spis pytan na metodologie.doc

(44 KB) Pobierz
1

 

1.Kontrola zmiennej niezależnej na przykładzie modelu eksperymentalnego
2.Porównaj: klasyfikacja, systematyzacja, typologia
3.Główne zadania i zakres stosowalności współczesnych teorii testów ( Nowakowska ?)
4.Pojecie i założenia logicznej teorii języka
5.Efekt oczekiwań interpersonalnych badacza (OIB)
6.Pojecie psychologii z perspektywy teorii pomiarów i testów
7.Motywacja osoby badanej
8.Racjonalizacja czynności i idealizacja świadomości
9.Schematy wnioskowania statystycznego
10.Wynik prawdziwy: Gullixen, Lord i Novick
11.Klasyfikacja hipotez wg Nowaka
12.Równoznaczność, pojęcie, znaczenie – logiczna charakterystyka
13.Hipotezy wg Madsena i podział
14.Model Ex Post Facto - odmiana konfirmacyjna, charakterystyka metodologiczna, ocena istotności zmiennych, sposób zbierania danych)
15.Teorie wg Madsena
16. Zasady klasyfikacji modeli badawczych
17. Aksjomaty teoretyczne Gullixena, Lorda i Novicka
18. Reguły dedukcyjne
19. Ocena istotności zmiennych w EX Post Facto
20. Klasyfikacja nauki, kryteria klasyfikacji nauk
21. Podział epistemologiczny w/g Madsena
22. Społeczno-naukowe przesłanki formułowania problemów badawczych
23. Znaczenie a odniesienie przedmiotowe. Analiza porównawcza

24. Zdania fikcjonalne
25. IRT + definicje i założenia
26. Obieg informacji między sferą praktyki a teorią
27. Zmienne niespecyficzne zagregowane
28. Istota i rodzaje praw naukowych + struktura dowodu naukowego
29. Język sformalizowany a potoczny
30. Zmienne instrumentalne w MR
31. Zmienna pośrednicząca i konstrukt hipotetyczny, porównanie zmiennych pośredniczących z konstruktami hipotetycznymi
32. Praktyka i teoria wg Siemianowskiego (Brzeziński - strona 58)
33. reprezentacyjny model schematów poznawczych
34. Ogólny schemat poznania naukowego
35. Moc rozdzielcza wskaźnika teoretycznego
36. Trafność teoretyczna testów psychologicznych
37. Pojecie zmiennej + rodzaje
38. Pomiar i jego rola w poznaniu naukowym
39. Podstawowe kategorie gramatyczne i ich indeksy
40. Aspekty trafności testu psychologicznego

41. Sposoby kontroli WSH (str 96 Brzeziński)
42. W/g Kmity logika jest nauka humanistyczna ; dlaczego?
43. Jak buduje się wskaźniki w teście + pojęcie wskaźnika
44. Rodzaje reguł semantycznych
45. Różne ujęcie metodologii
46. Teoria nauki wg Madsena + struktura
47. Model quasi eksperymentalny
48. Klasyczny rachunek logiczny
49. Psychologia a model nauk praktycznych
50. Aksjomaty i aksjomatyczne systemy dedukcyjne (podać ich cechy)
51. Zjawisko reprezentacyjności w teorii pomiarów
52. Formy podziału teorii wg Madsena
53. Problem badawczy i jego rodzaje + pojecie optymalnej sytuacji problemu badawczego
54. Zadania i pojęcie logicznej teorii nauki + funkcje LTN

55. Podział na czynną i bierną znajomość metodologii + cele nauczania
56. Kuhn- teoria rozwoju nauki
57. Eksplikacje
58. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna
59. Predykcja, postdykcja i retrodykcja- coś tam o "wyjaśnieniu"
60. Definicje równościowe i nierównościowe
61. Klasyfikacje zmiennych
62. Relacje między procesem, modelem, planem, procedurami + opis
63. Trafność wewnętrzna i czynniki zakłócające planu eksperymentalnego + badania eksperymentalne
64. Klasyfikacja definicji + sposoby
65. Cele poznania naukowego wew + zew
66. Pojęcie i podst. odmiany modelu wielokrotnej regresji MR

67. Pytania źle postawione, zasadniczo nierozstrzygalne, praktycznie nierozstrzygalne
68. Analiza porównawcza i weryfikacja jako sposób kontrolowania hipotez niestatystycznych, sprawdzanie hipotez niestatystycznych
69. Cele i funkcje poznania naukowego - rozróżnienie natury terminologicznej - kmita
70. Przekształcenia homomorficzne i izomorficzne powodzenia
71. Pojęcie i rola randomizacji w badaniu eksperymentalnym
72. Pojęcie dziedziny języka, modelu semantycznego języka i standardowego modelu semantycznego języka
73. Pojęcie i funkcje normalizacji testu psychologicznego
74. Rodzaje błędów standardowych
75. Moc predykatywna predykatorów teoretycznych
76. Optymalne cele nauki wg Watkinsa
77. Plan badawczy na przykładzie eksperymentalnego
78. Podstawowe typy relacji
79. Realizm psychologiczny i realizm życiowy
80. Pojęcie, struktura i funkcjonowanie świadomości metodologicznej
81. Warunek wystarczający a warunek niezbędny, konieczny (krytyczny)
82. Pojęcie dyskryminatywności narzędzia badawczego
83. Zagadnienie jednoznaczności reprezentacji jako jednego z podstawowych problemów teorii pomiaru
84. Trafność zewnętrzna planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające – (problemy)
85. Porównanie wyjaśniania faktów szczegółowych oraz prawdziwości
86. Zagadnienia statusu motywacji osoby badanej (SM)
87. Racjonalizacja czynności i idealizacja świadomości jako metody logiki (szersze znaczenie)
88. Struktura wnioskowania statystycznego – (schemat)
89. Definicje, charakterystyka formalna i charakterystyka pojęciowa zdań
90. Cele wewn. nauki wg Such’a

91. Nomologiczno-dedukcyjny model wyjaśniania

92. OIOB
93. Teoria testów. Pojęcie losowości wyniku testowego i jej źródła
94. zmienna niezależna a zmienna zal. w modelu eksperymentalnym, ocena istotności wpływu niezależnej na zależną (Ω2 ?) 
95. Idealizacyjna koncepcja operacjonalizacji
96. Proces badawczy jako analiza wariancji
97. logiczna teoria języka - erotyka
98. Eksperymentalny model badawczy a eksperyment w znaczeniu potocznym
99. Relacje między metodologią a logiką
100. Zasady wyboru optymalnego testu istotności różnic lub optymalnej miary siły związku między zmiennymi.
         - OIB
         - Hipotezy wg Brzezińskiego (1,2,3,4,..6,7,8,etap procesu badawczego)
         - Eksplikacje (+ wszystkie tego odmiany)
         - Eksplanandum
         - Rozwój nauki wg Kuhna
         - Paradygmat
101. Paradygmaty...

102. wymień podstawowe rodzaje błedow w pomiarze w testach psychologicznych
103. co to jest nauka- omów stanowiska
104. budowa/konstrukcje predykatów teoretycznych
105. Metodologia modelu E (eksperymentalny)
106. Pytania fikcyjne
107. Indywidualizm anty-indywidualizm porównać
108. społeczno-praktyczne i poznawczo-naukowe przesłanki formułowania problemów badawczych.
109. "znaczenie" a "odniesienie" przedmiotowe.Analiza porównawcza.
110. Epistemologiczna klasyfikacja teorii Madsena
111. Model wielokrotnej regresji (pojęcie i odmiany) + zasady konstruowania zmiennych jakościowych w MR (zm. instrumentalnych)
112. Porównanie sprawdzania i weryfikacji hipotez

113. porównanie sposobów ujmowania wyniku prawdziwego przez: Gulliksena, Lorda, Novicka
114. cele i pojecie nauki wg Poopersa i Lutkina(czy coś w tym rodzaju)    
115. Coś z prawami idealizacyjnymi, idealizm

116. Rodzaje i załenia zdań pytających.
117. Pozametodologiczne wyznaczniki przebiegu procesu badawczego

118. Plan badawczy

119. Typy relacji

120. Ogólna charakterystyka klasycznego rachunku logicznego
121. Wyjaśnianie i wyjaśnienie... Rodzaje. Wyjaśnienie a wynikanie
122. Mnogościowa konstrukcja zmiennej ilościowej
123. Analiza porównawcza form metodologicznych.

124. różnice miedzy terminem "eksperyment" a modelem eksperymentalnym
125. pojecie zmiennej
126. co to jest relacja i podst. jej odmiany
127. metodologia jako nauka. Relacja. Relacje pomiedzy metodologią a nauką
128. zasady doboru próby badawczej
129. reguły prawdziwości zdań
130. warunki prawidłowej hipotezy
131. Postępowanie Badawcze i Post. Diagnostyczne -podobieństwa i różnice

132. Metodologiczny status tzw. niespecyficznych zmiennych za agregowanych
133. Obieg informacji między sferą praktyczną, społeczną a sferą nauki
134. Istota i podstawa praw naukowych+ naukoznawstwo
135. pojęcie znaczenia w teorii pomiaru i jego paralele z LTJ (podobno wg. Coombsa)
136. Metodologiczny charakter modelu EPF, model EPF, istota zmiennej niezależnej w EPF, ocena
137. Konstrukcja mnogościowa zmiennej ciągłej
138. Porównanie procesów badawczych wg Bbrzezińskiego, Spendla i kogoś jeszcze (taka tabelka z wykładów)
139. Porównanie zmiennych pośredniczących z konstruktami hipotetycznymi
140. rodzaje nieadekwatności w definicjach sprawozdawczych
141. argumenty za i przeciw podziałowi na psychologie akademicka i stosowaną

142. eksperyment klasyczny wg Milla a eksper. statystyczny Fishera

143. jak konstruujemy wskaźniki w opracowaniu skal narzędzi badawczych/w określaniu wyników

144. omów koncepcje wskazówek sugerujących osobie treść hipotezy badawczej (coś tu maWSH)

145. rygoryzm a anarchizm metodologiczny

146. współpraca badacza z badanym

147. zamiana zmiennych jednościowych w modelu regresyjnym

148. z teoretycznego na empiryczny

149. dedukcyjne formy języka

150. plany eksperymentalne – różne odmiany

151. oczekiwania interpersonalne osoby badanej do badania

152. nieadekwatność definicji sprawozdawczej (albo innej np. sprawdzalnej…nie wiem

153. LPO – Lęk przed oceną

154. jak prawidłowo formułować hipotezy

155. przebieg informacji między sferą praktyczną a teoretyczna (tylko czego te sfery??)

156. ctj. Wg Kuhna empiryzm metodologiczny

157. klasyfikacja uwarunkowań procesu badawczego (podobno chodzi o zewn. i wewn.)

158. klasyfikacje pytań badawczych

159. moc rozdzielcza wskaźników empirycznych

160. poznawcze, naukowe, społeczne przesłanki formułowania problemów badawczych

161. model semantyczny i standardowy  ( padło jakieś hasło o dziedziczeniu języka )

162. kategorie ontologiczne mnogościowe

163. status motywacyjny osoby badanej wg Madsena (J o jakiś nowy Pan )

164. podstawowe odmiany reakcji - Kmita

165. teoria mnogościowa konstrukcji zmiennych (Kmita)

166. scharakteryzuj zdanie pytające

167. operacjonalizacja wg Hornowskiej

168. formalne właściwości teorii wg Madsena

169. klasyfikacja wskaźników

170. kategorie gramatyczne: podstawowe i poboczne

171. zmienne pośredniczące a konstrukt hipotetyczny

172. reguły prawdziwości zdań

173. nieformalne podejście w teorii testów

174. jak konstruujemy wskaźniki

175. hipotezy badawcze

176. wyjaśnienia pojęcia nosowości wyniku testowego i jej źródła (Nowakowska)

177. typy metodologii

178. reguły dedukcyjne i ich znaczenie w języku

179. podział nauk wg Groblera

180. schemat poznania naukowego i cechy wiedzy naukowej

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin