Karty obserwacji osiągnięć postępów w nauce
ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu
lekkim klas I-III nauczania zintegrowanego
Opracowały:
Barbara Elżbieta Kuczyńska
Małgorzata Lesiewicz
nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 5 w Łomży
Listopad 2003 r.
Realizacja programu nauczania, zdobywane przez uczniów wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej i okresowej obserwacji. Obserwacja powinna być prowadzona w różny sposób. W czasie lekcji nauczyciel powinien obserwować pracę uczniów, ich zachowanie, umiejętność pracy w zespole i pracy samodzielnej oraz stopień przyswojonych wiadomości i umiejętności. W ocenianiu obserwacja postępów ucznia w nauce spełnia funkcję informacyjną, diagnostyczną oraz określa osiągnięcia i wskazuje, co należy robić dalej, aby wyniki były lepsze.
Bieżącą i okresową obserwację można uzupełnić po realizacji pewnych części materiału stosując: prace pisemne, dyktanda, zadania tekstowe, ćwiczenia praktyczne, zadania problemowe, konkursy. W obserwacji i ocenianiu wiadomości i umiejętności zawsze należy uwzględnić indywidualne możliwości ucznia, jego wysiłek, zaangażowanie, systematyczność. Biorąc pod uwagę specyfikę i poziom klasy nauczyciel może konstruować odpowiednie narzędzia do obserwacji.
W tym celu opracowałyśmy karty obserwacji postępów ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.
KARTA OBSERWACJI UCZNIA KLASY I
Imię i nazwisko ucznia ………………………………………………………………
Klasa …………………………………………………………………………………
Rok szkolny ………………………………………………………………………….
Imię i nazwisko wychowawcy (wychowawców) …………………………………………………………………………………………
Skala osiągnięć:A – wspaniale
B – bardzo dobrze
C – dobrze
D – zadowalająco
E – słabo
F – musisz popracować
- umiejętność nie była kształtowana w danym okresie
¨ Rozwój poznawczy
I
II
III
IV
Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców.
Umie dzielić wyrazy na sylaby, sylaby na głoski.
Słucha tekstu czytanego przez nauczyciela, opowiadań, audycji radiowych.
Potrafi wypowiedzieć się krótkimi zdaniami na bliskie dziecku tematy.
Recytuje krótkie rymowane teksty z pamięci.
Dokonuje analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej prostych wyrazów.
Poprawnie odtwarza kształt liter.
Zna litery.
Potrafi samodzielnie napisać swoje imię
i pisać trzy- czteroliterowe wyrazy.
Określa wzajemne położenie przedmiotów.
Klasyfikuje przedmioty według podanego warunku.
Rozpoznaje i zapisuje liczby do 10.
Ma ukształtowane pojęcie liczby od 0 do 10.
Rozpoznaje i nazywa kwadrat, koło i trójkąt.
...
agaron70