1.Kontrola zmiennej niezależnej na przykładzie modelu eksperymentalnego2.Porównaj: klasyfikacja, systematyzacja, typologia3.Główne zadania i zakres stosowalności współczesnych teorii testów ( Nowakowska ?)4.Pojecie i założenia logicznej teorii języka5.Efekt oczekiwań interpersonalnych badacza (OIB)6.Pojecie psychologii z perspektywy teorii pomiarów i testów7.Motywacja osoby badanej8.Racjonalizacja czynności i idealizacja świadomości9.Schematy wnioskowania statystycznego10.Wynik prawdziwy: Gullixen, Lord i Novick11.Klasyfikacja hipotez wg Nowaka12.Równoznaczność, pojęcie, znaczenie – logiczna charakterystyka13.Hipotezy wg Madsena i podział14.Model Ex Post Facto - odmiana konfirmacyjna, charakterystyka metodologiczna, ocena istotności zmiennych, sposób zbierania danych)15.Teorie wg Madsena 16. Zasady klasyfikacji modeli badawczych 17. Aksjomaty teoretyczne Gullixena, Lorda i Novicka18. Reguły dedukcyjne19. Ocena istotności zmiennych w EX Post Facto20. Klasyfikacja nauki, kryteria klasyfikacji nauk21. Podział epistemologiczny w/g Madsena22. Społeczno-naukowe przesłanki formułowania problemów badawczych23. Znaczenie a odniesienie przedmiotowe. Analiza porównawcza
24. Zdania fikcjonalne25. IRT + definicje i założenia 26. Obieg informacji między sferą praktyki a teorią27. Zmienne niespecyficzne zagregowane28. Istota i rodzaje praw naukowych + struktura dowodu naukowego29. Język sformalizowany a potoczny30. Zmienne instrumentalne w MR31. Zmienna pośrednicząca i konstrukt hipotetyczny, porównanie zmiennych pośredniczących z konstruktami hipotetycznymi32. Praktyka i teoria wg Siemianowskiego (Brzeziński - strona 58)33. reprezentacyjny model schematów poznawczych34. Ogólny schemat poznania naukowego35. Moc rozdzielcza wskaźnika teoretycznego36. Trafność teoretyczna testów psychologicznych 37. Pojecie zmiennej + rodzaje38. Pomiar i jego rola w poznaniu naukowym39. Podstawowe kategorie gramatyczne i ich indeksy40. Aspekty trafności testu psychologicznego
41. Sposoby kontroli WSH (str 96 Brzeziński)42. W/g Kmity logika jest nauka humanistyczna ; dlaczego? 43. Jak buduje się wskaźniki w teście + pojęcie wskaźnika44. Rodzaje reguł semantycznych45. Różne ujęcie metodologii46. Teoria nauki wg Madsena + struktura47. Model quasi eksperymentalny48. Klasyczny rachunek logiczny49. Psychologia a model nauk praktycznych50. Aksjomaty i aksjomatyczne systemy dedukcyjne (podać ich cechy)51. Zjawisko reprezentacyjności w teorii pomiarów 52. Formy podziału teorii wg Madsena53. Problem badawczy i jego rodzaje + pojecie optymalnej sytuacji problemu badawczego54. Zadania i pojęcie logicznej teorii nauki + funkcje LTN
55. Podział na czynną i bierną znajomość metodologii + cele nauczania56. Kuhn- teoria rozwoju nauki57. Eksplikacje58. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna 59. Predykcja, postdykcja i retrodykcja- coś tam o "wyjaśnieniu"60. Definicje równościowe i nierównościowe61. Klasyfikacje zmiennych62. Relacje między procesem, modelem, planem, procedurami + opis63. Trafność wewnętrzna i czynniki zakłócające planu eksperymentalnego + badania eksperymentalne64. Klasyfikacja definicji + sposoby65. Cele poznania naukowego wew + zew66. Pojęcie i podst. odmiany modelu wielokrotnej regresji MR
67. Pytania źle postawione, zasadniczo nierozstrzygalne, praktycznie nierozstrzygalne68. Analiza porównawcza i weryfikacja jako sposób kontrolowania hipotez niestatystycznych, sprawdzanie hipotez niestatystycznych69. Cele i funkcje poznania naukowego - rozróżnienie natury terminologicznej - kmita70. Przekształcenia homomorficzne i izomorficzne powodzenia71. Pojęcie i rola randomizacji w badaniu eksperymentalnym72. Pojęcie dziedziny języka, modelu semantycznego języka i standardowego modelu semantycznego języka 73. Pojęcie i funkcje normalizacji testu psychologicznego 74. Rodzaje błędów standardowych75. Moc predykatywna predykatorów teoretycznych76. Optymalne cele nauki wg Watkinsa 77. Plan badawczy na przykładzie eksperymentalnego78. Podstawowe typy relacji79. Realizm psychologiczny i realizm życiowy 80. Pojęcie, struktura i funkcjonowanie świadomości metodologicznej81. Warunek wystarczający a warunek niezbędny, konieczny (krytyczny)82. Pojęcie dyskryminatywności narzędzia badawczego 83. Zagadnienie jednoznaczności reprezentacji jako jednego z podstawowych problemów teorii pomiaru84. Trafność zewnętrzna planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające – (problemy)85. Porównanie wyjaśniania faktów szczegółowych oraz prawdziwości 86. Zagadnienia statusu motywacji osoby badanej (SM)87. Racjonalizacja czynności i idealizacja świadomości jako metody logiki (szersze znaczenie)88. Struktura wnioskowania statystycznego – (schemat) 89. Definicje, charakterystyka formalna i charakterystyka pojęciowa zdań 90. Cele wewn. nauki wg Such’a
91. Nomologiczno-dedukcyjny model wyjaśniania
92. OIOB93. Teoria testów. Pojęcie losowości wyniku testowego i jej źródła 94. zmienna niezależna a zmienna zal. w modelu eksperymentalnym, ocena istotności wpływu niezależnej na zależną (Ω2 ?) 95. Idealizacyjna koncepcja operacjonalizacji96. Proces badawczy jako analiza wariancji97. logiczna teoria języka - erotyka98. Eksperymentalny model badawczy a eksperyment w znaczeniu potocznym99. Relacje między metodologią a logiką100. Zasady wyboru optymalnego testu istotności różnic lub optymalnej miary siły związku między zmiennymi. - OIB - Hipotezy wg Brzezińskiego (1,2,3,4,..6,7,8,etap procesu badawczego) - Eksplikacje (+ wszystkie tego odmiany) - Eksplanandum - Rozwój nauki wg Kuhna - Paradygmat101. Paradygmaty...
102. wymień podstawowe rodzaje błedow w pomiarze w testach psychologicznych103. co to jest nauka- omów stanowiska104. budowa/konstrukcje predykatów teoretycznych105. Metodologia modelu E (eksperymentalny)106. Pytania fikcyjne107. Indywidualizm anty-indywidualizm porównać 108. społeczno-praktyczne i poznawczo-naukowe przesłanki formułowania problemów badawczych.109. "znaczenie" a "odniesienie" przedmiotowe.Analiza porównawcza.110. Epistemologiczna klasyfikacja teorii Madsena111. Model wielokrotnej regresji (pojęcie i odmiany) + zasady konstruowania zmiennych jakościowych w MR (zm. instrumentalnych) 112. Porównanie sprawdzania i weryfikacji hipotez
113. porównanie sposobów ujmowania wyniku prawdziwego przez: Gulliksena, Lorda, Novicka114. cele i pojecie nauki wg Poopersa i Lutkina(czy coś w tym rodzaju) 115. Coś z prawami idealizacyjnymi, idealizm
116. Rodzaje i założenia zdań pytających.117. Pozametodologiczne wyznaczniki przebiegu procesu badawczego
118. Plan badawczy
119. Typy relacji
120. Ogólna charakterystyka klasycznego rachunku logicznego121. Wyjaśnianie i wyjaśnienie... Rodzaje. Wyjaśnienie a wynikanie122. Mnogościowa konstrukcja zmiennej ilościowej123. Analiza porównawcza form metodologicznych.
124. różnice miedzy terminem "eksperyment" a modelem eksperymentalnym125. pojecie zmiennej 126. co to jest relacja i podst. jej odmiany 127. metodologia jako nauka. Relacja. Relacje pomiedzy metodologią a nauką128. zasady doboru próby badawczej129. reguły prawdziwości zdań130. warunki prawidłowej hipotezy131. Postępowanie Badawcze i Post. Diagnostyczne -podobieństwa i różnice
132. Metodologiczny status tzw. niespecyficznych zmiennych za agregowanych133. Obieg informacji między sferą praktyczną, społeczną a sferą nauki134. Istota i podstawa praw naukowych+ naukoznawstwo135. pojęcie znaczenia w teorii pomiaru i jego paralele z LTJ (podobno wg. Coombsa)136. Metodologiczny charakter modelu EPF, model EPF, istota zmiennej niezależnej w EPF, ocena137. Konstrukcja mnogościowa zmiennej ciągłej138. Porównanie procesów badawczych wg Bbrzezińskiego, Spendla i kogoś jeszcze (taka tabelka z wykładów) 139. Porównanie zmiennych pośredniczących z konstruktami hipotetycznymi140. rodzaje nieadekwatności w definicjach sprawozdawczych141. argumenty za i przeciw podziałowi na psychologie akademicka i stosowaną
142. eksperyment klasyczny wg Milla a eksper. statystyczny Fishera
143. jak konstruujemy wskaźniki w opracowaniu skal narzędzi badawczych/w określaniu wyników
144. omów koncepcje wskazówek sugerujących osobie treść hipotezy badawczej (coś tu maWSH)
145. rygoryzm a anarchizm metodologiczny
146. współpraca badacza z badanym
147. zamiana zmiennych jednościowych w modelu regresyjnym
148. z teoretycznego na empiryczny
149. dedukcyjne formy języka
150. plany eksperymentalne – różne odmiany
151. oczekiwania interpersonalne osoby badanej do badania
152. nieadekwatność definicji sprawozdawczej (albo innej np. sprawdzalnej…nie wiem
153. LPO – Lęk przed oceną
154. jak prawidłowo formułować hipotezy
155. przebieg informacji między sferą praktyczną a teoretyczna (tylko czego te sfery??)
156. ctj. Wg Kuhna empiryzm metodologiczny
157. klasyfikacja uwarunkowań procesu badawczego (podobno chodzi o zewn. i wewn.)
158. klasyfikacje pytań badawczych
159. moc rozdzielcza wskaźników empirycznych
160. poznawcze, naukowe, społeczne przesłanki formułowania problemów badawczych
161. model semantyczny i standardowy ( padło jakieś hasło o dziedziczeniu języka )
162. kategorie ontologiczne mnogościowe
163. status motywacyjny osoby badanej wg Madsena (J o jakiś nowy Pan )
164. podstawowe odmiany reakcji - Kmita
165. teoria mnogościowa konstrukcji zmiennych (Kmita)
166. scharakteryzuj zdanie pytające
167. operacjonalizacja wg Hornowskiej
168. formalne właściwości teorii wg Madsena
169. klasyfikacja wskaźników
170. kategorie gramatyczne: podstawowe i poboczne
171. zmienne pośredniczące a konstrukt hipotetyczny
172. reguły prawdziwości zdań
173. nieformalne podejście w teorii testów
174. jak konstruujemy wskaźniki
175. hipotezy badawcze
176. wyjaśnienia pojęcia nosowości wyniku testowego i jej źródła (Nowakowska)
177. typy metodologii
178. reguły dedukcyjne i ich znaczenie w języku
179. podział nauk wg Groblera
180. schemat poznania naukowego i cechy wiedzy naukowej
4
spodpowieki