zarz2.doc

(149 KB) Pobierz
zagadnienia wprowadzające

Zagadnienia wprowadzające

Cywilizacja – osiągnięcia ludzkości na przestrzeni lat

Ery cywilizacji (Podział taki jest determinowany pozyskiwaniem energii):

Ø      agrarna (wiązana z rolnictwem) – natura zakreślała cykl czasowy; praca człowieka i zwierząt; odnawialne źródła energii

Ø      przemysłowa – źródła nieodnawialne (ropa, węgiel)

Ø      technotroniczna, kosmiczna, postindustrialna, trzecia fala, rewolucja naukowo – techniczna

Przejście w kolejne ery może sugerować:

Ø      zmiana stylu życia, modelu rodziny

Ø      zmiana funkcjonowania ekonomicznego (konsumenci => resumenci)

Ø      poszukiwanie nowych źródeł energii (energia odnawialna np. wiatraki)

Ø      nowe metody wyrobu (linia montażowa)

Ø      system zarządzania (uszczuplenie systemu przy wzroście efektywności)

Ø      rozwój podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji

Termin ZZL jest stosunkowo młody. Używa się go od 12-15 lat. Wcześniej używano nazw:

Ø      zarządzanie kadrami

Ø      zarządzanie personelem

Ø      zarządzanie ludźmi

Organizacja składa się z:

Ø      Model 7S

Ø      Model czteroelementowy – organizacja jest systemem, w którym występują 4 podsystemy wzajemnie od siebie zależne

o       cel lub cele

o       ludzie

o       zasoby materialne

o       struktury organizacyjne

System – wyodrębniona część naszej rzeczywistości złożona z podsystemów, które muszą funkcjonować, aby funkcjonował cały system. Każdy podsystem dąży do chaosu, dlatego kierownictwo musi nadzorować system. System uporządkowany działa poprawnie.

 

Najcenniejszym zasobem organizacji są ludzie i posiadana przez nich wiedza. Dzięki temu zmieniono podejście do zarządzania.

Przesłanki:

Ø      dążenie do pełnego zaangażowania pracowników do relacji celów organizacji

Ø      zaangażowanie kierownictwa najwyższego szczebla w przygotowanie systemu ZZL

Ø      inwestowanie w pracowników poprzez szkolenia

 

Modele ZZL

1.      model tradycyjny – szkoła klasyczna; 2 kierunki

Ø      naukowe zarządzanie

·         4 zasady F. Taylora:

o       podstawowe czynniki powodujące niską wydajność

o       złe metody motywacji

o       rozbieżność między umiejętnościami a stanowiskiem

o       wysoka wydajność powoduje bezrobocie

 

o       podział pracy – wykształcenie się specjalizacji

o       dostosowanie warunków pracy do pracownika

o       każda praca wymaga przygotowania i poinstruowania pracownika

o       dostosowanie pracy pracownika do technologii produkcji

o       dostosowanie odpowiedniego systemu motywacji – bodźce materialne, wynagrodzenie

·         metody graficzne pracy ludzi

·         cykl działania zorganizowanego – H. Le Chateliera

o       jasny cel działania

o       analiza środków i warunków działania

o       planowanie działania

o       pozyskanie środków i warunków do realizacji planu

o       realizacja planu

o       kontrola

·         sprawne działanie – działanie efektywne, przynoszące rezultaty

o       skuteczne

o       korzystne

o       ekonomiczne

Nie wszystkie przesłani muszą być spełnione

działanie przeciw-skuteczne – oddalanie się od celu

·         3 prawa harmonii K. Adamiecki – harmonia wszelkich działań w organizacji

Ø      zarządzanie administracyjne

·         6 grup czynności Fayold :

o       funkcja przewidywania (planowanie)

o       f. organizowania

o       f. rozkazywania (motywowanie, przewodzenie)

o       f. koordynowania

o       f.  kontrolowania

·         teoria Webera – idealna biurokracja; opisuje 3 podstawowe typy władzy organizacyjnej:

o       tradycjonalistyczna

o       charyzmatyczna (bezwzględne podporządkowanie podwładnych kierownikowi)

o       legalna (władza wynika z prawa)

2.      model związany ze szkołą behawioralną (stosunków międzyludzkich)

·         Maslow – teoria potrzeb:

Ø      fizjologiczne

Ø      bezpieczeństwa

Ø      przynależności społecznej

Ø      uznania

Ø      samorealizacji

Potrzeby wyższego rzędu nie zostaną zaspokojone, jeżeli nie zostaną zaspokojone potrzeby niższego rzędu

potrzeba => cel => działanie => potrzeba itd.

·         Mc Gregor – teoria X i teoria Y

Ø      teoria X – człowiek przejawia niechęć do pracy i nie ma żadnych aspiracji; człowieka trzeba zmuszać do pracy

Ø      teoria Y – człowiek musi mieć warunki do odpoczynku i zabawy; człowiek jest chętny do pracy jeżeli zajmuje odpowiednie stanowisko i ma stworzone odpowiednie warunki

·         szkoła ilościowo – systemowa

3.      model zasobów ludzkich

Zasady ZZL

Każdy etap rozwoju cywilizacyjnego posiada szyfr, czyli zasady i teorie, które odnoszą się do zarządzania zasobami ludzkimi.

Ø      zasada standaryzacji – zasada pojawiła się na etapie ery przemysłowej (np. fabryki);

·         Wajll – Poczta amerykańska (jakie procedury wprowadzić, aby 2 listy do tego samego adresata docierały w tym samym czasie)

·         teoria Taylora – wprowadzenie procedur w celu wykonania jednego zadania, na jednej maszynie i w określonym czasie

·         Lenin korzystał z zasady standaryzacji i chciał zestandaryzować całe życie w Rosji

·         Standaryzacja rozpoczęła się od produkcji i rozprzestrzeniła się na inne dziedziny: szkolenie pracowników, system metryczny, ceny (Steward założył sklep z materiałami i nićmi w Nowym Jorku i wprowadził standaryzację cen)

·         Obecnie standaryzacja występuje w szkolnictwie, administracji (KPA)

Ø      zasada specjalizacji – pojawiała się już w erze agrarnej

·         1720 r. – Raport wymiany handlowej pomiędzy Anglią a Indiami zawierał zasadę specjalizacji

·         Specjalizacja w handlu zmniejsza czas potrzebny na handle i siłę roboczą

·         Smiths „Rozważania nad naturą narodu” – zagadnienia podziału pracy (specjalizacja pracy)

·         Specjalizacja służy zwiększeniu wydajności pracy

·         1908 r. – powstaje pierwszy samochód Ford T (Henry Ford), do wyprodukowania którego potrzebnie jest 7800 zadań. Zaczęto się zastanawiać jakich pracowników potrzeba do wykonania jednego samochodu

·         Specjalizacja przekształciła się w profesjonalizm

Ø      zasada synchronizacji – powstała w erze przemysłowej i była związania z rozbieżności pomiędzy produkcją a konsumpcją

·         Na pracę robotników wpływały maszyny. Ich czas był zależny od maszyn ( w erze agrarnej pracę kształtował czas poprzez zmianę pór roku)

·         Największy wpływ na synchronizację miały ceny maszyn. zaczęto synchronizować czas ludzki i czas maszyn.

·         W tym okresie zaczęły powstawać zegary

·         Już w szkole przyzwyczajamy dzieci do czasu i punktualności (dzwonek na lekcje); w szpitalach synchronizacja polega na wykonywaniu określonych czynności o określonych porach (budzenie, posiłki, badania itp.)

Model ZZL (3. model z modeli ZZL – patrz wyżej)

Ø      Model Mitchigen (związany z badaniami na uniwersytecie)

·         4 funkcje ZZL:

o       dobór – rekrutacja i selekcja

o       ocenienie

o       wynagradzania

o       rozwój

·         Realizacja tych funkcji ma prowadzić do osiągnięcia określonych efektów

·         Model ten powstał na podstawie rozumowania dotyczącego sił oddziaływania na organizację:

o       siły polityczna (ekonomiczne)

o       siły kulturowe

o       siły działalności (kierunku działalności)

Ø      Model Harvardzki (związany z badaniami na uniwersytecie)

·         4 obszary ZZL:

o       partycypacja pracowników

o       ruchliwość pracowników

o       system wynagradzania

o       system pracy

·         Realizacja w ramach obszarów powoduje efekty krótko i długoterminowe

Ø      Model Shullera (badacz niemiecki)

·         Strategia organizacji – wytyczanie celów długookresowych oraz sposobu ich realizacji; cele są bardzo ogólnie zdefiniowane; na strategię oddziaływają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, a w związku z tym tworzy się cele strategiczne i strategię ZZL

·         Misja – rola, do której została powołana organizacja; jest najbardziej ogólnym założeniem strategii

·         Wizja – pewne wyobrażenie dot. organizacji

Planowanie Zasobów Ludzkich

planowanie – ustalanie przyszłych działań jakie zamierza się podjąć dla osiągnięcia celów

Planowanie jest procesem skomplikowanym, głownie ze względu na brak pewnych informacji:

o       jakie przyszłe zjawiska będą się rozwijać

o       na każdy przedmiot planowania wpływają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne

o       brak danych ilościowych które uniemożliwiają planowanie działań

o       wpływ na działania mają inne podmioty funkcjonujące w organizacji (koordynacja, współpraca)

o       w skutek czynników utrudniających plan w fazie jego realizacji musi być modyfikowany

Cechy dobrego planu:

o       jasny o zrozumiały

o       realny

o       akceptowalny

o       spójny – musi odpowiadać możliwością spółki

o       celowy

o       możliwy do nadzorowania

o       pobudzający do działania

o       modyfikowalny

planowanie zasobów ludzkich – ustalanie działań , aby pewna organizacja posiadała zasoby ludzkie niezbędne do realizacji określonych celów

korzyści planowania zasobów ludzkich umożliwia:

o       uzyskanie odpowiedniej liczby pracowników o określonych cechach i kwalifikacjach

o       utrzymanie odpowiedniej liczby pracowników o określonych cechach

o       efektywne wykorzystanie ludzi w organizacji

o       permanentne stosowanie szkoleń

o       zwolnienia pracowników nieprzydatnych

analiza problemów:

o       wizja, misja i cele organizacji

o       plany w różnych zakresach funkcjonowania

o       sytuacja na rynku pracy

o       aktualności i dostępność ofert pracy

o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin