Temat: Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi (49)
Cel dydaktyczny: uczeń wie, że „cisi” nie oznacza „słabi”, uczeń potrafi podać przykład zachowania ewangelicznie cichego
Cel wychowawczy: uczeń ceni tych, którzy czynią dobro nie dla rozgłosu i sam pragnie być takim, zgodnie z nauką Jezusa
Pomoce: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt, kreda, tablica, kartki z napisami przestawiającymi ewangeliczne reakcje na agresję, magnesy
1.
Modlitwa: Modlitwa przygotowana przez wyznaczonego ucznia.
2.
Sprawdzenie:
Obecności
Wiadomości z ostatniej katechezy (Szczęśliwi, nawet gdy się smucimy)
1. Proszę powiedzieć jakim błogosławieństwem zajmowaliśmy się na ostatniej katechezie. Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
2. Dlaczego się smucimy?
3. Czy Bóg chce, żebyśmy byli smutni?
4. Czy można tak żyć, żeby nigdy nie być smutnym?
5. Czy może być dobry i zły smutek?
6. Jaki to jest zły smutek?
7. Jaki to jest dobry smutek?
8. Za jaki smutek Pan Jezus obiecuje nagrodę?
9. Co to będzie za nagroda?
10. Kiedy ją otrzymamy?
Swobodna rozmowa
3.
Zainteresowanie tematem/wyjście egzystencjalne:
Zapiszcie sobie temat katechezy: Szczęśliwi, gdy jesteśmy cisi.
Jakie zachowania koleżanek i kolegów powodują, że czujecie się pokrzywdzeni, albo zezłoszczeni?
Popychanie, przezywanie, niszczenie moich rzeczy, obraźliwe gesty, przeszkadzanie w zabawie, poniżenie, kopanie mojego krzesła na lekcji...
Kto z Was nigdy nie popełnił, żadnego z czynów, które są napisane na tablicy?
Komu zdarzyło się być tak złym na kogoś tak bardzo, że zaczął krzyczeć?
Kto z Was miał ochotę kogoś przezywać, popchnąć, lub zbić?
Jak reagujecie na takie zachowania?
Kiedy dzieci podają przykłady zachowań negatywnych, należy połączyć strzałkami wywołujące zachowanie agresywne oraz wynikające z niego zachowanie kontragresywne
Jak myślicie, czy kiedy ktoś w taki sposób „oddaje” zaczepiającemu, to udaje mu się osiągnąć spokój, czy raczej jest na odwrót, zaczepiacie się coraz mocniej i często dochodzi do bójki?
Burza mózgów, zapis na tablicy
Tablica, kreda
4.
Wymiar biblijny:
Przeczytamy teraz tekst z Ewangelii wg Świętego Mateusza, który mówi o reakcjach na takie zachowania i na agresję. Posłuchajcie co proponuje Wam Pan Jezus. Mt 5,5 Mt 11,28-29a
Zapiszcie w zeszytach treść błogosławieństwa: Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Jak według Pana Jezusa powinniśmy reagować na takie zaczepki? Być cichymi
Dlaczego mamy tak robić?
Na czym polega bycie cichymi?
Czy chodzi o to, żeby pozwalać się krzywdzić? Nie, ale nie wolno odpłacać złem za zło.
Proklamacja Słowa Bożego
Zapis w zeszycie
Księga Pisma Świetego
Zeszyt
5.
Wymiar egzystencjalny/eklezjalny:
Jakie mogą być konkretne reakcje na agresywne zaczepki.
Po kolei zastanawiamy się nad każdą z zapisanych zaczepek i dobieramy kartkę z propozycją ewangelicznej reakcji:
poprosić o pomoc dorosłą osobę
odsunąć się lub uciec
nie zwracać uwagi na zaczepki
spróbować zrozumieć dlaczego ktoś się źle zachowuje
Dziecko podchodzi do tablicy i nakleja kartkę z reakcją ewangeliczną w taki sposób, żeby przerywała ona linię łączącą poszczególne wyrazy agresji.
Powiedzcie mi jeszcze co to Waszym zdaniem znaczy, że „cisi posiądą ziemię”?
Czy chodzi tu o bogactwa, panowanie, dostatek, sukcesy?
Czy myślicie, że ludzie dla których Pan Bóg jest najważniejszy będą chcieli za wszelką cenę zabiegać o takie rzeczy?
Kiedy oni posiądą ziemię i na czym to może polegać?
Gdyby dwie osoby Was o coś poprosiły: jedna z nich byłaby głośna, rozpychałaby się łokciami i zachowywała agresywnie, a druga rozmawiała z Wami spokojnie, delikatnie, taktownie; kogo byście posłuchali i czyje życzenie byście woleli spełnić? Dlaczego?
Jak myślicie, kto już tutaj, na ziemi łatwiej osiągnie dobre cele: ktoś głośny, rozpychający się łokciami i agresywny, czy ktoś łagodny, spokojny, zrównoważony, taktowny?
Pogadanka
Tablica, kartki z napisami przestawiającymi ewangeliczne reakcje na agresję, magnesy
6.
Podsumowanie
Widzicie, że jeśli odpowiadacie złem za na zło, wytwarzacie jakby „zaklęty krąg zła”. Ktoś Wam zrobi krzywdę, a Wy w podobny sposób odpowiadacie jemu, albo komuś innemu. Może czasami zauważacie, że na przykład jeśli spotka Was coś przykrego w szkole, to Wy jakoś tak nie wiadomo czemu sami robicie przykrość komuś w domu, albo jakimś kolegom? A potem może być tak, że ta osoba, której Wy zrobicie przykrość, zrobi ją jeszcze komuś innemu. I bardzo często jest tak, że każda następna zrobiona przykrość jest większa.
W jaki sposób można to przerwać?
Właśnie przez przebaczenie i przez bycie cichym.
Pamiętajcie jednak, że w byciu cichym nie chodzi o to, żeby pozwolić sobie zrobić krzywdę. Macie prawo się bronić, ale nie możecie oddawać, mścić się, ani karać na własną rękę.
Pytania podsumowujące?
1. Jak brzmi błogosławieństwo, którym zajmowaliśmy się na tej katechezie?
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
2. Co to znaczy być cichym?
3. Czy cichy to taki, który nic nie mówi?
4. Co powinniśmy robić, kiedy ktoś nas zaczepia i jest wobec nas agresywny?
5. W jaki sposób możemy się bronić?
6. Na czym polega różnica między obroną, a zemstą, karaniem, albo oddawaniem?
7. Jaka jest nagroda za bycie ewangelicznym cichym?
8. Co to znaczy na własność posiąść ziemię?
9. Kiedy to nastąpi?
10. A w obecnym świecie jaki człowiek łatwiej osiągnie dobre cele: cichy czy krzykacz?
Czy warto być cichymi, takimi, jak ci, o których Pan Jezus w Ewangelii mówi, że są błogosławieni?
Postarajcie się dzisiaj i nie tylko dzisiaj jeśli ktoś będzie Was zaczepiał, zareagować tak, jakby zareagował Pan Jezus.
7.
Zadanie domowe:
Na zadanie proszę wykonać ćwiczenie 1 ze strony 79 zeszytu ćwiczeń.
zeszyt ćwiczeń
8.
Modlitwa końcowa:
Modlitwa wyznaczonego ucznia.
Można posłużyć się tekstem Jezu, cichy i pokornego Serca, uczyń serca nasze według Serca swego.
Podręcznik
„ktoś mnie popchnął”
„ Opowiedzieć wszystko mamie (lub pani)”
„ ktoś mnie przezwał”
„ Odsunąć się”
„ ktoś zniszczył mi rzecz”
„ Nie zwracac uwagi”
„ ktoś obraził mnie gestem”
„ Poprosić o pomoc dorosłą osobę”
„ ktoś przeszkadzał mi w zabawie”
„ Odsunąć się lub uciec od tej osoby”
„ ktoś nie poniżył”
„ Nie zwracać uwagi na zaczepki”
„ ktoś na lekcji ciągle kopał moje krzesło”
„Próbować zrozumieć , dlaczego ktoś źle się zachowuje”
ezarzecka