Wielkanoc.doc

(54 KB) Pobierz
Wielkanoc 11

Wielkanoc  11.04.201115.04.2011Zapoznanie z tradycjami związanymi z Świętami Wielkanocnymi, z wyglądem i przeznaczeniem wytworów ludowych, ukazanie bogactwa ozdób świątecznych wykonanych np. przez artystów ludowych /z papieru, gliny, drewna/.

Podstawa programowa

Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez nauczyciela i dzieci

Cele operacyjne

Dziecko:

Środki dydaktyczne Źródło

3-1,9-2

14-5

8-1,24

 

 

3-3,9-2,1

 

5-3

 

4-3,14-2,

3-2,14-4,5

 

 

8-1,14-2

 

14-1,3

 

3-1,

 

14-2

 

1-1,3-2

 

3-1,

4-1,

6-5,

1-1,

4-1,2-5

 

1-2,2-2

2-1,

2-4,

2-5

5-4,9-3

 

 

 

 

Dzielenie się wrażeniami i doświadczeniami nt. świąt Wielkanocnych  na podstawie ilustracji i wierszy.

Zabawy przy muzyce – zabawy przy muzyce M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”

 

„Pisanka wielkanocna” – oklejanie wydmuszek

 

Zabawa ruchowa z elem. toczenia „Toczymy jajko

do koszyka”

Historyjka obrazkowa Przygoda zajączka

Słuchanie bajki „O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku, kaczce kwaczce, kocie mruczku i o psie kruczku” E.Szelburg-Zarembina

Przeglądanie pocztówek świątecznych

 

Ćw. indywidualne –„Pisanka” - ćwiczenia grafomotoryczne

Ćwiczenia oddechowe w zespołach „Wyścigi pisanek”- dmuchanie  w pisankę (wydmuszkę)

„Zagadki obrazkowe” –segregowanie obrazków, wybór tych które przedstawiają śmigus-dyngus.

Rozmowa z dziećmi nt. wiosennych porządków  i świątecznych przygotowań w ich domach.

Zabawy tematyczne

Zabawy stolikowe.

Zabawy swobodne

Zabawy integracyjne

Pełnienie dyżurów

 

Spożywanie posiłków

Czynności higieniczne w łazience

Czynności pielęgnacyjne – czesanie

Prace porządkowe w kącikach

Spacer po najbliższej okolicy,

Wypowiada się nt. wierszy i ilustracji, zna zwyczaje świąteczne: robienie palm, baranków, pisanek, kraszanek, święcenie pokarmów,

Ćwiczy elementy tańca, reaguje odpowiednimi ruchami na muzykę i przerwę w muzyce. Poznaje tekst piosenki „Święta wielkanocne”. Interesuje się  zwyczajami związanymi ze świętami.  

Poznaje symbolikę Świąt Wielkanocnych i tradycji ludowych, odczuwa nastrój świąteczny. Okleja wydmuszkę kolorowym papierem, chce sprawiać niespodziankę rodzicom.

Toczy piłkę do celu.

 

Układa obrazki według kolejności, wypowiada się na określony temat.

Uważnie słucha opowiadania, zna nazwy zwierząt domowych i potrafi naśladować wydawane przez nie głosy.

 

Odszukuje różnice między kartkami. wspólnie zastanawia  się, po co wysyłamy świąteczne życzenia;

Rysuje po śladzie, koloruje w konturach.

 

Prawidłowo reguluje oddechem – przesuwa wydmuszkę po ustalonej trasie.

 

Wybiera właściwy obrazek z wielu.

 

Opowiada o czynnościach wykonywanych przez rodziców i o swoich obowiązkach,

 

Pełni role społeczne (członkowie rodziny) w toku zabaw.

Nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie

Unika zachowań agresywnych, powstrzymuje się przed nimi.

Pomaga nieśmiałym, mało aktywnym, nowym dzieciom.

Próbuje samodzielnie wykonuje różnych czynności rozwijając poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie.

Przestrzega zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków

Uczy się myc by ze stosowaniem pasty.

Wie, że przedmiotów osobistego użytku nie nadzy pożyczać innym

Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie

Ogląda wystawy sklepowe, komentuje ich wystrój, dostrzega zmiany w otoczeniu

związane z tradycjami świątecznymi

Ilustracje, teksty(Internet)

 

Płyta z utworem M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”, ”Wesołe p-le trzylatka”

Wydmuszki, klej papier kolorowy

Piłki

Historyjka obrazkowa

E.Szelburg-Zarembina

„Wesołe historie”

 

Pocztówki świąteczne

 

Karta pracy

 

Wydmuszki

 

Seria obrazków

 

 

 

WIELKANOC 11.0415.04 – zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi, poznawanie sposobów ozdabiania pisanki, poznanie ciast wielkanocnych

Podstawa programowa

Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez

nauczyciela i dzieci

Cele operacyjne

Dziecko:

Środki dydaktyczne Źródło

5-3,4,1-2

 

4-2, 13-1

 

14-2, 3-4

 

5-4, 8-2

 

4-2

1-2, 5-3,4

14-2, 3

5-4

3-2,3

3-4, 5-1

1-2, 5-4

14-2, 3-4

5-3,4

3-4, 5-4, 14-2

1-2,4, 15-5

 

6-5

 

3-2,4

 

3-1, 6-5

4-1

2-1

2-3

2-4, 1-3

2-5

2-4,5

 

Zestaw zabawa ruchowych  nr 16 „Z ciepłych krajów wróciły bociany”

Zestaw zabawa matematycznych „Trzy kurki”

 

Co kojarzy się z Wielkanocą – dzielenie się spostrzeżeniami

 

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kurki szukają ziarenek”

Ćwiczenie w porównywaniu wielkości „Od największej” 

Zabawa ruchowa „Zajączki i lisy”

Najpiękniejsze pisanki – wyrażanie swoich pomysłów

Zabawa ruchowa „Pieczemy ciasto”

Zabawa z wykorzystaniem wiersza K. Bayer „Pisanki”

Zabawy badawcze „Z czego składa się jajko”

Zabawa ruchowa „Przestraszone zajączki

Ćwiczenie klasyfikacyjne „Co pasuje do Wielkanocy?”

Zabawa ruchowa „Kurki i polecenia”

Spacer w pobliżu przedszkola

Zabawy dowolne

 

Zabawy integracyjne

 

Zabawy według zainteresowań

 

Zabawy tematyczne

Zabawy swobodne

Czynności pielęgnacyjne w łazience

Korzystanie z toalety

Ubieranie się na spacer

Prace porządkowe w układankach

Leżakowanie

Ćwiczy zeskoki wgłąb na miękkie podłoże, wchodzi na kilka szczebli drabinki, udoskonala skoki obunóż

Liczy do trzech, prawidłowo stosuje liczebniki główne i porządkowe w zakresie trzech

Ogląda widokówki i obrazki związane ze  świętami, nazywa przedstawione na nich elementy, opowiada o tradycjach Wielkanocnych w swoim domu

Reaguje poprawnie na instrument muzyczny, spaceruje, naśladuje kurki

 

Układa sylwety kur w kolejności od największej do najmniejszej i odwrotnie

Naśladuje zwierzęta, ćwiczy skoki, udoskonala poruszanie się na czworakach

Ogląda już gotowych pisanek wykonuje swoją pisankę, ćwiczy sprawność manualną

Porusza się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie, wykonuje polecenia n-la

Rytmicznie wypowiada wybrane fragmenty, rysuje w powietrzu ilustracje do wiersza

Zapoznaje się z budową jaja kurzego, opisuje białko, żółtko: określenie konsystencji

Skacze między obręczami, odpowiednio reaguje na uderzenie w bębenek

Nazywa obrazki, wskazuje które pasują do Wielkanocy, a które nie.

Porusza się po sali przy dźwiękach instrumentu, wykonuje różne polecenia

Obserwuje świątecznie udekorowane wystawy sklepowe, dzieli się spostrzeżeniami

Wie, że każde dziecko ma równe prawo do korzystania z zabawek, wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom

Zacieśnia kontakty interpersonalne z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw

Opowiada o swoich ulubionych zajęciach  z najbliższymi wykonywanych przed świętami Wielkanocnymi

Wciela się w różne role: mama, tata, dziecko, przygotowuje śniadanie wielkanocne

Twórczo i spokojnie podchodzi do problemów pojawiających się w zabawie

Samodzielnie myje ręce, wyszukuje swój ręcznik i poprawnie wyciera się w niego

Spuszcza  wodę w toalecie, próbuje samodzielnie podciągać odzież

Próbuje samodzielnie zapinać zamek błyskawiczny i zakładać buty

Wie, że należy dbać o porządek w kącikach, segreguje układanki

Składa ubrania przed leżakowaniem, zachowuje porządek w swoim otoczeniu

 

Zbiór własny

 

Liczmany

 

 

Widokówki

 

 

Instrument muzyczny

 

Sylwety kur

 

Szablon pisanki, kredki, plastelina,

 

 

Jajko kurze

Obręcze

Obrazki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin