Wielkanoc 11.04.2011 – 15.04.2011 – Zapoznanie z tradycjami związanymi z Świętami Wielkanocnymi, z wyglądem i przeznaczeniem wytworów ludowych, ukazanie bogactwa ozdób świątecznych wykonanych np. przez artystów ludowych /z papieru, gliny, drewna/.
Podstawa programowa
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne Źródło
3-1,9-2
14-5
8-1,24
3-3,9-2,1
5-3
4-3,14-2,
3-2,14-4,5
8-1,14-2
14-1,3
3-1,
14-2
1-1,3-2
4-1,
6-5,
1-1,
4-1,2-5
1-2,2-2
2-1,
2-4,
2-5
5-4,9-3
Dzielenie się wrażeniami i doświadczeniami nt. świąt Wielkanocnych na podstawie ilustracji i wierszy.
Zabawy przy muzyce – zabawy przy muzyce M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”
„Pisanka wielkanocna” – oklejanie wydmuszek
Zabawa ruchowa z elem. toczenia „Toczymy jajko
do koszyka”
Historyjka obrazkowa Przygoda zajączka
Słuchanie bajki „O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku, kaczce kwaczce, kocie mruczku i o psie kruczku” E.Szelburg-Zarembina
Przeglądanie pocztówek świątecznych
Ćw. indywidualne –„Pisanka” - ćwiczenia grafomotoryczne
Ćwiczenia oddechowe w zespołach „Wyścigi pisanek”- dmuchanie w pisankę (wydmuszkę)
„Zagadki obrazkowe” –segregowanie obrazków, wybór tych które przedstawiają śmigus-dyngus.
Rozmowa z dziećmi nt. wiosennych porządków i świątecznych przygotowań w ich domach.
Zabawy tematyczne
Zabawy stolikowe.
Zabawy swobodne
Zabawy integracyjne
Pełnienie dyżurów
Spożywanie posiłków
Czynności higieniczne w łazience
Czynności pielęgnacyjne – czesanie
Prace porządkowe w kącikach
Spacer po najbliższej okolicy,
Wypowiada się nt. wierszy i ilustracji, zna zwyczaje świąteczne: robienie palm, baranków, pisanek, kraszanek, święcenie pokarmów,
Ćwiczy elementy tańca, reaguje odpowiednimi ruchami na muzykę i przerwę w muzyce. Poznaje tekst piosenki „Święta wielkanocne”. Interesuje się zwyczajami związanymi ze świętami.
Poznaje symbolikę Świąt Wielkanocnych i tradycji ludowych, odczuwa nastrój świąteczny. Okleja wydmuszkę kolorowym papierem, chce sprawiać niespodziankę rodzicom.
Toczy piłkę do celu.
Układa obrazki według kolejności, wypowiada się na określony temat.
Uważnie słucha opowiadania, zna nazwy zwierząt domowych i potrafi naśladować wydawane przez nie głosy.
Odszukuje różnice między kartkami. wspólnie zastanawia się, po co wysyłamy świąteczne życzenia;
Rysuje po śladzie, koloruje w konturach.
Prawidłowo reguluje oddechem – przesuwa wydmuszkę po ustalonej trasie.
Wybiera właściwy obrazek z wielu.
Opowiada o czynnościach wykonywanych przez rodziców i o swoich obowiązkach,
Pełni role społeczne (członkowie rodziny) w toku zabaw.
Nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie
Unika zachowań agresywnych, powstrzymuje się przed nimi.
Pomaga nieśmiałym, mało aktywnym, nowym dzieciom.
Próbuje samodzielnie wykonuje różnych czynności rozwijając poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie.
Przestrzega zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków
Uczy się myc zęby ze stosowaniem pasty.
Wie, że przedmiotów osobistego użytku nie nadzy pożyczać innym
Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
Ogląda wystawy sklepowe, komentuje ich wystrój, dostrzega zmiany w otoczeniu
związane z tradycjami świątecznymi
Ilustracje, teksty(Internet)
Płyta z utworem M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”, ”Wesołe p-le trzylatka”
Wydmuszki, klej papier kolorowy
Piłki
Historyjka obrazkowa
E.Szelburg-Zarembina
„Wesołe historie”
Pocztówki świąteczne
Karta pracy
Wydmuszki
Seria obrazków
WIELKANOC 11.04 – 15.04 – zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi, poznawanie sposobów ozdabiania pisanki, poznanie ciast wielkanocnych
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez
nauczyciela i dzieci
5-3,4,1-2
4-2, 13-1
14-2, 3-4
5-4, 8-2
4-2
1-2, 5-3,4
14-2, 3
5-4
3-2,3
3-4, 5-1
1-2, 5-4
5-3,4
3-4, 5-4, 14-2
1-2,4, 15-5
6-5
3-2,4
3-1, 6-5
4-1
2-1
2-3
2-4, 1-3
2-4,5
Zestaw zabawa ruchowych nr 16 „Z ciepłych krajów wróciły bociany”
Zestaw zabawa matematycznych „Trzy kurki”
Co kojarzy się z Wielkanocą – dzielenie się spostrzeżeniami
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kurki szukają ziarenek”
Ćwiczenie w porównywaniu wielkości „Od największej”
Zabawa ruchowa „Zajączki i lisy”
Najpiękniejsze pisanki – wyrażanie swoich pomysłów
Zabawa ruchowa „Pieczemy ciasto”
Zabawa z wykorzystaniem wiersza K. Bayer „Pisanki”
Zabawy badawcze „Z czego składa się jajko”
Zabawa ruchowa „Przestraszone zajączki”
Ćwiczenie klasyfikacyjne „Co pasuje do Wielkanocy?”
Zabawa ruchowa „Kurki i polecenia”
Spacer w pobliżu przedszkola
Zabawy dowolne
Zabawy według zainteresowań
Czynności pielęgnacyjne w łazience
Korzystanie z toalety
Ubieranie się na spacer
Prace porządkowe w układankach
Leżakowanie
Ćwiczy zeskoki wgłąb na miękkie podłoże, wchodzi na kilka szczebli drabinki, udoskonala skoki obunóż
Liczy do trzech, prawidłowo stosuje liczebniki główne i porządkowe w zakresie trzech
Ogląda widokówki i obrazki związane ze świętami, nazywa przedstawione na nich elementy, opowiada o tradycjach Wielkanocnych w swoim domu
Reaguje poprawnie na instrument muzyczny, spaceruje, naśladuje kurki
Układa sylwety kur w kolejności od największej do najmniejszej i odwrotnie
Naśladuje zwierzęta, ćwiczy skoki, udoskonala poruszanie się na czworakach
Ogląda już gotowych pisanek wykonuje swoją pisankę, ćwiczy sprawność manualną
Porusza się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie, wykonuje polecenia n-la
Rytmicznie wypowiada wybrane fragmenty, rysuje w powietrzu ilustracje do wiersza
Zapoznaje się z budową jaja kurzego, opisuje białko, żółtko: określenie konsystencji
Skacze między obręczami, odpowiednio reaguje na uderzenie w bębenek
Nazywa obrazki, wskazuje które pasują do Wielkanocy, a które nie.
Porusza się po sali przy dźwiękach instrumentu, wykonuje różne polecenia
Obserwuje świątecznie udekorowane wystawy sklepowe, dzieli się spostrzeżeniami
Wie, że każde dziecko ma równe prawo do korzystania z zabawek, wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom
Zacieśnia kontakty interpersonalne z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw
Opowiada o swoich ulubionych zajęciach z najbliższymi wykonywanych przed świętami Wielkanocnymi
Wciela się w różne role: mama, tata, dziecko, przygotowuje śniadanie wielkanocne
Twórczo i spokojnie podchodzi do problemów pojawiających się w zabawie
Samodzielnie myje ręce, wyszukuje swój ręcznik i poprawnie wyciera się w niego
Spuszcza wodę w toalecie, próbuje samodzielnie podciągać odzież
Próbuje samodzielnie zapinać zamek błyskawiczny i zakładać buty
Wie, że należy dbać o porządek w kącikach, segreguje układanki
Składa ubrania przed leżakowaniem, zachowuje porządek w swoim otoczeniu
Zbiór własny
Liczmany
Widokówki
Instrument muzyczny
Sylwety kur
Szablon pisanki, kredki, plastelina,
Jajko kurze
Obręcze
Obrazki
anusia_83