Agencje telegraficzne.docx

(46 KB) Pobierz

Wzrost zapotrzebowania na aktualną informację, doskonalenie technik telekomunikacyjnych, wynalezienie telegrafu, łączności radiowej,  coraz szybciej, coraz więcej informacji, coraz lepsza jakość na coraz większą skalę.

AGENCJA CHARLESA HAVASA

Pierwsza na świecie nowoczesna agencja informacyjna. Utworzona została przez Charles'a-Louisa Havasa w 1835 roku w Paryżu (wg  Rajmunda Borkowskiego był to rok 1827).

Charles Havas ( wojskowy zaopatrzeniowiec w Nantes, po przybyciu do Paryża rozkręcił na dużą skalę handel m.in. zajmował się importem bawełny, w latach 1813-1815 był współwłaścicielem „La Gazette de France), odkupił od A. Bernsteina, (założone w 1832 roku) biuro rozsyłające swoim abonentom litografowane biuletyny pod nazwą Correspondance Garnier- informacje z prasy angielskiej, chodziło o jak najszybszy przekaz informacji między Londynem a Paryżem- drogą lądową i przez kanał La Manche- 2-3 dni. Odbiorcy- głównie małe redakcje

Współpraca z rządem i otrzymywanie od niego niedostępnych dla innych informacji miała zapewnić mu sukces finansowy. Status oficjalnego rządowego dostawcy informacji pozwolił agencji na szybki rozwój oraz funkcjonowanie przez kolejne dziesiątki lat jako najstarszej agencji telegraficznej na świecie. Do II wojny światowej 47 procent inwestycji Agencji Havas finansowanych było przez rząd Francji.

Początkowo miała ona charakter raczej biura tłumaczeń, Było to jednak za mało, by pozyskać potencjalnych klientów, gdyż redakcjom mogły robić tłumaczenia we własnym zakresie. Interesowały je informacji z pierwszej ręki, które miały być dostarczane dość szybko, dlatego Havas decyduje się na zorganizowanie sieci kurierskiej między Londynem, Brukselą i Paryżem Do przesyłania wiadomości oprócz sieci kurierskiej wykorzystywał także gołębie( tekst pisano na cienkiej bibułce, następnie zwijano je w rulonik i wkładano do tulei wykonanej z gęsiego pióra bądź z aluminium, gołębie miały to przyczepione do ogona i nóg)  - około roku 1840 Havas wprowadził pocztę gołębią między Paryżem, Londynem i Brukselą ( krótkie, pilne wiadomości docierały w ciągu 8-10 godzin do Paryża), Ponad to zainstalował swoich korespondentów w najważniejszych stolicach Europy. Korzystał także z linii telegrafu optycznego ( wg. Projektu Chappe’a).

Agencja informacyjna Havas ustanowiła w 1845 roku pierwszy telegraficzny serwis informacyjny we Francji. Kolejną ważną data był rok 1870, kiedy to agencje Reutera, Havasa i Wolffa zawarły umowę określającą ich strefy wpływów. Havas utrzymał w swojej strefie europejskie kraje romańskie (Włochy, Francja, Hiszpania) oraz część północną i południową Afryki. Reuter - Wielką Brytanię oraz posiadłości brytyjskie w Afryce i Azji, a Wolff środkową i północną Europę, umowa ta obowiązywała do końca lat 30. XX wieku, aż do wynalezienia i zastosowania krótkich fal radiowych. Wiązało się to z obcięciem kosztów komunikacyjnych.

Od 1879 roku agencja Havasa przekształcona została w towarzystwo akcyjne. W 1920 roku Havas połączyła się z Societe Generale d'Annonces i dzięki temu rozszerzyła działalność medialną w dziedzinie radia i kina, a od 1923 roku zaczęła zajmować się reklamą.

W połowie XIX wieku Charles Havas przekazał agencje synowi Augustowi który, korzystając z kolei oraz rozwijającego się systemu telegrafii kablowej przyczynił się do jej rozwoju. Doprowadził do  połączenia agencji z biurami ogłoszeń Bulliera- Lafitte’a (potem wchłonął te biura i przekształcił w Societe Generale des Annonce (Ogólne Stowarzyszenia Reklamy-  firma specjalizująca się w kontroli reklamy w prasie XIX w) Agence Havas uzyskała pierwszeństwo w branży reklamowej i ogłoszeniowej. W latach 60. XIX wieku redakcje związane z Agencją ( było ich w tym czasie ponad 200), w zamian za informacje, zamieszczały ogłoszenia reklamodawców Havasa, nie musiały płacić opłaty abonamentowej .

Agencja Havasa uzyskała nie tylko monopol na informacje we Francji, ale byłą też największym biurem ogłoszeniowo- reklamowym w tym kraju, a nawet- jak twierdzono w prospektach reklamowych agencji- w Europie

W 1940 roku reżim Vichy uczynił z Agencji Haasa oficjalną agencję i zmienił jej nazwę na Office Francais d’Information (OFI), m.in. w związku z żydowskim pochodzeniem założyciela agencji. W 1940 roku wraz z przejęciem Francji przez hitlerowców agencję Havas zamknięto. Pozostała tylko prywatna agencja reklamowa o tej samej nazwie. Bezpośrednio po II wojnie światowej (dekretem nowego rządu francuskiego, 30 września 1944 roku,) w miejsce agencji Havas, powstała Agence France Presse.

ASSOCIATED PRESS

Organizacja powstała w 1864 roku- w początkach wojny meksykańskiej ( wojna o Teksas - 1846-1848, konflikt zbrojny pomiędzy USA a Meksykiem, wywołany spornymi kwestiami granicznymi. W 1845 USA zaanektowały stan Teksas, a 13 maja 1846 wypowiedziały wojnę Meksykowi. W odpowiedzi Meksykanie rozpoczęli działania zbrojne. Po początkowych sukcesach ulegli wojskom generała Z. Taylora, który wyparł armię meksykańską za rzekę Rio Grande. Wojska USA opanowały również Monterrey i północną Kalifornię (styczeń 1847). Po desancie armii amerykańskiej w rejonie Veracruz, doszło 22-23 lutego 1847 do decydującej bitwy pod Angosturą, w której zostały rozbite siły meksykańskie. 14 września 1847 wojska USA zajęły miasto Meksyk. W wyniku traktatu pokojowego zawartego w Guadalupe Hidalgo (2 luty 1848) Meksyk oddał USA ponad połowę swego terytorium (Teksas, Nowy Meksyk, Arizonę, Nevadę, Utah, Kalifornię, część Kolorado i Wyoming), w sumie 1,350 mln km2, w zamian za 15 mln dolarów).

Nieformalne spotkanie kilku wydawców, które zapoczątkowało działalność dotyczyło wspólnego zbierania i przesyłania informacji z wojny z Meksykiem. Moses Yale Beach- wydawca gazety „The New York Sun” zaproponował by robić to wspólnie. Powodzenie współpracy, w czasie wojny z Meksykiem oraz pozyskanie nowych sposobów łączności na wschodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, spowodowało, że w 1848 roku narodziła się formalna ,Spółdzielnia wydawców" - Harbor News Association ( nazwa- pierwsze biuro . w Htifax w Kanadzie (Nowa Szkocja), ważnym porcie, do którego zawijały statki linii Cunard, obsługujące linię Europa - Ameryka Północna. Jeszcze w tym samym roku pojawiła się nowa, do dzisiaj oficjalna nazwa - Associated Press, 1892 przekształcona w centralną agencję amerykańską o statusie spółki i przyjęła obecną nazwę.) W spotkaniu inaugurującym działalność tej organizacji wzięli udział m.in.: Moses Y.Beach (The Sun), James G. Bennctt starszy i Fryderyk Hudson (New York Herald), Horace Greeley (Tribune) Eustachy i James Brooks (Express), Gerald Hallock (Journal of Commerce) oraz Henry Raymond (Courier and Enquirer). Pierwszym zarządzającym agencją (General Agent) był dr Alexander Jones (lekarz z zawodu), reporter z nowojorskiego „Journal of Commerce".

W owym czasie gazety te rywalizowały ze sobą wysyłając swoich reporterów łódkami, tzw. news boats na spotkanie statków przypływających bezpośrednio z Europy. Po pewnym czasie rywalizacja stała się zbyt zawzięta, a przede wszystkim zbyt kosztowana. Wspólne zbieranie informacji i podział wysokich kosztów przekazywania ich za pomocą telegrafu okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki wspólnemu kapitałowi AP mogło pozwolić sobie na wydzierżawianie linii telegraficznych, co z roku na rok usprawniało przekazywanie wiadomości. ; 5 czerwca uruchomiona została linia Waszyngton - Nowy Jork, 27 czerwca połączono telegrafem Nowy Jork z Bostonem, a do końca lata tego samego roku połączono liniami telegraficznymi Nowy Jork z Albany i BuiFalo i Filadelfię z Harrisburgiem. W okresie międzywojennym AP dzierżawiła już 92 000 mil kabla, który łączył agencję z 55 krajowymi i 27 zagranicznymi biurami. 
 

Widząc korzyści płynące z bycia zrzeszonym w AP, do redakcji założycielskich dołączyły  gazety z innych miast, zwłaszcza z Filadelfii i Baltimore.

AP Aby obniżyć koszty przekazu informacji telegrafem, stworzono specjalny system szyfrowania wiadomości, który umożliwił przekazywanie wielu informacji przy pomocy małej liczby słów. Za czasów Jonesa agencja odniosła pierwszy spektakularny sukces: w ciągu 72 godzin zebrała, z całego kraju i opublikowała wyniki wyborów prezydenckich w których zmierzyło się trzech kandydatów - gen. Zachary Taylor, Leyis Cass i Martin Van Burren (wygrał ten pierwszy)

W 1872 roku AP jako pierwsza agencja na świecie wydzierżawiła linię telegraficzną, służącą wyłącznie do przekazywania informacji dla stowarzyszonych gazet. W latach 30. XX wieku, jako pierwsza w USA korzystała z dalekopisów. W czasach najnowszych jako pierwsza wprowadziła i rozwinęła satelitarny system przekazu informacji, fotografii i serwisu graficznego, a pod koniec lat 80. XX wieku zastosowała system Graphics Net, idealnie przekazujący prasie i innym mediom serwis fotograficzny.

Największy rozwój AP nastąpił dopiero pod koniec wieku XIX- 1250 różnych gazet amerykańskich. Aby zostać członkiem AP trzeba było mieć zgodę 4/5 ogólnego zgromadzenia udziałowców. Centralę firmy ulokowano w Waszyngtonie i Nowym Yorku. Na terenie USA była do początków XX wieku monopolistą. Natomiast problemy miała - okresowo -a-do 1934 roku w Europie, gdzie agencje Hayasa, Wolffa i Reutera zawarły porozumienie ograniczające na kontynencie działalność AP. Dzisiaj, Associated Press jest spółdzielnią 1,5 rys. amerykańskich gazet i czasopism oraz stacji radiowych i telewizyjnych, największą i podobną najbogatszą na świecie. W 240 biurach rozsianych po różnych kontynentach pracuje ponad 4000 osób.

Dziś w samych Stanach Zjednoczonych AP obsługuje 5 000 stacji radiowych i telewizyjnych oraz 1 700 różnorodnych gazet. Dziennie, informacje AP docierają do ok. 1 miliarda osób. 24 godz. na dobę przez siedem dni w tygodniu agencja dostarcza stały strumień wiadomości (ok. 20 milionów słów i 1 000 fotografii na dzień). Serwisy zawierają ok. 10 000 depesz i artykułów dziennie, dostępnych w pięciu językach. Na całym świecie jest 242 biur AP, w których pracuje ok. 3 700 osób. Z usług tej organizacji korzysta na całym świecie aż 15 tys. organizacji informacyjnych, a jej dochody w 1998 r. wyniosły 485 milionów dolarów. AP trzyma w swoich bibliotekach i archiwach jedną z największych kolekcji fotografii na świecie. Ta niesamowita dokumentacja historii zza obiektywu to blisko 10 mln. negatywów i fotografii z XX w. oraz 800 tys. zdjęć cyfrowych dostępnych on-line.

Serwis fotograficzny Associated Press został utworzony w 1927 r. przez Kent'a Coopera. Początkowo mała grupa fotografów AP przesyłała swoje zdjęcia do gazet przez posłańców, pocztą, autobusem, pociągiem, statkiem, czasem samolotem. Po dziewięciu latach AP jako pierwsza agencja informacyjna na świecie rozpoczęła przewodową transmisję zdjęć, czyli tzw. fototelegrafię (w nadajniku promienie światła padają na obraz sporządzony na błonie filmowej, w odbiorniku obraz jest odbierany na papierze światłoczułym), umożliwiającą dostarczenie ich tego samego dnia, co zostały zrobione. Oczywiście dotyczyło to jedynie Stanów Zjednoczonych, gdzie AP dzierżawiła linie telegraficzne. Wciąż bezpośredni kontakt z innymi kontynentami był ograniczony. Podczas wojny wysyłanie zdjęć z frontu było dość skomplikowane. Albo fotoreporterzy sami dostarczali je do Nowego Jorku lub używano skomplikowanych połączeń linii telefonicznych i radiowych.

OESTERREICHISCHEN C"ORRESPONDENZ —POTEM K ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin