ZIMO, BAW SIĘ Z NAMI 10.01.2011 – 14.01.2011 – Wdrażanie do umiejętności określania pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimno, lód; Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów.
Podstawa programowa
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne Źródło
12-3,11-1,6-1
8-1,2,3,
14-1,9-1,
5-3,
4-3,3-1,
7-2,
3-3,
14-2,4-2,
14-6,3-2,
11-2,6-1,5-4,
12-3,9-3,
3-1,
11-1,1-2,
4-1,
6-5,
1-1,
2-2,
5-1,
2-1,
2-5,
2-4,1-3,
„Kiedy za oknami zima” –rozmowa z dziećmi przy ilustracjach przedstawiających pory roku.
Zabawa rytmiczno-ruchowa na tle piosenki „Tak się zachmurzyło”
„Zimowe obrazki” – rysowanie białą kreda na niebieskim tle.
Zabawa ruchowa z elem. równowagi „Idziemy przez zaspy”
Zabawa dydaktyczna „Co było najpierw, co potem?”
Zabawa ortofoniczna w oparciu o wiersz M.Konopnickiej „Zła Zima”
Ćw. oddechowe w grupach – „Śnieg tańczy”
Praca indywidualna „Co kojarzy się z zimą?”
Praca w małym zespole „Zabawy na śniegu”
Zabawy na podwórzu na śniegu.
Spacer do parku – prowadzenie obserwacji przyrody.
Zabawy tematyczne
Zabawy dowolne
Zabawy stolikowe.
Zabawy swobodne
Zabawy integracyjne
Spożywanie posiłków
Leżakowanie
Czynności higieniczne w łazience
Prace porządkowe w kącikach
Ubieranie się na spacer
Dostrzega różnicę między ilustracjami, wie jak nazywają się pory roku i po czym można je poznać, wie jakie niebezpieczeństwa i przyjemności niesie zima. Wie, że należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa, zakazu zabaw na śniegu i lodzie w miejscach niedozwolonych.
Rozwija wrażliwość muzyczną, odzwierciedla ruchem treść piosenki,
określa tempo i nastrój piosenki.
Poznaje nowe techniki plastyczne, rysuje głowonogi i rysunki schematyczne, omawia swoja pracę.
Podnosi wysoko nogi, przekracza przeszkody.
Rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, stosuje słowa najpierw, potem.
Ćwiczy mięśnie warg na zgłoskach „hu-hu-ha”, poprawne wypowiada te zgłoski, posługuj się mimika
W rytm muzyki dmucha przez słomkę na konfetti.
Wyszukuje wśród obrazków takie, które przedstawiają oznaki charakterystyczne dla zimy.
Dzieli wyrazy na sylaby, nazywa rysunki związane z aktualną pora roku.
Bawi się bezpiecznie, wie, ze nie należy jeść śniegu. wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. będzie padał śnieg
Określa charakterystyczne cechy zimy (puchowa pierzyna, szron, promienie słoneczne , mróz, uboga szata roślinna).
Pełni role społeczne (członkowie rodziny) w toku zabaw.
Przestrzega ustalone umowy i zasady regulujące współżycie w grupie
Nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie
Unika zachowań agresywnych, powstrzymuje się przed nimi.
Pomaga nieśmiałym, mało aktywnym, nowym dzieciom.
Prawidłowo posługuje się łyżką.
Wie, że odpoczynek jest potrzeby dla zachowania zdrowia
Uczy się myc żeby ze stosowaniem pasty.
Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
Ściąga ubrania, buty, umieszcza ich w wyznaczonym miejscu w szatni.
2 ilustracje przedst.. jesień i zimę
Płyta „Zimowe piosenki” – zbiór własny, dzwonki
Biała kreda, kartki granatowe, rysunek narysowany świecą.
Obrazki przedstaw. sytuacje wcześniejszą i późniejszą
Tekst wiersza,
Słoiki z konfetti, słomki, ilustracje o zimie
KP A, nr 10
ZIMO, BAW SIĘ Z NAMI 10.01.2011 – 14.01.2011 – Zapoznanie się ze niektórymi ptakami, poznawanie ich zwyczajów i zmian zachodzących w ich życiu zimą
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez
nauczyciela i dzieci
8-1,2, 1-2
4-2,13-1,3
5-4, 1,1
14-2, 6-1,
3-3
1-2, 5-3
7-2
14-3, 5-4
4-2, 14-2
5-3,4,
4-2 11-2
1-2, 5-4
14-2, 1-3
4-2
3-4
1-1,3, 6-5
1-2, 6-5
4-3, 1-3
3-1
2-4,5
2-1
2-2,5
1-3, 2-4
Zabawy na baliku karnawałowym
Zestaw zabaw matematycznych
Zabawa ruchowa „Płatki śniegu”
Zabawa rozwijająca umiejętność oceny postępowania „Dobrze czy źle?”
Zabawa ruchowa rozwijająca szybkość
Zabawa pantomimiczna „Co można robić na śniegu”
Zabawa ruchowa „Śnieżki”
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Tworzymy komplety”
Zabawa ruchowa „Jeździmy na nartach”
Zabawa dydaktyczna „Atrybut Pani zimy”
Zabawa ruchowa z elementem toczenia
Praca ind. Ćw. analizy i syntezy wzrokowej
Praca ind. „Sopelkowy wzorek”
Zabawa dowolna
Zabawy w kącikach
Zabawy według zainteresowań
Mycie rąk
Czynności pielęgnacyjne - mycie zębów
Ubieramy się na spacer
Tańczy, śpiewa i bawi się do muzyki.
Wyłącza ze zbioru element, który do niego nie pasuje, liczy elementy w zbiorze
Naśladuje spadające płatki śniegu
Ogląda obrazki dzieci bezpiecznie i niebezpiecznie bawiących się na śniegu. Ocenia czy dobrze czy źle
Stara się jak najszybciej pozbierać śniegowe gwiazdki.
Pokazuje za pomocą ruchu, gestu, mimiki, co można robić na śniegu. Odgadują o jaka zabawę chodzi.
Ugniata kule z gazet, rzuca nimi raz prawa raz lewą ręką
Dobiera w pary pasujące do siebie obrazki czapek i szalików (taki sam kolor i wzór)
Naśladuje jazdę na nartach, naprzemiennie ślizga się na stopach
Rozwiązuje zagadki o tematyce zimowej, mówi z jakim kolorem kojarzy się zima, nazywa przedmiot i zjawiska na obrazku, mówi które pasują do zimy.
Turla piłkę w różnych kierunkach. po sali.
Składa w całość pocięte obrazki sprzętu związanego z zimą np. łyżwy
Układa z sopli wzór pokazany przez nauczyciela. Uczy się określać długość
Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi zabaw.
Podejmuje próby wspólnych zabawach, współdecyduje o wyborze zabawek
Uczestniczy we wspólnych zabawach, nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie
Uczestniczy w zabawach rozwijających poznawanie samego siebie, nabywa nawyk dbania o książki, szanuje je.
Swobodnie rozmawia na tematy bliskie w kontaktach indywidualnych
Przewraca odzież na prawą stronę, stara się samodzielnie ubrać piżamę
Wie, kiedy należy myć ręce. Zna kolejne etapy mycia
Dba o czystość na i pod stołem, zasuwa krzesełko po skończonym posiłku
Uczy się pokukać usta wodą, prawidłowo trzyma szczoteczkę
Próbuje samodzielnie zakładać odzież i obuwie.
Obrazki ze zbiorami
Obrazki dzieci bawiących się na śniegu
Śniegowe gwiazdki
Gazety
Obrazki czapek i szalików
Obrazki
Piłki
Sople krótkie i długie
anusia_83