ZO - wykłady.doc

(103 KB) Pobierz
Przedmiot badan ZO

Przedmiot badan ZO

 

Nauka o zachowaniach  w organizacji zajmuje się systematycznym badaniem działań i postaw ludzi w ramach organizacji.

Przedmiot badań  zachowań  w organizacji są działanie(zachowania) oraz postawy członków organizacji.

 

Typy zachowań będące wyznacznikami przydatności pracownika:

1-produktywność-zachowanie związane ze sprawnością i efektywnością pracy

2-absencja-uchylanie się od pracy wynikające ze złej organizacji pracy, z niskiego poziomu technicznego

3-częstotliwość zmian miejsca pracy-zachowanie rezygnacyjne dowolne lub wymuszone, związane ze złą organizacją pracy lub nieprzystosowaniem jednostki do wymagań organizacyjnych lub technicznych

4-zadowolenie z pracy-zachowanie związane z przejawianiem  pozytywnej postawy wobec pracy i współpracowników

 

Pojęcie organizacji:              jest strukturą formalną o zaplanowanej koordynacji, obejmującą dwie lub więcej osób, które mają wspólny cel. Charakteryzują ją formalne role, które określają i kształtują zachowanie jej członków.

 

Funkcję zachowania organizacyjnego menedżera:

1) planowanie- wybór i zdefiniowanie celów, opracowanie strategii ich osiągania oraz ułożenie planu koordynacji aktywności pracowników skierowanej na osiągnięcie celów.

2) organizowanie- wyodrębnienie określonych zadań dotyczących realizacji celów cząstkowych oraz zapewnienie środków do ich realizacji

3) kierowanie- motywowanie ludzi do pracy, organizowanie właściwych stosunków między ludzkich, wybór najefektywniejszych kanałów informacyjnych oraz minimalizowanie konfliktów interpersonalnych.

4) kontrolowanie

 

Role menedżera:

1)interpersonalna –układ stosunków społecznych wokół wspólnego celu

2)informacyjna- wykonywanie właściwej i efektywnej sieci komunikacji do szybkiego i adekwatnego przekazu informacji ważnych dla prawidłowego funkcjonowania firmy.

3)decyzyjna- związana z inicjowaniem nowych pomysłów organizacyjnych, alokacją zasobów ludzkich i materialnych, usuwaniem przeszkód organizacyjnych oraz z negocjacjami.

 

Zdolności kierownicze:

1)sprawność techniczna- związane z przygotowaniem teoretycznym i doświadczeniem profesjonalnym

2)sprawność psychiczna- zdolność do prac z innymi ludzmi

3)sprawność umysłowa- zdolność do analizowania i diagnozowania złożonych sytuacji oraz umiejętności podejmowania decyzji, zwłaszcza ryzykownych

 

Cele nauki o ZO:

1)wyjaśnianie- szukanie odpowiedzi na pytanie dlaczego jednostka lub grupa zrobiła to lub owo

2)przewidywanie- określenie skutków danego działania

3)kontrolowanie- wykorzystanie wiedzy o zachowaniach w organizacji do wywierania wpływu na zachowanie jednostki lub grupy

 

Wyzwania wobec organizacji i zachowań organizacji

1)Poprawa jakości i wydajności

Kompleksowe zarządzanie przez jakość(TQM- TOTAL QUALITY MANAGMENT)

Założenia:

#skupienie uwagi na kliencie #troska o nieustanne udoskonalanie #Poprawa jakości wszystkiego, czym zajmuje się organizacja #Przekazywanie władzy pracownikow

 

TQM - kompleksowe zarządzanie przez jakość jest metodą zarzadzania motywowana stałym dążeniem do zaspokojenia klienta dzięki nieustannemu usprawnianiu wszystkich procesów w organizacji.

 

Reeingineering – radykalne przeprojektowanie organizacji; następuje wtedy gdy organizacja przeprowadza głęboką samoocene tego co w niej się dzieje

2)Zarządzanie różnorodnością siły roboczej

3)Odpowiedz na globalizację

4)Delegowanie uprawnień

5)Stymulowanie innowacji i zmiany

6)Wzmocnienie lojalności pracowników

 

Priorytety współczesnej organizacji:

1)Zdolność do plastyczności i zmiany

2)Kreatywność i innowacyjność w dziedzinie produkcji, usług i kontaktów handlowych

3)Priorytet dla zasobów personalnych

4)Kwalifikowanie pracownicy, kreatywni i zdolni do profesjonalnej i twórczej działalności w przedsiębiorstwie

 

Czynniki wpływające na traktowanie ludzi w organizacjach:

1)zmiana obrazu samego pracownika

2)systemowe wsparcie dla pracowników

3)większe kompetencje pracowników

4)duża dynamika karier zawodowych

 

Poziom analizy zachowań w oraganicji(rys w skanie 004)

 

WYKŁAD 2

 

Postawy a zachowania jednostki w organizacji

 

Postawy są to deklaracje wyrażające ocenę(pozytywną lub negatywną) pewnych przedmiotów, ludzi lub zdarzeń.

 

Komponenty postaw:

1)Poznawczy składnik postawy- przekonanie, opinie, wiedza i informacje danej osoby

2)Emocjonalny składnik postawy- uczuciowy segment postawy

3)Behawioralny składnik postawy- zamiar postępowania w pewien sposób wobec kogo lub czegoś.

 

Dysonans poznawczy- wszelkie postrzegane przez daną jednostkę niezgodności między postawami lub między postawą a zachowaniem.

 

Czynniki wpływające na motywację redukcji dysonansu:

1)Ważność czynników wywołujących dysonans

2)Przeświadczenie o możliwości oddziaływania na czynniki wywołujące dysonans

3)Nagrody, które mogę być związane z dysonansem.

 

Sposoby redukcji dysonansu:

1)Zmiany zachowania

2)Stwierdzenie, że zachowanie wywołujące dysonanse nie jest w grupi rzeczy tak istotne

3)Zmiana postawy

4)Wyszukiwanie logicznych argumentów, które przeważyły na sprzecznościami.

 

Postawy związane z pracą:

1)Zadowolenie z pracy(satysfakcja)- ogólna postawa pracownika wobec wykonywanej pracy, zachowania związane z przejawianiem pozytywnej postawy wobec pracy i współpracowników

2)Zaangażowanie w pracy- stopień jakim człowiek identyfikuje się ze swoją pracą aktywnie w niej uczestniczy i uważa jej wynik za ważny dla poczucia własnej wartości

3)Zaangażowanie organizacyjne- stosunek człowieka do organizacji w kategoriach lojalności wobec niej i utożsamianie się z nią

 

Czynniki indywidualne a satysfakcja z pracy:

1)wiek

2)płeć

3)rasa

4)zdolności poznawcze

5)doświadczenia zawodowe pracownika

6)wykorzystywanie umiejętności w miejscach pracy

7)cechy osobowościowe

 

 

 

 

Cechy osobowościowe a satysfakcja z pracy:

1)alienacja-wyobcowanie

2)umiejscowienie kontroli- cecha osobowości człowieka określająca, w jakim stopniu jest on przekonany, że kieruje swoim losem

Umiejscowienie kontroli wewnętrzne- przekonanie, że to co się zdarza jest bezpośrednio związane z zachowaniem człowieka, z tym jak postępował, postępuje i będzie postępował w przyszłości.

Umiejscowienie kontroli zewnętrzna- przekonanie ze zdarzenia nie podlegają i nie mogą podlegac kontroli człowieka, to co się zdarzy jest niezależne od zachowania człowieka, od tego co robi.

 

Czynniki związane z organizacją a satysfakcja z pracy:

1)praca wymaga wysiłku umysłowego

2)sprawiedliwa zapłata i inne nagrody, czyli lody

3)odpowiednie warunki pracy(krzesło najlepiej elektryczne)

4)odpowiedzialność pracy

5)status pracy

6)życzliwi współpracownicy(zwłaszcza ci co na egzaminach ‘chętnie’ pomagają)

 

Czynniki warunkujące zadowolenie z pracy wg F.Herzberga:

1)Możliwość dobrego wykonania pracy, która wymaga mobilizacji wszystkich umiejętności

2)Możliwość wykazania się swoimi możliwościami

3)Odpowiedzialność za wykonanie zadania

4)Możliwość awansowania i zdobycia nowych kwalifikacji

5)Zgodność zadań z zainteresowaniami pracownika

 

Satysfakcja z pracy a zachowania pracowników

-Produktywność

Poglądy na temat zależności wydajności pracy od zadowolenia z pracy:

#zadowolenie z pracy prowadzi do lepszego wykonania zadań, zwiększenia produkcji, a tym samym zysku

#wysoki poziom wykonywanej pracy prowadzi do zadowolenia. Dobre wykonanie zadań może prowadzić do nagród, które z idei prowadzą do satysfakcji, która jest skutkiem dobrej pracy.

 

Zachowania prospołeczne i nieproduktywne:

1)absencja- nieobecność w miejscu pracy

2)fluktuacja – odchodzenie z pracy (fluktuacja funkcjonalna- słabi odchodzą; fluktuacja dysfunkcjonalna-dobrzy odchodzą)

 

Czynniki warunkujące zaangażowanie w prace:

1)indywidualne właściwości pracownika(wiek, potrzeby wzrostu, akceptacja etyki pracy)

2)właściwości pracy(stymulujący charakter pracy, autonomia, różnorodność, sprzężenie zwrotne, współuczestnictwo w podejmowaniu decyzji)

3)czynniki społeczne(praca w zespołach, uczestnictwo w podejmowaniu decyzji, akceptacja organizacyjnych celów)

 

Komponenty zaangażowania organizacyjnego:

1)akceptacja wartości i celów organizacji

2)gotowość ponoszenia wysiłku na rzecz organizacji

3)silne pragnienie pozostania członkiem organizacji

 

Typy zaangażowania organizacyjnego:

1)efektywne- pracownik identyfikuje się z organizacją, utożsamia się z jej wartościami i postawami oraz podporządkowuje się jej wymaganiom

2)trwania- związek pracownika z organizacją dotyczy czynników peryferyjnych, które w przypadku odejścia z pracy się traci

3)normatywne- jest związane z poczuciem zobowiązania wobec pracodawcy, które powstaje po otrzymaniu od pracodawcy określonych korzyści

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD 3

 

Osobowość i emocje a zachowania ludzi w organizacji

 

Osobowość- zespół cech psychicznych właściwych danemu człowiekowi, indywidualności

 

16 podstawowych cech osobowości:

1)ufność-podejrzliwość

2)swoboda-napięcie

3)impulsywność-powściągliwość

4)zależność od grupy-samowystarczalność

5)konserwatyzm-nowatorstwo

6)pewność siebie-nieśmiałość

7)prostoliniowość-spryt

8)praktyczność-wyobraźnia

9)oschłość-wrażliwość

10)lękliwość-brawura

11)oportunizm-suminność

12)powaga-beztroska

13)uległość-władczość

14)uczuciowość-stabilność emocjonalna

15)niska inteligencja-wyska

16)skrytość-otwartość

 

Modele kwalifikacji osobowości:

1)wskaźnik typu osobowości wg Myers-Brings(MBTI)- metoda określania typów osobowości.Obejmuje 4 wymiary:

#ekstrawertyczne lub introwertyczne (EI)

#empiryczne lub intuicyjne (SN)

#myślące albo czujące

#osądzające albo postrzegające

 

Wymiar EI odzwierciedla orientacje danej osoby na wewnętrzny swiat idei I lub zewnętrzny swiat otoczenie E.

 

Wykmiar SN odzwierciedla tendencje do polegania na informacjach uzyskanych ze swiata zewnętrznego S albo ze swiata idei N.

 

Wymiar TF odzwierciedla skłonnośc badanego do oceny informacji w sposób analityczny T albo na podstawie wartości i przekonanF.

 

Wymiar PJ stanowi odbicie postawy wobec swiata zewnętrznego nastawionej na poszukiwanie informacji P albo dokończenie zadania J.

 

Przykładowe typy osobowości wg Meyers-Bringgs:

1)JNTJ(wizjonerzy)- zwykle maja oryginalne pomysły i wielki zapał do realizacji własnych zamiarów. Takich ludzi charakteryzuje się jako sceptycznych, krytycznych, niezależnych, zdecydowanych, często upartych.

2)ESTJ(organizatorzy)- są praktyczni, realistyczni, trzeźwo myślący, mają wrodzony talent do interesów lub uzdolnienia techniczne, lubią organizować pracę i nią kierować

3)ENTP(konceptualista)- jest szybki, błyskotliwy i wszechstronnie uzdolniony, zazwyczaj jest skuteczny w rozwiązywaniu niekonwencjonalnych problemów, lecz zaniedbuje czynności rutynowe.

 

Model WIELKIEJ PIATKI i jego składniki:

1)ekstrawersja- wymiar osobowości określający w jakim stopniu dana osoba jest towarzyska, rozmowna i asertywna

2)ugodowość- wymiar osobowości określający w jaki stopniu ….

3)sumienność- wymiar osobowości określający w jakim stopniu dana osoba jest odpowiedzialna, niezawodna, wytrwała i nastawiona na osiągnięcia.

4)stabilność emocjonalna- wymiar osobowości określający w jakim stopniu dana osoba jest opanowana, nastawiona entuzjastycznie, ma poczucie bezpieczeństwa(biegun dodatni) albo jest spięta, nerwowa, podlega depresji i czuje się nie pewnie (biegun ujemny)

5)otwartość na doświadczenia- wymiar osobowości określający w jakim stopniu dana osoba cechuje się: wyobraźnią, wrażliwością artystyczną i postawą intelektualną.

 

Dodatkowe atrybuty osobowości:

1)umiejscowienie kontroli- cecha osobowości człowieka określająca w jakim stopniu jest on przekonany ze kieruje swoim losem.

#wewnętrzne- przekonanie, że to co się zdarza jest bezpośrednio związana z zachowaniem człowieka z tym jak postępował, jak postępuje i jak będzie postepował w przyszłości

#zewnętrzne- przekonanie, ze zdarzenia podlegają i nie mogą podlegać kontroli człowieka to co się zdarzy jest niezależne od zachowania człowieka, od tego co robi.

2)autorytaryzm- oznacza przekonanie o konieczności istnienia różnić statusu i władzy pomiędzy członkami organizacji.

3)Makiawelizm- zachowanie nacechowane przebiegłością, wyrachowaniem, brakiem skrupułów moralnych w dążeniu do zamierzonych celów. Stopień w jakim ludzie są pragmatyczni, utrzymują dystans emocjonalny i uważają, że cel uświęca środki.

4)samokontrola- stopień, w jakim dana osoba potrafi dostosować swoje zachowanie  do zewnętrznych czynników sytuacyjnych.

5)skłonność do ryzyka- stopień w jakim podejmujący decyzję gotów jest do ponoszenia ryzyka

6)osobowość typu A- ludzie stale odczuwający presję czasu i charakteryzujący się nadmierną skłonnością do rywalizacji.

 

Typy osobowości a preferencje zawodowe wg  J.D. Hollanda:

Typy osobowości:

1)realistyczny- preferuje aktywność fizyczną wymagającą umiejętnośći, siły i kondycji. Cechy;nieśmiały rzetelny, wytrwały, zrównoważony, ugodowy, praktyczny. Przykłady zawodów: mechanik, rolnik, operator maszyny.

2)badawczy- preferuje zajecia związane z myśleniem, organizowaniem i rozumieniem. Cechy: analityczny, oryginalny, dociekliwy, niezależny. Przykł zawody: biolog, matematyk, ekonomista, reporter.

3)społeczny- preferuje działność związaną z pomaganiem i wychowywaniem

4)konwencjonalny- preferuje czynności zgodnie z regułami uporządkowane, jednoznaczne.

5)przedsiębiorczy- preferuje działalność werbalną, dającą możliwość oddziaływania na innych i zdobywania wiedzy.

6)artystyczny- preferuje zadania niejednoznaczne i niesystematyczne które umożliwiaja ekspresję twórczą

 

#pomiędzy jednostkami występują znaczne różnice

#są rózne rodzaje pracy zawodowej

#w środowisku zawodowym zgodnym z tym osobowości pracownicy są bardziej zadowoleni i rzadziej rezygnują z pracy niż wtedy  gdy zajęcie jest dla nich nieodpowiednie.

 

Emocje- silne wzruszenie, podniecenie, wzburzenie, silne uczucie, np. gniewu, strachu, wstydu, radości itp.

 

Praca emocjonalna-mamy z nią do czynienia  gdy pracownik okazuje w kontaktach interpersonalnych emocje porządane dla organizacji.

 

Emocje odczuwane – są rzeczywistymi emocjami człowieka.

 

Emocje okazywane – to emocje, jakie okazuje się w organizacji i jakie są uznawane za odpowiednie w danej pracy, nie są one naturalne, lecz wyznaczone.

 

Inteligencja emocjonalna – zbiór pozapoznawczych umiejętności, zdolności i kompetencji danej osoby, przyczyniający się do radzenia sobie z wymogami i naciskami środowiska.

 

Wymiary inteligencji emocjonalnej:

-          świadomość siebie

-          kierowanie sobą

 

Automotywacja – umiejętność wytrwania mimo przeciwieństw

 

Empatia – umiejętność wyczuwania uczucia innych osób

 

Umiejętności społeczne – umiejętność radzenia sobie z emocjami innych

 

 

 

 

Zrozumienie emocji ułatwia wyjaśnienie i przewidywanie:

-          procesu doboru pracowników

-          zasad podejmowania decyzji

-          motywacji

-          przywództwa

-          konfliktu interpersonalnego

 

WYKŁAD 4

 

Grupa społeczna – grupa, w której dwie lub więcej osób współdziała ze sobą oraz współzależy od siebie, w tym sensie, że w zaspokajaniu potrzeb i osiąganiu celów musi na sobie polegać.

 

Rodzaje grup w organizacji:

1.       grupa funkcjonalna – grupa stworzona przez organizację dla realizacji pewnej liczby bieżących celów w nieokreślonym horyzoncie czasowym

2.       grupy zadaniowe – grupy stworzone przez organizację dla realizacji stosunkowo wąskiego zakresu zadań w określonym lub domyślnym horyzoncie czasowym

3.       grupy nieformalne lub grupy interesu – stworzona jest przez członków organizacji dla celów, które nie muszą mieć związku, z celami organizacji, horyzont czasowy jest nieokreślony

 

Powody wstępowania do grup nieformalnych:

-          przyciągania interpersonalne

-          działania grupowe

-          cele grupowe

-          zaspokajanie potrzeb

-          korzyści instrumentalne

 

Etapy rozwoju grupy społecznej:

-          wzajemna akceptacja

-          komunikacja i podejmowanie decyzji

-          motywacja i wydajność

-          kontrola i organizacja

 

Cechy dojrzałych grup społecznych:

-          struktura ról

-          normy zachowań

-          spójność wewnętrzna

-          przywództwo nieformalne

 

Struktura ról – zestaw określonych ról i wzaje...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin