POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE
Załącznik do zarządzenia Nr ..............
Zarządu PKP z dnia .............................
E 14
Instrukcja
diagnostyki technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym
WARSZAWA 2000
Wykaz
pracowników, którzy powinni otrzymać do użytku wewnętrznego egzemplarze “Instrukcji diagnostyki technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym” E-14 oraz stanowisk pracy, które w tę instrukcję należy wyposażyć.
1. pracownicy Dyrekcji Generalnej PKP – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
2. pracownicy Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
3. pracownicy Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO i podległych jednostek organizacyjnych – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
4. pracownicy Dyrekcji Przewozów Pasażerskich i podległych jednostek organizacyjnych – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
5. pracownicy Dyrekcji Elektroenergetyki Kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
6. pracownicy Dyrekcji Teleinformatyki Kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
7. pracownicy sekcji eksploatacji, utrzymania i diagnostyki zakładów infrastruktury kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
8. pracownicy biur zakładów infrastruktury kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
9. stanowiska pracy związane bezpośrednio z obsługą i obsługą techniczną urządzeń objętych instrukcją – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem.
SPIS TREŚCI
Rozdział 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE 4
§1 Przedmiot i zakres instrukcji 4
§2 Podstawowe pojęcia i określenia 4
Rozdział 2 ORGANIZACJA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO W ZAKŁADZIE INFRASTRUKTURY 7
§3 Proces diagnostyczny 7
§4 Zgłoszenie urządzeń do diagnostyki 8
§5 Harmonogramy badań diagnostycznych, 8
§6 Badania diagnostyczne 9
§7 Czasookresy badań diagnostycznych 14
§8 Dokumentacja badań diagnostycznych. 15
Rozdział 3 OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA PRACOWNIKÓW SEKCJI DIAGNOSTYKI 18
§9 Naczelnik sekcji diagnostyki 18
§10 Starszy inspektor ds. automatyki 19
§11 Inspektor diagnosta 20
Załącznik Nr 1 26
Załącznik Nr 2 28
Załącznik Nr 3 29
Załącznik Nr 4 31
ZMIANY I UZUPEŁNIENIA 32
Rozdzia³ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1 Przedmiot i zakres instrukcji
1. Instrukcja określa zasady i metody prowadzenia badań diagnostycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz wyznacza podstawowe cykle i zakresy tych badań.
2. Postanowienia Instrukcji dotyczą pracowników realizujących zadania diagnostyki technicznej urządzeń srk oraz pracowników współpracujących.
3. Dla poszczególnych rodzajów i typów urządzeń srk wytyczne badań diagnostycznych pełnych, określające metodykę i czasookresy (cykle) tych badań, ustala Naczelny Dyrektor Infrastruktury Kolejowej.
4. Wzory dokumentów (protokołów, wykazów, harmonogramów, raportów itp.), o których mowa w niniejszej instrukcji ustala Naczelny Dyrektor Infrastruktury Kolejowej.
§2 Podstawowe pojęcia i określenia
1. Podstawowe definicje:
1) badanie diagnostyczne urządzeń srk- zbieranie informacji o urządzeniach srk na podstawie oględzin i pomiarów parametrów bez rozbierania zespołów tych urządzeń wraz z oceną ich środowiska pracy i porównanie zebranych informacji z wymaganymi dla nich parametrami lub stanami dopuszczalnymi,
1) badanie diagnostyczne pełne - badanie diagnostyczne urządzeń srk, w ramach którego wykonuje się pełen zakres prób funkcjonalnych oraz pomiarów parametrów elektrycznych, mechanicznych, czasów reakcji i widoczności sygnałów,
2) badanie diagnostyczne uproszczone - badanie diagnostyczne urządzeń srk, w ramach którego sprawdza się podstawowe parametry urządzeń,
3) diagnostyka techniczna urządzeń srk – całokształt zagadnień dotyczących identyfikacji i oceny stanu technicznego urządzeń srk,
4) diagnoza techniczna urządzeń srk - określenie aktualnego stanu technicznego urządzeń srk z uwzględnieniem jego wpływu na bezpieczeństwo ruchu oraz określenie ich przydatności w dalszej eksploatacji,
5) eksploatacja - zespół wszystkich działań technicznych i organizacyjnych, mających na celu umożliwienie urządzeniom (obiektowi) wypełnianie wymaganych funkcji, włącznie z koniecznym dostosowaniem do zmian warunków zewnętrznych; w niniejszej instrukcji obsługa oznacza użytkowanie urządzeń a obsługa techniczna oznacza konserwację, oględziny, przeglądy oraz diagnostykę techniczną,
6) utrzymanie - planowe czynności zapobiegawczo-naprawcze i remontowe, wykonywane w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa uszkodzenia lub pogorszenia funkcjonowania urządzeń (obiektu) oraz czynności naprawcze wykonywane w celu przywrócenia urządzeniom stanu, w którym mogą one wypełniać wymagane funkcje.
2. Przez użyte w instrukcji określenia należy rozumieć:
1) automatyk - pracownika sekcji eksploatacji upoważnionego do samodzielnego wykonywania robót w czynnych urządzeniach srk, posiadającego plombownicę,
1) badanie - badanie diagnostyczne urządzeń srk,
2) czasookres (cykl) badań - okres czasu pomiędzy kolejnymi badaniami diagnostycznymi,
3) diagnosta - inspektora diagnostę ds. automatyki tzn. pracownika sekcji diagnostyki,
4) dyrektor zakładu - dyrektora zakładu infrastruktury kolejowej i jego zastępców,
5) działka - urządzenia w powierzonym mistrzowi automatyki obszarze działania,
6) kontroler - kontrolera (st. kontroler) ds. automatyki,
7) książka kontroli urządzeń - (E1758) “Książkę kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym (na przejeździe kolejowym) (*)oraz o wprowadzaniu i odwołaniu obostrzeń”,
8) mistrz automatyki - pracownika odpowiedzialnego za obsługę techniczną urządzenia na przydzielonym obszarze działania,
9) naczelnik działu - naczelnik działu automatyki w zakładzie infrastruktury kolejowej,
10) naczelnik sekcji - naczelnika sekcji diagnostyki lub jego zastępcę,
11) naczelnik sekcji eksploatacji - naczelnika sekcji eksploatacji lub jego zastępcę,
12) starszy inspektor - starszego inspektora diagnostę (głównego inżyniera) ds. automatyki, pracownika sekcji diagnostyki, koordynującego pracę inspektorów diagnostów ds. automatyki i odpowiedzialnego za metodykę prowadzonych badań diagnostycznych na terenie podległym sekcji diagnostyki,
13) technolog - inspektora (technologa) ds. automatyki w sekcji eksploatacji,
14) urządzenia; urządzenia srk - urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
3. Przez użyte w instrukcji skróty należy rozumieć:
1) asr – automatyka sterowania rozrządem,
1) DTR - dokumentacja techniczno ruchową,
2) sbl - samoczynną blokadę liniową,
3) shp - samoczynne hamowanie pociągów,
4) srk - sterowanie ruchem kolejowym,
5) ssp - samoczynną sygnalizację przejazdową.
Rozdzia³ 2 ORGANIZACJA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO W ...
aisza24