7ebf7446b76c4b948c02b4ab0ecd9e53EFRR_1080_2006PL2.pdf

(326 KB) Pobierz
l_21020060731pl00010011.pdf
31.7.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 210/1
I
(Akty, których publikacja jest obowiązkowa)
ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 1080/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 lipca 2006 r.
w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE)
nr 1783/1999
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(3)
EFRR powinien udzielać pomocy w ramach ogólnej stra-
tegii na rzecz polityki spójności, co zapewni większą
koncentrację pomocy na priorytetach Wspólnoty.
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego art. 162 ust. 1 i art. 299 ust. 2 akapit
drugi,
uwzględniając wniosek Komisji,
(4)
Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 stanowi, że zasady
kwalifikowalności wydatków należy ustalać na poziomie
krajowym z pewnymi wyjątkami, dla których niezbędne
jest ustanowienie przepisów szczególnych. Należywięc
ustanowić przepisy szczególne w odniesieniu do
wyjątków dotyczących EFRR.
uwzględniającopinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecz-
nego ( 1 ),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów ( 2 ),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Trak-
tatu ( 3 ),
(5)
W ramach zintegrowanego planu rozwoju obszarów
miejskich za konieczne uznaje się wspieranie ograniczo-
nych działań mających na celu renowację mieszkal-
nictwa na obszarach dotkniętych lub zagrożonych degra-
dacją fizyczną i wykluczeniem społecznym w państwach
członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej
w dniu 1 maja 2004 r. lub po tej dacie.
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Artykuł 160 Traktatu stanowi, że Europejski Fundusz
Rozwoju Regionalnego (EFRR) ma na celu przyczynianie
się do korygowania podstawowych dysproporcji regio-
nalnych we Wspólnocie. EFRR przyczynia się tym
samym do zmniejszania różnic w poziomie rozwoju
poszczególnych regionów oraz zmniejszania stopnia,
w jakim regiony najmniej uprzywilejowane, w tym
obszary wiejskie i miejskie, upadające regiony przemy-
słowe, obszary o niekorzystnym położeniu geogra-
ficznym i warunkach przyrodniczych, takie jak wyspy,
obszary górskie, obszary słabo zaludnione i regiony
przygraniczne, są opóźnione w rozwoju.
(6)
Konieczne jest postanowienie, żewkład EFRR przezna-
czony na wydatki związane z mieszkalnictwem powi-
nien dotyczyć zapewnienia grupom o niższych docho-
dach mieszkań o dobrym standardzie, łącznie z ostatnio
sprywatyzowanymi zasobami mieszkaniowymi, jak
również zapewnienia mieszkań wrażliwym grupom
społecznym.
(2)
Przepisy wspólne dla funduszy strukturalnych i Funduszu
Spójności znajdują się w rozporządzeniu Rady (WE)
nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
Społecznego oraz Funduszu Spójności ( 4 ). Należy usta-
nowić przepisy szczególne dotyczące rodzajów działań,
które mogą być finansowane z EFRR w ramach celów
określonych w tym rozporządzeniu.
(7)
Sprawne i skuteczne wdrożenie działań wspieranych
z EFRR zależy od dobrego zarządzania i partnerstwa
pomiędzy wszystkimi właściwymi partnerami szczebla
terytorialnego i sfery społeczno-gospodarczej,
azwłaszcza władzami regionalnymi i lokalnymi, jak
również wszelkimi innymi właściwymi podmiotami na
kolejnych etapach wdrażania programów operacyjnych
współfinansowanych z EFRR.
( 1 ) Dz.U. C 255 z 14.10.2005, str. 91.
( 2 ) Dz.U. C 231 z 20.9.2005, str. 19.
( 3 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2005 r. (dotychczas
nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko
Rady z dnia 12 czerwca 2006 r. (dotychczas nieopublikowane
w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Parlamentu Europej-
skiego z dnia 4 lipca 2006 r. (dotychczas nieopublikowane
w Dzienniku Urzędowym).
( 4 ) Patrz: str. 25 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(8)
Na kolejnych etapach wdrażania programów operacyj-
nych współfinansowanych z EFRR państwa członkow-
skie i Komisja powinny zagwarantować niedyskrymi-
nację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne,
religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub
orientację seksualną.
94154950.012.png 94154950.013.png 94154950.014.png 94154950.015.png
L 210/2
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.7.2006
(9)
Wykorzystującdoświadczenie i potencjał związany
z inicjatywą wspólnotową URBAN, przewidzianą w art.
20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/
1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego prze-
pisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych ( 1 ),
należy wzmacniać zrównoważony rozwój obszarów
miejskich poprzez pełną integrację działań w tym
obszarze w ramach programów operacyjnych współfi-
nansowanych z EFRR, zwracając szczególną uwagę na
inicjatywy dotyczące rozwoju lokalnego i zatrudnienia
wraz z towarzyszącym im potencjałem innowacyjnym.
do Aktu przystąpienia z 1994 r. Aby wesprzeć zrówno-
ważony rozwój niektórych wysp, obszarów górskich,
regionów przygranicznych i obszarów słabo zaludnio-
nych, spowolniony ich położeniem geograficznym, EFRR
powinien także zająć się szczególnymi trudnościami,
z jakimi muszą się one zmierzyć.
(14)
Konieczne jest ustanowienie przepisów szczególnych
dotyczących programowania, zarządzania, monitoro-
wania oraz kontroli programów operacyjnych w ramach
celu Europejska współpraca terytorialna.
(10)
Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie
komplementarności i spójności z pozostałymi polity-
kami Wspólnoty, w szczególności z Siódmym
programem ramowym w dziedzinie badań, rozwoju
technologicznego i prezentacji oraz Programem
ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji.
Ponadto powinna istnieć synergia pomiędzy, z jednej
strony, wsparciem udzielanym z EFRR, z drugiej –
wsparciem udzielanym z Europejskiego Funduszu
Społecznego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1081/
2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca
2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecz-
nego ( 2 ), Funduszu Spójności zgodnie z rozporządzeniem
Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. usta-
nawiającym Fundusz Spójności ( 3 ), Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiej-
skich zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/
2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia
rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz
Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) ( 4 ) oraz Europejskiego Funduszu Rybołów-
stwa.
(15)
Należy wspierać skuteczną transgraniczną, transna-
rodową im ędzyregionalną współpracę zpaństwami
sąsiadującymi ze Wspólnotą, w przypadku gdy jest to
konieczne dla zapewnienia regionom państw członkow-
skich graniczącym z państwami trzecimi skutecznej
pomocy w ich rozwoju. Zatem właściwe jest zezwolenie,
w drodze wyjątku, na finansowanie z EFRR wsparcia
projektów realizowanych na terytorium państw trzecich,
jeżeli korzyści z takich projektów odnoszą regiony
Wspólnoty.
(16)
Dla zachowania jasności należy zatem uchylić rozporzą-
dzenie (WE) nr 1783/1999 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego ( 5 ),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
(11)
Konieczne jest zapewnienie, aby działania na rzecz
małych i średnich przedsiębiorstw, wspierane z EFRR,
uwzględniały i wspierały wdrażanie Europejskiej karty
małych przedsiębiorstw, przyjętej podczas posiedzenia
Rady Europejskiej w Santa Maria da Feira w dniach 19.
i 20. czerwca 2000 r.
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
1. Niniejsze rozporządzenie określa zadania Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), zakres udzielanego
z niego wsparcia w ramach celów: Konwergencja, Konkurencyj-
ność regionalna i zatrudnienie oraz Europejska współpraca
terytorialna, określonych w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 1083/2006, a także zasady dotyczące kwalifikowalności do
wsparcia.
(12)
Szczególną uwagę należy zwrócić na regiony najbardziej
oddalone, głównie przez rozszerzenie, w drodze
wyjątku, zakresu pomocy EFRR na finansowanie
pomocy operacyjnej związanej z rekompensowaniem
dodatkowych kosztów wynikających z ich szczególnej
sytuacji ekonomicznej i społecznej, która jest spowodo-
wana ich oddaleniem, charakterem wyspiarskim, niewiel-
kimi rozmiarami, trudną topografią i klimatem oraz ich
zależnością gospodarczą od niewielkiej liczby
produktów, podczas gdy trwałość i łączne występowanie
tych czynników poważnie szkodzą ich rozwojowi. Takie
działania szczególne wymagają zastosowania jako
podstawy prawnej art. 299 ust. 2 Traktatu.
2. Do EFRR stosuje się przepisy rozporządzenia (WE)
nr 1083/2006 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
(13)
EFRR powinien także zająć się problemami związanymi
z dostępem obszarów najsłabiej zaludnionych do
największych rynków oraz ich oddaleniem od tych
rynków, o których mowa w Protokole nr 6 w sprawie
szczegółowych postanowień dotyczących Celu 6
w ramach Funduszy Strukturalnych w Finlandii i Szwecji
Cel
Zgodnie z art. 160 Traktatu i rozporządzeniem (WE) nr 1083/
2006 EFRR przyczynia się do finansowania pomocy mającej na
celu wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej w drodze
korygowania podstawowych dysproporcji regionalnych
poprzez wspieranie rozwoju oraz dostosowania strukturalnego
gospodarek regionalnych, w tym przekształcania upadających
regionów przemysłowych i regionów opóźnionych w rozwoju,
jak również wspieranie współpracy transgranicznej, transnaro-
dowej i międzyregionalnej.
( 1 ) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmie-
nione rozporządzeniem (WE) nr 173/2005 (Dz.U. L 29 z 2.2.2005,
str. 3).
( 2 ) Patrz: str. 12 niniejszego Dziennika Urzędowego.
( 3 ) Patrz: str. 79 niniejszego Dziennika Urzędowego.
( 4 ) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, str. 1.
( 5 ) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 1.
94154950.001.png 94154950.002.png 94154950.003.png 94154950.004.png 94154950.005.png
31.7.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 210/3
W działaniach tych EFRR kieruje się priorytetami Wspólnoty,
a szczególnie potrzebą zwiększenia konkurencyjności
i innowacyjności, utworzenia i ochrony trwałych miejsc pracy
oraz zapewnienia zrównoważonego rozwoju.
publiczno-prywatne i klastry; wspieranie świadczenia usług
dla biznesu i technologii grupom MŚP; oraz stymulowanie
finansowania przedsiębiorczości i innowacji w MŚPza
pomocą instrumentów inżynierii finansowej;
Artykuł 3
2) społeczeństwo informacyjne, w tym rozwój infrastruktury
łączności elektronicznej, opracowanie zawartości, usług
i aplikacji na poziomie lokalnym, poprawa bezpieczeństwa
dostępności do publicznych usług on-line i ich rozwój;
wsparcie i usługi na rzecz MŚP w procesie wdrażania
i skutecznego wykorzystywania technologii informacyj-
nych i komunikacyjnych (TIK) lub wykorzystywania
nowych pomysłów;
Zakres pomocy
1. EFRR koncentruje swoją pomoc na priorytetach tema-
tycznych. Rodzaj i zakres działań finansowanych w ramach
każdego z priorytetów odzwierciedlają odmienny charakter
celów: Konwergencja, Konkurencyjność regionalna
i zatrudnienie oraz Europejska współpraca terytorialna zgodnie
z art. 4, 5 i 6.
3) inicjatywy lokalne w zakresie rozwoju oraz wsparcie dla
struktur świadczących usługi lokalne w tworzeniu nowych
miejsc pracy, w przypadku gdy takie działania nie są objęte
zakresem rozporządzenia (WE) nr 1081/2006;
2.
EFRR współfinansuje:
a) inwestycje produkcyjne przyczyniające się do tworzenia
i ochrony trwałych miejsc pracy, przede wszystkim poprzez
bezpośrednie wspieranie inwestycji zwłaszcza w małe
i średnie przedsiębiorstwa (MŚP);
4) środowisko, w tym inwestycje związane z zaopatrzeniem
w wodę oraz z gospodarką wodną i odpadami; oczy-
szczanie ścieków oraz jakość powietrza; zapobieganie
pustynnieniu, kontrola tego zjawiska i walka z nim; zinte-
growany system zapobiegania zanieczyszczeniom i ich
kontroli; pomoc w celu minimalizacji skutków zmian
klimatu; rekultywacja środowiska naturalnego, w tym
skażonych terenów i gruntów, oraz rewitalizacja terenów
poprzemysłowych; propagowanie różnorodności biolo-
gicznej i ochrony przyrody, w tym inwestycje w tereny
NATURA 2000; pomoc dla MŚP w zakresie propagowania
zrównoważonych wzorców produkcji poprzez wdrażanie
wydajnych systemów zarządzania środowiskiem oraz
wdrażanie i stosowanie technologii zapobiegania zanieczy-
szczaniu środowiska;
b) inwestycje w infrastrukturę;
c) rozwój potencjału endogenicznego poprzez działania wspie-
rające rozwój regionalny i lokalny. Działania te obejmują
wsparcie i usługi dla przedsiębiorstw, w szczególności MŚP,
tworzenie i rozwój instrumentów finansowania, takich jak
kapitał podwyższonego ryzyka, fundusze pożyczkowe
i gwarancyjne, fundusze rozwoju lokalnego, dotacje na
spłatę odsetek, tworzenie sieci, współpracę i wymianę
doświadczeń pomiędzy regionami, miastami oraz stosow-
nymi
podmiotami
sfery
społeczno-gospodarczej
i środowiskowej;
d) pomoc techniczną, o której mowa w art. 45 i 46 rozporzą-
dzenia (WE) nr 1083/2006.
5) zapobieganie zagrożeniom, w tym opracowanie
i wdrożenie planów zapobiegania i stawiania czoła
zagrożeniom naturalnym i technologicznym;
Zakres inwestycji i działań wymienionych w lit. a)–d) jest
dostępny w celu realizacji priorytetów tematycznych zgodnie
z art. 4, 5 i 6.
6) turystyka, w tym promowanie walorów przyrodniczych
jako potencjału dla rozwoju zrównoważonej turystyki;
ochrona i poprawa jakości dziedzictwa przyrodniczego
w ramach wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego;
pomoc na rzecz zwiększenia podażyusług turystycznych
poprzez wprowadzanie nowych usług o wyższej wartości
dodanej oraz wspieranie nowych, zrównoważonych
rodzajów turystyki;
Artykuł 4
Konwergencja
W ramach celu Konwergencja EFRR koncentruje swoją pomoc
na wspieraniu zrównoważonego, zintegrowanego rozwoju
gospodarczego oraz zatrudnienia na poziomie regionalnym
i lokalnym poprzez mobilizowanie i wzmacnianie zdolności
endogenicznych w ramach programów operacyjnych, których
celem jest modernizacja i zróżnicowanie struktur gospodar-
czych, jak również tworzenie i ochrona trwałych miejsc pracy.
Jest to osiągane przede wszystkim poprzez następujące priory-
tety, przy czym poszczególne elementy polityki będą zależały
od specyfiki każdego państwa członkowskiego:
7) inwestowanie w kulturę, w tym ochrona, promowanie
i zachowanie dziedzictwa kulturowego; rozwój infrastruk-
tury kulturalnej wspierającej rozwój społeczno-gospo-
darczy, zrównoważoną turystykę i zwiększoną atrakcyj-
ność regionu; oraz pomoc na rzecz zwiększenia podaży
usług kulturalnych poprzez wprowadzanie nowych usług
owyższej wartości dodanej;
1) badania i rozwój technologiczny (BRT), innowacyjność
i przedsiębiorczość, w tym zwiększanie zdolności
w zakresie badań i rozwoju technologicznego, oraz ich
włączenie do Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym
infrastruktury; pomoc na rzecz BRT, zwłaszcza w MŚP,
oraz na rzecz transferu technologii; poprawę powiązań
pomiędzy MŚP a placówkami szkolnictwa wyższego, insty-
tucjami badawczymi i centrami badawczo-technologicz-
nymi; rozwój sieci powiązań gospodarczych; partnerstwa
8) inwestycje transportowe, w tym poprawę sieci transeuro-
pejskich i połączeń z siecią TEN-T; zintegrowane strategie
promocji ekologicznego transportu, które przyczyniają się
do poprawy dostępności i jakości usług transportu
pasażerskiego i towarowego, z myślą o uzyskaniu bardziej
zrównoważonego podziałunaróżne rodzaje środków
transportu oraz o promocji systemów intermodalnych
i ograniczaniu oddziaływania na środowisko;
94154950.006.png 94154950.007.png
L 210/4
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
31.7.2006
9) inwestycje energetyczne, w tym poprawę sieci transeuro-
pejskich, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeń-
stwa dostaw, integracji kwestii środowiska naturalnego,
zwiększenia efektywności energetycznej oraz rozwoju
energii odnawialnych;
d) tworzenie instrumentów inżynierii finansowej oraz
udogodnień inkubacyjnych sprzyjających badaniom
i rozwojowi technologicznemu w MŚP oraz przedsiębior-
czości i zakładaniu nowych przedsiębiorstw, szczególnie
MŚP ukierunkowanych na wiedzę;
10) inwestycje w edukację, w tym w kształcenie zawodowe,
przyczyniające się do podwyższenia atrakcyjności i jakości
życia;
2) działania prewencyjne w zakresie ochrony środowiska
i zapobiegania zagrożeniom, w szczególności:
11) inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia
i infrastrukturę społeczną, które przyczyniają się do
rozwoju regionalnego i lokalnego oraz podwyższenia
jakości życia.
a) stymulowanie inwestycji w celu rekultywacji środowiska
naturalnego, w tym terenów i gruntów skażonych,
dotkniętych procesem pustynnienia oraz poprzemysło-
wych;
Artykuł 5
b) propagowanie rozwoju infrastruktury związanej
zróżnorodnością biologiczną oraz inwestycji w tereny
NATURA 2000, w przypadku gdy przyczynia się to do
zrównoważonego rozwoju gospodarczego lub dywersyfi-
kacji obszarów wiejskich;
Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie
c) stymulowanie efektywności energetycznej oraz produkcji
energii odnawialnych, jak również rozwój efektywnych
systemów zarządzania energią;
Wspierając zatrudnienie, w kontekście strategii zrównoważo-
nego rozwoju, EFRR kieruje swoją pomoc w ramach celu
Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie przede wszystkim
na następujące trzy priorytety:
d) propagowanie ekologicznego i zrównoważonego trans-
portu publicznego, zwłaszcza w obszarach miejskich;
1) innowacje i gospodarkę opartą na wiedzy, w tym poprzez
tworzenie i umacnianie sprawnych regionalnych gospodarek
opartych na innowacyjności, powiązania systemowe między
sektorem prywatnym i publicznym, uczelniami i ośrodkami
technologicznymi, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb,
w szczególności:
e) opracowywanie planów i działań na rzecz zapobiegania
i przeciwdziałania zagrożeniom naturalnym (np.: pustyn-
nieniu,
suszom,
pożarom
i
powodziom)
i technologicznym;
f) ochrona i poprawa jakości dziedzictwa przyrodniczego
i kulturowego w celu wspierania rozwoju społeczno-
gospodarczego oraz promowanie walorów przyrodni-
czych i kulturowych jako potencjału dla rozwoju zrów-
noważonej turystyki;
a) zwiększanie zdolności regionalnych w dziedzinie BRT
i innowacyjności, związanych bezpośrednio z realizacją
celów regionalnych w zakresie rozwoju gospodarczego
poprzez wspieranie centrów kompetencji przemysło-
wych lub ukierunkowanych na wybrane technologie,
propagowanie BRT w dziedzinach związanych
z przemysłem, MŚP i transferu technologii, rozwój badań
prognostycznych w zakresie technologii
imiędzynarodowych badań porównawczych w zakresie
polityk promujących innowacyjność, a także wspieranie
współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami oraz wspólnej
polityki w zakresie BRT i innowacyjności;
3) dostępdousług transportowych i telekomunikacyjnych
pożytku
ogólnego
o
charakterze
gospodarczym,
a w szczególności:
a) rozbudowa drugorzędnych sieci transportowych przez
usprawnianie połączeń z sieciami TEN-T, regionalnymi
węzłami kolejowymi, lotniskami i portami lub platfor-
mami multimodalnymi, tworzenie bezpośrednich
połączeń zgłównymi liniami kolejowymi, a także
promowanie regionalnych i lokalnych śródlądowych
dróg wodnych i żeglugi morskiej bliskiego zasięgu;
b) stymulowanie innowacji i przedsiębiorczości we wszyst-
kich sektorach gospodarczych na poziomie regionalnym
i lokalnym, poprzez wspieranie wprowadzania na rynek
przez MŚP nowych lub udoskonalonych produktów,
procesów i usług, wspieranie sieci powiązań gospodar-
czych i klastrów, poprawę dostępu MŚPdośrodków
finansowych, propagowanie sieci współpracy między
przedsiębiorstwami oraz właściwymi placówkami szkol-
nictwa wyższego i instytucjami badawczymi; ułatwianie
dostępu MŚPdousług wspierających przedsiębiorstwa
oraz wspieranie wdrażania w MŚP przyjaznych środo-
wisku i innowacyjnych technologii;
b) propagowanie dostępu MŚP do technologii informacyj-
nych i komunikacyjnych oraz ich wdrażania
i skutecznego wykorzystywania poprzez wspieranie
dostępu do sieci; tworzenie publicznych punktów
dostępu do Internetu; zapewnianie wyposażenia; oraz
rozwój usług i aplikacji, w tym w szczególności opraco-
wywanie planów działania dla bardzo małych przedsię-
biorstw i zakładów rzemieślniczych.
c) propagowanie przedsiębiorczości, w szczególności
poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania
nowych pomysłów oraz popieranie tworzenia nowych
firm przez odpowiednie placówki szkolnictwa wyższego
i instytucje badawcze oraz istniejące firmy;
Ponadto w odniesieniu do programów operacyjnych wspiera-
nych z EFRR w regionach kwalifikujących się do finansowania
szczególnego i przejściowego, o którym mowa w art. 8 ust. 2
rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, państwa członkowskie
i Komisja mogą postanowić o rozszerzeniu wsparcia na priory-
tety, o których mowa w art. 4 niniejszego rozporządzenia.
94154950.008.png 94154950.009.png
31.7.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 210/5
Artykuł 6
naukowej i transfer technologii pomiędzy ośrodkami
BRT a międzynarodowymi centrami doskonałości
w dziedzinie BRT; współpracę bliźniaczą instytucji
zajmujących się transferem technologii; oraz opracowy-
wanie wspólnych instrumentów inżynierii finansowej
przeznaczonych do wsparcia BRT w MŚP;
Europejska współpraca terytorialna
W ramach celu Europejska współpraca terytorialna EFRR
skupia swoją pomoc na następujących priorytetach:
b) środowisko: gospodarka wodna, wydajność energe-
tyczna, zapobieganie zagrożeniom i działalność mająca
na celu ochronęśrodowiska w wyraźnym wymiarze
transnarodowym. Działania mogą obejmować: ochronę
i gospodarowanie dorzeczami rzek, strefami przybrzeż-
nymi, zasobami morskimi, usługami wodnymi oraz
mokradłami; zapobieganie pożarom, suszom
i powodziom; propagowanie bezpieczeństwa morskiego
i ochronę przed zagrożeniami naturalnymi
i technologicznymi; oraz ochronę i wzmocnienie dzie-
dzictwa przyrodniczego wspierającego rozwój
społeczno-gospodarczy i zrównoważoną turystykę;
1) rozwoju transgranicznej działalności o wymiarze gospodar-
czym, społecznym i środowiskowym poprzez wspólne stra-
tegie na rzecz zrównoważonego rozwoju terytorialnego,
a przede wszystkim poprzez:
a) wspieranie przedsiębiorczości, w szczególności rozwoju
MŚP, turystyki, kultury oraz handlu transgranicznego;
b) wspieranie i poprawę wspólnej ochrony zasobów natu-
ralnych i kulturowych i wspólnego zarządzania nimi, jak
również
zapobieganie
zagrożeniom
naturalnym
i technologicznym;
c) dostępność: działania mające na celu poprawę dostępu
do usług transportowych i telekomunikacyjnych oraz ich
jakości, w przypadku gdy mają one wyraźny wymiar
transnarodowy. Działania mogą obejmować: inwestycje
w transgraniczne sektory sieci transeuropejskich;
poprawę dostępu na poziomie lokalnym i regionalnym
do sieci krajowych i transnarodowych; poprawę inter-
operacyjności systemów krajowych i regionalnych; oraz
propagowanie zaawansowanych technologii informacyj-
nych i komunikacyjnych;
c) wspieranie powiązań pomiędzy obszarami miejskimi
i wiejskimi;
d) zmniejszanie izolacji poprzez poprawę dostępu do usług
i sieci transportowych, informacyjnych
i komunikacyjnych, a także transgranicznych systemów
i urządzeń dostaw wody i energii oraz zagospodaro-
wania odpadów;
e) rozwój współpracy, zdolności oraz wspólnego wykorzys-
tywania infrastruktur, w szczególności w sektorach
takich jak ochrona zdrowia, kultura, turystyka i edukacja.
d) zrównoważony rozwój obszarów miejskich: wzmoc-
nienie rozwoju policentrycznego na poziomie transnaro-
dowym, krajowym i regionalnym, mającego wyraźne
skutki transnarodowe. Działania mogą obejmować:
tworzenie i ulepszanie sieci miast i powiązań między
miastem a wsią; strategie rozwiązywania problemów
wspólnych dla miasta i wsi; ochronę i promowanie dzie-
dzictwa kulturowego oraz strategiczną integrację stref
rozwoju w skali transnarodowej.
Ponadto EFRR może przyczyniać się do propagowania
współpracy prawnej i administracyjnej, integracji transgra-
nicznych rynków pracy, lokalnych inicjatyw na rzecz
zatrudnienia, równości płci i równości szans, szkoleń
i integracji społecznej, a także do wspólnego wykorzysty-
wania zasobów ludzkich i infrastruktury na potrzeby BRT.
W odniesieniu do programu PEACE pomiędzy Irlandią
Północną a przygranicznymi hrabstwami Irlandii, przewi-
dzianego na podstawie ust. 22 załącznika II do rozporzą-
dzenia 1083/2006, EFRR, poza wyżej wymienionymi
działaniami, przyczynia się do propagowania stabilności
społecznej i gospodarczej we wspomnianych regionach,
zwłaszcza poprzez działania wspierające spójność pomiędzy
społecznościami;
Pomoc na rzecz współpracy dwustronnej między regionami
nadmorskimi możebyć rozszerzona o priorytety, o których
mowa w pkt 1;
3) wzmocnieniu skuteczności polityki regionalnej przez wspie-
ranie:
2) ustanowieniu i rozwoju współpracy transnarodowej, w tym
współpracy dwustronnej między regionami nadmorskimi
nieobjętymi pkt 1, poprzez finansowanie sieci i działań
sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi terytorialnemu,
koncentrującsię przede wszystkim na następujących obsza-
rach priorytetowych:
a) współpracy międzyregionalnej skupiającej się na innowa-
cyjności i gospodarce opartej na wiedzy oraz na działa-
niach prewencyjnych w odniesieniu do środowiska
i zapobieganiu zagrożeniom w rozumieniu art. 5
pkt 1 i 2;
a) innowacje: tworzenie i rozwój sieci naukowych
i technologicznych oraz zwiększanie BRT i zdolności
innowacyjnych na poziomie regionalnym, jeżeli mają
one bezpośredni wkład w zrównoważony rozwój gospo-
darczy obszarów transnarodowych. Działania mogą obej-
mować: tworzenie sieci pomiędzy odpowiednimi
placówkami szkolnictwa wyższego, instytucjami badaw-
czymi i MŚP; powiązania ułatwiające dostęp do wiedzy
b) wymiany doświadczeń dotyczących rozpoznawania,
transferu i rozpowszechniania najlepszych praktyk,
w tym dotyczących zrównoważonego rozwoju obszarów
miejskich, o którym mowa w art. 8; oraz
c) działań obejmujących badania, gromadzenie danych, jak
również obserwację i analizę tendencji rozwojowych we
Wspólnocie.
94154950.010.png 94154950.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin