Zachowane wystroje malarskie bóżnic żydowskich.pdf

(267 KB) Pobierz
Microsoft Word - SJ07TRZC.DOC
Studia Judaica 4: 2001 nr 1-2(7-8) s. 67-95
Andrzej Trzciæski
Uniwersytet Marii Curie-Sk‡odowskiej, Lublin
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE
B Ó¯ NIC W POLSCE
Celem niniejszego artyku‡u jest zaprezentowanie wynik ó w wstŒpnego
rozpoznania zachowanych element ó w malarskich wystroj ó w b ó ¿nic na
terenie Polski, w jej obecnych granicach. 1 Rzecz dotyczy jedynie malo-
wide‡ w obiektach murowanych, bowiem w ani jednej z kilku b ó ¿niczek
drewnianych, kt ó re przetrwa‡y II wojnŒ œ wiatow„, nie zachowa‡y siŒ ma-
lowid‡a. Jestem œ wiadomy, ¿e takie ujŒcie rzeczy ukazuje jedynie fragment
obszernego zagadnienia polichromii malarskich w ¿ydowskich obiektach
kultowych. Ten interesuj„cy temat czeka wci„¿ na swego autora, kt ó ry
dokona‡by kompleksowego, naukowego opracowania. Dotychczasowy stan
badaæ w tej dziedzinie jest wci„¿ skromny. UwagŒ badaczy przyci„ga‡a,
i tak jest nadal, przede wszystkim architektura synagog. Liczne prace z te-
go zakresu zawieraj„ przyczynkarskie informacje o malarskich wystrojach
b ó ¿nic, nie brak te¿ osobnych opracowaæ dotycz„cych wystroju malar-
skiego w poszczeg ó lnych obiektach. 2 Opracowania po œ wiŒcone wy‡„cznie
polichromiom synagogalnym, z pr ó b„ szerszego spojrzenia na to zagad-
nienie, s„ jednostkowe i oparte przede wszystkim na realizacjach w obiek-
tach drewnianych. 3 W pi œ miennictwie polskim pr ó b„ szerszego spojrzenia
na zagadnienie polichromii b ó ¿nic s„ opracowania Marii i Kazimierza Pie-
chotk ó w, oparte na Ÿ r ó d‡ach archiwalnych, dokumentacji fotograficznej,
1 Podstaw„ tego opracowania s„ badania w‡asne autora, czŒ œ ciowo wspomagane do-
kumentacj„ gromadzon„ w ¯ ydowskim Instytucie Historycznym (Zabytki kultury i pom-
niki pamiŒci w zbiorach fotografii ¯ IH).
2 Om ó wienie stanu badaæ nad polichromiami synagogalnymi w Rzeczypospolitej wy-
maga‡oby osobnego, obszernego tekstu. Om ó wienia takie, oraz obszern„ bibliografiŒ przed-
miotu, zawieraj„ opracowania Davida Davidovitcha oraz Marii i Kazimierza Piechotk ó w
(zob. przyp. 3 i 4); nie s„ jednak wyczerpuj„ce.
3 M. G [ r u n w a l d]: Anhang. Zur Ikonographie der Malerei in unseren Holzsyna-
gogen, w: A. B r e i e r, M. E i s l e r, M. G r u n w a l d: Holzsynagogen in Polen, Baden
bei Wien 1934, s. 1-23 (osobna paginacja); D. D a v i d o v i t c h: Wall-paintings of Syna-
gogues in Poland, Jerusalem 1968 [hebr.].
68 ANDRZEJ TRZCI Ñ SKI
materia‡ach inwentaryzacyjnych i r ó ¿nego rodzaju opracowaniach z okre-
su przez holocaustem, a tak¿e na kilku publikacjach powojennych. 4
Kwantum przekaz ó w o obiektach ju¿ nie istniej„cych (fotografie, od-
rysy, opisy) mo¿na w zasadzie uzna æ za zamkniŒte, cho æ co pewien czas
odnajduje siŒ nieznane dot„d fotografie. Natomiast materia‡ zabytkowy
w istniej„cych obiektach przynie œæ mo¿e jeszcze wiele cennych informa-
cji. Zachowane warstwy malowide‡ wymagaj„ jednak ¿mudnych i kosz-
townych prac badawczych, przy pomocy znacznego zespo‡u specjalist ó w,
co praktycznie w szerszym zakresie trudne jest do zrealizowania ze wzglŒ-
d ó w finansowych. Takie badania co pewien czas s„ jednak prowadzone,
przy okazji remont ó w b ó ¿nic, a wyselekcjonowane partie malowide‡, po
zabiegach konserwatorskich, eksponowane s„ in situ. 5 Za rewelacyjne
odkrycia uzna æ trzeba ods‡oniŒcie najstarszych partii malowide‡ w XVII-
-wiecznych synagogach w Tykocinie, Krakowie (Ajzyka), Sandomierzu.
W Piæczowie niekt ó re XVII-wieczne tablice z modlitwami (w sali mŒ-
skiej) nie by‡y przemalowane i pozostaj„ nadal widoczne w pierwotnej
wersji (lecz ich stan jest krytyczny). Imponuj„cy jest zrewaloryzowany
wystr ó j sztukatorsko-malarski synagogi w £aæcucie (eksponuj„cy realiza-
cje od lat 60. XVIII w. do lat 30. XX w.). Rzadko jednak po œ rednie etapy
przemalowaæ uzyskuj„ odpowiedni„ dokumentacjŒ w trakcie remontu
obiekt ó w. Pora¿aj„ce s„ natomiast przypadki zupe‡nej ignorancji, gdy pod-
czas remontu wiekowych synagog skuwa siΠbezceremonialnie tynki bez
przeprowadzenia jakichkolwiek badaæ malowide‡ czy cho æ by dokumen-
tacji fotograficznej (np. w Tarnobrzegu, Kolbuszowej, Krakowie).
W obecnych granicach kraju rozpoznano dotychczas 321 w r ó ¿nym
stanie zachowanych obiekt ó w, bŒd„cych b ó ¿nicami lub domami modli-
twy. 6 W ponad 40 z nich przetrwa‡y malowid‡a. Ich stan, pod ka¿dym
4 M. i K. P i e c h o t k o w i e: Polichromie polskich b ó ¿nic drewnianych, Polska
Sztuka Ludowa 43: 1989 nr 1-2, s. 65-87; ci¿: Bramy nieba. B ó ¿nice drewniane na zie-
miach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996 (wystrojom malarskim po œ wiŒcony jest
osobny rozdzia‡: Polichromie, s. 113-157, a tak¿e wiele miejsca w opisach poszczeg ó lnych
obiekt ó w w czŒ œ ci nazwanej Album). Obydwa opracowania zawieraj„ om ó wienie stanu
badaæ i obszern„ bibliografiŒ przedmiotu. W najnowszej pracy tych samych autor ó w, trak-
tuj„cej o architekturze wybranych obiekt ó w murowanych (Bramy nieba. B ó ¿nice muro-
wane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999), znajduje siŒ kr ó tki rozdzia‡
po œ wiŒcony polichromiom z XVIII i pocz. XIX w. (s. 310-315) oraz wzmianki przy oma-
wianiu poszczeg ó lnych b ó ¿nic.
5 Niekiedy, ze wzglŒdu na z‡y stan techniczny tynk ó w, ocala‡e partie malowide‡ s„
zdejmowane wraz z p‡atami tynku tak np. w bet ha-midraszu w Kra œ niku.
6 Zob. E. B e r g m a n, J. J a g i e l s k i: Zachowane synagogi i domy modlitwy w Pol-
sce. Katalog, Warszawa 1996.
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE B Ó¯ NIC W POLSCE 69
wzglŒdem, jest bardzo r ó ¿ny. Na przyk‡ad w Dukli, £aszczowie, Nowym
Korczynie, Wieliczce widoczne s„ tylko nik‡e œ lady na œ cianach rozsy-
puj„cych siŒ ruin. W wiŒkszo œ ci obiekt ó w zachowa‡y siŒ mniejsze lub
wiŒksze partie malowide‡, niekiedy jednak trudno mie æ nadziejŒ na ich
ocalenie, ze wzglŒdu na kompletn„ ruinŒ budynku (Ryman ó w), brak
u¿ytkownika (Bychawa, D„browa Tarnowska) b„d Ÿ rygory remontu kapi-
talnego, przy z‡ym stanie technicznym budynk ó w (Kra œ nik obydwie
b ó ¿nice, Orla). Szereg budynk ó w niedawno opuszczonych przez dotych-
czasowych u¿ytkownik ó w (np. Bobowa, Bychawa) lub od dawna nie u¿yt-
kowanych i niedostŒpnych (Przysucha, Szyd‡ ó w) posiada polichromie, kt ó -
rych nie mo¿na dostatecznie rozpozna æ gdy¿ s„ pokryte warstw„ pobia‡y
lub tynk ó w. Dotyczy to tak¿e dolnej partii œ cian sali mŒskiej w synago-
dze Kupa w Krakowie (aktualnie remontowanej przez tamtejsz„ gminŒ
¿ydowsk„).
Jest wreszcie kilka reprezentacyjnych przyk‡ad ó w obiekt ó w zaadap-
towanych na cele kulturalne (muzea, biblioteki, archiwa), w kt ó rych po-
lichromie poddane zosta‡y konserwacji, b„d Ÿ nawet rekonstrukcji. Ze
wzglŒdu na obszerne kompleksy malowide‡ wymieni æ tu trzeba przede
wszystkim synagogi w Tykocinie, Krakowie Ajzyka, £aæcucie, Sando-
mierzu, W‡odawie g‡ ó wna; mniejsze partie eksponowane s„ np. w kra-
kowskiej synagodze Starej, Inow‡odzu, Koninie, Niebylcu, Piotrkowie
Trybunalskim, Strzy¿owie, W‡odawie (bet ha-midrasz stary).
W ogromnej wiŒkszo œ ci obiekt ó w elementy wystroju malarskiego
zachowa‡y siŒ w sali mŒskiej. Zupe‡nie wyj„tkowym przypadkiem jest
synagoga w D„browie Tarnowskiej, gdzie malowid‡a przetrwa‡y ponadto
w sieni przej œ ciowej i dwu salkach doæ przylegaj„cych, na dwu kondygna-
cjach babiæca a tak¿e na elewacjach wschodniej i zachodniej. Kom-
pletny wystr ó j ma tak¿e krakowski Tempel. W Piæczowie i £aæcucie,
poza sal„ mŒsk„, s„ malowid‡a w izbie kahalnej oraz w przedsionku.
W krakowskiej synagodze Starej w tzw. sali œ piewak ó w i w przedsion-
ku. Malowid‡a w babiæcach przetrwa‡y w Krakowie (Ajzyka), Zamo œ ciu,
Bychawie. M ó wi„c o przedsionkach nale¿y przede wszystkim wymieni æ
wspania‡„ polichromiŒ w Piæczowie, ponadto fragmenty wystroju w sy-
nagodze g‡ ó wnej w Kra œ niku i starym bet ha-midraszu we W‡odawie.
Ma‡e, jednoizbowe modlitewnie prywatne, mieszcz„ce siŒ w kamienicach,
reprezentuj„: niedawno odkryty sztibl w Warszawie i drugi w D„browie
Tarnowskiej.
Na marginesie trzeba r ó wnie¿ wspomnie æ o pozosta‡o œ ciach pier-
wotnego wystroju malarskiego na elewacjach, np. (poza wymienion„ ju¿
70 ANDRZEJ TRZCI Ñ SKI
D„brow„ Tarnowsk„) inskrypcje na domu modlitwy w Krakowie przy
ul. J ó zefa 42 czy malowane stiuki w Nowym Korczynie.
Powy¿sze zestawienia zapewne nie s„ kompletne. Niekt ó re obiekty
trudno jest dok‡adniej rozpozna æ , zw‡aszcza te, kt ó re s„ zrujnowane i brak
w nich dostŒpu do wszystkich kondygnacji, kt ó re s„ pozbawione elek-
tryczno œ ci b„d Ÿ maj„ œ ciany pokryte pobia‡„.
* *
*
Pod pojŒciem malarskiego wystroju b ó ¿nic mam na uwadze r ó ¿ne
realizacje. Przede wszystkim malowid‡a œ cienne, w œ r ó d kt ó rych s„:
a) r ó ¿nego rodzaju inskrypcje, b) przedstawienia figuratywne o charakte-
rze symbolicznym, c) iluzjonistyczna artykulacja architektoniczna œ cian,
d) inne realizacje o charakterze czysto dekoracyjnym, pokrywaj„ce po-
zosta‡e partie œ cian. Ca‡ej tej grupie malowide‡ po œ wiŒcŒ wiŒcej uwagi
nieco p óŸ niej.
Ponadto wymieni æ nale¿y polichromowane elementy architektonicz-
no-rze Ÿ biarskie wyposa¿enia i wystroju (oprawy szaf na roda‡y, bimy,
portale, oprawy skarbon, tablice inskrypcyjne) kamienne, murowane lub
stiukowe, oraz r ó ¿ne na œ cienne dekoracje sztukatorskie. Drewniane obiekty
wyposa¿enia, z zachowanymi polichromiami, przetrwa‡y w jednostkowych
egzemplarzach. 7
Na zachowanych aronot ha-kodesz i bimach, pocz„wszy od tych
z XVI w., odnajdywano œ lady polichromii z r ó ¿nych etap ó w przemalowaæ.
Pierwotne formy tych obiekt ó w wzbogacane by‡y z czasem dodatkowymi
elementami sztukatorskimi i kolejnymi wersjami polichromii. W takim
stanie, sumuj„cym nawarstwienia kilku stuleci, mamy aronot ha-kodesz
w krakowskich synagogach Wysokiej i Kupa. Renesansowe, kamienne
aronot ha-kodesz w kilku przypadkach oczyszczone zosta‡y do surowego
kamienia i tak eksponowane wygl„daj„ r ó wnie sztucznie i go‡o jak ateæ-
ski akropol (np. w Piæczowie, Szczebrzeszynie, Zamo œ ciu).
7 M. in. dwie pary drzwi, wmontowane obecnie w ogrodzenie bimy w krakowskiej sy-
nagodze Remu (po‡. XVII w. oraz 1712-1713 r.); zwieæczenie oprawy aron ha-kodesz
w synagodze w £aæcucie (1 po‡. XIX w., po renowacji); oprawa aron ha-kodesz i trzy
tablice inskrypcyjne z synagogi g‡ ó wnej z Jaros‡awia (1811-1824 r., w zbiorach Muzeum
Zamek w £aæcucie); fragmenty aronot ha-kodesz w Muzeum ¯ ydowskiego Instytutu His-
torycznego w Warszawie, zob. M. S i e r a m s k a: Unikatowy aron ha-kodesz w zbiorach
Muzeum ¯ IH, Biuletyn ¯ ydowskiego Instytutu Historycznego 1995-1996 nr 3-2(175-
-178), s. 91-95. Ponadto, pochodz„ce z krakowskiej b ó ¿nicy Poppera, drzwi szafy na TorŒ
(XVIII w.), obecnie w Muzeum Izraela w Jerozolimie.
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE B Ó¯ NIC W POLSCE 71
Elementy rze Ÿ biarskie niejednokrotnie ‡„czono w jedn„ kompozycjŒ
z malowid‡em œ ciennym. XVII-wieczny aron ha-kodesz w synagodze piæ-
czowskiej ujŒty zosta‡ w iluzjonistyczne obramienie architektoniczne (pros-
tok„tna rama flankowana esownicami) imituj„ce kamieniarkŒ, zwieæczone
rozsuniŒt„ zas‡on„. Obramienie to, o cechach manieryzmu, by æ mo¿e r ó w-
noczesne z aron ha-kodesz, jest ju¿ ledwo czytelne. Malarskie obramienie,
w postaci kotary sp‡ywaj„cej po obu stronach, uzyska‡ (XVIII/XIX w.?)
aron ha-kodesz w synagodze Wielkiej w Tykocinie i krakowskiej Kupa.
Ca‡o œ ciowa koncepcja, dobrze zachowanej i odnawianej niedawno, deko-
racji malarskiej wschodniej œ ciany w synagodze g‡ ó wnej we W‡odawie,
obejmuje aron ha-kodesz (powsta‡y w 1935-1936 r.) i s„siaduj„ce z nim
pilastry sali, przez co za pomoc„ iluzjonistycznych malowide‡ oprawa
szafy na TorŒ uzyska‡a optycznie znacznie wiŒksz„ szeroko œæ , na jak„
w rzeczywisto œ ci nie pozwala‡a szeroko œæ przŒs‡a œ ciany. Tego rodzaju
iluzjonistyczne, malarskie poszerzania aronot ha-kodesz (realizowane b„d Ÿ
jako jednorodna, pierwotna koncepcja, b„d Ÿ jako p óŸ niejsze dodatki) za-
chowa‡y siŒ te¿ w Bobowej, Kra œ niku (obydwie b ó ¿nice), £odzi, Nie-
bylcu, Orli, W‡odawie (tak¿e stary bet ha-midrasz). 8 Dobrym przyk‡adem
jest r ó wnie¿ ca‡y wystr ó j sali mŒskiej w £aæcucie, gdzie w jedn„ ca‡o œæ
zespolone zosta‡y obfite sztukaterie z lat 60. XVIII w. oraz nawarstwie-
nia kolejnych realizacji malarskich. Szczeg ó lnym przyk‡adem mo¿e by æ
‡aæcucka bima, na œ cianach kt ó rej podczas prac renowacyjnych (1934-
-1935 r.?) sztukaterie uzyska‡y kolejn„ wersjŒ polichromii, a pomiŒdzy
nie wkomponowano obrazy i inskrypcje. 9 W obecnej koncepcji rewalory-
zacyjnej owej bimy utrzymano ostatni„ warstwŒ malowide‡.
* *
*
Najstarsze z rozpoznanych malowide‡ pochodz„ z 1 po‡. XVII w. S„
to g‡ ó wnie tablice inskrypcyjne w ozdobnych obramieniach. W synago-
dze piæczowskiej 10 mamy szereg inskrypcji z tego okresu (w wiŒkszo œ ci
8 Z wymienionych tu obiekt ó w w Kra œ niku (synagoga g‡ ó wna), Niebylcu i Orli aro-
not ha-kodesz nie zachowa‡y siŒ.
9 D. D a v i d o v i t c h, jw., s. 18, okre œ la te obrazy i inskrypcje jako stare malo-
wid‡a ; ta ocena (a tak¿e inne niezbyt trafne datowania) wynika z tego, ¿e w swej pracy
pos‡ugiwa‡ siŒ wy‡„cznie dokumentacj„ fotograficzn„, niejednokrotnie je œ li mo¿na tak
rzec nieaktualn„.
10 W ostatnim czasie wykonana zosta‡a szczeg ó ‡owa inwentaryzacja malowide‡ w tym
obiekcie A. T r z c i æ s k i, M. W o d z i æ s k i: Wystr ó j malarski synagogi w Piæczowie,
Studia Judaica 2: 1999 nr 1(3), s. 87-102; 3: 2000 nr 1(5), s. 91-98.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin