SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH
Oddział: integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich
Prowadzące: mgr Ewa Majka
Lic Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)
Temat zajęć: „Przyjęcie” – poznajemy cyfrę i liczbę 5
Data: 29.11.2005
Cel ogólny: poznaje zapis cyfrowy liczby 5
Cele szczegółowe:
Cele dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Metody pracy:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Sytuacja edukacyjna
Czynności dzieci
Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
pomoce
1. Przywitanie się „imię z ruchem”
§ Nagrodzenie kolorową frotką
§ mówią swoje imię jednocześnie wykonując jakiś ruch
§ zakładają frotkę na prawą rękę
§ mówią swoje imię jednocześnie wykonując ruch
Frotka dla każdego dziecka
2. Utrwalenie stronności ciała „Boogie – woogie”
§ prawidłowo wskazują prawą i lewą rękę
§ śpiewają piosenkę właściwie ilustrując ją ruchem
§ aktywnie uczestniczą w zabawie
Płyta CD z piosenką
3.Przeliczanie w zakresie 4
Utrwalenie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2, 3, 4
§ Nauczyciel przygotowuje w obręczach określoną ilość zabawek (np. 1 lalkę, 2 piłki, 3 samochody, 4 kręgle)
§ Każde dziecko otrzymuje kartoniki z cyframi: 1, 2, 3, 4 ( dzieci 6 – letnie)
§ Dzieci pięcioletnie otrzymują kartoniki z kropkami w układzie klockowym
§ Prawidłowo dobierają zapis cyfrowy do wybranego przez nauczyciela zbioru zabawek (pięcioletnie dzieci kartoniki z kropkami), ilustrują liczebność zbioru poprzez wykonanie określonych czynności
§ Przeliczają ile razy nauczyciel wykonał daną czynność następnie dopasowują zapis cyfrowy
§ Dzieci wykonują daną czynność tyle razy, ile wskazuje cyfra
§ Prawidłowo dobierają zapis cyfrowy do wybranego przez nauczyciela zbioru zabawek, ), ilustrują liczebność zbioru poprzez wykonanie określonych czynności (Paulina, Jacek, Sylwia)
§ Justyna przelicza ilość zabawek, próbuje dobrać odpowiedni kartonik z kropkami – w zakresie 3
§ Przeliczają ile razy nauczyciel wykonał daną czynność następnie dopasowują zapis cyfrowy (Justyna tylko przelicza)
§ Dzieci wykonują daną czynność tyle razy, ile wskazuje cyfra (Paulina, Jacek, Sylwia)
§ Justyna klaszcze tyle razy, ile jest kółeczek na kartonie, ile jest zabawek
1 lalka, 2 piłki, 3 samochody, 4 kręgle, kartoniki z cyframi od 1 do 4
Kartoniki z kółkami dla dzieci pięcioletnich
4. Wprowadzenie cyfry 5
§ Pokaz napisów z imionami lalek, globalne ich czytanie
§ Opis każdej z lalek
§ Przeliczanie lalek
§ Dopasowywanie każdej lalce filiżanki, talerzyka, przeliczanie filiżanek, talerzyków
§ Porównywanie czego jest więcej
§ Przywitanie nowej, piątej lalki, nadanie jej imienia Inga
§ Dokładanie talerzyka, filiżanki dla nowej lalki, ustalenie ile trzeba dołożyć filiżanek, talerzyków
§ Zapoznanie z wyglądem drukowanej i pisanej cyfry 5
5. Zabawa ruchowa z cyframi „ kółeczka”
6. Przeliczanie sylwet filiżanek i talerzy przy użyciu liczebników porządkowych i głównych,
7. Praca przy stolikach
§ Dzieci sześcioletnie praca z książką „Moje 6 lat, cz.2 s. 35
§ Dzieci pięcioletnie naklejają filiżanki i talerzyki w ustalonej kolejności na kartkę
§ Dzieci odczytują wspólnie z nauczycielem imiona lalek
§ Słuchają podpowiedzi nauczyciela, który opisuje wygląd poszczególnej lalki, dzieci prawidłowo wskazują aktualnie opisywaną przez nauczyciela lalkę, umieszczają przy niej właściwy podpis z jej imieniem
§ Przeliczają ilość lalek
§ Dopasowują każdej lalce filiżankę, następnie talerzyk, przeliczają je
§ Porównują liczebność filiżanek i talerzyków – czego jest więcej? Ustawiają parami filiżankę i talerz
§ Dokonują właściwej operacji (dokładają 1 filiżankę i 1 talerzyk dla piątej lalki, przeliczają ile jest lalek, ile talerzyków, ile filiżanek)
§ Obserwują wygląd cyfry 5 drukowanej i pisanej (dzieci 6 – letnie)
§ Zbierają w sali 5 przedmiotów
§ Dzieci maszerują przy dźwięku tamburyna. Kiedy muzyka zaczyna grać tworzą kółeczka zawierające tyle dzieci, ile wskazuje cyfra pokazana przez nauczyciela
§ Przeliczają używając liczebników głównych i porządkowych,
§ Układają filiżanki w takiej kolejności, w jakiej powiedział nauczyciel
§ Układają pod filiżankami talerzyki tego samego koloru
§ Określają w jakiej kolejności stoją talerzyki
§ ...
edikos1