PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI
5 – LETNICH
1. WITAMY NOWY ROK.
2. MOJA RODZINA.
3. W KARNAWALE CZAS NA BALE.
TEMAT KOMPLEKSOWY
ZADANIA PROGRAMOWE
METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA
LITERATURA/
UWAGI
WITAMY NOWY ROK
Poszerzanie wiedzy na temat otaczającego świata. Próby mówienia o przeżytych doświadczeniach. Budowanie komunikatywnej wypowiedzi.
Uważne słuchanie ilustrowanych opowiadań czytanych przez nauczyciela.
Doskonalenie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej
Rozmowy na temat minionego roku : jakby był, co udało się w nim zrealizować. Opowiadanie i sposobach spędzania ostatniego dnia starego roku – w jaki sposób świętujemy nadejście nowego roku.
Słuchanie Bajki o Starym i Nowym Roku L.J. Kerna
Słuchanie wiersza „Dary Nowego Roku”.
Ilustrowanie treści bajki „Stary i Nowy Rok”.
Praca plastyczna „Jak spędziłam(em) Święta?”.
Wykonywanie noworocznych kartek z życzeniami dla przedszkoli z Bydgoszczy i Katowic, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Zabawy rozwijające pamięć wzrokową dziecka i jego słuch: Kto zmienił miejsce, której zabawki nie ma, odnajdywanie się za pomocą dźwięków, itp.
Zabawa ruchowa Stary i Nowy Rok – reagowanie na różnorodne dźwięki w charakterystyczny sposób.
Zabawy taneczne przy muzyce.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.
Tekst L.J. Kerna „Bajka o Starym i Nowym Roku”,
Tekst „Dary Nowego Roku”
Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
MOJA RODZINA
Kształtowanie więzi uczuciowej z rodziną.
Poznawanie i rozumienie roli członków rodziny, a także roli dziecka w rodzinie.
Poznawanie możliwości człowieka wynikających ze zróżnicowania wieku.
Budzenie zaciekawienia własną rodziną poprzez poznawanie tradycji rodzinnych.
Wyrażanie własnych spostrzeżeń, przeżyć i uczuć w różnych formach ekspresji.
Kształtowanie procesów poznawczych: myślenia, pamięci, wyobraźni i uwagi.
Klasyfikowanie przedmiotów. Dostrzeganie i opisywanie podobieństw i różnic. Odczytywanie przeznaczenia rzeczy.
Budzenie zainteresowania słowem pisanym. Globalne czytanie wyrazów, a także różnych znaków i napisów napotkanych w otaczającym środowisku.
Rozmowy z dziećmi na temat rodziny: kto jest członkiem rodziny, z ilu osób może się składać rodzina, jakie uczucia kojarzą się nam z rodziną?
Słuchanie wiersza „Nie jestem sama” Stanisława Grabowskiego. Zwrócenie uwagi na ważną rolę rodziców, jaką spełniają wobec dzieci.
Przygotowanie i prezentowanie zabawy pantomimicznej na temat „Członkowie rodziny i ich zajęcia”.
Słuchanie wiersza „Obiecanki Cacanki” Danuty Bęczek” – wprowadzenie w tematykę podejmowania przez dziecko działań na rzecz innych członków rodziny.
Układanie ilustracji kobiety i mężczyzny w kolejnych ramkach, zgodnie z następującymi po sobie okresami życia. Rysowanie portretu babci lub dziadka. Rozmowa z dziećmi dotycząca babć i dziadków – dlaczego powinniśmy babci i dziadkowi pomagać?
Odpowiedzi na pytania na podstawie ilustracji „Co robią członkowie rodziny przedstawionej na ilustracji, jak spędzają wolny czas członkowie naszych rodzin.
Podróże – jako forma spędzania wolnego czasu. Zapoznanie dzieci z krainami geograficznymi morzem i górami oraz charakterystycznymi dla nich zwierzętami.
Praca plastyczna „ Moja rodzina”.
Zabawy inicjowane przez same dzieci przy muzyce – dające wyraz ich ekspresji oraz twórczemu myśleniu.
„Laurka dla babci i dziadka” – praca plastyczna, wykonujemy prezenty dla naszych babć i dziadków z okazji zbliżających się Dni Babci i Dziadka.
Zabawa językowa. Dzieci dobierają się parami i przyjmując role dwóch członków rodziny prowadzą improwizowany dialog na wybrany przez siebie temat.
Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z rodziną.
Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Rodzinna wycieczka” – reagowanie na sygnał dźwiękowy nauczyciela.
Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów w działaniu.
Podział członków rodziny ze względu na wiek, płeć, kolor oczu, włosów. Porównywanie liczebności rodzin.
Praca z ilustracją dostrzeganie podobieństw i różnic w portretach wnuczki, mamy i babci. Posługiwanie się liczba porządkową i pojęciami: dziewczynka – kobieta – staruszka, chłopak – mężczyzna - staruszek.
Nazywanie obrazków, globalne czytanie wyrazów. Wysłuchiwanie głosek: t, m, f, s, a w wygłosie wyrazów.
Próby układania zagadek do rysunków znajdujących się na ilustracjach.
Rysowanie po śladzie. Próba globalnego czytania podpisów pod powstałymi rysunkami.
Tekst S. Grabowskiego „Nie jestem sama”
Tekst D. Bęczek „Obiecanki cacanki”
Zabawy i ćw., cz.2, s.17.
Zabawy i ćw., cz.2, s.15.
Zabawy i ćw., cz.2, s.17
Zabawy i ćw., cz.2, s.19
W KARNAWALE CZAS NA BALE
Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie. Wdrażanie do poprawnego formułowania zdań.
Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.
Śpiewanie prostych piosenek.
Wzbogacenie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych.
Doskonalenie sprawności logicznego myślenia.
Doskonalenie sprawności manualnej.
Kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie przeliczania, segregowania w zbiory (dodawania i odejmowania).
Wytworzenie radosnego nastroju i miłej atmosfery.
Rozmowa kierowana „Dlaczego ludzie lubią bale?”, „Co to jest karnawał?” Opowiadanie nauczycielki o wielkich balach, które odbywały się w dawnych czasach. Zwrócenie uwagi na stroje, sale i budynki, w których odbywały się bale.
Wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego pt. „Zabawa karnawałowa”.
Nauka piosenki. „W karnawale”.
Wykonanie karnawałowych maseczek, kotylionów.
Odgadywanie zagadek dotyczących karnawałowych rekwizytów.
„Karnawałowe baloniki” – ozdabianie sylwety balonów wg własnego pomysłu.
Jakie baloniki mamy w naszej sali?:
- porównujemy ich kolor i wielkość;
- przeliczamy je, porównujemy ich liczebność;
- tworzymy zbiory balonów;
Zabawy z balonikami: podbijanie, dmuchanie, taniec, zabawy w parach.
Udział w Karnawałowym Bali Przebierańców przedszkola.
Tekst „Zabawa karnawałowa” Cz. Janczarski
4
ela3954