiczna utrzyma się dłużej, a Chiny zyskają odpowiednie polityczno-militarne środki
1 Albert Keidel „ China’s Economic Rise – Fact and Fiction ” w : “ Policy Brief 61 ”, Carnegie Endowment for International Peace, lipiec
2008.
2 Z drugiej strony, trudno oczekiwać utrzymania się dotychczasowej stopy wzrostu gospodarczego w Chinach w długim okresie.
Rozwój już dzisiaj napotyka na wiele barier o charakterze ekonomicznym, ale także społecznym, środowiskowym, surowcowym
czy infrastrukturalnym.
185238108.001.png
Chiny – supermocarstwo XXI wieku ?
Chiński “cud gospodarczy”
03
oddziaływania w środowisku międzynarodowym. Powstaje między innymi pytanie, czy modernizacja i
awans cywilizacyjny przyczynią się do pokojowego rozwoju Chin, czy też wkroczą one na ścieżkę ekspansji
silnie zakorzenionego i umacnianego przez władze chińskiego nacjonalizmu.
I. Chiński „cud gospodarczy”
Podstawowe parametry gospodarki chińskiej w 2007 roku:
roczny napływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich: 75 mld USD;
wzrost produkcji przemysłowej: 12,9 %;
realny wzrost PKB (rok do roku): 11,4 %;
PKB per capita : 5,300 USD;
inflacja: 4,7 %;
bezrobocie (w regionach zurbanizowanych i uprzemysłowionych): 4%;
rezerwy walutowe: 1,493 tryliona USD.
Since initiating the reforms and open policy, China has achieved tremendous success. Growth of about 9.7 percent per annum since the
late 1970s has helped to lift several hundred million people out of absolute poverty, with the result that China alone accounted for over 75 percent
oP poverty reduction in the developing world over the last 20 years.
Between 1990 and 2004 the number of people living on a dollar per day fell by 246 million, while total population rose by over 156 million.
The estimated number of people living on a dollar per day fell to 101.2 million in 2006, according to the latest East Asia & Pacific Update - Will
Resilience Overcome Risk? Besides raising incomes, China 's market-oriented reforms over the last two decades also dramatically improved the
dynamism of both the rural and urban economies and resulted in substantial improvements in human development indicators. Official estimates
of the adult illiteracy rate fell by more than half, from 37 percent in 1978 to less than 10 percent in 2005, and, indicative of health indices, the infant
mortality rate fell from 41 per 1,000 live births in 1978 to 23 in 2005.
Nevertheless, substantial challenges remain. More than 128 million Chinese, many in remote and resource-poor areas in the western and
interior regions, still have consumption levels below a dollar per day, often without access to clean water, arable land, or adequate health and
education services./1
The rate of poverty reduction has fallen since the mid-1990s, as the country tackles remaining, and often more intractable, sources of
poverty, including poverty concentrated in geographically disadvantaged regions and the emergence of increasing urban poverty. China also faces
ongoing and emerging challenges related to its continued rapid growth – growing income inequality, economically lagging western and northeast
regions, unsustainable resource exploitation, and issues related to growing regional and global economic integration.
185238108.002.png 185238108.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin