SPIS TREŚCI
Od Wydawcy polskiego 7
Wprowadzenie. Na tropach tajemnej wiedzy .... 11Gnoza jako religia światowa. Znaczenie gnozy dla świata starożytnego 53
Przedmowa 55
Przedmowa do drugiego wydania 55
I. Znaczenie nowego odkrycia 59
II. Wyjątki z Apokryfu Jana 70
III. Gnoza, neoplatonizm, chrześcijaństwo .... 73
IV, Podstawy gnozy 85
V. Szymon i Helena 103
VI. Walentyn 128
VII. Mit walentyniański 136
Zakończenie 150
Dodatek 153
Wybór tekstów gnostyckich 155
Wybór tekstów patrystycznych o gnostykach i fałszywej gnozde 187
Bibliografia do wydania polskiego 244
Indeks autorów tekstów i poglądów 263
Indeks tekstów 265
Indeks rzeczowy : 270
Tytuł oryginału
Gnosis als Weltreligion.
Die Bedeutung der Gnosis in der Antike. 2. Auflage.
© Copyright by Origo Verlag Ztirich 1972
oraz
Gnosis [Sonderdruck aus:] Die Orientalischen Religionen im
Romereich. Hrsg. von Maarten J. Vermaseren. Leiden,
E. J. Brill 1881 s. 413—435.
© Copyright by E. J. Brill Leiden 1981
<G) Copyright for the Polish edition by Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1988
Konsultacja naukowa,
Wprowadzenie oraz Wybór tekstów gnostyckich doc. dr hab. Wincenty Myszor
Wybór patrystycznych tekstów gnostyckich
oraz Bibliografia do wydania polskiego
Czesław Mazur
Tłumaczenie przejrzał i poprawił
oraz całość zredagował
Paweł Pachcianek
Okładkę i karty tytułowe projektowała Jadwiga Bobrowska
Redaktor techniczny Adam Małaszewski
Korektorzy
Maria Zebrowska
Anna Maria Sitarska
ISBN 83-211-0774-5
UXORI CARAE
OD WYDAWCY POLSKIEGO
Wykłady na temat gnozy, jakie prof. Gilłes Quispel wygłosił w Instytucie Carla Gustava Junga w ZuryGhu i jakie opublikował pod wspólnym tytułem Gnosis als Welt-religion, przedstawiamy polskiemu czytelnikowi nie tylko dlatego, że są one dobrym wprowadzeniem do problematyki gnostycyzmu, że zyskały rozgłos w świecie i że temat gnozy i gnostycyzmu stał się w ostatnich latach modny, lecz także i przede wszystkim z tej racji, że bliższe zapoznanie się z nimi pozwala lepiej zrozumieć znaczenie literatury chrześcijańskiej II i III w. i rolę, jaką odegrała ona w rozwoju teologii. Teologia chrześcijańska tego okresu, a być może nawet cała teologia starożytnego Kościoła, powstawała i kształtowała się bowiem w polemice i dialogu z gnozą. Trzeba pamiętać, że treść naszego pojęcia „teologia" wyrażało w II w. mniej więcej pojęcie „gnoza", a św. Ireneusz nie bez powodu zatytułował swoje dzieło polemiczne Zdemaskowanie i odparcie fałszywej gnozy.
Quispela interesuje gnoza przede wszystkim jako zjawisko życia psychicznego, a więc jako zagadnienie z dziedziny psychologii religii, i w tym sensie uznaje gnozę za religię światową, czyli powszechną. Gnoza jednak, wziąwszy pod uwagę treść obecnych w niej przekonań i wierzeń, mogła uchodzić za teologię w II i III w^; co więcej jej zwolennicy widzieli w nie] właśnie głębszy czy też wyższy stopień refleksji nad wiarą, a samych siebie uważali za doskonalszych chrześcijan od tych, którzy pozostawali wierni nauczaniu Kościoła. Było to możliwe z tej racji, że i chrześcijanie, i gnostycy posługiwali się podobnymi terminami, pokrewnym sposobem myślenia, odwoływali się do tego samego Pisma Świętego, dociekali sensu i wartości tych samych tajemnic Chrystusa i Kościoła, sakramentów i życia chrześcijańskiego. Dla wielu chrześcijan ta „głębsza" wiara, czyli gnoza, opromieniona tajemniczością prywatnych objawień, ascetyzmem, a zwłaszcza wynoszą-
8 Od Wydawcy polskiego
ca ponad tłum zwykłych chrześcijan, mogła być równie pociągająca, jak dzisiaj są niektóre mądrości Wschodu, medytacja transcendentalna, ogólnie „nowe religie".
Niebezpieczeństwa wynikające z ostatecznie pozornych podobieństw chrześcijaństwa i gnostycyzmu właściwie ocenili tacy ludzie jak Ireneusz, biskup Vienny i Lyonu, żyjący w II w. Rzecz charakterystyczna, za największe bluźnierstwo gnostyków Ireneusz uznał nie gnostyckie spekulacje na temat eonów czy alegoryczną interpretację Pisma Świętego, ale negację Boga-Stwórcy, negację stworzonego świata, a więc i wartości życia na ziemi, ciała ludzkiego. Gnostycy głosili właśnie wyzwolenie spod panowania ziemskich potęg (archontów), głosili ucieczkę od złego świata, gdy tymczasem Kościół głosił wyzwolenie z niewoli grzechu. Kościół, wierny biblijnej myśli, głosił wartość stworzenia, które wyszło z ręki dobrego Boga. Gnosiycy negowali wszystkie rzeczywistości ziemskie, a więc i człowieczeństwo Jezusa, zbawczą wartość Jego cierpienia, rzeczywistość śmierci na krzyżu, rzeczywistość zmartwychwstania. Dla gnostyków zmartwychwstanie było wyzwoleniem z ciała, dla chrześcijan Kościoła zmartwychwstanie oznaczało dalsze życie całego człowieka. Przeciwieństw między gnostycyzmem a chrześcijaństwem jest oczywiście znacznie więcej. Wartość zaś wykładów Quis-pela polega między innymi na tym, że ukazują powszechne rysy gnostyckiej świadomości religijnej, "a więc rysy mogące określać również psychikę współczesnego chrześcijanina. I jemu bowiem ustawicznie grozi pokusa ucieczki od świata realnego, wyzwolenie się od złego świata, historii, rzeczywistości ziemskich. I jemu wydaje się pożądane rozdzielenie Chrystusa wiary i Jezusa historii, uczynienie z nauki Chrystusowej ideologii, a z krzyża tylko symbolu, kosmicznego symbolu ludzkości, i jego nęci pragnienie zastąpienia potrzeby wyzwolenia z winy jakimś usprawiedliwiającym samozbawieniem (znać mechanizm winy w psychoanalizie to przecież wyzwolić się od niej!). Jeśli Quispei ma rację i gnoza jest „religią światową" to i dzisiaj realne jest niebezpieczeństwo owego „wyższego" i „głębszego" chrześcijaństwa.
Gnoza wszakże kazała też cnrzescijanom żyjącym w II i III w podeimować istotne pytania, pytania o człowieka , Boga świat i zbawienie, i rozstrzygac...
UmbraPagan