INSTRUKCJA INWENTARYZACYJNA - INFOR.pdf

(1937 KB) Pobierz
inwentaryzacja.indd
INSTRUKCJA
INWENTARYZACYJNA
Tadeusz Naumiuk
110281087.005.png
Redaktor naczelna
Ewa Ziętek-Maciejczyk
Redaktor merytoryczny
Barbara Graczyk
Redaktor techniczno-graiczny
Małgorzata Klimkiewicz
Korekta
Ilona Kalinowska
Fotoskład
„Triograf”
INFOR PL S.A.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72
tel. (0-22) 530-43-70
www.infor.pl
Biuro Handlu
05-270 Marki, ul. Okólna 40
tel. (0-22) 761-31-97, fax (0-22) 761-30-34
Biuro Obsługi Klienta
tel. (0-22) 761-30-30, fax (0-22) 761-30-31(32)
e-mail: bok@infor.pl
infolinia: 0 801 626 666
www.ksiazki.infor.pl
© Copyright by INFOR PL S.A.
Warszawa 2008
Publikacja jest chroniona przepisami prawa autorskiego. Wykonywanie kserokopii bądź
powielanie inną metodą oraz rozpowszechnianie bez zgody Wydawcy w całości lub części
jest zabronione i podlega odpowiedzialności karnej.
ISBN 978-83-7440-219-4
 
110281087.006.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Instrukcja inwentaryzacyjna dla większych podmiotów gospodarczych . . . . 6
Część I Zasady ogólne, cele, rodzaje i metody inwentaryzacji . . . . . . . . . . 6
Część II Terminy i częstotliwość inwentaryzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Część III Organizacja, przebieg, rozliczenie i wykorzystanie wyników inwen-
taryzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Część IV Powoływanie i zadania komisji inwentaryzacyjnej, zespołów (grup)
spisowych, kontrolerów spisowych, a także osób (grup) dokonują-
cych weryikacji stanów ewidencyjnych z dokumentacją oraz uzgod-
nień sald środków pieniężnych w bankach i rozrachunków . . . . . . 15
Część V Zasady inwentaryzowania spisem z natury rzeczowych i pie-
niężnych składników majątku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Część VI Zasady inwentaryzowania środków pieniężnych w bankach oraz
rozrachunków przez potwierdzenie sald, a pozostałych aktywów
i pasywów w drodze porównania stanów ewidencyjnych z dokumen-
tacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Część VII Dopuszczalne uproszczenia inwentaryzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Część VIII Wycena wyników inwentaryzacji, ustalenie, weryikacja i rozliczenie
różnic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Część IX Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność określonych organów
i osób w związku z inwentaryzacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Wzory druków inwentaryzacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1. Zarządzenie wewnętrzne nr .... kierownika jednostki z dnia ............ 200.... r.
w sprawie inwentaryzacji rocznej (okresowej – okolicznościowej) . . . . . . . 30
2. Wykaz powołanych członków komisji inwentaryzacyjnejna okres od dnia
......................... do odwołania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3. Wykaz członków zespołów spisowych powołanych do przeprowadzenia in-
wentaryzacji rocznej na koniec roku obrotowego 200.... . . . . . . . . . . . . . . 32
4. Harmonogram i terminarz inwentaryzacji rocznej na rok 200.... . . . . . . . . . 33
5. Protokół kontroli kompletności, rzetelności i prawidłowości spisu z natury
przeprowadzonej w dniach ........................................ 200.... r. . . . . . . . . . 34
6. Oświadczenie (I wersja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
7. Oświadczenie (II wersja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
8. Arkusz spisu z natury nr 1 uniwersalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
9. Arkusz spisu z natury nr ….. rzeczowe składniki majątku w użytkowaniu . . . . 39
10. Protokół wyceny zapasów niepełnowartościowych do spisu z natury
nr ….., dodokonanego dnia ................................. 200.... r. . . . . . . . . . . . . 40
11. Ewidencja kontrolna arkuszy spisów z natury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
12. Protokół inwentaryzacji (kontroli) .................................................. przepro-
wadzonej w kasie ................................. w dniu .................. 200.... r. . . . . . 42
13. Oświadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
14. Protokół inwentaryzacji (kontroli) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
przeprowadzonej w kasie walutowej w dniu ................... 200.... r. . . . . . . . 43
15. Sprawozdanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
110281087.007.png
SPIS TREŚCI
16. Protokół z porównania stanów ewidencyjnych z dokumentacją pozostałych
składników majątku i źródeł ich pochodzenia (nieobjętych spisem z natury
i uzgodnieniem sald) oraz z weryikacji aktywów i pasywówna dzień 31 XII
200.... r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
17. Wniosek o przeprowadzenie inwentaryzacji sposobem uproszczonym . . . 46
18. Zestawienie zbiorcze spisów z natury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
19. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych na dzień ............. 200.... r. . . . . . . 49
20. Protokół z posiedzenia komisji inwentaryzacyjnej w sprawie różnic inwen-
taryzacyjnych, odbytego w dniu ich weryikacji, tj. .................... 200.... r. . . . . 51
21. Sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej . . . 53
22. Zestawienie zbiorcze spisów z natury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Instrukcja inwentaryzacyjna dla średnich i mniejszych podmiotów gospo-
darczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Rodzaje jednostek miary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Interpretacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
110281087.001.png 110281087.002.png
 
Wstęp
Opracowanie zawiera dwie wersje przykładowej instrukcji inwentaryza-
cyjnej. Jedna z nich, obszerniejsza, przeznaczona jest dla większych
jednostek, druga zaś – o znacznie zredukowanych postanowieniach
– dla jednostek niewielkich, jednorodnych irm, w których inwentaryza-
cja stanowi czynność stosunkowo prostą.
Do tekstu instrukcji inwentaryzacyjnej, przeznaczonej dla jedno-
stek większych lub bardziej skomplikowanych, dołączono 22 wzory
przykładowych dokumentów sporządzanych w czasie przygotowy-
wania, przeprowadzania oraz rozliczania rezultatów inwentaryzacji 1 .
Mniejsze jednostki mogą również wykorzystywać komplet lub część
zaprezentowanych w tym opracowaniu formularzy.
Obie wersje instrukcji inwentaryzacyjnej, zarówno dla złożonych,
jak i prostych podmiotów gospodarczych, mają charakter przykładowy.
W niektórych jednostkach mogą one zostać wykorzystane w całości,
w sytuacji, gdy postanowienia w nich zawarte dobrze odzwierciedlają
specyiczne warunki działania. Z kolei jednostki, których rodzaj dzia-
łalności, struktura organizacyjna oraz inne okoliczności wymagają
szczególnego sposobu uregulowania, powinny dokonać stosownych
modyikacji i uzupełnień oferowanych w opracowaniu wersji instrukcji
w celu dostosowania ich treści do specyiki działalności.
1 Niektóre z nich wzbogacono przykładowymi liczbami.
110281087.003.png 110281087.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin