Skawina 08.10.2008
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Przyroda jesienią.
Temat dnia: Jesienne liście
Cel ogólny: Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce. II/8
Cele operacyjne dziecka:
- Potrafi zaśpiewać piosenkę,
- Potrafi zanucić melodię piosenki,
- Bierze udział w zabawach ruchowych,
- Naśladuje zwierzęta oraz ich czynności,
- Współpracuje z resztą zespołu,
- Prawidłowo wypowiada zgłoski,
Metody:
- słowna,
- czynna,
Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Flet prosty, instrumenty znajdujące się w sali,
1. Piosenka „Jesienne liście” M. Kaczurbina.
Poznanie nowego instrumentu – flet prosty. Prezentacja piosenki – gra na flecie, śpiew, omówienie słów.
Lecą liście z drzewa bo to jesień już,
Za jesienią zima krok za krokiem tuż.
Hej, zbierajmy liście, liście malowane,
Złotem i czerwienią pięknie przetykane.
Lecą liście z drzewa bo to jesień już
Krok za krokiem tuż.
2. Zabawy i ćwiczenia ruchowe, odbywające się podczas opowiadanej przez nauczycielkę historyjki : (Według pomysłu nauczycielki):
- ćwiczenie bieżne – marsz po okręgu w rytm tamburyna, marsz szybki i wolny. Urozmaicenie poprzez dodawane ruchy – wiatraczki duże i małe (ruchy rąk)...
- zabawa orientacyjno-porządkowa „Zające” dzieci ruchem naśladują zające na sygnał nauczycielki wszystkie zajączki uciekają do domku przed deszczem.
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Grzyby”. Dzieci w przysiadzie powoli przechodzą do pozycji stojącej – „grzyby rosną”, splatają nad głową ręce tworząc kapelusz.
- zabawa z elementami czworakowania „Spacerek sarenek” – Dzieci spacerują na czworaka, od czasu do czasu zatrzymują się i nasłuchują odgłosów.
- ćwiczenia z elementem skoku „Leśny strumyk” dzieci spacerują po sali na hasło nauczycielki zatrzymują się i obunóż przeskakują strumyk.
- zabawa z elementem równowagi „Leśna ścieżka” na podłodze rozłożone są szarfy w formie „ścieżki” dzieci starają się przejść nie zbaczając z niej.
- ćwiczenie tułowia „Niedźwiedź za drzewem” – tym razem połowa dzieci wciela się w niedźwiadki natomiast druga połowa udaję drzewo, niedźwiadki chowają się za drzewami i wychylają się na sygnał. Zmiana ról.
3. Dzieci dostają instrumenty, zostają podzielone na 2-3 grupy ich zadaniem jest zagranie wspólnie z nauczycielką piosenki „Jesienne liście”.
4. Ćwiczenia ortofoniczne przy zabawie ruchowej „Kasztanowy konik”. (na dźwiękach wydawanych przez konika).
magi83