11.pdf

(144 KB) Pobierz
Odpowiedzialność jednostki w prawie międzynarodowym
Rozdział 11
Odpowiedzialność jednostki w prawie międzynarodowym
I. Wprowadzenie
§ 1. Odpowiedzialność jednostek za określone czyny w świetle prawa
międzynarodowego jest przejawem ograniczonej podmiotowości
prawnomiędzynarodowej jednostek (obok ochrony praw człowieka). Odpowiedzialność
ta obejmuje tzw. przestępstwa prawa narodów – delicta iuris gentium – m. in. piractwo
na morzu pełnym, handel niewolnikami, narkotykami, ludobójstwo (por. art. 42
Konstytucji RP). Nie ma jednolitej regulacji, swoistego kodeksu karnego.
§ 2. Źródła. Konwencje międzynarodowe przewidujące karanie jednostek za naruszenia
prawa międzynarodowego:
1. Konwencja Genewska z 1949 r. O traktowaniu jeńców wojennych – upoważnia
państwo wojujące do karania członków sił zbrojnych obcego państwa, jeśli
naruszyli postanowienia Konwencji, ale zobowiązuje państwa i do karania za
naruszenia członków własnych sił zbrojnych
2. Konwencja z 1948 roku o zapobieganiu i karaniu zbrodni ludobójstwa – osoby
za nie odpowiedzialne będą karane bez względu na to czy pełnią, pełniły
publiczne funkcje, są członkami organów konstytucyjnych czy osobami
prywatnymi; sądzeni – przez państwo na terytorium którego dopuszczali się
czynów wskazanych w Konwencji albo przez Trybunał specjalnie do tego
powołany
3. Konwencje dotyczące odpowiedzialności za akty terrorystyczne: tokijska,
montrealska, haska i inne
4. Ochrona materiałów nuklearnych
5. Obrót publikacjami obscenicznymi – konwencja genewska z 1923 roku
6. Ochrona dóbr kultury w czasie wojny – haska z 1953
§ 3. Podkreślić należy, iż co do zasady jednostka nie ponosi odpowiedzialności za
czyny popełnione przez nią w wykonaniu funkcji państwowy ch, w takim przypadku
odpowiada państwo, któremu można przypisać działanie jednostki. Może mieć jednak
miejsce bezpośrednia odpowiedzialność jednostki na podstawie prawa
międzynarodowego za określone zbrodnie.
§ 4. Pierwsze trybunały międzynarodowe sprawujące jurysdykcję w stosunku do
jednostek:
1/ Międzynarodowy Trybunał Wojskowy w Norymberdze
Po II wojnie hitlerowscy zbrodniarze byli sądzeni w krajach w których dopuszczali się
zbrodni według prawa krajowego, ale dla ‘głównych przestępców, których czynów nie
dało się dokładnie umiejscowić' , utworzono specjalny trybunał, przed którym
odpowiadali też sprawcy kierowniczy, podżegacze pomocnicy. Podstawą
1
odpowiedzialności było Porozumienie londyńskie w przedmiocie ścigania i karania
głównych przestępców wojennych Osi Europejskiej z 8 sierpnia 1945, któremu
towarzyszyła Karta Norymberska – statut Międzynarodowego Trybunału Wojskowego.
Statut określił zbrodnie, które podlegały kognicji Trybunału – zbrodnie przeciwko
pokojowi, zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciw ludzkości.
2/ Trybunał Tokijski
Został powołany na podstawie Proklamacji Gen. McArthura dla osądzenia japońskich
zbrodniarzy wojennych. Zakres przedmiotowy jurysdykcji był analogiczny do zakresu
jurysdykcji Trybunału Norymberskiego.
§ 4. Dziś jurysdykcję karną nad jednostkami na podstawie prawa międzynarodowego
sprawują Międzynarodowy Trybunał Karny dla byłej Jugosławii; Międzynarodowy
Trybunał Karny dla Rwandy oraz Międzynarodowy Trybunał Karny.
1/ Międzynarodowy Trybunał Karny dla byłej Jugosławii
Powstanie Trybunału. W 1992 roku Komisja Praw Człowieka ONZ potępiła czystki
etniczne w Bośni i Hercegowinie, zaś Rada Bezpieczeństwa wezwała państwa i
organizacje humanitarne do przekazywania informacji nt. zbrodni, powołała również
Komisję ekspertów do badania i analizowania tych informacji. Komisja stwierdziła, że
w b. Jugosławii dochodzi do poważnych naruszeń prawa humanitarnego – masowe
morderstwa, gwałty, czystki etniczne, niszczenie dobytku, obiektów kulturalnych i
religijnych; Komisja zaproponowała utworzenie Trybunału dla osądzenia tych czynów.
Rezolucją nr 808 z 1993 Rada Bezpieczeństwa na podstawie rozdziału VII Karty
Narodów Zjednoczonych powołała Trybunał Międzynarodowy dla osądzenia osób
odpowiedzialnych za poważne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego
popełnione na terytorium b. Jugosławii od 1991 roku. Rada Bezpieczeństwa wskazała,
że naruszenia, które miały miejsce, stanowią zagrożenie dla międzynarodowego pokoju
i bezpieczeństwa, a Rada ma w takich sytuacjach kompetencje do podjęcia wszelkich
środków, jakie uzna za stosowne.
Jurysdykcja MTK dla b. Jugosławii. Trybunał ma pierwszeństwo przed sądami
krajowymi , na jego żądanie sąd krajowy powinien przekazać mu sprawę. Orzekając,
Trybunał nie może skazać na karę śmierci.
a/ Jurysdykcja personalna: indywidualna odpowiedzialność karna osób które
zaplanowały, podżegały, wydały rozkaz, pomogły, współuczestniczyły w jakikolwiek
sposób w dokonywaniu określonych w statucie przestępstw niezależnie od tego , czy są
funkcjonariuszami, czy działały na rozkaz, czy działały jako organ państwa.
b/ Jurysdykcja terytorialna: obejmuje czyny dokonane na terytorium b. Jugosławii
c/ Jurysdykcja czasowa: czyny dokonane po 1 stycznia 1991 roku
d/ Jurysdykcja przedmiotowa: obejmuje przestępstwa wskazane w statucie.
2/ Międzynarodowy Trybunał Karny
Powstanie Trybunału. Utworzony na podstawie Rzymskiego Statutu
Międzynarodowego Trybunału Karnego z 17 lipca 1998, przyjętego na Konferencji
Narodów Zjednoczonych ds. utworzenia Międzynarodowego Trybunału Karnego (za
statutem: 120 państw, 7 przeciw, 21 się wstrzymało; dla wejścia w życie statutu
wymagano 60 ratyfikacji – wszedł w życie w 2002 roku; Polska ratyfikowała w 1999,
2
375849214.001.png
USA nie ratyfikowały). MTK nie jest organem ONZ, ma niezależną od ONZ
osobowość prawną. Działa w sposób stały, ma siedzibę w Hadze.
Jurysdykcja MTK . Jurysdykcja Trybunału obejmuje ludobójstwo, zbrodnie wojenne
(nie obejmuje użycia broni chemicznej i biologicznej, jądrowej; użycia min
przeciwpiechotnych), zbrodnie przeciwko ludzkości oraz zbrodnię agresji (jurysdykcja
w tym zakresie jeszcze nie funkcjonuje wobec braku definicji tej zbrodni).
Uruchamianie jurysdykcji Trybunału (tzw. trigger mechanism ):
1. sprawę może wnieść do prokuratora każde państwo-strona
2. sprawę może wnieść Rada Bezpieczeństwa
3. prokurator może wszcząć postępowanie z urzędu.
W syt. 1 i 3 na jurysdykcję MTK potrzebna jest zgoda państwa obywatelstwa
podejrzanego albo na terytorium którego doszło do zbrodni (w pkt 2 – zgoda nie
musi być wyrażona, ponieważ jest to wiążąca decyzja RB podjęta na podst. Rozdz. VII
KNZ)
Przystąpienie państwa do statutu oznacza zgodę na jurysdykcję MTK.
Jurysdykcja Trybunału ma charakter subsydiarny wobec sądów krajowych:
postępowanie może być wszczęte jedynie jeśli sądy krajowe nie chcą/nie są w stanie
ścigać i ukarać sprawców
II. Dokumenty
1. Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego
(Dz.U. z 2003 roku, nr 78, poz. 708)
Art. 5. 1. Jurysdykcja Trybunału jest ograniczona do najpoważniejszych zbrodni wagi
międzynarodowej. Jurysdykcja Trybunału na podstawie niniejszego statutu obejmuje
następujące zbrodnie:
(a) zbrodnię ludobójstwa;
(b) zbrodnie przeciwko ludzkości;
(c) zbrodnie wojenne;
(d) zbrodnię agresji.
2. Trybunał wykonuje jurysdykcję w odniesieniu do zbrodni agresji, gdy tylko zostanie
przyjęte postanowienie zgodnie z artykułami 121 i 123 definiujące tę zbrodnię oraz
określające warunki wykonywania przez Trybunał jurysdykcji w odniesieniu do tej
zbrodni. Powyższe postanowienie powinno być zgodne z odpowiednimi
postanowieniami Karty Narodów Zjednoczonych.
Art. 6. Dla celów niniejszego statutu "ludobójstwo" oznacza którykolwiek z
następujących czynów, dokonany z zamiarem zniszczenia w całości lub części grupy
narodowej, etnicznej, rasowej lub religijnej, takich jak:
(a) zabójstwo członków grupy;
(b) spowodowanie poważnego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia psychicznego
członków grupy;
(c) rozmyślne stworzenie dla grupy warunków życia, obliczonych na spowodowanie
jej całkowitego lub częściowego zniszczenia fizycznego;
(d) stosowanie środków, które mają na celu wstrzymanie urodzin w obrębie grupy;
3
(e) przymusowe przekazywanie dzieci członków grupy do innej grupy.
Art. 7. 1. Dla celów niniejszego statutu "zbrodnia przeciwko ludzkości" oznacza
którykolwiek z następujących czynów, popełniony w ramach rozległego lub
systematycznego, świadomego ataku skierowanego przeciwko ludności cywilnej:
(a) zabójstwo;
(b) eksterminacja;
(c) niewolnictwo;
(d) deportacja lub przymusowe przemieszczanie ludności;
(e) uwięzienie lub inne dotkliwe pozbawienie wolności fizycznej z naruszeniem
podstawowych reguł prawa międzynarodowego;
(f) tortury;
(g) zgwałcenie, niewolnictwo seksualne, przymusowa prostytucja, wymuszona ciąża,
przymusowa sterylizacja oraz jakiekolwiek inne formy przemocy seksualnej
porównywalnej wagi;
(h) prześladowanie jakiejkowiek możliwej do zidentyfikowania grupy lub zbiorowości
z powodów politycznych, rasowych, narodowych, etnicznych, kulturowych,
religijnych, płci (gender) w rozumieniu ustępu 3 lub z innych powodów
powszechnie uznanych za niedopuszczalne na podstawie prawa
międzynarodowego, w związku z jakimkolwiek czynem, do którego odnosi się
niniejszy ustęp, lub z jakąkolwiek zbrodnią objętą jurysdykcją Trybunału;
(i) wymuszone zaginięcia osób;
(j) zbrodnia apartheidu;
(k) inne nieludzkie czyny o podobnym charakterze celowo powodujące ogromne
cierpienie lub poważne uszkodzenie ciała albo zdrowia psychicznego lub
fizycznego.
2. W rozumieniu ustępu 1:
(a) "atak skierowany przeciwko ludności cywilnej" oznacza sposób działania,
polegający na wielokrotnym dopuszczaniu się czynów opisanych w ustępie 1
skierowanych przeciwko ludności cywilnej, podjęty stosownie do lub dla wsparcia
polityki państwowej lub organizacyjnej zakładającej dokonanie takiego ataku;
(b) "eksterminacja" obejmuje celowe stworzenie takich warunków życia, inter alia,
pozbawienie dostępu do jedzenia i opieki medycznej, które są obliczone na
wyniszczenie części ludności;
(c) "niewolnictwo" oznacza realizowanie niektórych lub wszystkich uprawnień
związanych z prawem własności w stosunku do człowieka oraz obejmuje realizację
tych uprawnień w zakresie handlu ludźmi, a w szczególności kobietami i dziećmi;
(d) "deportacja lub przymusowe przemieszczanie ludności" oznacza zmuszenie ludzi
do zmiany ich zgodnego z prawem miejsca zamieszkania połączone z wydaleniem
lub innymi przymusowymi działaniami, bez podstawy w prawie
międzynarodowym;
(e) "tortury" oznaczają celowe zadawanie dotkliwego bólu lub cierpienia, fizycznego
bądź psychicznego, jakiejkolwiek osobie będącej pod opieką lub pod kontrolą
oskarżonego; termin ten nie obejmuje bólu i cierpienia wynikających jedynie ze
zgodnych z prawem sankcji, nieodłącznie związanych z tymi sankcjami lub
wywołanych przez nie przypadkowo;
4
(f) "wymuszona ciąża" oznacza bezprawne uwięzienie kobiety, której zajście w ciążę
nastąpiło na skutek przemocy, z zamiarem wpłynięcia na skład etniczny
jakiejkolwiek grupy ludności lub dokonania innych poważnych naruszeń prawa
międzynarodowego; niniejsza definicja w żadnym razie nie może być rozumiana
jako naruszająca prawo krajowe dotyczące ciąży;
(g) "prześladowanie" oznacza celowe i dotkliwe, sprzeczne z prawem
międzynarodowym, pozbawianie podstawowych praw jakiejkolwiek grupy lub
wspólnoty z powodu jej tożsamości;
(h) "zbrodnia apartheidu" oznacza niehumanitarne działania o charakterze podobnym
do opisanych w ustępie 1, dokonane w ramach zinstytucjonalizowanego ustroju
ukierunkowanego na systematyczny ucisk oraz przewagę jednej grupy rasowej nad
jakąkolwiek inną grupą lub grupami rasowymi oraz dokonane w zamiarze
utrzymania tego ustroju;
(i) "wymuszone zaginięcia osób" oznaczają zatrzymanie, aresztowanie lub porwanie
osób przez Państwo lub organizację polityczną lub z ich upoważnienia, przy ich
poparciu lub milczącej zgodzie, a następnie odmowę przyznania faktu tego
pozbawienia wolności lub odmowę przekazania informacji dotyczących losu i
miejsca pobytu tych ludzi, z zamiarem pozbawienia ich ochrony prawnej przez
dłuższy okres czasu.
3. Dla celów niniejszego statutu przyjmuje się, że pojęcie "płeć" (gender) odnosi się do
dwóch płci: męskiej i żeńskiej w kontekście społecznym. Pojęcie "płeć" (gender) nie ma
żadnego innego znaczenia od wskazanego powyżej.
Art. 8 1. Trybunał posiada jurysdykcję w odniesieniu do zbrodni wojennych, w
szczególności popełnionych w ramach realizacji planu lub polityki albo kiedy zbrodnie
te są popełniane na szeroką skalę.
2. Dla celów niniejszego statutu "zbrodnie wojenne" oznaczają:
(a) poważne naruszenia Konwencji Genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r., mianowicie
jakiekolwiek z wymienionych poniżej działań skierowanych przeciwko ludziom
lub dobrom chronionym na podstawie postanowień odpowiedniej Konwencji
Genewskiej:
(i) zamierzone zabójstwo;
(ii) tortury lub nieludzkie traktowanie, w tym eksperymenty biologiczne;
(iii) umyślne sprawianie wielkich cierpień albo ciężkich uszkodzeń ciała i
zdrowia;
(iv) poważne zniszczenia i przywłaszczania mienia, nieusprawiedliwione
koniecznością wojskową i dokonywane bezprawnie i samowolnie;
(v) zmuszanie jeńców wojennych lub innych chronionych osób do służby w
siłach zbrojnych mocarstwa nieprzyjacielskiego;
(vi) umyślne pozbawianie jeńców wojennych lub innych chronionych osób prawa
do rzetelnego procesu prowadzonego w normalnym trybie;
(vii) bezprawna deportacja lub przesiedlenie albo bezprawne pozbawianie
wolności;
(viii) branie zakładników;
(b) inne poważne naruszenia praw i zwyczajów prawa międzynarodowego mających
zastosowanie do konfliktów zbrojnych o międzynarodowym charakterze,
mianowicie:
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin