i_droid_instrukcja43.pdf
(
930 KB
)
Pobierz
robot 43 10-12
KROK PO KROKU
STEROWANIE
PRZEZ KOMPUTER
W poprzednim numerze mia¸eæ okazj« przetestowa dzia¸anie modu¸u Bluetooth
przez komputer PC. Dziæ bardziej szczeg¸owo przyjrzymy si« funkcjom komputerowego
oprogramowania sterujcego.
instalowa¸eæ zgodnie ze wskazwka-
mi z poprzedniego numeru, robot
moýe teraz komunikowa si« z telefonem
komrkowym i komputerem PC pod warun-
kiem, ýe s one kompatybilne i wyposaýo-
ne w modu¸ Bluetooth. Opisaliæmy juý pro-
cedur« niezb«dn do pod¸czenia i-D01 do
telefonu komrkowego i komputera, teraz
przysz¸a pora, by pomwi o rýnych funk-
cjach dost«pnych dzi«ki oprogramowaniu
sterujcemu przez komputer. Moýliwoæci
oprogramowania dla telefonu komrkowe-
go poznamy w kolejnym numerze. Funkcje
oprogramowania sterujcego opisane s tak-
ýe w przewodniku znajdujcym si« na pierw-
szej p¸ycie CD.
cztkowego. Z kolei naciæni«cie przycisku ãZa-
chowaniaÓ sprawi, ýe otworzy si« nowe me-
nu, z ktrego b«dzie moýna sterowa niekt-
rymi funkcjami podstawowymi robota. B«dzie
moýna:
¥ w¸cza i wy¸cza komend« ãid za dwi«-
kiemÓ;
¥ aktywowa i dezaktywowa reakcj« robo-
ta na dotkni«cie g¸owy;
¥ decydowa, czy chcemy obudzi robota
pozostajcego w trybie uæpienia za pomoc
gwizdu czy klaæni«cia w d¸onie;
¥ aktywowa i dezaktywowa ustawione
wczeæniej g¸osowe has¸o dost«pu.
Kiedy rozpoczyna si« po¸czenie, oprogra-
mowanie kontrolne pokazuje, ktre zacho-
wania s w danym momencie aktywne. Na
przyk¸ad, kiedy rozpoczyna si« po¸czenie
natychmiast po w¸czeniu robota, nie moý-
na wybra zachowania ãid za dwi«kiemÓ.
Gdyby chcia¸o si« je aktywowa, moýna to
zrobi, klikajc odpowiedni g¸os z menu ãZa-
chowaniaÓ (chyba, ýe wybierzemy wydanie
robotowi bezpoæredniej komendy g¸osowej).
Przejdmy teraz do centralnej cz«æci inter-
fejsu. Wida na niej rýne ikony. U gry
znajduje si« wskanik temperatury (ktry
b«dzie aktywny, gdy zostanie zainstalowa-
ny odpowiedni czujnik w ciele i-D01), wska-
nik napi«cia, jakie baterie dostarczaj elek-
tronice robota (oznaczone liter ãLÓ, jak lo-
gika) i silnikom (ãMÓ jak motory). Jest teý
wskanik stanu æwiate¸ pozycyjnych (na ra-
zie jeszcze nie uýywanych). Z kolei ikony
umieszczone tuý nad paskiem stanu, w dol-
nej cz«æci ekranu, wskazuj numer wybra-
nej aktualnie wiadomoæci g¸osowej, wska-
nik, jak ostatnio komend« wykonano na
wiadomoæciach (nagranie, odtwarzanie,
stop) i w koÄcu, w prawym dolnym rogu Ð
Dwa widoki ekranu
oprogramowania kontrolnego
na PC (I-Droid PC Control).
Powyýej: ekran pocztkowy
z podstawowym menu,
poniýej Ð interfejs kontrolny
(pokazywany w momencie
sterowania podstaw robota).
Interfejs zawiera rýnego
rodzaju wskaniki dotyczce
stanu robota i wykonywanych
przez niego ruchw.
MENU PODSTAWOWE
Jak mwiliæmy w poprzednim numerze, na
pocztkowym ekranie oprogramowania zdal-
nego sterowania przez PC (i-Droid01 PC Con-
trol) wida dwa przyciski (ãPo¸czÓ i ãOpcjeÓ)
oraz pasek na dole ekranu, na ktrym wi-
da, czy oprogramowanie jest pod¸czone
do robota, czy nie. Przycisk ãPo¸czÓ rozpo-
czyna komunikacj« mi«dzy PC a i-D01, zaæ
przycisk ãOpcjeÓ otwiera kolejne okno, w kt-
rym moýna ustawi parametry po¸czenia.
Gdy juý si« je ustawi (jak opisano to w po-
przednim numerze), moýna rozpocz po¸-
czenie. Kiedy proces ten si« zakoÄczy, zoba-
czymy podstawowy interfejs kontrolny.
INTERFEJS
Rwnieý na tym interfejsie b«d dwa przyci-
ski (ãRoz¸czÓ i ãZachowaniaÓ) oraz pasek
stanu (taki sam jak na ekranie pocztkowym).
Przycisk ãRoz¸czÓ pozwala od¸czy opro-
gramowanie od robota i wrci do ekranu po-
10
STEROWANIE
PRZEZ KOMPUTER
D
zi«ki modu¸owi Bluetooth, ktry za-
STEROWANIE PRZEZ KOMPUTER
wskanik sterowania g¸ow. Jeæli ma kolor szary, oznacza
to, ýe w danej chwili steruje si« podstaw robota (na razie
ta funkcja w naszym i-D01 nie jest jeszcze dost«pna), kolor
niebieski oznacza natomiast, ýe g¸owa jest ãw¸czonaÓ i w¸a-
ænie ni sterujemy. By przejæ od sterowania podstaw do ste-
rowania g¸ow, wystarczy wcisn klawisz 0 (zero) na kla-
wiaturze numerycznej komputera. Poærodku ekranu wida czte-
ry strza¸ki, ustawione jak na rýy wiatrw, tyle ýe mi«dzy ni-
mi znajduje si« oæmiokt. Strza¸ki te wskazuj kierunki ruchw,
jakie w danej chwili wykonuje robot.
STEROWANIE GüOW
STEROWANIE PODSTAW*
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE STRZAüKI
I KLAWISZA SPACJI
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE STRZAüKI
I KLAWISZA SPACJI
DO GîRY
G¸owa w«druje do gry, do po¸owy
ca¸kowitego moýliwego wychylenia
(lub do kompletnego wychylenia
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
DO GîRY
Powolny ruch do przodu
(lub szybki przy d¸ugim wciskaniu
klawisza)
W Dîü
Powolny ruch wstecz (lub szybki
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
W Dîü
G¸owa w«druje w d¸, do po¸owy
ca¸kowitego moýliwego wychylenia
(lub do kompletnego wychylenia
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
W PRAWO
(gdy robot stoi)
Obrt o 90 stopni w prawo
(lub obrt aý do wydania
komendy stop przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
W PRAWO
G¸owa obraca si« w prawo, do jednej
czwartej ca¸kowitego moýliwego
skr«tu (lub do po¸owy przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
W PRAWO
(gdy robot
jest w ruchu)
Powolny obrt w prawo
(lub szybki przy d¸ugim wciskaniu
klawisza)
W LEWO
G¸owa obraca si« w lewo, do jednej
czwartej ca¸kowitego moýliwego
skr«tu (lub do po¸owy przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
W LEWO
(gdy robot stoi)
Obrt o 90 stopni w lewo
(lub obrt aý do wydania
komendy stop przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
SPACJA
Informacja o temperaturze*
(lub zrobienie zdj«cia przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
W LEWO
(gdy robot
jest w ruchu)
Powolny obrt w lewo
(lub szybki przy d¸ugim wciskaniu
klawisza)
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE KLAWIATURY
NUMERYCZNEJ
SPACJA
Zatrzymanie ruchu (stop)
7
W¸czenie/Wy¸czenie zielonych diod
w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie ý¸tych diod
w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie czerwonych
diod w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie diod w lewym
uchu
Kolejna wiadomoæ (lub nagranie
wybranej wiadomoæci przy d¸ugim
wciskaniu klawisza; wiadomoæ moýe
trwa najwyýej 16 sekund; jeæli
wiadomoæ juý istnieje, trzeba
najpierw j skasowa)
Zatrzymanie nagrywania/odtwarzania
(usuni«cie wybranej wiadomoæci
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
Poprzednia wiadomoæ (lub
odtwarzanie wybranej wiadomoæci
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
W¸czenie/Wy¸czenie zielonych diod
w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie ý¸tych diod
w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie czerwonych
diod w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie diod w prawym
uchu
Przejæcie do sterowania podstaw
robota
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE KLAWIATURY
NUMERYCZNEJ
4
1
7
4
Lewe rami« do gry
Zatrzymanie ruchu lewego
ramienia
Lewe rami« w d¸
W¸czenie/wy¸czenie narz«dzia
lewego ramienia
Korpus w gr«
W¸czenie/wy¸czenie æwiate¸
pozycyjnych
Korpus w d¸
Prawe rami« do gry
Zatrzymanie ruchu prawego
ramienia
Prawe rami« w d¸
W¸czenie/wy¸czenie narz«dzia
prawego ramienia
Przejæcie do sterowania g¸ow
/
1
/
8
8
5
5
2
9
6
2
3
*
9
0
6
3
*
0
* Na razie funkcja ta nie jest dost«pna z powodu braku fragmentw lub ca¸oæci odpowiednich modu¸w.
11
KROK PO KROKU
AMORTYZATOR
KORPUSU
Do¸czone do tego numeru cz«æci rozpoczynaj nowy etap montaýu,
ktrego celem b«dzie z¸oýenie modu¸u mzgu i wzroku, dokoÄczenie
montaýu uk¸adu ruchu oraz instalacja kamery CMOS.
du¸u mzgu i wzroku. Pod koniec tego etapu i-D01 b«dzie wyposaýony w ãmzgÓ i ãwzrokÓ
sk¸adajcy si« z kamery CMOS zainstalowanej w g¸owie. Rwnolegle, w kolejnych nume-
rach b«dzie si« teý odbywa¸ montaý uk¸adu ruchu i-D01. B«dzie to moýliwe dzi«ki cz«æciom przed-
niego lewego ko¸a. Jednak pierwsze cz«æci sk¸adowe tego etapu wiý si« z uk¸adem ruchu kor-
pusu w gr« i w d¸. Jak juý mwiliæmy, i-D01 b«dzie mg¸ zmienia pozycj«, podnosi si« i sia-
da. B«dzie mu do tego s¸uýy silnik elektryczny, oddalajcy lub przybliýajcy korpus do podsta-
wy robota. Ruch ten b«dzie p¸ynny dzi«ki amortyzatorowi. W¸aænie jego cz«æci s elementy do-
¸czone do tego numeru. Pierwszym z nich jest cylinder, ktry zostanie zainstalowany na wspor-
niku tylnego ko¸a robota. Wewntrz cylindra znajdzie si« d¸uga spr«ýyna, ktra sprawi, ýe ruch
b«dzie bardziej p¸ynny. Dope¸nieniem mechanizmu
jest t¸ok, ktry zostanie pod¸czony do wspornika
przednich k¸ i-D01. Przesuwajc si« wewntrz cylin-
dra, umoýliwi on ruch w gr« i w d¸. Na razie te trzy
cz«æci nie mog by jeszcze zamontowane, od¸ý je za-
tem na bok i poczekaj na montaý tego elementu.
KOMPONENTY
1.
2.
3.
WSKAZîWKI
1. cylinder umoýliwiajcy
ruch talii
2. t¸ok umoýliwiajcy ruch
talii
3. spr«ýyna
Cz«æci do¸czone do tego
numeru nie mog by
na razie z¸oýone. Jednak juý
teraz moýesz sprawdzi ich
dzia¸anie. W tym celu w¸ý
spr«ýyn« do cylindra, tak
jak pokazano na wi«kszym
zdj«ciu po lewej stronie.
Teraz sprbuj æcisn cylinder
i t¸ok (zobacz zbliýenie
na mniejszym zdj«ciu
po lewej stronie), æciskajc
w ten sposb znajdujc si«
w ich wn«trzu spr«ýyn«.
Kiedy wciæniesz je do koÄca,
t¸ok i cylinder powinny
zetkn si« ze sob.
12
AMORTYZATOR
KORPUSU
Z
akoÄczy¸ si« montaý modu¸u Bluetooth, teraz pora na nowy etap. B«dzie nim z¸oýenie mo-
Plik z chomika:
mikroprocesory
Inne pliki z tego folderu:
i_droid_instrukcja72.pdf
(5359 KB)
i_droid_instrukcja71.pdf
(1899 KB)
i_droid_instrukcja70.pdf
(1857 KB)
i_droid_instrukcja69.pdf
(1942 KB)
i_droid_instrukcja68.pdf
(1962 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin