eb28fb55f8914e208dbd30e388bef47508_02_28_zalecenia_interpretacja_Pzp.pdf

(104 KB) Pobierz
08_02_28_zalecenia_interpretacja_Pzp_final
29 lutego 2008r.
ZALECENIA DLA BENEFICJENTÓW FUNDUSZY UE DOTYCZĄCE
INTERPRETACJI PRZEPISÓW USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ
PUBLICZNYCH
1. W odpowiedzi Rządu RP na zarzuty formalne KE dotyczące niezgodności polskiego
ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami oraz
TWE, Rząd RP uznał część argumentów KE odnośnie braku zgodności pomiędzy polską
ustawą Pzp i prawem unijnym. Jednocześnie Rząd RP podjął prace w celu
niezwłocznego wniesienia projektu nowelizacji ustawy Pzp do rozpatrzenia w trybie
pilnym przez Parlament.
2. Zgodnie z art. 9 ust. 5 Rozporządzenia Rady 1083/2006 1 operacje finansowane z
funduszy są zgodne z postanowieniami Traktatu i aktów przyjętych na jego podstawie.
3. Zgodnie z art. 12 Rozporządzenia Rady 1260/1999 2 działania finansowane przez
fundusze lub otrzymujące wsparcie z EBI lub z innego instrumentu finansowego są
zgodne z postanowieniami Traktatu, z instrumentami przyjętymi w ramach Traktatu oraz
z politykami i działaniami Wspólnoty, włączając w to reguły konkurencji, udzielanie
zamówień publicznych, ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego, zniesienia
nierówności i wspierania równości kobiet i męŜczyzn.
4. Zgodnie z art. 12 ust. 1 Rozporządzenia Rady 1164/94 3 projekty finansowane przez
Fundusz są zgodne z postanowieniami traktatów, przyjętymi na ich mocy dokumentami
oraz z politykami Wspólnoty, w tym z tymi, które dotyczą ochrony środowiska, transportu,
sieci transeuropejskich, polityki konkurencji i udzielania zamówień publicznych.
5. Do czasu wejścia w Ŝycie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp beneficjenci funduszy
unijnych udzielając zamówień, stosują obecnie obowiązującą ustawę. MoŜe to prowadzić
do sytuacji takiej, iŜ beneficjenci podejmując działania zgodne z polską ustawą naruszą
jednocześnie prawo unijne, co moŜe skutkować uznaniem części lub całości środków
Rozporządzenie Rady nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999;
2 Rozporządzenie Rady nr 1260/1999 (WE) z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne
w sprawie funduszy strukturalnych;
3
Rozporządzenie Rady nr 1164/94 (WE) z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiającego Fundusz Spójności;
1
1
przekazywanych z budŜetu WE i poniesionych przez beneficjentów za niekwalifikowane
(niepodlegające zwrotowi).
6. Mając na uwadze powyŜsze, w niniejszych Zaleceniach przedstawiono wskazówki w jaki
sposób, stosując obecnie obowiązującą ustawę Pzp, działać w moŜliwie najszerszym
zakresie w zgodzie z prawem UE.
7. Do czasu wej ś cia w Ŝ ycie zmian w ustawie Prawo zamówie ń publicznych
dostosowuj ą cych jej przepisy do wymogów prawa UE, beneficjentom funduszy
unijnych zaleca si ę stosowanie Zalece ń , w celu unikni ę cia nieprawidłowo ś ci.
8. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164,
poz. 1163 ze zm.) jest aktem implementującym przepisy wspólnotowe z zakresu
zamówień publicznych (dyrektywy: 2004/17/WE i 2004/18/WE). W konsekwencji naleŜy
wskazać, Ŝe niniejsze Zalecenia dotyczą postępowań, których wartość jest równa lub
przekracza progi wskazane w dyrektywach, a co za tym idzie ustalone w rozporządzeniu
wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
9. Dokonując wykładni przepisów ustawy naleŜy uwzględniać orzecznictwo polskich sądów
oraz Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (ETS).
10. Interpretując przepisy krajowe wydane w celu transpozycji postanowień dyrektywy naleŜy
kierować się tzw. prowspólnotową wykładnią prawa. Zasada ta wywiedziona z
utrwalonego orzecznictwa ETS, wskazuje, Ŝe wynikające z dyrektywy zobowiązanie
Państwa Członkowskiego do osiągnięcia rezultatu przewidzianego przez dyrektywę, oraz
ich obowiązek na mocy art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE)
do podjęcia wszelkich właściwych środków ogólnych lub szczególnych w celu
zapewnienia wykonania tego zobowiązania jest wiąŜące dla wszystkich organów Państw
Członkowskich, włączając organy administracji oraz sądy w ramach ich kompetencji.
Wynika z tego, Ŝe stosując prawo krajowe, niezaleŜnie czy dane przepisy zostały przyjęte
przed czy po wejściu w Ŝycie dyrektywy, organy państwowe wezwane do
przeprowadzenia ich wykładni zobowiązane są zrobić to, w największym moŜliwym
stopniu, w świetle treści i celu dyrektywy, dla osiągnięcia jej rezultatu i przez to uzyskania
zgodności z art. 249 akapit trzeci TWE. 4
11. W konsekwencji ETS uznał, Ŝe jeśli zastosowanie prawa krajowego w zgodzie ze
wskazanymi zasadami nie jest moŜliwe, organy władzy państwa członkowskiego są
zobowiązane do stosowania prawa wspólnotowego i ochrony praw, które przyznaje ono
4 Por. m.in. ETS z dnia 10 kwietnia 1984 r. w sprawie 14/83 Von Colson i Kamann ; ETS z dnia 13 listopada 1990
r. w sprawie C-106/89 Marleasing
2
jednostce. W sytuacji, gdy zastosowanie prawa krajowego w danej sytuacji byłoby
sprzeczne z prawem wspólnotowym nie naleŜy stosować przepisów prawa krajowego. 5
12. W jednym z najnowszych orzeczeń z dnia 11 października 2007 r. ETS potwierdził
dotychczasową linię orzeczniczą odnosząc się bezpośrednio do przepisów
wspólnotowych dot. zamówień publicznych. Wskazał mianowicie wyraźnie, Ŝe rolą sądu
krajowego jest nadanie prawu wewnętrznemu, które ma on stosować, o ile to tylko
moŜliwe, wykładni zgodnej z celem dyrektywy. Przepis dyrektywy, jeśli jest sformułowany
w sposób bezwarunkowy i wystarczająco precyzyjny, daje podstawę, by moŜna było
powołać się na niego przeciwko danej instytucji zamawiającej. 6
Por. m.in. ETS z dnia 26 września 2000 r. w sprawie C-262/97 Engelbrecht ; ETS z dnia 27 lutego 2003 r. w
sprawie Santex
6
ETS z dnia 11 października 2007 r. w sprawie C-241/06 Lämmerzahl
3
5
1. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu – art. 26
ustawy Pzp
13. Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający ma prawo odstąpić od Ŝądania
dokumentów poświadczających spełnienie warunków udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są m.in. usługi bankowe oraz
usługi ubezpieczeniowe.
14. JednakŜe jak wynika z art. 45 ust. 1 dyrektywy 2004/18/WE „ z udziału w zamówieniu
wykluczany jest ka Ŝ dy kandydat lub oferent, który został skazany prawomocnym
wyrokiem s ą du.. ” za jedno z kategorii wymienionych w tym artykule przestępstw. Przepis
dyrektywy jest jednoznaczny i nie pozostawia jakiejkolwiek uznaniowości państwu
członkowskiemu w jego implementacji. Oznacza to, Ŝe bezpośrednio nakłada określone
obowiązki na zamawiających, z których przepisy prawa krajowego nie mogą ich
zwalniać. 7
15. Przesłanki te obejmują kategorie przestępstw, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt. 4-9
ustawy Pzp.
16. W konsekwencji zamawiający zobowiązani są do weryfikacji i wykluczenia wykonawców
w ww. zakresie równieŜ w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi bankowe
lub usługi ubezpieczeniowe.
2. Modyfikacja istotnych warunków zamówienia po jego opublikowaniu – art. 38 ustawy
Pzp
17. Zgodnie z art. 38 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający jest zobowiązany do przedłuŜenia
terminu składania ofert, jeŜeli okaŜe się to konieczne w wyniku modyfikacji treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Modyfikacja taka, zgodnie z art.
38 ust. 4 ustawy Pzp, moŜe być dokonana w kaŜdym czasie przed terminem składania
ofert. Termin na wprowadzenie zmian w ofertach musi wynosić co najmniej 7 dni.
18. MoŜe to powodować sytuację, w której zamawiający wprowadza modyfikację do SIWZ na
7 dni przed terminem złoŜenia ofert, co nie musi skutkować obowiązkiem przedłuŜenia
tego terminu. W konsekwencji moŜe okazać się, Ŝe potencjalni wykonawcy nie będą
dysponowali odpowiednim czasem na dostosowanie swoich ofert do zmienionych
wymagań. W takim przypadku moŜe dojść do naruszenia jednoznacznie brzmiących
Por. m.in. ETS z dnia 20 września 1988 r. w sprawie C-31/87 Beentjes
4
7
przepisów dyrektywy 2004/18/WE, która w art. 38 wskazuje minimalne terminy na
składanie ofert.
19. Dodatkowo w art. 38 ust. 4 ustawa Pzp przewiduje, Ŝe informacja o modyfikacji SIWZ
będzie przekazywana jedynie wykonawcom, którym przekazano jej pierwotną wersję, a
gdy SIWZ udostępniono na stronie internetowej, jej modyfikację zamieszcza się takŜe na
tej stronie.
20. Powodować to moŜe brak dostępu do odpowiedniej informacji dla wszystkich
potencjalnych wykonawców, a co za tym idzie moŜe zostać uznane za naruszenie
zasady przejrzystości prowadzenia postępowania dot. udzielenia zamówienia
publicznego.
21. Wprowadzanie zmian jedynie w SIWZ nie gwarantuje zachowania zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania – SIWZ zostaje bowiem przekazany tylko tym
uczestnikom, którzy po zapoznaniu się z ogłoszeniem, uznali, Ŝe są zainteresowani
uzyskaniem zamówienia.
22. W konsekwencji, biorąc pod uwagę cel regulacji oraz dokonując jej interpretacji w świetle
przepisów wspólnotowych, naleŜy wskazać, Ŝe zamawiający ma obowiązek
poinformować o modyfikacji SIWZ poprzez publikację dodatkowego ogłoszenia oraz
przedłuŜenia minimalnego terminu składania ofert w przypadku modyfikacji SIWZ.
23. W celu uniknięcia wątpliwości dotyczących właściwego stosowania przepisów dot.
zamówień publicznych zamawiający powinien postępować w następujący sposób.
24. JeŜeli w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego modyfikacja
treści SIWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający
przekazuje informację o zakresie modyfikacji Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich drogą elektroniczną zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie
internetowej określonej w dyrektywie (portal SIMAP; www.simap.europa.eu ), za pomocą
formularza Ogłoszenia dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze
lub sprostowania.
25. JeŜeli w wyniku modyfikacji treści SIWZ niezbędny jest dodatkowy czas na
wprowadzenie zmian w ofertach, zamawiający przedłuŜa odpowiednio termin składania
ofert informując o tym wykonawców, którym przekazano specyfikację istotnych warunków
zamówienia oraz zamieszczając stosowną informację na stronie internetowej.
26. JeŜeli zamawiający dokonał modyfikacji treści SIWZ prowadzącej do zmiany treści
ogłoszenia o zamówieniu, przedłuŜa termin składania ofert o czas niezbędny na
wprowadzenie zmian w ofertach.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin