Pedagogika pracy
Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna
· Wykrystalizowała się w latach siedemdziesiątych XX wieku
· Związana z ruchami społecznymi, szczególnie z zagadnieniem stosunku człowieka do pracy
Etapy drogi prowadzącej do oficjalnego uznania pedagogiki pracy:
1) refleksji nad rolą pracy w życiu człowieka
2) rozwiązań instytucjonalnych i tworzenia teoretycznych podstaw kształcenia zawodowego
3) formalnego i instytucjonalnego tworzenia dyscypliny pedagogicznej pod nazwą pedagogika pracy
Etap refleksji nad rolą pracy w życiu człowieka
· Obejmuje najodleglejsze wieki po wiek XIX
· Człowiek zawsze myślał o tym, jak żyć i co czynić, aby zagwarantować sobie i najbliższym ludzkie warunki bycia i egzystencji
Thomas More (Morus) – twórca idei wychowania przez pracę
· Opisał w Utopii (1516 r.) życie na wyspie, gdzie panuje szczęście
· Sformułował postulat, aby cała młodzież obojga płci pracowała w rolnictwie, a później wybierała inne zawody
Jan Amos Komeński – przysposobienie dziecka do pracy ręcznej i zaznajomienie z gospodarstwem domowym
· Pracę darzył szacunkiem – w tym pracę fizyczną
· Praca - najbardziej skuteczna droga do aktywizowania dziecka, eliminowania nudy, zorientowania dziecka w różnorodności prac zawodowych
Andrzej Frycz Modrzewski
· Prekursor idei wychowania przez pracę w Polsce
· Nawiązywał do pracy ludzkiej i jej roli w wychowaniu
· Do pracy należy przyzwyczajać dzieci od najwcześniejszych lat i systematycznie kontrolować jej wyniki
Andrzej Frycz Modrzewski:
O poprawie Rzeczypospolitej
Wszystkich tedy przyzwyczaić by trzeba do jakiejś pracy.
Kto zaś nie chce pracować, ten niech nie je.
Rodzice powinni troszczyć się o to, aby chłopcy i dziewczęta nie przepędzali swych lat na próżniactwie; niech się starają dawać im zawsze jakąś pracę, a także niech żądają od nich zdania sprawy z tej pracy.
· Zwolennik wszczepienia dzieciom zamiłowania i szacunku do pracy
· Autor projektu uczenia wszystkich dzieci, bez względu na pochodzenie i majątek, jakiegoś rzemiosła
· Postulował, aby chłopcy zaczynali kształcenie przysposabiające do pracy (zawodowe), gdy budzą się w nich zainteresowania
Etap rozwiązań instytucjonalnych i tworzenia teoretycznych podstaw kształcenia zawodowego:
Stanisław Staszic
· Twórca idei kształcenia zawodowego oraz wychowania przez pracę zgodnie z potrzebami gospodarki kraju
· Dążył do upowszechniania i upraktycznienia szkolnictwa elementarnego i średniego („szkoły niedzielne”)
· Inspirował rozwój rzemiosła
· Uznany z ojca polskiego szkolnictwa zawodowego
Wojciech Jastrzębowski
· Twórca nauki o pracy
· Rys ergonomii, czyli nauki o pracy (1857) – zapoczątkował nurt badań nad pracą ludzką
Stanisław Brzozowski
· Twórca koncepcji tzw. „filozofii pracy i swobody”, zwanej również „filozofią czynu i pracy”
· Główne założenie koncepcji – teza o zależności rzeczywistości zewnętrznej od ludzkiej działalności
Świat nie jest gotowy, lecz staje się; człowiek nie poznaje go, lecz tworzy.
Karol Adamiecki
· Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania (zw. wcześniej naukową organizacją pracy)
Tadeusz Kotarbiński
· Zapoczątkował rozwój prakseologii (nauki o sprawnym działaniu)
Tadeusz W. Nowacki
· Twórca pedagogiki pracy na gruncie polskim
· Tworzył teoretyczne podstawy kształcenia zawodowego w okresie powojennym
· Podstawy dydaktyki zawodowej (1971) – stanowiła punkt wyjścia dla pedagogiki pracy
Etap formalnego i instytucjonalnego tworzenia dyscypliny pedagogicznej PP
1972 – Instytut Kształcenia Zawodowego w Warszawie – dyr. T. Nowacki
· Dyscypliny:
# pedagogika gospodarcza
# pedagogika przemysłowa
# pedagogika inżynieryjna
# pedagogika szkoły zawodowej
# pedagogika zawodowa
# pedagogika zakładu pracy
Przedmiot, zadania i działy pedagogiki pracy:
Obszary problemowe - T. Nowacki – 1982
5. wyposażenie nauczycieli w metodyki i opracowania metodyczne
6. materiały zawodoznawcze – poradnictwo zawodowe
7. dokształcanie i doskonalenie zawodowe – w powiązaniu z zakładem pracy
8. warunki prawidłowej realizacji procesów przygotowania i doskonalenia zawodowego
9. problemy kontroli i oceny kształcenia i doskonalenia zawodowego
10. problemy pedeutologiczne – szkoły zawodowe
Główne obszary pedagogiki pracy
Zygmunt Wiatrowski
Pedagogika pracy – subdyscyplina naukowa
Przedmiot badań – pedagogiczne aspekty relacji: człowiek-wychowanie-praca
Pedagogika pracy - dyscyplina pedagogiczna, której przedmiotem zainteresowań i badań naukowych są problemy wychowania przez pracę, kształcenia ogólnotechnicznego, orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego, edukacji prozawodowej , kształcenia i wychowania zawodowego, kształcenia ustawicznego pracujących i bezrobotnych oraz problemy edukacyjne zakładu pracy
Problematyka badawcza pedagogiki pracy
· sylwetka człowieka, jakiego chcemy wychować
· zadania zawodowe, jakie będzie wykonywać absolwent szkoły zawodowej
· treści, metody i środki kształcenia, dokształcania oraz doskonalenia zawodowego
· warunki osobowe i materialne przygotowania człowieka do pracy
· skuteczność kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego
· skuteczność działań edukacyjnych w miejscu pracy
Kształcenie przedzawodowe
· wszystko co decyduje o rozwoju jednostki w okresie poprzedzającym systematyczne kształcenie zawodowe i pomaga w dokonywaniu wyboru zawodu zgodnie z warunkami osobistymi i potrzebami społecznymi
· zawiera: kształcenie ogólne (podstawa kształcenia zawodowego), wychowanie przez pracę (w domu rodzinnym, w przedszkolu, w szkole ogólnej – podstawowa i gimnazjum), kształcenie ogólnotechniczne, preorientację, orientację i poradnictwo zawodowe
Kształcenie prozawodowe
· działania edukacyjne, w następstwie których uczący się poznaje ogólne właściwości zawodów i pracy zawodowej
· zbliża do problemów pracy człowieka
· wykształca ogólne właściwości postawy zawodowej
· przymierza siebie do przyszłej roli zawodowej
· uzyskuje określone przyuczenie do zawodu, nie uzyskując kwalifikacji zawodowych
· teren – liceum profilowane zawodowo
Kształcenie zawodowe
· kształcenie ogólnozawodowe i specjalistyczne, realizowane w różnych instytucjach kształcenia zawodowego (szkoły zawodowe, zakłady pracy), prowadzące do uzyskania kwalifikacji zawodowych
· zawiera strukturę treści dydaktycznych: cele, treści i programy kształcenia i wychowania zawodowego, proces kształcenia zawodowego, formy, metody i środki kształcenia zawodowego, warunki skuteczności i wyniki kształcenia, przydatność zawodowa absolwentów, poradnictwo zawodowe, struktura i organizacja kształcenia zawodowego w Polsce i na świecie
Kształcenie ustawiczne dorosłych w okresie ich aktywności zawodowej
· problemy edukacyjne ludzi pracujących i bezrobotnych (dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników – wzbogacanie osobowości prowadzące do mistrzostwa w zawodzie)
· problemy adaptacji społeczno-zawodowej, identyfikacji z zawodem i z zakładem pracy, stabilizacji zawodowej, problemy stosunków międzyludzkich z zakładzie pracy
Tereny badawcze pedagogiki pracy
· dom rodzinny, przedszkole i szkoła oraz inne ośrodki wychowania przez pracę i kształtowania osobowości młodego człowieka
· szkoły i inne ośrodki (instytucje) wychowania spełniające funkcję przygotowania młodzieży do świadomego wyboru zawodu (dom, szkoła, organizacje młodzieżowe, środki masowego przekazu)
· szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze realizujące proces przygotowania do pracy zawodowej (np. zakłady pracy)
· ośrodki kształcenia ustawicznego pracowników i bezrobotnych, w tym szkoły dla pracujących, kursy i studia podyplomowe, zakłady pracy i organizacje społeczne prowadzące różne formy ustawicznego upowszechniania oświaty zawodowej
· ośrodki prowadzące badania nad organizacją i skutecznością kształcenia i doskonalenia zawodowego
· zakłady pracy traktowane jako znaczące środowiska działań edukacyjnych
Rozwój zawodowy człowieka:
Pedagogika pracy:
· Rozkłada się na cały okres życia człowieka
· Rozwój zawodowy człowieka – 4 etapy:
1- Etap kształcenia i wychowania przedzawodowego
2- Etap kształcenia prozawodowego
3- Etap kształcenia zawodowego
4- Etap aktywności zawodowej i dalszego kształcenia
Etap kształcenia i wychowania przedzawodowego
· przedszkolny (4-7) – wychowanie przez pracę w rodzinie i przedszkolu
· wczesnoszkolny (7-10) – wychowanie przez pracę, preorientacja zawodowa, poznawanie pracy ludzkiej, kształtowanie stosunku do pracy
· okres obowiązku szkolnego (10-16) – wychowanie przez pracę, kształcenie ogólnotechniczne, orientacja zawodowa
Etap edukacji prozawodowej
· cd. okresu obowiązku szkolnego (16-19) – wychowanie przez pracę, kształcenie ogólnotechniczne i kształcenie prozawodowe
· rozpoznanie ogólnych właściwości pracy zawodowej oraz kształtowanie ogólnych cech pracowniczych
Etap kształcenia zawodowego
· okres przygotowania zawodowego na poziomie gimnazjalnym (16-18) – szerokoprofilowe przygotowanie zawodowe
· okres przygotowania zawodowego na poziomie licealnym (19-21) – szerokoprofilowe przygotowanie zawodowe
· okres kształcenia zawodowego na poziomie wyższym (19-24) – specjalistyczne przygotowanie zawodowe
Etap aktywności zawodowej i dalszego kształcenia
· wczesny wiek dojrzewania zawodowego (18-21) – adaptacja społeczno-zawodowa oraz selekcja zawodowa – wchodzenie w rolę pracownika
· średni wiek dojrzewania zawodowego (21-30) – identyfikacja z zawodem i z zakładem pracy, stabilizacja zawodowa – stawanie się podmiotem pracowniczym
· zaawansowany wiek dojrzałości zawodowej (31-55) – dochodzenie do sukcesu zawodowego – stawanie się inicjatywnym i niezawodnym pracownikiem
· okres przedemerytalny (55-60-65) – dochodzenie do mistrzostwa w zawodzie
· okres emerytalny (60-65<) służenie doświadczeniem zawodowym i społecznym innym
Etapy rozwoju zawodowego D. Supera
1- Nastawienie zawodowe (ukierunkowane na zawód i pracę) – określony stosunek człowieka do jego przyszłości, w której zawód i praca odgrywają zasadniczą rolę społeczną
2- Podejmowanie decyzji zawodowej – pierwszy sprawdzian dojrzałości umysłowej, emocjonalnej i społecznej
3- Adaptacja zawodowa
a) adaptacja do zmienionego środowiska społecznego, sytuacji, zadań i wymagań szkoły zawodowej
b)adaptacja do zmienionego środowiska społecznego, sytuacji, zadań i wymagań zakładu pracy, po ukończeniu szkoły i podjęciu pracy
4- Stabilizacja zawodowa z uwzględnieniem:
a) „wrastania” absolwenta szkoły w środowisko pracy
b) samodoskonalenia społeczno-zawodowego (dorównania poziomowi pracy zespołu,
wybijania się ponad zastany poziom pracy, realizacja poczucia „własnego ja” i wysokich aspiracji
Rozwój zawodowy człowieka K. Czarneckiego
· Rozwój zawodowy – ukierunkowany proces przemian w świadomości jednostki, które powstają w wyniku współzależnego oddziaływania na siebie przedmiotu i podmiotu, w poszukiwaniu własnego miejsca w podziale pracy, twórczym przekształcaniu siebie oraz swojego środowiska materialnego, społecznego i kulturowego
· Zawodowy rozwój jednostki następuje w ciągu całego życia:
1- preorientacja zawodowa dzieci
2- orientacja zawodowa młodzieży
3- uczenie się zawodu przez młodzież
4- praca zawodowa dorosłych
5- reminiscencje oraz refleksje zawodowe emerytów i rencistów
...
sjordana