six_sigma.pdf

(202 KB) Pobierz
ksiazka_014.indd
Six Sigma Mikel Harry, Richard Schroeder Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
k 014
Six Sigma
wykorzystanie programu jakości
do poprawy wyników finansowych
Mikel Harry, Richard Schroeder
Six Sigma to proces, dzięki któremu można uniknąć marnotrawstwa
zasobów organizacji. Eliminuje on błędy w fazie projektów i nie
dopuszcza do powstawania braków i odpadów. Wdrożenie Six Sigma
jest jednak procesem długotrwałym i należy do niego przygotować
organizację pod względem produkcji, technologii, podejścia do klienta
i kultury organizacyjnej.
Six Sigma – strategia doskonalenia jakości strona 2
Jednym z narzędzi zarządzania zmianami w przedsiębior-
stwie jest Six Sigma. To proces, który zakłada planowanie
i kontrolę przebiegu pracy w sposób, który pozwala
na minimalizację zużycia surowców i powstawania
odpadów. Dzięki temu Six Sigma umożliwia poprawę
wyników finansowych organizacji, ogranicza bowiem
ryzyko marnotrawstwa we wszystkich obszarach
działalności firmy.
Wdrażanie Six Sigma strona 4
Wdrażanie Six Sigma w przedsiębiorstwie obejmuje kilka faz:
usprawnianie – czyli budowę procesów pod kątem
poprawy jakości;
kontrolę – czyli stały monitoring efektów działania.
rozpoznanie – czyli zdefiniowanie problemu;
pomiar – czyli dokonanie miary procesów
w przedsiębiorstwie;
analizę - czyli zdefiniowanie przyczyn wad;
Każda z tych faz jest zaprojektowana tak, aby mogła gwa-
rantować firmie systematyczność we wdrażaniu strategii
i wykorzystanie jej rezultatów w działalności firmy.
Uczestnicy Six Sigma strona 7
Do wprowadzenia Six Sigma niezbędni są odpowiednio
przeszkoleni pracownicy. Dlatego w firmie muszą najpierw
powstać relacje, na których można oprzeć wdrażanie
programu. Polegać one mają na tym, że od kierowników
wyższego szczebla oczekuje się zapewnienia pracownikom
zasobów i zakresu władzy, koniecznych do podejmowania
decyzji i przeprowadzania zmian. Kierownicy zespołów
odpowiadają za wdrożenie Six Sigma w swoich jednostkach
organizacyjnych, a wewnętrzni eksperci pomagają im
koordynować szkolenia i dobór projektów. Pracownicy tych
jednostek realizują wybrane projekty z wykorzystaniem
wiedzy nabytej podczas szkoleń.
współpracujemy z:
90-254 Łódź, ulica Piramowicza nr 9
tel. 48 42 630 59 91, www.abstrakty.pl
230296224.025.png 230296224.026.png 230296224.027.png 230296224.028.png 230296224.001.png 230296224.002.png 230296224.003.png
Six Sigma Mikel Harry, Richard Schroeder Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
k 014
Six Sigma – strategia doskonalenia jakości
produktów. Trzeba także przeprowadzić ocenę wydajności
procesów firmy – to z kolei pomoże zaplanować produkcję, czyli
podnieść jakość procesów. Projekty Six Sigma mają służyć zadowo-
leniu klienta - to zadowolenie wiąże się z wynikami działalności
przedsiębiorstwa, na które z kolei wpływają wyniki procesów.
Dlatego w centrum zainteresowania wszystkich poziomów
organizacyjnych firmy powinny znaleźć się trzy główne obszary
satysfakcji klienta – dostarczenie produktów pożądanej jakości,
na czas i po możliwie niskiej cenie. Doskonalenie jakości za
pomocą Six Sigma daje taką możliwość. Przebiega ono na drodze
dwóch strategii:
krótkoterminowej – czyli eliminacji błędów;
długoterminowej – czyli doskonaleniu systemu.
Jednym z narzędzi zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie
jest Six Sigma. To proces, który zakłada planowanie i kontrolę
przebiegu pracy w sposób, który pozwala na minimalizację
zużycia surowców i powstawania odpadów. Dzięki temu Six
Sigma umożliwia poprawę wyników finansowych organizacji,
ogranicza bowiem ryzyko marnotrawstwa we wszystkich obsza-
rach działalności firmy.
Strategia Six Sigma poszerza dotychczasową definicję jakości
produktu lub usługi – mówi, że jakość to „prawo do wartości”
dla każdego. To oznacza, że firma ma prawo oczekiwać, że jej
produkty będą przynosiły zyski, natomiast nabywcy tych produk-
tów – że spełnią one ich oczekiwania. Wartość jest więc tutaj
jednocześnie:
Doskonalenie jakości za pomocą Six Sigma stało się głównym
celem General Electric w 1995 roku. Firma produkowała wówczas
– między innymi – tomografy, czyli urządzenia, za pomocą których
sporządza się radiologiczne zdjęcia wewnętrznych organów
człowieka. Jest to więc przyrząd niezbędny w szpitalach, ale
jednocześnie bardzo drogi (około 1,2 miliona dolarów). Z racji
ceny, powinien być intensywnie wykorzystywany i posiadać niskie
koszty konserwacji – wówczas bowiem placówki służby zdrowia
mogą w stosunkowo krótkim czasie zamortyzować koszty zakupu
urządzenia. W roku 1995 tomograf produkowany przez General
Electric był uznawany za jeden z najlepszych, ale zarząd firmy
uznał, że daleko mu jeszcze do ideału i postanowił udoskonalić
niektóre jego parametry. Zdecydowano, że będzie to pierwszy
produkt firmy zaprojektowany zgodnie z założeniami Six Sigma.
Kadra zarządzająca zdawała sobie sprawę, że konkurencyjne
przedsiębiorstwa również prowadzą badania nad udoskonaleniem
tomografu, za cel postawiła więc zaprezentowanie nowego tomo-
grafu własnej produkcji na targach aparatury medycznej w 1998
roku. W osiągnięciu tego celu pomóc miała strategia Six Sigma.
korzyścią ekonomiczną – konsumenci mają prawo nabywać
produkty po możliwie najniższej cenie, a firmy produkować
je możliwie najmniejszym kosztem;
dostępnością – konsumenci i firmy mają prawo otrzymać
produkt w dogodnym dla nich czasie i okolicznościach;
użytecznością – konsumenci mają prawo otrzymać produkt,
który jest dla nich wartością, a firmy wytwarzać produkt,
który jest dla nich dochodowy.
Określanie potrzeb klienta
Poszukiwanie możliwości usprawnień
Najpierw pracownicy firmy skonsultowali się z klientami, aby
ustalić, jakie cechy produktu są krytyczne dla jego jakości.
Następnie zidentyfikowano procesy, które miały największy wpływ
na wymienione cechy. Na podstawie uzyskanych danych, zespoły
przeszkolonych pracowników opracowały projekty Six Sigma,
których celem była eliminacja błędów w procesach i minimalizacja
powstawania odpadów. W przypadku tomografu General Electric
było to wykrycie przyczyny skażenia oleju, którego zadaniem było
zapobieganie powstawaniu zwarć. Odkryto także, że w niektórych
tomografach użyto nieszczelnych lamp, co powodowało zakłócenia
w działaniu urządzenia. General Electric zmodyfikowała etapy
procesu, wprowadziła konieczne udoskonalenia i odniosła zamie-
rzony sukces. Nowy model tomografu zaprezentowano na targach
i wprowadzono na rynek w wyznaczonym przez zarząd terminie.
Spotkał się z uznaniem klientów, ponieważ po udoskonaleniu
wyeliminowano całkowicie przypadki niesprawności tomografu po
dostarczeniu go do klienta.
Kontakty z klientami w celu
ustalenia ich oczekiwań
Firma
Planowanie i przeprowadzanie
projektów Six Sigma
Klient
Informowanie klienta
o postępach doskonalenia
Spełnianie lub przekraczanie
oczekiwań klienta
Rys. 1 Etapy poprawy jakości kontaktów z klientem zgodne z Six Sigma
Six Sigma to długoterminowy program, którego stosowanie
wpływa na doskonalenie procesów, poprawę jakości produktów
i usług, poprawę relacji z inwestorami oraz efektywność rekrutacji
w firmie. Składa się on z projektów, które służą rozwiązywaniu
problemów – założenia Six Sigma koncentrują uwagę pracowników
na sposobie rozwiązania problemu, a przedsiębiorców – na dostar-
czeniu potrzebnych informacji i środków finansowych. Podczas
sporządzania projektów dla celów Six Sigma trzeba pamiętać, że
większość wad powstaje właśnie na etapie projektowania – dla-
tego działy marketingu i działy projektowe powinny przygotowy-
wać szczegółowe raporty na temat opinii klientów o produktach.
To pozwoli doskonalić projekty na podstawie informacji zwrotnej
uzyskiwanej od klientów, a więc wpłynie pozytywnie na jakość
Rozpoznanie problemu za pomocą strategii Six Sigma oznacza
jednak konieczność przezwyciężenia nieporozumień personalnych,
dotarcia do nowych danych w innowacyjny sposób oraz weryfikacji
dotychczasowych informacji. Dzięki temu można utrzymać
pożądany poziom jakości, co z kolei pozwala zaoszczędzić środki
finansowe. Do pomiaru poziomu jakości Six Sigma wykorzystuje
koszty jakości – dzieli je na te, które są poddawane pomiarom
na bieżąco i te, które mierzy się raz na jakiś czas. Do pierwszych
zalicza się odpady, koszty gwarancyjne, koszty kontroli jakości
godziny nadliczbowe. Do drugich – wzrost kosztów utrzymania
90-254 Lódz, ulica Piramowicza nr 9
tel. 48 42 630 59 91, www.abstrakty.pl
2
230296224.004.png 230296224.005.png 230296224.006.png 230296224.007.png 230296224.008.png 230296224.009.png 230296224.010.png
Six Sigma Mikel Harry, Richard Schroeder Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
k 014
maszyn i urządzeń, przestój maszyn, niezadowolenie klientów,
zakłócenia w przebiegu procesu produkcyjnego. Do składników
kosztów jakości zalicza się:
Benchmarking to analiza rozwiązań uznawanych za najlepsze
i przyjmowanie tych, które sprawdzają się w firmie. Wnioski, które
wypływają z porównań, przekłada się na decyzje i wprowadza
w życie. Należy go stosować w obszarach, które prawdopodobnie
– po udoskonaleniu – staną się mocnymi stronami firmy. Wybiera
się je na podstawie znajomości oferty firmy i stopnia zadowolenia
klientów. Podczas identyfikacji obszarów trzeba wziąć pod uwagę
konkurencję wewnętrzną i zewnętrzną, podstawowe nośniki
kosztów, procesy, które można szybko usprawnić i które odróżniają
firmę od konkurencji.
wady wewnętrzne – czyli odpady i przeróbki dokonywane
zarówno w firmie, jak i u dostawcy;
wady zewnętrzne – czyli koszty ponoszone przez klienta,
koszty obsługi gwarancyjnej, realizację reklamacji oraz zwroty
materiałów;
ocenę jakości – czyli kontrolę jakości, testy, audyty jakości
oraz koszty zakupu i konserwacji urządzeń pomiarowych;
Główne zalety benchmarkingu to:
• służy doskonaleniu firmy;
• jest sformalizowaną metodą zarządzania zmianami;
• pomaga wybrać obszary wymagające doskonalenia;
• określa najbardziej efektywne rozwiązania.
działania zapobiegawcze – czyli planowanie jakości, nadzór
nad procesem oraz szkolenia.
Dzięki Six Sigma można zredukować koszty jakości w sześciu
podstawowych obszarach:
Trzeba jednak pamiętać, że benchmarking jest procesem,
nie przedsięwzięciem – trzeba go stosować stale.
podstawowych możliwościach operacyjnych – najczęstszy
problem to brak umiejętności i narzędzi niezbędnych do
usprawnienia procesów gospodarczych;
Firma Motorola zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie daje
benchmarking i potrafi je wykorzystać. Jako jedna z pierwszych
na świecie firm wpadła na pomysł, że istnieje związek między
wysoką jakością a minimalizacją kosztów. Odkrycia tego dokonał
inżynier Motoroli, Bill Smith, którego zaintrygowała możliwość
zapobiegania ewentualnym wadom produktów w procesie
produkcyjnym, a nie po ich ujawnieniu. Początkowo jego opinia
spotkała się z mieszanymi uczuciami zarządu – twierdzono, że
jest to niewykonalne; że oznacza konieczność wprowadzania
długofalowych zmian w przedsiębiorstwie; wreszcie, że niesie
ze sobą koszty. Pracownicy Motoroli odkryli jednak, że niektóre
z konkurencyjnych firm wprowadziły już podobne zmiany i po
pierwsze – nic na tym nie straciły, a po drugie – dzięki temu nie
mają potrzeby wykonywania napraw lub przeróbek produktów.
To przekonało zarząd i Motorola postanowiła udoskonalić dotych-
czasowy system działania. Rozpoczęto wdrażanie innowacji,
które miały udoskonalić procesy w firmie – prace postępowały
powoli, ale skutecznie, aż nadszedł decydujący moment.
Momentem tym były przygotowania do produkcji nowego pagera.
Nowy produkt nazwano „Bandit”, a do jego powstania wykorzy-
stano benchmarking – projektanci Motoroli poszukiwali rozwią-
zań wśród produktów i usług na całym świecie. „Bandit” jest
efektem ich podróży i podpatrzonych pomysłów – na przykład
system komputerowy wyśledzono w firmie odzieżowej Benetton
we Włoszech. Skopiowano go dla potrzeb pagera i w ten sposób
dostosowano go do potrzeb nabywców. Urządzenie okazało się
tak niezawodne, że po pewnym czasie przestano je poddawać
testom jakości. W ten sposób – dzięki benchmarkingowi
w strategii Six Sigma – korzyść odnieśli i klienci, i firma. Klienci
zyskali produkt dostosowany do ich potrzeb, trwały i godny
zaufania; firma – nową, pewną markę, za pomocą której utrwaliła
swój pozytywny wizerunek.
zmienności w procesach produkcyjnych – najczęstszy
problem to nieefektywna technologia wytwarzania;
zmienności w procesach na poziomie przedsiębiorstwa
– najczęstszy problem to różnice między szacunkami kosztów
produkcji a rzeczywistością;
procesów technologiczno - projektowych – najczęstszy
problem to błędy w systemach technologicznych i procesach
projektowych;
jakości specyfikacji technicznych – najczęstszy problem to
różnice w jakości specyfikacji dostarczanych dostawcom;
możliwości dostawców – najczęstszy problem to niska jakość
i wysokie koszty zakupu części i usług.
Umiejętność pomiaru poziomu jakości produktów i procesów
w firmie wpływa na jej pozycję konkurencyjną na rynku. Six Sigma
pokazuje, jak wykorzystać te informacje do podejmowania klu-
czowych dla przedsiębiorstwa decyzji – pozwala stwierdzić, gdzie
należy wprowadzić zmiany, aby firma mogła zdobyć przewagę nad
konkurentami. W ten sposób założenia strategii Six Sigma łączą
się z benchmarkingiem, czyli narzędziem, które służy porównywa-
niu procesów zachodzących w firmach i odkrywaniu czynników,
które stanowią o przewadze. Benchmarking można podzielić na:
wewnętrzny – polega na porównywaniu podobnych procesów
wewnątrz firmy, na przykład między oddziałami i stanowiskami;
Six Sigma ujawnia procesy napraw i przeróbek, które pochła-
niają czas i finanse organizacji. W tym celu wykorzystuje trzy
podstawowe wskaźniki: wydajności przejściowej, wydajności
mierzonej w toku oraz zminimalizowany wskaźnik wydajności.
Wszystkie te wskaźniki opierają się na liczbie wad. Wskaźnik
wydajności przejściowej określa prawdopodobieństwo pojawienia
się potencjalnej wady produktu. W Six Sigma stosuje się też
znormalizowany wskaźnik wydajności, który określa typową
wydajność, jakiej można się spodziewać w procesie. Wskaźnik
konkurencyjny – polega na pomiarze lojalności i zado-
wolenia klientów oraz udziału firmy w rynku i porównaniu
wyników z wynikami konkurencji;
funkcjonalny – polega na doskonaleniu procesów wewnątrz
firmy i porównywaniu wyników z wynikami innej firmy tej
samej branży.
90-254 Lódz, ulica Piramowicza nr 9
tel. 48 42 630 59 91, www.abstrakty.pl
3
230296224.011.png 230296224.012.png 230296224.013.png
Six Sigma Mikel Harry, Richard Schroeder Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
k 014
wydajności mierzonej w toku informuje o niej na podstawie
danych obliczanych według całkowitej liczby potencjalnych
wad na jednostkę produktu. Inaczej mówiąc, określa, czego
firma może oczekiwać po wdrożeniu procesu. Zminimalizowany
wskaźnik wydajności charakteryzuje wszystkie etapy procesy
jednocześnie. Określa więc średnią wartość wydajności poszcze-
gólnych etapów produkcji. Zastosowanie wskaźników pomaga:
Z finansowego punktu widzenia, podstawowe korzyści
z wdrożenia Six Sigma to:
• wzrost przychodów operacyjnych;
• przyrost dochodów;
• wzrost dochodu z akcji;
• wzrost wartości marży operacyjnej.
• ustalić różnicę między pożądanymi wynikami
a rzeczywistością;
• zebrać dane, na podstawie których będzie można
podejmować decyzje;
• zidentyfikować obszary powstawania problemów;
• sprawdzić, czy procesy wewnątrz firmy przebiegają
zgodnie z normami;
• ocenić poziom zadowolenia klientów.
„Najważniejszą przyczyną burzliwej dyskusji, jaką wywołało
w kręgach biznesowych pojawienie się programu Six Sigma, jest
jego zdumiewająca skuteczność w powiększaniu zysku. To dlatego
Six Sigma stała się ulubienicą nowojorskiej giełdy.”
Mikel Harry, Richard Schroeder
„Six Sigma jest programem długoterminowym, pozwalającym
na przeprowadzenie fundamentalnych zmian w funkcjonowaniu
firmy, przede wszystkim jednak służącym do natychmiastowego
powiększenia marży zysku. Zamiast przewidywać na trzy lub więcej
lat naprzód, program Six Sigma jest nastawiony na osiąganie celów
finansowych w okresach 12 – miesięcznych.”
Six Sigma wykorzystuje również statystykę - umożliwia ona
pomiar, monitoring i usprawnianie procesów. Dzięki regułom
statystyki można określić sposób gromadzenia danych,
odczytywania z nich potrzebnych informacji i ich interpretacji.
Dlatego przy wdrażaniu Six Sigma trzeba zadbać o to, by
menedżerowie wykazali się znajomością statystyki. Znajomość
zasad statystyki to jednak za mało – menedżerowie powinni
umieć wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, ponieważ tylko
wówczas firma będzie w stanie wykorzystać ich umiejętności
do poprawy jakości. Wtedy będzie można odkryć i zlikwidować
tak zwane „ukryte fabryki”. Są to procesy i systemy, które służą
naprawianiu błędów, jakie powstały w trakcie procesu pro-
dukcji. „Ukryte fabryki” angażują czas pracowników, zużywają
zasoby przedsiębiorstwa i zajmują przestrzeń produkcyjną.
Bez Six Sigma działanie w ich przypadku polega na tym, że
pracownicy wykrywają wadę i przekazują produkt do korekty
– w ten sposób kierownictwo nie dowiaduje się o błędach
i nie może usprawnić produkcji. Przy zastosowaniu Six Sigma,
dzięki usprawnieniu procesów można zapobiegać powstawaniu
błędów, co oszczędza czas, skraca proces produkcyjny i wpływa
na efektywność wykorzystania zasobów.
Mikel Harry, Richard Schroeder
„Najlepszą jakość można uzyskać wyłącznie wtedy, kiedy koszty są
na absolutnie najniższym poziomie – zarówno koszty producenta,
jak i koszty, to znaczy wydatki, nabywcy. Six Sigma gwarantuje
maksymalną wartość i firmom – w formie zwiększonego zysku,
i nabywcom – dostarczając im produkty i usługi najlepszej jakości
po najniższej możliwej cenie.”
Mikel Harry, Richard Schroeder
Wdrażanie Six Sigma
Wdrażanie Six Sigma w przedsiębiorstwie obejmuje kilka faz:
rozpoznanie – czyli zdefiniowanie problemu;
pomiar – czyli dokonanie miary procesów
w przedsiębiorstwie;
analizę - czyli zdefiniowanie przyczyn wad;
usprawnianie – czyli budowę procesów pod
kątem poprawy jakości;
kontrolę – czyli stały monitoring efektów działania.
Kierowanie
wspólnym wysiłkiem
Regularne sporządzanie
raportów o postępach
kadrze kierowniczej
Każda z tych faz jest zaprojektowana tak, aby mogła gwaran-
tować firmie systematyczność we wdrażaniu strategii i wyko-
rzystanie jej rezultatów w działalności firmy.
Projekt
Wdrażanie Six Sigma powinno być powiązane pomiędzy trzema
poziomami strukturalnymi organizacji, czyli poziomem przedsię-
biorstwa, poziomem operacyjnym i poziomem procesu.
• Poziom przedsiębiorstwa
Częste oceny procesów
Sprawdzanie wpływu projektu
na funkcjonowanie firmy
Wprowadzenie strategii Six Sigma polega tu na usprawnianiu
systemów informacyjnych i ekonomicznych, które wspomagają
zarządzanie przedsiębiorstwem. W tym celu najpierw należy
rozpoznać obecny stan firmy – określa się go przede wszystkim
przez pomiar poziomu zadowolenia klientów. Następnie trzeba
zdefiniować plany poprawy wyników przedsiębiorstwa – można
to zrobić dzięki odpowiedzi na pytanie: czy zadowolenie klientów
jest najbardziej związane ze zdolnościami produkcyjnymi,
Rys. 2 Przeprowadzanie projektów Six Sigma
90-254 Lódz, ulica Piramowicza nr 9
tel. 48 42 630 59 91, www.abstrakty.pl
4
230296224.014.png 230296224.015.png 230296224.016.png 230296224.017.png 230296224.018.png 230296224.019.png
Six Sigma Mikel Harry, Richard Schroeder Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
k 014
projektowymi czy usługowymi firmy? Kolejnym krokiem jest
pomiar systemów przedsiębiorstwa, które wspomagają realizację
planów. W tym celu należy określić, jakie wskaźniki powinny
podlegać pomiarom i w jaki sposób je mierzyć. Następnie należy
poddać analizie różnice między wzorcowym i faktycznym stanem
systemów. Dzięki temu będzie można usprawnić rozwiązania
technologiczne. Po wprowadzeniu zmian trzeba jeszcze dokonać
standaryzacji systemów uznanych za najlepsze i zintegrować je
z procesami planowania strategicznego. Tu warto wesprzeć się
statystyką, gdyż pomoże to firmie dokładnie przeanalizować cha-
rakter działalności. Na poziomie przedsiębiorstwa za pomocą Six
Sigma można zwiększyć udział firmy w rynku, poprawić rentowność
i zapewnić opłacalność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Integracja działań na tych trzech poziomach prowadzi
do poprawy wyników firmy i wzrostu satysfakcji klienta.
Rozwiązywanie problemów
Doskonalenie procesów
Six Sigma
• Poziom operacyjny
Na poziomie operacyjnym pierwszym krokiem jest rozpoznanie
problemów operacyjnych związanych z podstawowymi systemami
przedsiębiorstwa. W tym celu warto podzielić problemy na dwie
grupy: zależne i niezależne od systemów wspomagających zarzą-
dzanie. Następnie można przystąpić do opracowywania projektów
Six Sigma, które będą służyć rozwiązywaniu tych problemów.
Podstawowe kryteria doboru projektów to poziom oczekiwanych
oszczędności kosztów, związek problemu operacyjnego z pro-
blemami jakości oraz czas potrzebny na rozwiązanie problemu.
Po wdrożeniu projektów trzeba poddać pomiarom ich wyniki.
W tym celu należy zgromadzić i poddać analizie dane na temat
przebiegu realizacji projektów. Następnie trzeba zbadać poziom
odchyleń wyników projektów od ustalonych wyników operacyjnych
i usprawnić system zarządzania projektami. Kontrola danych
pomoże zbudować model statystyczny, który można wykorzystać
do sporządzania prognoz. Opracowany system zarządzania
projektami trzeba poddać stałej kontroli, a rozwiązania uznane
za najlepsze - standaryzacji i integracji z procedurami funkcjo-
nowania firmy. Na poziomie operacyjnym podstawowym celem
jest zwiększenie zysku, eliminacja ukrytych kosztów zapewnienia
jakości, redukcja kosztów robocizny i materiałów.
Redukcja kosztów
Doskonalenie produktów
i usług
Rys. 3 Sposoby realizacji strategii Six Sigma
Fazy wdrażania strategii można podzielić na cztery
główne kategorie:
identyfikacja – pracownicy organizacji poznają zasady Six
Sigma, metody rozwiązywania problemów i przydatne narzę-
dzia, a kadra kierownicza wybiera, na podstawie benchmar-
kingu, obszary projektów doskonalenia jakości. Celem tego
etapu jest rozpoznanie kluczowych problemów organizacji;
charakteryzowanie – pracownicy analizują procesy
zachodzące w firmie, kadra kierownicza mierzy i opisuje
cechy krytyczne dla jakości. Celem tego etapu jest ustalenie
obecnych wyników działalności organizacji;
• Poziom procesu
Pierwszym etapem wdrażania Six Sigma na tym poziomie
jest zdefiniowanie problemów funkcjonalnych, które wiążą się
z problemami operacyjnymi. Trzeba określić zależności między
problemami na różnych szczeblach – to pomoże rozpoznać
procesy, które powodują powstawanie problemów funkcjonalnych.
Trzeba pamiętać, że niezależnie od szczebla powstawania pro-
blemu, główną jego przyczyną są nieprawidłowości w procesach
wytwarzania produktów, usług lub przeprowadzania transakcji.
Następnie należy zmierzyć wydajność procesów. W tym celu należy
każdy proces rozłożyć na czynniki i ustalić ich najważniejsze
cechy, a potem odkryć słabe punkty – to pomoże opracować
plan poprawy wydajności. Kolejnym krokiem jest analiza danych
i doskonalenie kluczowych produktów. Ta faza obejmuje badanie
cech krytycznych dla jakości produktów i usług, dokonuje się go
dzięki analizie zmiennych, które mają wpływ na przebieg procesu.
Ostatni etap wdrażania Six Sigma na poziomie procesu to stan-
daryzacja i integracja uznanych za najlepsze metod i procesów
z cyklem projektowania. Dzięki temu można podwyższyć rentow-
ność i ogólny poziom wydajności przedsiębiorstwa. Na poziomie
procesu uwaga koncentruje się więc na redukcji liczby wad oraz
poprawie wydajności procesu.
optymalizacja – pracownicy opracowują systemy usprawnia-
nia procesów, kadra kierownicza strzeże wydajności procesów
i utrzymania jej na pożądanym poziomie. Celem tego etapu
jest przeprowadzenie innowacyjnych zmian;
instytucjonalizacja – pracownicy i kadra kierownicza
włączają uzyskane usprawnienia do kultury organizacyjnej.
Celem tego etapu jest wprowadzenie trwałych zmian w funk-
cjonowaniu organizacji.
Podczas wdrażania Six Sigma trzeba zdefiniować obowiązki
wszystkich pracowników firmy. Każdy z pracowników, którzy
angażują się w projekt Six Sigma, sprawuje jedną z następują-
cych funkcji:
członek wyższej kadry kierowniczej – inspiruje podwład-
nych, zapewnia środki na przeprowadzenie programu Six
Sigma i kieruje nim;
senior champion – odpowiada za zarządzanie procesem
wdrażania Six Sigma na poziomie przedsiębiorstwa;
90-254 Lódz, ulica Piramowicza nr 9
tel. 48 42 630 59 91, www.abstrakty.pl
5
230296224.020.png 230296224.021.png 230296224.022.png 230296224.023.png 230296224.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin