Poradnik.2.pdf

(94 KB) Pobierz
184968101 UNPDF
PORADNIK DLA INSTRUKTORÓW RECYTACJI cz. II
Rozdział drugi. Prawidła poprawnej wymowy, technika artykulacji.
Znajomość prawideł poprawnej wymowy polskiej to niezbędny warunek pięknego mówienia.
Znaleźć je można we wszystkich podręcznikach z zakresu kultury słowa, podstawą jest jednak
praca pod red. Zenona Klemensiewicza pt. “Prawidła poprawnej wymowy polskiej”. Mimo tego, że
od jej wydania minęło prawie 100 lat, niewiele zmieniło się w zasadach poprawnej wymowy.
Jedyna istotna zmiana to ta, że obecnie nie wymaga się od osób posługujących się wymową
sceniczną opanowania “ł” przedniojęzykowozębowego, wciąż zauważalnego u najstarszego
pokolenia aktorów. Jako że zasady te są ogólnie znane i łatwo można je znaleźć w każdej
bibliotece, skupię się tutaj na przedstawieniu przykładowych ćwiczeń służących do korekty błędów
dykcyjnych.
Pragnę jeszcze podkreślić jeden, istotny zdaniem logopedy fakt. Każda osoba zajmująca się kulturą
słowa, powinna umieć odróżnić wady wymowy (seplenienie, rotacyzm itp.) od błędów dykcyjnych.
Moim zdaniem w amatorskim ruchu recytatorskim czy teatralnym dopuszczalne są wady wymowy,
ze względu na niemożność pozbycia się ich bez fachowej opieki logopedy, do której wciąż jeszcze
nie wszystkie dzieci mają dostęp. Natomiast błędy dykcyjne i niechlujność artykulacyjna,
całkowicie dyskwalifikują każdego mówcę. Pamiętajmy jednak, że osoby, które pragną zajmować
się sztuka pięknego mówienia zawodowo (aktorzy, dziennikarze) nie mogą nie tylko popełniać
błędów dykcyjnych, ale i mieć wad wymowy.
Poniżej zamieszczam spis najczęściej popełnianych błędów w wymowie oraz propozycje
odpowiednich ćwiczeń. Przed przystąpieniem do nich wykonujemy zestaw ćwiczeń motorycznych.
I. Ćwiczenia przygotowawcze
1. Ćwiczenia motoryki języka:
buzia szeroko otwarta, język unosimy powoli do podniebienia, opuszczamy i znów podnosimy;
dotykamy językiem zębów trzonowych górnych i dolnych, następnie dotykamy językiem
wszystkich zębów po kolei;
mlaskamy czubkiem języka, tak, jakby język był cukierkiem i chcielibyśmy go ssać;
przysysamy język do podniebienia przy szeroko otworzonych ustach;
naśladujemy konika – przysysaniu języka towarzyszy ruch warg do przodu i do tyłu, na przemian.
2. Ćwiczenia motoryki warg:
szerokie otwieranie ust i ich zamykanie;
wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u). Ruchy wysuwania i rozchylania wykonujemy
naprzemiennie.
wargi płasko złączone, rozciągamy je jak przy wymawianiu i;
1
wysuwamy wargi do przodu, ściągamy je i przesuwamy w kąciki ust w prawo , lewo i okrężnie;
dmuchamy przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu, parskanie, cmokanie;
wymawianie głośne i wyraźne samogłosek: i-u a następnie a, e, u, i,o,y – zachowując te kolejność.
3. Ćwiczenia rozgrzewające aparat mowy:
Wymawiamy szybko sylaby:
tata tata tata tata tata tata tata tata
koko koko koko koko koko koko
mumu mumu mumu mumu mumu mumu
bebe bebe bebe bebe bebe bebe
dydy dydy dydy dydy dydy dydy
nini nini nini nini nini nini
Rere rere rere rere
Coco coco coco coco
Gigi gigi gigi gigi/
Fifi fifi fifi fifi
Kiki kiki kiki kiki
Tutu tutu tutu tutu
Wymawiamy:
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
1) przy średnio otwartych ustach
2) przy zaciśniętych zębach
3) z przesuwaniem żuchwy do przodu, do tyłu, na boki
II. Ćwiczenia dykcyjne
SAMOGŁOSKI:
2
Najczęściej popełniane błędem w tym zakresie jest niedokładna artykulacja samogłosek ustnych, co
sprawia, że głoska “a” staje się podobna do “e”, “i” do “y” itp. oraz asynchroniczna wymowa
głosek nosowych “ę” i “ą” na końcu wyrazów – brzmi to wówczas jako “eł, oł, em, om”. Zalecane
ćwiczenia:
a) Ćwiczenia wyrazów samogłoskowych (czytaj wyrazy utworzone z samogłosek, zachowując
akcent i długość wyrazu).
kolega – oEa
gatunkowy – auOy
wyleniała – yeAa
łata – Aa
tatulo – aUo
lokata – oAa
tataraki – aaAi
kita – Ia
Zbrodnia to niesłychana Oa o eyAa
Pani zabiła pana Ai aIa Aa
b) Ćwiczenia samogłosek nosowych
wymawiamy następujące wyrazy, zwracając uwagę na to, aby wargi nie wysuwały się do przodu
jak do głoski “ł” : kęs, chcę, kąsa, kęs-kąsa itd., chcą-są, chcą-kęs, nie chcę kąsać
ćwiczenia samogłosek nosowych w pozycji śródgłosowej i wygłosowej: więzy, mężny, wężyk,
tęskny, mężczyzna, klęska, wąski, wąsy, wąchać, wąwóz, ukąszenie, grząska, proszą, noszą, widzą,
dużą, matką, torebką, prześliczną, niemożliwą, wynaturzoną, wyidealizowaną, zaprogramowaną,
przyklejone wąsy, typ męski, bezsensowna klęska, kląskanie słowika, pąsowy kolor, ułożony
pasjans, rzężenie chorego, grząskie dno
WĄŻ
Idzie wąż wąską drogą,
Nie porusza żadną nogą.
Poruszałby gdyby mógł,
Lecz wąż przecież nie ma nóg!
GĘŚ
Ciężka, potężna i niedołężna
3
W stawu gęstwinie gęś ugrzęzła
Lecz to nie klęska w gęsiej rodzinie,
Gęś niedołężna z wodą popłynie.
Przeczytaj wiersz, pamiętając o tym, że w śródgłosie z rezonansem wokalicznym głoski ą, ę
mówimy tylko przed szczelinowymi: s z sz ż f w h.
Ą i Ę
Zabawiano się raz grą,
Kto wynajdzie słówka z “ą”.
Jaś napisał słówek rząd,
A więc:
Mąka, łąka, prąd,
Kąt, sąsiadka, bąk, bąbelek.
Nie dał się zawstydzić Felek…
Tak napisał:
Mądry zając,
Przed pogonią uciekając,
Krążył, krążył pod
Dąbrową,
W głąb jej umknął
Z całą głową…
Staś powiedział:- A ja chcę
Znaleźć słówka z samym “ę”.
Więc w zeszycie pisać będę:
Bęc, bęc, bęc, bęc, bębni bęben.
Co to będzie, co to będzie,
Gdy się zlęknie gęś na grzędzie?
4
Gęś przysiądzie grzędę tę,
Będzie gęgać gę gę gę.
Udały się rymy gęsie.
Klasa się ze śmiechu trzęsie. /R.Pisarski/
Uwaga: przed głoskami: t, d, k, g, p, b, k, g, c, dz, cz, dż, ć, dź, l, ł, w śródgłosie głoski ą, ę
rozkładają się na dwie grupy:
przed głoskami: t, d, k, g, p, b, k, g, c, dz, cz, dż, ć, dź, l, ł, w śródgłosie głoski ą, ę rozkładają się na
dwie grupy:
Ę – en, eń, em, Ą – on, oń, om,
SPÓŁGŁOSKI
Spółgłoski w języku polskim również sprawiają wiele kłopotu mówcom i zwykłym użytkownikom
języka. Poniżej przytoczę najczęściej popełniane błędy:
a) Głoska ń – błędnie wymawiamy ją jako twarde “n” (łancuch, słonce)
– błędnie wymawiamy ją jako twarde “n” (łancuch, słonce)
łańcuch, szańce, tańce, jeńcy, złoczyńca, sińce
wybrańcy na szańcach to straceńcy
jeniec za jeńcem szli wieńcem
na krańcach łąk – kaczeńce
b) Głoska ł (najcześciej po prostu ja omijamy, mówimy gupi, dugi itp.)– podczas ćwiczeń
wymawiamy starannie, z wysunięciem warg do przodu:
Ćwiczenie 1
płaski, płaszcz, gładzi, głupi, głowa, biegał, miał, zaludnił, uczuł
Mówiły jaskółki, ze niedobre są spółki.
Małpy skaczą niedościgle, małpy robią małpie figle.
spustoszył Afrykę, uszkodził auto, ukarał Adama, zabrał owies
“Płyną biali obłokowie.
Który z nich mi słowo powie,
Słowo lotne, światłe słowo,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin