(Microsoft Word - warunki techniczne pojazd_363w.pdf

(471 KB) Pobierz
QPrint
2004-04-04
zm. Dz.U.04.34.300
£1
2004-05-01
zm. Dz.U.04.103.1085 £1
2004-08-14
zm. Dz.U.04.169.1773 £1
AA
z dnia 31 grudnia 2002 r.
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr
98, poz. 602, z pŅn. zm. 3) ) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
1. Przepisw rozporzĢdzenia nie stosuje siħ do:
1) pojazdu specjalnego lub uŇywanego do celw specjalnych Siþ Zbrojnych, z wyjĢtkiem oznakowania
okreĻlonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
2) pojazdu specjalnego lub uŇywanego do celw specjalnych Policji, Biura Ochrony RzĢdu, Agencji
Bezpieczeıstwa Wewnħtrznego, Agencji Wywiadu, StraŇy Granicznej, SþuŇby Wiħziennej i straŇy
poŇarnej, z wyjĢtkiem oznakowania okreĻlonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
3) pojazdu zabytkowego;
4) tramwaju i trolejbusu, dla ktrych warunki techniczne okreĻlajĢ odrħbne przepisy.
1a. (1) W przypadku pojazdu nabytego na licytacji publicznej, pojazdu zakupionego po przepadku na
rzecz Skarbu Paıstwa lub na rzecz jednostki samorzĢdu terytorialnego, dla ktrych nie moŇna ustalię daty
pierwszej rejestracji, warunki techniczne okreĻlone w niniejszym rozporzĢdzeniu stosuje siħ odpowiednio
od dnia 1 stycznia roku produkcji pojazdu.
2. Pojazd zarejestrowany za granicĢ, a znajdujĢcy siħ na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
powinien odpowiadaę warunkom technicznym okreĻlonym w Konwencji o ruchu drogowym, sporzĢdzonej
w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40 i 41).
3. Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o:
1) (2) "stosowaniu warunkw technicznych w zaleŇnoĻci od daty zarejestrowania pojazdu po raz
pierwszy", rozumie siħ przez to stosowanie tych warunkw odpowiednio do daty pierwszej rejestracji
pojazdu, ktrĢ jest:
a) data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
okreĻlona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, z zastrzeŇeniem lit. b i c,
b) data pierwszej rejestracji za granicĢ w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za
granicĢ,
c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy Siþ Zbrojnych, Policji, Agencji
Bezpieczeıstwa Wewnħtrznego, Agencji Wywiadu i StraŇy Granicznej;
2) "Regulaminach EKG ONZ" - rozumie siħ przez to Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej
Organizacji Narodw Zjednoczonych stanowiĢce zaþĢczniki do Porozumienia dotyczĢcego przyjħcia
jednolitych wymagaı technicznych dla pojazdw koþowych, wyposaŇenia i czħĻci, ktre mogĢ byę
stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie
tych wymagaı, sporzĢdzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135
i 1136);
3) (3) ciħŇarze 1 tony - rozumie siħ przez to ciħŇar spowodowany obciĢŇeniem masĢ jednej tony, ktry
odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);
4) (4) maksymalnej masie caþkowitej - rozumie siħ przez to najwiħkszĢ masħ pojazdu obciĢŇonego
okreĻlonĢ w zaleŇnoĻci od jego konstrukcji przez producenta;
5) (5) maksymalnym nacisku osi - rozumie siħ przez to najwiħkszy nacisk kþ na podþoŇe danej osi
pojazdu obciĢŇonego, okreĻlony przez producenta w zaleŇnoĻci od konstrukcji pojazdu oraz
konstrukcji tej osi;
6) (6) masie ciĢgniħtej - rozumie siħ przez to masħ odpowiadajĢcĢ naciskom osi pojazdu ciĢgniħtego;
7) (7) maksymalnej masie ciĢgniħtej - rozumie siħ przez to najwiħkszĢ masħ ciĢgniħtĢ okreĻlonĢ przez
producenta pojazdu;
8) (8) maksymalnym obciĢŇeniu urzĢdzenia sprzħgajĢcego pojazdu samochodowego - rozumie siħ przez
to masħ odpowiadajĢcĢ najwiħkszemu statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez
urzĢdzenie sprzħgajĢce, okreĻlonĢ przez producenta w zaleŇnoĻci od konstrukcji pojazdu oraz
konstrukcji tego urzĢdzenia; masa ta nie obejmuje masy urzĢdzenia sprzħgajĢcego pojazdu
samochodowego;
9) (9) maksymalnym obciĢŇeniu urzĢdzenia sprzħgajĢcego naczepy i przyczepy z osiĢ centralnĢ -
rozumie siħ przez to masħ odpowiadajĢcĢ najwiħkszemu statycznemu naciskowi pionowemu
przenoszonemu przez urzĢdzenie sprzħgajĢce, okreĻlonĢ przez producenta pojazdu;
10) (10) masie pojazdu nieobciĢŇonego - rozumie siħ przez to masħ wþasnĢ motocykla, motoroweru i
pojazdu czterokoþowego;
11) (11) pojeŅdzie czterokoþowym - rozumie siħ przez to niektre pojazdy samochodowe majĢce cztery
koþa, homologowane wedþug kategorii L.
(12) 1. DþugoĻę pojazdu nie moŇe przekraczaę w przypadku:
1) pojazdu samochodowego, z wyjĢtkiem autobusu - 12,00 m;
2) przyczepy, z wyjĢtkiem naczepy - 12,00 m;
3) pojazdu czþonowego - 16,50 m;
4) zespoþu zþoŇonego z pojazdu silnikowego i przyczepy - 18,75 m;
5) autobusu przegubowego - 18,75 m;
6) autobusu dwuosiowego - 13,50 m;
7) autobusu o liczbie osi wiħkszej niŇ dwie - 15,00 m;
8) zespoþu zþoŇonego z autobusu i przyczepy - 18,75 m;
9) zespoþu zþoŇonego z trzech pojazdw, w ktrym pojazdem ciĢgnĢcym jest pojazd wolnobieŇny lub
ciĢgnik rolniczy - 22,00 m;
10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokoþowego oraz zespoþu zþoŇonego z motocykla,
motoroweru, roweru lub pojazdu czterokoþowego z przyczepĢ - 4,00 m.
2. SzerokoĻę pojazdu, z zastrzeŇeniem ust. 12, £ 45 ust. 3 pkt 1, £ 54 ust. 3, nie moŇe przekraczaę
2,55 m i nie obejmuje ona lusterek zewnħtrznych, Ļwiateþ umieszczonych na bokach pojazdu oraz
elementw elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw. SzerokoĻę pojazdu ciħŇarowego z nadwoziem
rodzaju furgon moŇe wynosię do 2,6 m, jeŇeli jego Ļciany sĢ zaopatrzone w izolacjħ termicznĢ, a gruboĻę
Ļciany bocznej wraz z izolacjĢ termicznĢ jest nie mniejsza niŇ 45 mm.
3. Wymiary, o ktrych mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5-7, nie obejmujĢ bagaŇnika mocowanego do tylnej
Ļciany autobusu oraz platformy samozaþadowczej mocowanej z tyþu pojazdu samochodowego i
przyczepy, przy czym nie mogĢ one powodowaę przekroczenia tych wymiarw o wiħcej niŇ 0,3 m.
4. WysokoĻę pojazdu, z zastrzeŇeniem ust. 11, nie moŇe przekraczaę 4,00 m.
5. OdlegþoĻę miħdzy osiĢ sworznia siodþowego urzĢdzenia sprzħgajĢcego a tylnym obrysem naczepy
nie moŇe przekraczaę 12,00 m.
6. OdlegþoĻę mierzona rwnolegle do podþuŇnej osi zespoþu pojazdw, miħdzy najdalej wysuniħtym
do przodu punktem przestrzeni þadunkowej poþoŇonej za kabinĢ kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, po
odjħciu odlegþoĻci miħdzy tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy, nie
moŇe przekraczaę 15,65 m.
7. OdlegþoĻę mierzona rwnolegle do podþuŇnej osi zespoþu pojazdw, miħdzy najdalej wysuniħtym
do przodu punktem przestrzeni þadunkowej poþoŇonej za kabinĢ kierowcy a tylnym obrysem przyczepy,
nie moŇe przekraczaę 16,40m.
8. OdlegþoĻę miħdzy tylnĢ osiĢ pojazdu samochodowego a przedniĢ osiĢ przyczepy w zespole
pojazdw nie moŇe byę mniejsza niŇ 3,00 m.
9. OdlegþoĻę miħdzy osiĢ sworznia siodþowego urzĢdzenia sprzħgajĢcego a dowolnym punktem
przedniej czħĻci naczepy nie moŇe przekraczaę 2,04 m.
10. Wymienne nadwozia i standaryzowane þadunki, w szczeglnoĻci takie jak kontenery, powinny
zawieraę siħ w wymiarach maksymalnych okreĻlonych w ust. 1 pkt 1-9, ust. 2, 4-7 i 9.
11. WysokoĻę motocykla, motoroweru oraz niektrych pojazdw czterokoþowych nie moŇe
przekraczaę 2,50 m.
12. SzerokoĻę motocykla i motoroweru oraz niektrych pojazdw czterokoþowych nie moŇe
przekraczaę 2,00 m, a jednoĻladowego motoroweru 1,00 m.
13. Przepisy ust. 6-8, 11 i 12 stosuje siħ do pojazdw zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31
grudnia 1998 r.
14. Przepisy ust. 9 stosuje siħ do pojazdw zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia
1993 r.
(13) 1. Dopuszczalna masa caþkowita pojazdu, z zastrzeŇeniem ust. 2-13, nie moŇe przekraczaę
w przypadku:
1) pojazdu skþadowego zespoþu pojazdw:
a) przyczepy dwuosiowe - 18 ton,
b) przyczepy trzyosiowe - 24 tony;
2) zespoþu pojazdw majĢcych 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przyczepa - 40 ton,
b) trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przyczepa - 40 ton;
3) (14) pojazdw czþonowych majĢcych 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy ciĢgnik siodþowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton,
b) trzyosiowy ciĢgnik siodþowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa - 40 ton,
c) trzyosiowy ciĢgnik siodþowy i trzyosiowa naczepa przewoŇĢca 40-stopowy kontener ISO w
transporcie kombinowanym - 44 tony;
4) zespoþu pojazdw majĢcych 4 osie, skþadajĢcych siħ z dwuosiowego pojazdu samochodowego i
dwuosiowej przyczepy - 36 ton;
5) pojazdu czþonowego majĢcego 4 osie, skþadajĢcego siħ z dwuosiowego ciĢgnika siodþowego i
dwuosiowej naczepy, jeŇeli odlegþoĻę pomiħdzy osiami naczepy:
a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie wiħcej niŇ 1,8 m - 36 ton,
b) jest wiħksza niŇ 1,8 m - 36 ton + 2 tony tolerancji, jeŇeli oĻ napħdowa jest wyposaŇona w opony
bliŅniacze i zawieszenie pneumatyczne lub rwnowaŇne, o ktrym mowa w £ 5c;
6) dwuosiowego pojazdu samochodowego - 18 ton;
7) trzyosiowego pojazdu samochodowego - 25 ton albo 26 ton, jeŇeli oĻ napħdowa jest wyposaŇona w
opony bliŅniacze i zawieszenie pneumatyczne lub rwnowaŇne, o ktrym mowa w £5c, albo jeŇeli
kaŇda z osi napħdowych jest wyposaŇona w opony bliŅniacze, a maksymalny nacisk kaŇdej z tych osi
nie przekracza 9,5 tony;
8) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeŇeli oĻ
napħdowa jest wyposaŇona w opony bliŅniacze i zawieszenie pneumatyczne lub rwnowaŇne, o
ktrym mowa w £5c, albo jeŇeli kaŇda z osi napħdowych jest wyposaŇona w opony bliŅniacze, a
maksymalny nacisk kaŇdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
9) trzyosiowego autobusu przegubowego - 28 ton.
2. Udziaþ masy na oĻ lub osie napħdowe pojazdu lub zespoþu pojazdw nie moŇe byę mniejszy niŇ
25% w przypadku ich maksymalnej masy caþkowitej.
3. W przypadku pojazdu uczestniczĢcego w ruchu drogowym podstawĢ sprawdzenia wymagaı, o
ktrych mowa w ust 1 i 2, sĢ wartoĻci rzeczywiste wymienionych mas.
4. Dopuszczalna masa caþkowita samochodu osobowego nie moŇe przekroczyę maksymalnej masy
caþkowitej okreĻlonej przez producenta. Zasada ta dotyczy takŇe naciskw osi, przy czym:
1) w przypadku pojazdw przeznaczonych do ciĢgniħcia przyczepy producent moŇe okreĻlię innĢ,
wyŇszĢ wartoĻę maksymalnego nacisku osi tylnej stosowanĢ wyþĢcznie podczas ciĢgniħcia
przyczepy;
2) w przypadku wyposaŇenia pojazdu w urzĢdzenia sprzħgajĢce producent podaje w jego pobliŇu
maksymalne statyczne obciĢŇenia pionowe tego urzĢdzenia;
3) suma maksymalnych naciskw osi nie moŇe byę mniejsza niŇ maksymalna masa caþkowita pojazdu,
a nacisk osi przedniej przy maksymalnym nacisku na oĻ tylnĢ oraz maksymalnej masie caþkowitej
pojazdu nie moŇe byę mniejszy niŇ 30 % maksymalnej masy caþkowitej;
4) dopuszczalna masa caþkowita ciĢgniħtej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie
moŇe przekroczyę:
a) wartoĻci znamionowej urzĢdzenia sprzħgajĢcego,
b) dopuszczalnej masy caþkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciĢgniħtej okreĻlonej dla tego pojazdu przez producenta,
d) 3.500 kg,
z tym Ňe w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicjĢ zawartĢ w zaþĢczniku nr 1 do
rozporzĢdzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdw
samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta moŇe ulec zwiħkszeniu do 150
% wartoĻci wynikajĢcej z wartoĻci znamionowej urzĢdzenia sprzħgajĢcego przy zachowaniu
pozostaþych warunkw.
5. (15) Dopuszczalna masa caþkowita ciĢgniħtej przez samochd osobowy przyczepy bez hamulca nie
moŇe przekroczyę:
a) maksymalnej masy ciĢgniħtej okreĻlonej dla tego pojazdu przez producenta lub poþowy
dopuszczalnej masy caþkowitej tego pojazdu; naleŇy zastosowaę mniejszĢ wartoĻę,
b) 750 kg.
6. Minimalne statyczne obciĢŇenie pionowe urzĢdzenia sprzħgajĢcego nie moŇe byę mniejsze niŇ 25
kg, przy czym producent pojazdu podaje w instrukcji obsþugi nastħpujĢce dane:
1) maksymalne obciĢŇenie urzĢdzenia sprzħgajĢcego;
2) miejsce mocowania tego urzĢdzenia do konstrukcji pojazdu;
3) maksymalnĢ odlegþoĻę punktu sprzħgniħcia od osi tylnej pojazdu.
7. Zespþ pojazdw skþadajĢcy siħ z samochodu osobowego i przyczepy, obciĢŇonych do wartoĻci
maksymalnych mas, powinien ruszyę z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o
nachyleniu 12 %.
8. Wymagania odnoĻnie mas motocykli, motorowerw, pojazdw czterokoþowych oraz przyczep do
tych pojazdw okreĻla zaþĢcznik do dyrektywy 93/93/EWG, przy czym dopuszczalna masa caþkowita
motocykla jednoĻladowego nie moŇe przekroczyę maksymalnej masy caþkowitej okreĻlonej przez
producenta, a maksymalna masa pojazdu nieobciĢŇonego dla pojazdw trzy- i czterokoþowych nie
powinna przekraczaę:
1) w przypadku pojazdw trjkoþowych:
a) motorowery - 270 kg,
b) motocykle - 1.000 kg (bez uwzglħdniania masy akumulatorw przy napħdzie elektrycznym);
2) w przypadku pojazdw czterokoþowych:
a) pojazdy czterokoþowe lekkie - 350 kg,
b) pojazdy czterokoþowe inne niŇ lekkie do przewozu osb - 400 kg,
c) pojazdy czterokoþowe inne niŇ lekkie do przewozu rzeczy - 550 kg (bez uwzglħdniania masy
akumulatorw przy napħdzie elektrycznym).
9. Dopuszczalna masa caþkowita pojazdw trzy- i czterokoþowych nie moŇe przekroczyę
maksymalnej masy podanej przez producenta.
10. Dopuszczalna þadownoĻę okreĻlona przez producenta dla pojazdw trzy- i czterokoþowych nie
moŇe przekraczaę w przypadku:
1) motoroweru trjkoþowego - 300 kg;
2) pojazdu czterokoþowego lekkiego - 200 kg;
3) motocykla trjkoþowego:
a) do przewozu rzeczy - 1.500 kg;
b) do przewozu osb - 300 kg;
4) pojazdu czterokoþowego innego niŇ lekki:
a) do przewozu rzeczy - 1.000 kg;
b) do przewozu osb - 200 kg.
11. Motocykle, motorowery i pojazdy czterokoþowe mogĢ ciĢgnĢę przyczepħ o masie okreĻlonej
przez producenta, ale nieprzekraczajĢcej 50 % masy pojazdu nieobciĢŇonego.
12. Dopuszczalna masa caþkowita ciĢgnika rolniczego o koþach ogumionych nie moŇe przekraczaę
14 t, a jej udziaþ na jednĢ z osi 10 ton. Udziaþ obciĢŇenia osi przedniej dla kaŇdego stanu obciĢŇenia
ciĢgnika nie moŇe byę mniejszy niŇ 20% jego masy wþasnej.
13. (16) Przepisy ust. 2 i 4 pkt 3 stosuje siħ do pojazdw zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31
marca 1998 r.
(17) 1. Przez oĻ pojedynczĢ rozumie siħ oĻ oddalonĢ od osi sĢsiedniej o wiħcej niŇ 1,8 m lub dwie
sĢsiednie osie oddalone od siebie o mniej niŇ 1 m, a przez oĻ wielokrotnĢ - zespþ zþoŇony z dwch lub
wiħcej osi, zwanych "osiami skþadowymi", w ktrym odlegþoĻę miħdzy sĢsiednimi osiami skþadowymi jest
nie mniejsza niŇ 1 m i nie wiħksza niŇ 1,8 m.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siħ do motocykli, motorowerw, samochodw osobowych i ciĢgnikw
rolniczych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje siħ do pojazdw zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejĻcia
w Ňycie rozporzĢdzenia, dla ktrych przez oĻ pojedynczĢ rozumie siħ oĻ oddalonĢ od osi sĢsiedniej o
wiħcej niŇ 2 m lub dwie sĢsiednie osie oddalone od siebie o mniej niŇ 1 m, a przez oĻ wielokrotnĢ - zespþ
zþoŇony z dwch lub wiħcej osi, zwanych "osiami skþadowymi", w ktrym odlegþoĻę miħdzy sĢsiednimi
osiami skþadowymi jest nie mniejsza niŇ 1 m i nie wiħksza niŇ 2 m.
(18) 1. Nacisk osi nie moŇe przekraczaę w przypadku:
1) pojedynczej osi nienapħdowej - 10 ton;
2) podwjnej osi przyczep i naczep, przy odlegþoĻci (d) miħdzy osiami skþadowymi:
a) mniej niŇ 1 m (d < 1,0) - 11 ton,
b) pomiħdzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 d < 1,3) - 16 ton,
c) pomiħdzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 d < 1,8) - 18 ton,
d) 1,8 m lub wiħcej (1,8 d) - 20 ton;
3) potrjnej osi przyczep i naczep, przy odlegþoĻci (d) miħdzy osiami skþadowymi:
a) 1,3 m i mniej niŇ 1,3 m (d 1,3) - 21 ton,
b) pomiħdzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d 1,4) - 24 tony;
4) pojedynczej osi napħdowej:
a) pojazdw, o ktrych mowa w £3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5 tony,
b) pojazdw, o ktrych mowa w £3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 - 11,5 tony;
5) podwjnej osi napħdowej, przy odlegþoĻci (d) miħdzy osiami skþadowymi:
a) mniej niŇ 1 m (d < 1,0) - 11,5 tony,
b) pomiħdzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 d < 1,3) - 16 ton,
c) pomiħdzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 d < 1,8) - 18 ton albo 19 ton, jeŇeli oĻ napħdowa jest wyposaŇona
w opony bliŅniacze i zawieszenie pneumatyczne lub rwnowaŇne, o ktrym mowa w £5c, albo
jeŇeli kaŇda z osi napħdowych jest wyposaŇona w opony bliŅniacze, a maksymalny nacisk kaŇdej
z tych osi nie przekracza 9,5 tony.
2. W przypadku pojazdu uczestniczĢcego w ruchu drogowym podstawĢ sprawdzenia wymagaı, o
ktrych mowa w ust. 1, sĢ wartoĻci rzeczywiste.
(19) Wymagania w zakresie zwrotnoĻci pojazdw i zespoþw pojazdw, z zastrzeŇeniem £6 ust.
1, £7 ust. 1 i £8 ust. 1 okreĻla pkt 7.6. zaþĢcznika nr 1 dyrektywy 97/27/WE.
(20) Wymagania w zakresie maksymalnej dopuszczalnej masy ciĢgniħtej okreĻla pkt 2.2.
zaþĢcznika nr IV dyrektywy 97/27/WE.
(21) Warunki rwnowaŇnoĻci zawieszeı dla osi napħdowej lub osi napħdowych pojazdu okreĻla
zaþĢcznik nr II dyrektywy 96/53/WE.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin