uwarunkowania_godzenia_pracy_zawodowej_2011(1).pdf

(2389 KB) Pobierz
2.cdr
UWARUNKOWANIA GODZENIA
PRACY ZAWODOWEJ
Z OBOWIAZKAMI RODZINNYMI
W POLSCE
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku
Białystok 2011
Rada Programowa
Aleksander Busłowski, Robert Ciborowski, Wojciech Florkowski, Kazimierz Górka, Ryszard
Cz. Horodeński, Grażyna Klamecka-Roszkowska, Li Tchon Ku, Edward Ozorowski, Tadeusz
Markowski, Włodzimierz Pawluczuk, Bazyli Poskrobko, Andrzej Sadowski, Ryszard
Skarzyński, Zbigniew Strzelecki, Henryk Wnorowski, Jan Zarzecki
Recenzent
Prof. dr hab. Andrzej F. Bocian
Autorzy
Cecylia Sadowska-Snarska – część I, II, wnioski i rekomendacje, redakcja naukowa
Maciej Muczyński – część III, wnioski i rekomendacje
Copyright © by Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2011
ISBN 978-83-61247-34-0
Publikacja została przygotowana w ramach projektu badawczo-wdrożeniowego „Elastyczne
Przedszkole przy WSE w Białymstoku” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 1.3.2. Projekty
na rzecz promocji równych szans kobiet i mężczyzn oraz godzenia życia zawodowego
i rodzinnego.
Redaktor wydawnictwa
Beata Kalinowska
Korekta
Zespół
Druk i oprawa
Podlaska Spółdzielnia Produkcyjno-Handlowo-Usługowa
Białystok, ul. 27 Lipca 40/3
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku
15-732 Białystok, ul. Choroszczańska 31,
www.wse.edu.pl, e-mail: wydawnictwo@wse.edu.pl
Spis treści
W PROWADZENIE ...................................................................................................................... 5  
Cecylia Sadowska-Snarska
CZĘŚĆ I  
P OSTAWY PRACODAWCÓW WOBEC PROBLEMU GODZENIA ŻYCIA
ZAWODOWEGO Z RODZINNYM ........................................................................................... 9  
1.1. C EL , ZAKRES I METODA BADAŃ PRACODAWCÓW ....................................................... 11  
1.2. C HARAKTERYSTYKA BADANYCH FIRM ...................................................................... 13  
1.3. P ODEJŚCIE BADANYCH FIRM DO KWESTII RÓWNOWAGI MIĘDZY PRACĄ
ZAWODOWĄ A ŻYCIEM RODZINNYM PRACOWNIKÓW ................................................. 21  
1.4. S TOSOWANE ROZWIĄZANIA Z ZAKRESU „F AMILY F RIENDLY EMPLOYMENT ” ............ 25  
1.4.1. Pomoc pracownikom w organizacji opieki nad osobami zależnymi .............. 25  
1.4.2. Uwarunkowania rozwoju przyzakładowych placówek opieki nad
dzieckiem ....................................................................................................... 27  
1.4.3. Stosowanie rozwiązań z zakresu organizacji pracy oraz urlopów .................. 39  
1.4.4. Wsparcie pracowników podczas przerw w pracy związanych
z rodzicielstwem ............................................................................................ 44  
1.4.5. Wsparcie pracowników w aspekcie zdrowia i stylu życia .............................. 48  
1.4.6. Materialne wsparcie pracowników ................................................................. 50  
1.6. K ORZYSTANIE Z UPRAWNIEŃ PRACOWNICZYCH ........................................................ 52
1.5. D ZIAŁANIA FIRM W KIERUNKU ROZPOZNANIA POTRZEB I OCZEKIWAŃ
PRACOWNIKÓW DOTYCZĄCYCH GODZENIA PRACY Z RODZINĄ .................................. 56  
1.7. P RZESŁANKI I EFEKTY STOSOWANIA W FIRMIE ROZWIĄZAŃ PRZYJAZNYCH
PRACOWNIKOWI I JEGO RODZINIE .............................................................................. 59  
1.8. S AMOOCENA FIRMY ODNOŚNIE STOSOWANYCH ROZWIĄZAŃ Z ZAKRESU GODZENIA
ŻYCIA ZAWODOWEGO Z RODZINNYM ......................................................................... 63  
1.9. O CZEKIWANIA WOBEC PAŃSTWA W KWESTII UŁATWIEŃ GODZENIA PRACY
Z RODZINĄ ................................................................................................................. 67  
1.10. P ODSUMOWANIE ..................................................................................................... 69  
Cecylia Sadowska-Snarska
CZĘŚĆ II  
R OZWIĄZANIA SPRZYJAJĄCE RÓWNOWADZE PRACA - RODZINA W OPINII
BADANYCH PRACOBIORCÓW ............................................................................................ 79  
2.1. K ONTEKST BADAWCZY .............................................................................................. 81  
2.2. C EL , ZAKRES I METODA BADAŃ PRACOWNIKÓW ........................................................ 87  
2.3. C HARAKTERYSTYKA BADANEJ POPULACJI ................................................................ 89  
4 Spis treści
2.4. P RACA ZAWODOWA RESPONDENTÓW ......................................................................... 96  
2.5. P RACA ZAWODOWA A RODZINA ...............................................................................103  
2.6. K ORZYSTANIE Z ROZWIĄZAŃ UŁATWIAJĄCYCH GODZENIE ŻYCIA ZAWODOWEGO
Z RODZINNYM ..........................................................................................................114  
2.6.1. Rozwiązania ułatwiające opiekę nad małymi dziećmi .................................. 114  
2.6.2. Potrzeby i oczekiwania pracowników odnośnie tworzenia
przyzakładowych przedszkoli i żłobków ...................................................... 115  
2.6.3. Rozwiązania z zakresu organizacji pracy oraz urlopów ................................ 121  
2.6.4. Wsparcie podczas przerw w pracy związanych z rodzicielstwem.................123  
2.6.5. Rozwiązania związane z prozdrowotnym stylem życia ................................124  
2.6.6. Wsparcie materialne ...................................................................................... 125  
2.7. P RZYDATNOŚĆ UDZIELANEGO WSPARCIA W ZAKRESIE GODZENIA ŻYCIA
ZAWODOWEGO Z RODZINNYM .................................................................................. 126  
2.8. Ź RÓDŁO INFORMACJI NA TEMAT STOSOWANYCH W FIRMIE ROZWIĄZAŃ Z ZAKRESU
GODZENIA ŻYCIA ZAWODOWEGO Z RODZINNYM ...................................................... 130  
2.9. O CZEKIWANIA WOBEC PAŃSTWA W KWESTII UŁATWIEŃ W GODZENIU ŻYCIA
ZAWODOWEGO Z RODZINNYM .................................................................................. 132  
2.10. P ODSUMOWANIE .................................................................................................... 134  
Maciej Muczyński
CZĘŚĆ III  
D OSTOSOWANIE SYSTEMU INSTYTUCJONALNEJ OPIEKI NAD DZIEĆMI DO
POTRZEB PRACUJĄCYCH RODZICÓW ........................................................................... 143  
3.1. K ONTEKST BADAWCZY ............................................................................................ 145  
3.2. K ONCEPCJA BADANIA PRZEDSZKOLI I ŻŁOBKÓW ...................................................... 157  
3.2.1. Założenia badawcze ......................................................................................157  
3.2.2. Ogólna charakterystyka badanej populacji....................................................158  
3.3. O CENA SYSTEMU INSTYTUCJONALNEJ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM POD
WZGLĘDEM DOSTOSOWANIA DO POTRZEB PRACUJĄCYCH RODZICÓW ..................... 172  
3.4. P ODSUMOWANIE I WNIOSKI ...................................................................................... 233  
Cecylia Sadowska-Snarska, Maciej Muczyński
CZĘŚĆ IV  
W NIOSKI I REKOMENDACJE ........................................................................................... 245  
B IBLIOGRAFIA ....................................................................................................................... 257  
S PIS TABEL ............................................................................................................................. 264  
S PIS WYKRESÓW ....................................................................................................................271  
A NEKS .................................................................................................................................... 277  
I NFORMACJA O AUTORACH ..................................................................................................... 299
 
W PROWADZENIE
Publikacja została przygotowana w ramach projektu badawczo-wdrożenio-
wego „Elastyczne Przedszkole przy WSE w Białymstoku”, współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapi-
tał Ludzki, Poddziałanie 1.3.2. Projekty na rzecz promocji równych szans kobiet
i mężczyzn oraz godzenia życia zawodowego i rodzinnego.
Celem projektu było utworzenie wzorcowego przyzakładowego przedszkola
i w ten sposób przetestowanie tego rozwiązania jako ważnego instrumentu uła-
twiającego godzenie życia zawodowego z rodzinnym. Projekt był kierowany do
opiekunów małych dzieci, będących studentami lub pracownikami uczelni fun-
kcjonujących na terenie miasta Białystok.
Należy podkreślić, iż studenci i pracownicy uczelni są szczególnie narażeni
na trudności w godzeniu pracy zawodowej z życiem rodzinnym, a zwłaszcza
opieką nad dziećmi, gdyż praca zawodowa czy nauka wykonywane są w różnych
godzinach, w różne dni tygodnia, a nawet w soboty i niedziele, ze względu na
studia niestacjonarne.
W ramach projektu zostały również przeprowadzone ogólnopolskie badania,
których celem było ustalenie potrzeb, oczekiwań, możliwości stosowania instru-
mentów ułatwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym. Szczególną
uwagę zwrócono na organizację instytucjonalnej opieki nad dzieckiem, w tym
w miejscu pracy, w postaci przyzakładowych przedszkoli i żłobków.
W warunkach współczesnej gospodarki mamy do czynienia z rosnącymi trud-
nościami w łączeniu życia osobistego, zwłaszcza rodzinnego, z zawodowym. Od
pracowników oczekuje się coraz częściej ciągłego zdobywania nowych umie-
jętności, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zaangażowania i dyspozycyjności.
Nic więc dziwnego, że osoby przerywające pracę z powodu rozpoczęcia urlopu ma-
cierzyńskiego lub wychowawczego mają ogromne problemy z ponownym wej-
ściem na rynek pracy. W przypadku osób, które starają się łączyć obowiązki pra-
cownika z obowiązkami rodzica, koncentracja na karierze zawodowej często
wpływa negatywnie na wypełnianie ról rodzinnych. Podobne trudności w łącze-
niu obu ról dotyczą także osób sprawujących opiekę nad osobami niepełnospraw-
nymi bądź starszymi.
Konsekwencje braku równowagi między życiem rodzinnym a pracą to m.in.:
stres, frustracja, niższa jakość świadczonej pracy, konflikty, brak satysfakcji z pracy,
przesuwanie w czasie narodzin pierwszego dziecka. Negatywne skutki zachwia-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin